Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Vedci nazreli do brucha Etny

Vedci získali dosiaľ najpodrobnejšie seizomologické pozorovania Etny. Metódou, pripomínajúcou vyšetrenie tela tomografom, zobrazili dianie v jej útrobách pred prudkým výbuchom v roku 2002 a po ňom. Nové údaje zvyšujú nádej na dokonalejšie predpovedanie .

Detail prieduchu sopky aktívneho od októbra 2002 do januára 2003. FOTO - SCIENCE

Vedci získali dosiaľ najpodrobnejšie seizomologické pozorovania Etny. Metódou, pripomínajúcou vyšetrenie tela tomografom, zobrazili dianie v jej útrobách pred prudkým výbuchom v roku 2002 a po ňom. Nové údaje zvyšujú nádej na dokonalejšie predpovedanie erupcií.

Pohľad seizmotomografom

Etna je čadičová vrstvová sopka s priemerom asi 30 kilometrov. Týči sa do výšky troch kilometrov nad morom. O jej búrlivej aktivite informujú už antické písomné zdroje. Moderné geologické výskumy v širšom masíve sopky a na priľahlom morskom dne umožnili zostaviť štatistiku erupcií a zrekonštruovať rast celého masívu státisíce rokov do minulosti.

Etna leží vedľa husto osídlených oblastí. Ľudia totiž radi využívajú zvlášť úrodnú pôdu v okolí sopiek. Včasné varovanie o nebezpečnej erupcii je pre nich preto kľúčové. Vyžaduje však mimoriadne presné poznatky o dianí v sopke a najmä v hlbokých vrstvách pod ňou. V prípade Etny ich získal Domenico Patané z Národného ústavu pre geofyziku a vulkanológiu v Catanii (Taliansko) so štyrmi krajanmi. Uverejnili ich v časopise Science. Výskumy sa týkajú silnej erupcie na úbočí sopky od 27. októbra 2002 do 18. januára 2003.

Catania leží hneď vedľa Etny, takže väčšina vedcov pracovala doma. To umožnilo dobrú prípravu aj dlhodobé merania. Bádatelia využili hustú sieť prístrojov okolo sopky. Etnu ňou skúmali vlastne už do augusta 2001, takže mohli vychytať chyby aparatúr. V zásade ide o analógiu CAT, osovej počítačovej tomografie z lekárskej diagnostiky, a to s dobrým časovým rozlíšením. Dianie v Etne mohli pozorovať akoby ho snímali kamerou.

Šťastie praje pripraveným

Patané a jeho tím boli v októbri 2002 pripravení. "Tomografom" už s niekoľkomesačným predstihom zreteľne zachytili stúpajúcu lávu s vysokým obsahom plynov, najmä oxidu siričitého, oxidu uhličitého a vodnej pary. Keď napokon prudko vybuchla ohnivým gejzírom, výron plynov a lávy sprevádzalo vyvrhovanie spadu popola i väčších tuhých kusov sopečnej horniny. Práve vysoký obsah plynov dodával erupcii výbušnosť. Vďaka novej metóde vedci presne predpovedali výslednú erupciu a trafili aj miesto. Podľa toho varovali taliansku civilnú obranu. Dospeli k záveru, že takto možno spoľahlivo zostavovať to, čo sa ešte nedávno zdalo byť témou sci-fi - teda "svätý grál" vulkanológov: krátkodobú i strednodobú predpoveď sopečnej činnosti. Vychádzali zo skúseností iných geológov s podobnými aparatúrami v Kalifornii a na Islande.

Tieto pozorovania ako prvé zachytávajú dianie v sopke pri skutočnej erupcii. Potešenie z výsledku kalí zatiaľ obmedzená použiteľnosť metódy. Na Etne je totiž unikátna hustá sieť stálych i dočasných monitorovacích aparatúr, akej inde na svete niet.

Tak či onak, je úžasné, že vedci majú v rukách vcelku presnú možnosť predpovede správania sopky, čo umožní včas varovať ohrozených ľudí. O nasadení potrebnej aparatúry však rozhodujú peniaze. Pripomína to situáciu v kozmonautike. Všeličo prospešné by už bolo technicky realizovateľné. Chýbajú však počiatočné investície.

Premiér Igor Matovič a minister školstva Branislav Gröhling.

Experiment avantgardný ako celoplošné testovanie

Ďalší pochod Slovenska po neprebádaných tretích (štvrtých) cestách boja s covidom.

Jankovská by chcela Vianoce na slobode. Vylúčené to nie je

Rozhodnúť môže sama prokurátorka alebo na žiadosť aj súd.

Monika Jankovská.

Vizualizácia - ClearSpace zachytáva odpadok.

Číňania tvrdia, že dosiahli kvantovú nadvládu

Míľnik dosiahol už druhý stroj na svete.

Grónsky ľad sa už nikdy nemusí spamätať