Neverend - Nad Tatrou sa opäť blýska!

Tak a máme tu ďalšiu hru slovenského pôvodu, tentokrát od Mayhem Studios. No čo myslíte, ako to dopadlo? Je to predsa len slovenská hra a my všetci vieme, aká je v našej hernej branži situácia. Peňazí málo, vydavatelia žiadni. No aj za takýchto podmienkac

Tak a máme tu ďalšiu hru slovenského pôvodu, tentokrát Neverend od Mayhem Studios. No čo myslíte, ako to dopadlo? Je to predsa len slovenská hra a my všetci vieme, aká je v našej hernej branži situácia. Peňazí málo, vydavatelia žiadni. No aj za takýchto podmienkach sa dá spraviť pekná a zaujímavá vec... ak máte nápad a dobrý dizajn.

Všetko sa odohráva v zemi dávno zabudnutej, nebezpečnej a samozrejme magickej. Po tejto krajine sa potuluje banda grázlov, ktorí sa na živobytie zarábajú, ako sa dá, čo zahŕňa lúpeže, krádeže a vraždy. Členkou takejto bandy je aj Agavaen, mladá víla, ktorá sa vďaka nepriaznivému osudu stala tým, čím je. Jedného krásneho dňa sa partičke podarí veľký úlovok, a tak sa jej členovia rozhodnú ísť to poriadne zlodejsky osláviť... Pri ohni a s hektolitrami alkoholu. Po rannom prebúdzaní sa so šimpanzom (alebo inou opicou) za krkom však zistia, že ulúpené zlato spolu s niektorými ich „priateľmi“ zmizlo. Niekto ho musí ísť nájsť a po malej hádke s veliteľom, ktorá sa končí jeho smrťou, sa týmto niekým stane práve Agavaen.

Ak by ste si nakreslili čiaru reprezentujúcu adventúry a niekde pri nej zase čiaru reprezentujúce old-school RPG, tak v bode, v ktorom by sa stretli, by ste našli Neverend. Niektoré pasáže sú totižto úplne ako vystrihnuté z klasických point-and-click adventúr. Chodíte po rolujúcej sa 2D obrazovke a zbierate skryté predmety, preskúmavate objekty či vediete rozhovory s okolitými postavami. Za touto časťou hry však stojí RPG systém so skúsenosťami, súbojmi, zbraňami etc.

Systém vývoja postavy je veľmi jednoduchý, klasickým spôsobom získané skúsenosti sa postupom času premenia na nový level postavy, čo vedie k rozdeľovaniu bodíkov do základných charakteristík: sila, inteligencia, obratnosť a odolnosť. Pri čom samozrejme platí, že čím ste inteligentnejší, tým väčšie brnenie unesiete, veď to poznáte. Ale teraz už vážne. Okrem systému skúseností sa aktívnym používaním zbraní či kúzlením zdokonaľujete v danej schopnosti. Čo sa týka toho kúzlenia, tak autori išli na prvý pohľad pomerne originálnou cestou.

Kúzla si zapisujete do knihy zo zvitkov, ktoré môžete buď kúpiť, či ich nájsť len tak sa povaľovať vo vreckách náhodných pocestných. Tým sa však proces vytvárania kúzla nekončí, na to, aby ste ho mohli aktívne používať, potrebujete ešte príslušné runy. Tie stačí použiť iba raz a kúzlo sa dostane do vašej pamäti. Po zoslaní ho stačí obnoviť spánkom, na čo budete v divočine potrebovať stan. Nechápem však, prečo je stan iba na jedno použitie (veľa vecí ja na jedno použitie Tomáš, veľa... - pozn. kordi)?!

Ako som už vyššie spomínal, isté časti sa odohrávajú v klasickom adventúrovom štýle. Medzi nimi sa musíte pohybovať v akomsi cestovnom móde, kedy máte kameru nad hlavou vašej hrdinky a prechádzate horami, lesmi a cestami. Na potulkách svetom Neverendu môžete naraziť občas na nejaké zaujímavé miesto s postavami (ktorým sa môžete prihovoriť a získať tak nejakú úlohu), či častejšie na nepriateľskú skupinku, ktorá vám prereže krčnú tepnu pri prvej vhodnej príležitosti.

Pri takomto strete sa hra samozrejme prepne do bojového módu, ktorý nepozná žiadnu hernú plochu po vzore šachu. Útočiť môžete na hociktorého z protivníkov. Čo však v súbojoch rozhoduje a tvorí ich taktickú časť, je načasovanie a iniciatíva. Každá postava reaguje inou rýchlosťou a každý druh útoku potrebuje iný čas na prípravu. Môžete zvoliť buď smrtiaci útok, s ktorým sa na ťah dostanete až veľmi neskoro, či skôr rýchlejší no slabší útok. Jednotlivé druhy útokov sa môžete naučiť u trénera v mestách a sú pre každý druh zbrane iné. Počas súbojov môžete samozrejme aj čarovať, poprípade vziať nohy na plecia.

GRAFIKA 3 / 10
Nechcem byť na hru zlý, vážne na to nemám žiadne dôvody, ale pravdu jednoducho nezastriete. Čo sa týka adventúrnych častí, až tak hrozné to nie je. Dokonca by som povedal, že niektoré 2D scenérie vyzerajú celkom pekne. Nájdete v nich predrenderované scény, ktoré vyniknú najmä v mestách, či fotorealistické pozadia so stromami. Inými slovami autori odfotili nejaký krásny lesík a capli ho na pozadie niektorých scén, čo vyzerá miestami celkom pekne, no takúto statickú vec dokáže každý začínajúci programátor.

Druhá časť hry, v ktorej bohužiaľ strávite väčšinu času, nie je ani len priemerná. Pohľad zhora pri cestovaní medzi mestami či inými lokáciami je za prvé absolútne neprehľadný a za druhé totálne škaredý. V poriadku, nie sú financie a asi ani ľudia na vývoj špičkového enginu, no často krát by stačilo spraviť drobné zmeny, buď v jemnom natočení kamery, poprípade v palete použitých farieb, a všetko by bolo inak.

Keby autori túto časť koncipovali trochu viac kresleným a farebným štýlom, dopadlo by to oveľa lepšie. Miesto toho sa snažili o to, aby v engine z doby kamenej všetko vyzeralo realisticky, no lenže milé dámy a milí páni z Mayhem Studios, to sa jednoducho nedá. Najlepším riešením by aj tak bolo celú túto časť z hry vynechať a riešiť to pomocou nejakej cestovnej mapy. Spomeňte si na Fallout či Daggerfall.

INTERFACE 6 / 10
Ovládanie a interface sú na prvý pohľad veľmi jednoduché záležitosti, no ide v nich o jemné detaily, ktoré v konečnom dôsledku zavážia. Z toho dôvodu je veľmi ťažké vytvoriť prvotriedny interface. Tak za prvé, nechápem prečo hlavnú hrdinku nemôžete ovládať pomocou myšky, keď je to pre hru oveľa typickejšie. Je síce pravda, že si na ovládanie klávesnicou postupne zvyknete, ale predsa len sme pri point-and-click adventúrách (ktoré to majú už v názve) viac zvyknutí na potkana. Inventár a obrazovka so štatistikami vašej postavy sú graficky a dizajnovo priemerné a ničím nenadchnú. Nič na viac, nič extra, žiadna snaha zaujať. Jednoducho autori spravili len to, čo museli... lenže to je niekedy ešte menej ako málo.

HRATEĽNOSŤ 6 / 10
Šesť z desať, to je tak akurát. Veľmi často som sa však v mysli pohrával aj s inými hodnoteniami. Niekedy vyššími, niekedy nižšími. Chodiť po svete, plniť úlohy, zbierať predmety, vylepšovať postavu, a to všetko v jednoduchom a nenásilnom štýle, môže byť celkom zábavné. Ak vás chytili adventúry a s nostalgiou spomínate na veľmi staré RPGčka, môže vás táto hra baviť až do konca.

Môže vás baviť...

A toto je jej najväčší problém. Hra je jedno veľké „môže“ a „nemusí“. Autori doplatili na veľmi zlý herný dizajn. Neviem, aký človek, či ľudia za ním stáli, no som si istý, že hociktorý človek, čo sa venuje kritike počítačových hier, by úlohu zvládol oveľa lepšie. Neviem, či sa na Neverend počas vývoja pozrel niekto z vonka. Nejaký nestranný človek so skúsenosťami, ktorý by povedal, čo sa mu páči a čo nie. Veď už len mňa osobne napadá tisíc vecí, ktoré by som spravil inak. K tomu by stačil jeden či dva originálne nápady a voila, dobrá hra by bola na svete. Takto je to len priemer (plus jeden bod - možno len zo sympatií), Neverend je hra, ktorú sme hrali už tisíckrát.

MULTIPLAYER
Neexistuje...

ZVUKY 6 / 10
Zvuky samozrejme ničím neočaria, čistý priemer, a to je asi všetko, čo vám o nich poviem... Jednoducho nemá cenu rozoberať. Dabing je o niečo zaujímavejší, bol som ním dokonca príjemne prekvapený. Samozrejme žiadny zázrak to nie je, no na pomery tejto hry je to myslím veľmi dobrá úroveň.

HUDBA 7 / 10
No páni moji a tie pesničky! Klasické fantasy motívy, príjemné melódie, no jednoducho krása. Škoda, že sa mi postupom času zrútil kompletne všetok zvuk v hre a od určitého bodu som si neužil ani hudbu, ani zvuky a ani dabing. No čo už, stabilita je asi to posledné, čo môžete od tejto hry očakávať, takže na občasné padanie sa v prípade dostatočnej odvahy na vyskúšanie Neverendu určite pripravte.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Umelá inteligencia počas súbojov nemá veľmi na výber. Môže si vybrať jeden z dvoch, možno troch útokov, takže v podstate nemáte šancu nejakú umelú inteligenciu zbadať. No na systému súbojov, aký sa v tejto hre nachádza, daná inteligencia myslím plne vyhovuje. Pokiaľ ide o náročnosť, autori pre vás prichystali 3 stupne. Áno, sú to Easy, Normal a Hard. Čo sa týka celkového rozpoloženia náročnosti počas hry, narazíte aj na ťažké aj na ľahké súboje. Aj keď som mal pocit, že zo začiatku som musel z náhodných stretov skôr utekať, a to najmä preto, že si nemôžete kedykoľvek ľahnúť, odpočinúť si a doplniť manu, poprípade zdravie, takže sa väčšinu času po svete potulujete polomŕtvi. K regenerácii je totiž nutné mať pri sebe stan, ktorý je len na jedno použitie, takže na to, aby ste svoju postavu plnohodnotne využili, potrebujete tonu nápojov alebo akciové balenie stanov.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 5,5 / 10
Neverend je priemerné RPG, priemerná Adventúra... Jednoducho vo všetkých smeroch nevýrazná a šedivá hra, ktorá doplatila na neskúsenosť dizajnérov neschopných zamyslieť sa nad zábavnosťou a neschopných vymyslieť čokoľvek originálne... Snáď okrem runového systému kúziel, ale pravdupovediac podobné veci sme už parkrát videli. Najhoršie je, že takúto hru v recenzii nemôžem ani len zosmiešniť, aby sa celý článok lepšie čítal. Jednak preto, že je to slovenská hra a jednak preto, že autori sa snažili poňať ju so všetkou vážnosťou. Akurát im to trochu nevyšlo. No stáva sa. Odporúčam vyskúšať jedine v prípade, že trpíte veľmi vážnou chorobou s názvom nacionalizmus. A aj v takom prípade by som sa poohliadol skôr po GODS: Lands of Infinity, ktorý ma oproti Neverendu rozhodne navrch.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

Neprehliadnite tiež

Objavili záhadné mikróby, ktoré prežili v kryštáloch desaťtisíce rokov

Organizmy sú úplne iné než tie v databázach. Niektorí spochybňujú, či naozaj pochádzajú z kryštálov.

Google a Microsoft neukážu weby pre nelegálne sťahovanie

Nový etický kódex platí pre vyhľadávače v Británii, či prekročí jej hranice dnes nie je jasné.

Ako by to vyzeralo, ak by všetci ľudia žili v jednej budove?

Stačí približne 180-tisíc ľudí, aby mala krytá budova vlastné počasie.

Na YouTube bude menej reklám, zrušia tie najdlhšie

Hoci reklamu na YouTube zatiaľ možno filtrovať, firma sa rozhodla zrušiť svoj najinvazívnejší reklamný formát.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 608
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 622
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 236
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 055
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 784
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 529
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 380
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 848
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 596
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 996

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop