Podľa iFocusu sa u väčšiny surfistov už vypestovala "pravostranná slepota", keď z veľkej časti ignorujú čokoľvek umiestnené na pravom okraji stránok - práve tu sa totiž najčastejšie nachádza reklama. Na snímke je "teplotná mapa" stránky pocitace.sme.sk, fľaky predstavujú miesta, kam ľudia najčastejšie klikajú. |
"Typickým príkladom toho, čo ľudia na weboch nenávidia, sú napríklad flashové animácie - tlačidlo 'preskočiť intro' je najpoužívanejším tlačidlom na internete," povedala Cunningtonová. Flash je totiž pre ľudí bariérou brániacou v prístupe k informáciám, pre ktoré na web pôvodne prišli.
Podľa šéfa webdizajnérskej firmy Damiena Coyla je absolútne najnenávidenejším prvkom na webstránkach agresívna reklama, ktorá prekrýva texty, divoko bliká a požiera veľkú časť prenosovej kapacity.
Druhým najväčším hriechom je "vynachádzanie kolesa" - návrh stránky s netradičným spôsobom navigácie a štruktúry, ktorý sa musia surfisti dlhšie snažiť pochopiť.
Internetistov rozčuľujú aj internetové odkazy, pri ktorých nie je jasné, kam vedú - najmä ak nejde o odkazy na webové stránky, ale na dokumenty vo formáte PDF či DOC a nie je pri nich uvedené, akú sú veľké. Štvrtým smrteľným webovým hriechom sú animované ikony, blikajúce texty a bannery - odpútavajú totiž pozornosť od samotných informácií a tak ľuďom sťažujú orientáciu na stránkach.
Päticu uzatvára hriech nazvaný podľa Tolstého rozsiahleho diela "Vojna a mier": je ním uverejňovanie pridlhých textov, väčšinou priamo prebraných z papierových firemných brožúr. Text na obrazovke sa však číta o štvrtinu pomalšie ako na papieri a tomu by mala byť prispôsobený aj jeho rozsah - ľudia oceňujú najmä weby tak krátke, že sa po stránke nemusia vôbec posúvať smerom nadol.
Autor: tb