OutRun 2006: Coast 2 Coast - ako si zajazdiť vo Ferrari

Chýbala vám na PC poriadna automatovka? Chýbala vám arkáda, ktorá neberie do úvahy žiadne fyzikálne zákony, ale uprednostňuje jednoduchú, priamočiaru zábavu? Chýbal vám Outrun? Máte ho mať! Po 20 rokoch sa vracia arkádová autíčkovina.

Je to už pekných pár rokov, konkrétne dve desiatky, čo Sega priniesla hravej mladi na svoje herné systémy arkádové preteky OutRun. Jednoduchý princíp založený na rýchlej jazde s devou na sedadle spolujazdca nútil stíhať krkolomné limity (checkpointy) k tomu, aby mohol virtuálny vodič postúpiť do ďalšieho kola, kde vám pribudol nový čas a celá zábava sa opakovala v novom prostredí. Koncept primitívny, hodiaci sa skôr na handheldy, než na naše hučiace ozruty, ale Sega je iného názoru a prináša vynovený OutRun 2006: Coast 2 Coast.

Po prvých minútach hrania by sa mohlo zdať, že OutRun 2006 dáva všetkým len to najlepšie – obrovské množstvo ponúk. Tie sa však zlievajú do dvoch základných, a tak rozmanitosť padá ako slovenská koruna. Nezáleží na tom, ktorú si vyberiete, všetko je o tom istom. Je úplne jedno, či sa v móde kariéry vrhnete na uspokojovanie vlastného ega stíhaním konkurentov za účelom dosiahnutia najvyššie bodovaného miesta, prípadne robením šmykov, alebo či začnete uspokojovať nežné polovičky na sedadle spolujazdca v druhej voľbe. Potvory náročné! No nebudem hádzať všetkých nechlpatých (chlpaté dámy odpustia) jedincov do jedného vreca. Je ale pravda, že ženy v OutRun sú riadne nadržané. Aby to hráč nemal len tak zadarmo, musí plniť ich požiadavky. Žieňa ukáže prs(t)om, zamrká očkami, vypúli pery a už sa z jej hrdla šinie: nebúraj, príp. búraj do áut, rob šmyky, choď po vyznačenej trase, zbieraj predmety a podobné blbosti, ktoré okrem prvej možnosti spadajú do kolónky arkáda. Keď sa darí, hodnotenie stúpa (od E po AAA), srdiečka sa mihajú na obrazovke, vlhká deva sa zvíja v orgazmoch. Zrejme. Pri opačnej situácii sa oháňa pästičkami a chudák vodič sa bráni ostrým nechtom. Zrejme. Prečo zrejme? Nemá zmysel skrývať to naďalej – OutRun 2006 je arkáda, ktorú by som prirovnal k staručkému Sega Rally (zhoda výrobcov zrejme nie je náhodná), prípadne prehistorickému Lotusu.

Trúfalé očakávania v aspoň minimálny fyzikálny model, prípadne akékoľvek poškodenie, je hriešnym pomyslením na zohavenie tej najarkádovejšej podstaty. Všakže to znie múdro... v konečnom dôsledku však automobil zvláda neskutočne zrýchľovať, šmykovať, stromy sa okolo neho mihajú ohromnou rýchlosťou, pri zatáčaní je brzda zbytočným zdržovaním... Pekné je, že tu máme licenciu na vozidlá značky Ferrari a dokonca sa od seba aj v niektorých vlastnostiach líšia. Zameranie na jednu značku vozidiel nemusí šmakovať každému, avšak výber je pestrý, ponúka aj modifikácie cestných (teda ak sa vám podarí natrafiť na našich cestách na „sériovo“ výrabané Ferrari) typov, pretvorených na OutRun špeciály. Celkovo sa v OutRune 2006 nachádza 15 kúskov, všetko reálne predlohy. Počet tratí, respektíve prostredí hravo presahuje dve desiatky, no ak uvážim, že každú z nich prebehnete za niečo viac než minútku, nepomôže ani rozmanitosť umiestnenia. Naháňačky v meste, pri pobreží, v lese, pri poli, v hustej hmle, v Holandsku, na púšti či v zimnej krajine, sú spojené rovným diaľničným úsekom, počas ktorého sa v pozadí vynárajú nové objekty. Pred každým nenápadným loadingom sa môžete rozhodnúť, ktorým smerom sa vydáte, pričom platí pravidlo: vľavo ľahšia cesta, vpravo náročnejšia. Týmto spôsobom si sami vyberáte nasledujúci úsek, pričom vetvení nájdete počas arkádového jazdenia viacero. Ak si dokážete predstaviť grafický systém pyramídovej hry, je vám to jasné.

GRAFIKA 6 / 10
Od staručkej verzie OutRunu už ubehlo mnoho rokov a grafická stránka sa chvalabohu zmenila – nie však dostatočne, po konzolových predchodcoch (napríklad PS2) 2006ka síce zdedila rýchlosť, ale úroveň detailov je chabá. Samotné vozidlo je vymodelované precízne, detailné textúry sú zvýraznené odleskami na ich povrchu. Rovnako dopadli súperi, civilné vozidlá, preháňajúce sa po ceste maximálne povolenou rýchlosťou sú spracované o niečo horšie, ale stále ide o jagavé objekty vzhľadom na prostredie. Nech sa tvorcovia snažia okolie oživiť rôznymi poletuchmi, podpriemerné textúry s príliš malou paletou farieb robia svet okolo vás príliš umelým. Niekoľko rokov dozadu by sa nad spracovaním dalo uznanlivo zdvihnúť palec smerom nahor, no stačí sa pozrieť na konkurenciu, ktorá je niekde o niekoľko (k)rokov vpred.

Mihajúce sa objekty nemusí nik vnímať, horšie je však to, že dizajn niektorých tratí bije do očí svojou jednoduchosťou. Je nádherné prejsť sa pri chrámoch, prípadne na prudko klesajúcich cestách v San Franciscu, avšak často je okolie fádne. Konzolová verzia na tieto detaily zrejme neberie ohľad, fanúšika akýchkoľvek rýchlych kár však trápna rovinka, spojnica medzi prostrediami, unudí – navyše, ak v pozadí rastú „z vody“ kopce, typické pre nový svet. Je to príliš okaté, profesionálnym dojmom to rozhodne nepáchne, avšak treba brať ohľad na arkádový pôvod. Rýchlosť je v hre cítiť, ale to na precíznu grafiku nestačí.

INTERFACE 7 / 10
Ovládanie je zjednodušené na úplné minimum, veď okrem tradičného plynu, brzdy a zatáčania môžete využívať manuálnu prevodovku. S týmto repertoárom si v pohode vystačíte po celý čas hrania. Šmyky sa robia jednoducho, stačí jemne pritlačiť na brzdu v zákrute a ovládateľné šmyky, ktoré nemajú s realitou nič spoločne (vozidlo si v nich totiž drží konštantnú rýchlosť) ponúknu niečo nové, pre nás PC-čkárov, nevídané. V menu zabudnite na hlodavca, verného to spoločníka, všetko sa deje tradičným, nenávideným postupným behaním v menu po položkách. Otravné? Jednoznačne! Spravíme s tým niečom? Ani Chuck Norris by s tvorcami nepohol a to on napočítal do nekonečna. Dvakrát!

HRATEĽNOSŤ 5 / 10
Zo začiatku zábava, po hodinke nuda. Tak by sa v skratke dala charakterizovať hrateľnosť OutRunu 2006. Prvých pár minút je príjemných, spomienka na staré dobré časy s vozidlom, ktoré sa postupne prediera vpred z poslednej pozície, sa nedá opísať. Lenže ono je nostalgia tak trochu sviňa a vydrží jemne masírovať chrbát len niekoľko desiatok minút, po ktoré si dajú mozgové bunky nútenú prestávku. Honba vpred sa v niektorých momentoch mení na frustráciu pri krkolomných limitoch, ktoré sa ozývajú hlavne v poslednej etape. Systém sadni a hraj má niečo do seba, len jeho trvanlivosť je časovo obmedzená. Nerobilo mi žiaden problém usadnúť do kokpitu svojho (žiaľ len virtuálneho) Ferrari na pol hodinku, skôr než sa odoberiem do hajan s knižkou v ruke. Fajn odreagovanie, avšak tak sa k OutRunu treba aj stavať. Hrateľnosť vsádza na rýdzu akčnosť, absencia akejkoľvek reality dáva K.O. majiteľom volantov a fanúšikom Richard Burns Rally hneď po pár sekundách.

V tom je možno kameň úrazu. Našinec zvykne totiž od hry čakať niečo, o čo sa táto ani náznakom nesnaží. Stále mi pripadá, že OutRun 2006 mohol ponúknuť niečo viac. Základné prvky hrania som si osvojil po minúte, no nejaký ten prvok navyše by jednoznačne udržal moju pozornosť dlhšie. Stačí šliapnuť na plyn a správne vyberať zákruty. Monotónne prechádzanie prostrediami bolo v minulosti vykúpené svojou jednoduchosťou, ktorá v tej dobe letela. Lenže dnes na podobnú hernú nirvánu OutRun 2006 nemá. Na takúto jednoduchosť dnes, s prepáčením, serie pes.

MULTIPLAYER
Nebol testovaný.

ZVUKY 5 / 10
Predimenzovaný zvuk motoru nemá s realitou nič spoločné, nikomu to však nevadí. Oveľa viac zamrzí nepočuteľné rozlíšenie medzi vozidlami, okolie taktiež vydáva úbohý sprievod a všetko sa zvrháva v pištanie stroja, vrieskanie nadržanej/namosúrenej ženskej a bum pri náraze. Priemerná bieda si zaslúži pätorku a k menšiemu číslu sa zvuky nedopracovali len preto, že to k automatovke sedí.

HUDBA 2 / 10
Nič proti nostalgikom, ale mne hudba priamo zo staručkého OutRunu rozhodne prdel nestiahla. Ani moderné remixy. Znie to hrozne. Proti tomu, komu sa podobné zhluky tónov budú páčiť, samozrejme nič nemám, ale rozhodne by som im poradil obmedziť hrátky so škriabaním sa klincom v uchu. Znie to ako z automatu a ja rozhodne túto zmes nemusím. Človek sa až čuduje, čože mu to tá zvuková karta za nekresťanské peniaze dokáže vyplodiť, hoc by stačila tá na základnej doske. Midi rulez! Pred 20 rokmi. Skladby mi známe neboli, dokázal by som si ich predstaviť v soundtracku k akémukoľvek pornu. I keď tých asi zrejme veľa nie je, všakže...

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
V civilných vozidlách jazdia stroje. Vaši konkurenti sú taktiež hlúpučkí kremíkoví maniaci, poctivo jazdiaci v svojej naprogramovanej stope, len sú rýchlejší než civilisti. Taktika, boje medzi sebou, hľadanie vhodného miesta na predbiehanie? Zabudnite! Vždy začínate na konci pelotónu, čo by ale až tak nevadilo. Automatovosť navyše podtrhuje systém kolízií. Ak sa vám podarí spraviť salto, prípadne hodiny, váš voz MUSÍ zastaviť a vy MUSÍTE začínať z nuly. Súper nemusí. Civilisti zablikajú a zmiznú. Už chápete tú konzolovosť? Nie, že by to bolo na škodu veci, len predkladám svoje dojmy.

Trvanlivosť OutRunu 2006 je vec ošemetná, diskutabilná a s trochou nadhľadu sa môžete baviť hodiny a hodiny. Za každé umiestnenie dostanete určitý počet bodov (OutRun Miles), za ktoré si kupujete nové vozidlá (zo začiatku máte prístupné len dve, navyše len v dvoch farbách), farbu, špeciály, hudbu a všakovaké bonusy. Samozrejme platí odomykanie nových tratí postupom vpred a môžete vziať jed na to, že to nie je len tak „poď sem klobáska, zjem ťa!“ Tvrdý tréning sa v arkádach vyžaduje, a to, čo sa zdá ako jednoduché na zvládnutie, môže byť obtiažnejšie na prevedenie. Pevné nervy, priatelia, to je to, čo je nutnou podmienkou k úspechu. A cvičiť, cvičiť, cvičiť. Či ako to bolo!

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6,1 / 10
Pôvodne som chcel byť riadna sviňa a odpálkovať OutRun 2006: Coast 2 Coast niekam do pekla podpriemerných hier, kde sa škvaria všetky tie rádoby hity typu Constantine, R6: Lockdown alebo BloodRayne 2 – hry, ktoré sa hrajú na niečo, čím vôbec nie sú. A to ma donútilo znovu a znovu rozmýšľať nad výsledným hodnotením. OutRun 2006 je arkáda. Je to arkáda, až to zabolí a milovníci predošlých dielov sa budú vo vytŕžení navzájom... potľapkávať po pleci. Lenže pamätníkov je v hernom publiku pomenej, než by sa zdalo. Nasledovníci len ohrnú nos, pozrú si podporu grafických efektov, hodia rukou a vyberú si čokoľvek iné. OutRun 2006 dovoľuje zaspomínať si na staré časy, len je otázne či to za tých niekoľko pár stovák stojí. Pre nahliadnutie do časov, kedy bola hrateľnosť tak trochu iná, sa možno oplatí investovať do titulu, no lepšie by bolo počkať na zľavu. Nič viac než arkádu však nečakajte, trpké sklamanie by sa dostavilo okamžite po úvodnej konzolovej obrazovke s tradičným nápisom Press Enter. Výber je na vás, nie je to povinná jazda, avšak občas si naskočiť a previesť sa v nereálnom svete v obrovskej rýchlosti nie je nutne zatratenia hodné.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 589
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 815
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 814
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 510
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 276
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 154
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 810
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 688
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 432
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 263