Pamätáme si osemdesiate roky: vznik MTV, ľudí s nohavicami natiahnutými nad pupkom a mimochodom aj narodenie autora tohto textu. Ale doba priniesla i niečo oveľa dôležitejšie. Niečo, čo malo určujúci význam pre nasledovné generácie počítačových hier. V roku 1981 sa totiž prvýkrát objavil vo videohre zvanej Donkey Kong sympatický inštalatér s červenou čapicou, ktorému vtedy všetci hovorili jednoducho Jumpman. Neskôr dostal meno Mario...
Japonci zatrasú rukávom a vysype sa nápad na videohru. Zatrasú druhý raz a z nápadu je celosvetový úspech. Minulosť Super Maria bola presne taká – najprv ako anonymný „skákač“ obhospodaroval sudy hádzané zle vyspaným opičiakom, aby sa vzápätí stal prvou veľkou hernou superstar. Strapatý ježo Sonic a ostatní sa už len viezli v jeho stopách. To však bolo kedysi. Dnes doba nežičí snovým svetom, kde hríby rozprávajú a podivné hnedé bytosti s ostrými zubami pobehujú okolo zelených kvetináčov s oheň chŕliacimi rastlinami. Dnes doba nežičí charizmatickým hrdinom z ľudu, ktorí sa vydávajú na rozprávkové putovanie za princeznou a oslobodením kráľovstva od zlého tvora s hrozitánskymi pichliačmi na chrbte. Dnes totiž doba žičí vysokým hardvérovým nárokom (u niekoho nárekom) a hrám, v ktorých pomaly nebude možné rozlíšiť reálne od virtuálneho. Predtým, než budeme svedkami totálneho a celkom zbytočného zotretia hraníc medzi skutočnosťou a hrou, skôr ako virtuálna realita pohltí svet, ešte môžeme byť my, fanúšikovia skvelej hratelnosti, spasení. Nie, nemusíte automaticky siahať po SNES, staručkom Game Boy-i, či rôznych emulátoroch. Nintendo totiž oživilo klasiku Super Mario Bros a prináša ju na handheldy Nintendo DS vo vynovenej podobe. A že sa nesklameme, bolo jasné od zverejnenia prvého in-game videa...
Príbeh hry je vlastne banálny: zlý Bowser (nazývaný tiež Koopa) sa vrátil a podlým trikom uniesol Mariovi princeznú Peach rovno spred jeho očí. Tým sa povedalo o zápletke všetko. Základom hry totiž nie je obsiahle rozprávanie, ale vysoká hrateľnosť. Takže s Mariom budete skákať a skákať hlava nehlava po rozličných krajinách a znovu a znovu súperiť s Bowserovými prisluhovačmi.
Tých je tu široká plejáda: hladné ryby a vodné pavúky, známy „goombas“, korytnačky s bumerangami aj bez a podobné kreatúrky. Hra sa skladá z ôsmich svetov, no takmer polovica levelov je skrytá (vrátane dvoch zo všetkých svetov), a tak nestačí jednotlivé úrovne len napochytro preskákať – zanietený hráč sa pokúsi odhaliť všetky tajomstvá, ktoré New Super Mario Bros prináša (a verte, je ich veľa). Ale ináč to ani nejde, veď tento titul vás k sebe pripúta od prvých minút a nedá pokoj, kým nepreskúmate aj posledný kút v jeho čarovných svetoch. Tajomstvá sa niekedy skrývajú v potrubiach, ktoré vlastne tvoria tunely prepájajúce odlišné miesta, no neraz objavíte aj rastlinu, po ktorej možno vyšplhať až do oblakov. K zábavnosti prispievajú aj originálne výmysly, aké sú v dnešných plošinovkách stále zriedkavejším úkazom: napr. v začarovanom hrade sa veziete po plošine smerom hore, no zrazu sa všetko začne triasť, potom plošina klesne a náhle rýchlo stúpne, ako keď sa človek vezie v nejakom zábavnom parku. Originálne je aj zmenšenie Maria na úplnú miniatúru, čo mu pomáha dostať sa na inak nedostupné miesta. V zimnom svete zas môžete zapadnúť až po uši do snehu, alebo vám na hlavu padne veľká biela guľa z konárov stromov. Podobných „drobností“ je v hre nespočetne a nebolo by na mieste ich všetky prezrádzať – treba si ich vychutnať na vlastnej koži.GRAFIKA 10 / 10
INTERFACE 9 / 10
Autori našťastie ponechali ovládanie také, ako ho poznáme z prechodcov tohto titulu. Tlačidlo na skok/plávanie a tlačidlo na zrýchlenie/streľbu v spojení s krížovým ovládačom a občasnou nutnosťou ťuknúť na dotykový displej sú bezproblémovým rozhraním, prostredníctvom ktorého sa v hre budete pohybovať.
HRATEĽNOSŤ < 9>
Hlavné nóvum tejto gamesky spočíva na prvý pohľad v spájaní 2D a 3D elementov v klasicky pôsobiacej behačke. Lenže kto pozná Mariovu minulosť, všimne si, do akých detailov až tvorcovia zachádzali, keď vymýšľali dizajn úrovní a možnosti, ktoré hráčovi predložia (o niektorých som sa rozpísal vyššie). Neuveriteľná chytľavosť New Super Mario Bros preto spočíva práve v prepojení grafických i level-dizajnových noviniek s old-school hrateľnosťou. Preháňať sa po vizuálne pestrých a zároveň skvele ozvučených svetoch je radosť, ktorú možno prirovnať k momentu, keď dá mladý futbalista svoj prvý dôležitý gól.
MULTIPLAYER
ZVUKY 9 / 10
„Me, Mario“, „that´s a go!“, „bye-bye“ a ďalšie nasamplované hlášky hlavného hrdinu robia zo zvukov skutočnú lahôdku pre ucho. Nielen hovoreným slom je ale hra živá, a tak treba dodať, že všetky zvukové efekty sú na vysokej úrovni a za vysoké hodnotenie hovorí aj ich rozmanitosť.
HUDBA 9 / 10
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
New Super Mario Bros nepatrí medzi najjednoduchšie hry. Kým sa naučíte zvládať niektoré nástrahy na špeciálnych miestach, venujete niekoľko chvíľ ich tréningu. Od protivníkov však nečakajte žiadne prefíkané úklady, sú totiž naskriptovaní a dokonca sa obnovujú v momente, keď sa znovu vrátite na miesto, kde ste to predtým už raz „vyčistili“. Nintendo nám to tentoraz zjednodušilo častou prítomnosťou bonusov 1UP, takže skúsenejší hráči sa rýchlo „nabalia“ životmi, aby si zjednodušili postup v náročnejších leveloch.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9,5 / 10 < 9,5>
Ak ostalo voľačo nedopovedané, je to azda len priama odpoveď na otázku z titulky tohto textu. Odpoveď, ktorú si musí po zahraní hry povedať každý sám za seba. Z predchádzajúcich riadkov však musí byť jasné, že pokiaľ ide o mňa, vyslovujem jednoznačné ÁNO. O takomto titule totiž sníva každý milovník žánru jump´n´run a preto niet dôvodu, aby nepribudol do jeho zbierky.
Autor: Marián „s(h)avetheprincess“ Kluvanec