Forbidden Siren 2 - japonská inkarnácia strachu

Japonská kultúra je jednoducho iná, čo sa vo veľkej miere potvrdzuje nielen na hernom trhu. Bez zbytočného klišé sa môžeme po druhýkrát ponoriť do strašidelného príbehu, ktorý nám dá pocítiť, že báť sa ešte oplatí. Forbidden Siren 2 je len pre tých s pevn

Nech sa na to pozriem z akejkoľvek strany, Forbidden Siren 2 je hra tak úplne iná od všetkého, čo sa mi doposiaľ dostalo pod ruku, že bolo moje prvé nadšenie úplne spontánne a pripadal som si ako za starých čias, keď som si hranie užíval každým dúškom. Niet sa čomu čudovať, postupy volené vývojármi sú čitateľné, bez zbytočného pokusu o zavedenie pôsobivej, svojskej atmosféry. Vonkoncom nemusí ísť o strašidelnú hru, ako to je v prípade Forbidden Siren 2, stačí si vybrať z akéhokoľvek žánru. Nejde mi o úchvatné technické spracovanie, titul musí zanechať v hráčovi stopu, ranu zarytú niekde vo vnútri, ktorá sa otvorí a začne krvácať pri spomienke na intenzívny zážitok z hrania. O Shadow of the Colossus  nebudem vravieť, ide o známy titul, no kto si už dnes spomenie napríklad na výborné akcie Stubbs the Zombie, Total Overdose alebo (podľa mňa výrazne nedocenené) Advent Rising. Kým nemáme známe meno, známych tvorcov alebo balík peňazí, určených na promo, je pramalá šanca, že sa vytvorený titul stane kultovým.

Chvalabohu, za Forbidden Siren 2 stojí Keiichiro Toyama, tvorca Sillent Hillu, odvážneho počinu plného sadistického trýznenia duše hráča nechutnými výjavmi, chorými výletmi do iného sveta v mysli hrdinov. O Tichom Vrchu toho v poslednom čase nie je veľmi počuť, až na filmové spracovanie. Žeby horory vymierali? Istotne nie, po hraní Forbidden Siren 2 sa o tom presvedčí každý. Keď som skočil do tajomného sveta na neznámom ostrove, všetko vyzeralo úplne tradične, no ako neošľahaný hráč jednotky som si pokojne pohvizdoval a sledoval úvodné menu. Pohodlne som zatiahol všetky žalúzie, aby lúče slnka hladili rozpálené telá dám, slniacich sa niekde pri vode, a nie miesto pred obrazovkou, kde sa rozprúdil pravý, nefalšovaný psychologický horor. Ono výlet na ostrov je pekná vec. Stroskotanie je už nepríjemnejšie, ale keďže postavy prežili, len sú roztrúsené na rôznych miestach, taktiež by sa dalo uvažovať o príjemnom predĺžení dovolenky. Lenže na ostrove nežijú ľudia – nie takí, ako ich poznáme my. Tradične položený základ automaticky navodzujúci stav: stokrát videl, stokrát hral. Omyl. Forbidden Siren 2 si zakladá na úplne iných postupoch, odlišných od zbytku strašidelného panoptika. V prvom rade ovládate mnoho postáv, postupne sa striedajúcich v krátkych úrovniach. Každá má svoje tajomstvo, každá si vyžaduje odlišný prístup, každá má vlastný príbeh, od ktorého nečakajte nič veselé. Jednotlivé linky sa navzájom prepletajú, čo občas pôsobí trochu chaoticky, pretože sledovať všetky postavy nie je jednoduché, avšak postupne si nájdete prístup ku každej z nich.

Tajomstvo po príchode na ostrov je tak zo začiatku veľkou neznámou a jediným cieľom sa stáva preskúmanie okolia, ktoré má až nepríjemne prirodzené stvárnenie, z postáv šľahá naturizmus v tej najsurovejšej podobe. Opustené príbytky neveštia nič dobrého, temné zákutia obalené neporiadkom a ruinami pôsobia i napriek poslabšej grafike odpudivo i príťažlivo zároveň. A vtedy sa objaví prvý nepriateľ a nastáva veľký zlom. Vašou úlohou totiž nie je zabiť ho, naopak, najlepším riešením ostáva tichý prienik poza jeho zorné pole. Ak si vás všimne, pôjde vám po krku a na istý (samozrejme z nášho pohľadu neskutočne krátky) čas ho môžete omráčiť. Lenže on znovu vstane, a neprajte si ho stretnúť znovu. Aby sa to celé nezvrhlo v stealth akciu v tieňoch, stačila jednoduchá, ba priam až primitívna myšlienka. Čierna a biela. Dva protiklady, ktoré však bez seba nemôžu existovať. Shibito, ako sa nazývajú nemŕtvi vo Forbidden Siren 2, majú radi svetlo. Nejde o klasickú zombie háveď, tackajúcu sa k vám a naťahujúcu ruky za mozgom. Na to zabudnite, Shibito dokážu uchopiť lopatu a akupunktúra v ich prevedení skutočne bolí. Akúkoľvek zbraň, ktorú viete použiť vy, vedia použiť aj oni. V tom však problém netkvie. Priťahuje ich totiž svetlo. Svetlo z vašej baterky, ktorou osvetľujete temné priestory, aby ste si nesťažovali orientáciu. Samozrejme, jedným ťuknutím do správneho tlačidla sa zdroj svetla vypne a už „LEN“ tŕpnete pri zvukoch Shibito, potulujúcich sa po úrovni. Počujete ich, matne aj vidíte, ale z miesta sa nedokážete pohnúť. Po nabratí odvahy si vaše oči privyknú na tmu a baterka vám prestane chýbať. Až do momentu, kedy sa objavia na scéne noví nepriatelia, pravý opak Shibito – Yamabato, tieňoví nepriatelia. Jedná sa o prízraky, na ktoré platí svetlo. Svetlo z vašej baterky. Chápeme sa? Čo zvoliť, čo obetovať? Mám svietiť a odhaliť svoju pozíciu alebo sa potácať v tme, modliac sa, aby som nestretol temný prízrak? Výborný protiklad, výborne zakomponovaný do hry.

Na rozdiel od každej podobnej hry tak nebezpečenstvo nehrozí po zlikvidovaní nepriateľa. Istotne, momenty, keď sa mátoha objaví, dokážu vydesiť, no na podobné scény sa dá zvyknúť. Práve v tom má Forbidden Siren 2 obrovské plus, núti vás byť neustále v strehu. Napomáhajú tomu aj samotné postavy. Nie každá z nich je totiž schopná niesť zbraň. Pri hraní za ženu alebo dokonca dieťa (!) sa treba zamerať na iný štýl hrania. Aby bolo degradácia hráča do úlohy obyčajného pešiaka, ktorý sa snaží iba prežiť a nie zachrániť celý svet s priľahlými galaxiami a dvojicou nymfomaniek k tomu, predložili nám šialení tvorcovia aj tzv. sight-jack, čiže pohľad z očí nepriateľa. Šialené? Istotne! Originálne a atmosferické? Jednoznačne. Stačí sa analógovou páčkou naladiť na nepriateľa a máte pohľad prepnutý, čo je vaša šanca zistiť, kam sa protivník pozerá, kde sa nachádza, prípadne čomu sa venuje. Odlákanie od inkriminovaného miesta, kde by vás mohol zazrieť, je náročné, ale pri tejto možnosti to má spád. Nechcem všetko prezradiť... Navyše sme len v opisnej časti a už teraz sa mi na jazyk derú všetky možné príhody, pri ktorých som radšej vypol hru a sledoval priame prenosy z parlamentu. Z dažďa pod odkvap.

Nechcem vás pripraviť o prekvapenia v príbehu, ani sa nebudem snažiť rozpovedať i tak už dosť zamotaný dej, bolo by to jednak zložité a práve atmosféra pri odhaľovaní neznámeho je vo Forbidden Siren 2 tým pravých orechovým. Na ostrove sa niečo deje, krvavé piesne vábiace do červených vĺn spôsobili peklo, odrezané od civilizácie, do ktorej zavítal návštevník, slúžiaci ako obeť. Ako potrava. Neostáva vám nič iné, než dúfať, že ste na túto japonskú šialenosť pripravenú. Nie sú to len reči do vetra. Videl ste japonskú verziu filmu Temná Voda? A americkú? Ako vravia naši českí susedia – nebe a dudy.

GRAFIKA 8 / 10
Grafické spracovanie na Playstation 2 všeobecne zaostáva za dnešným štandardom, ale to neznamená, že sa hráč nebude mať na čo pozerať. V prípade Forbidden Siren 2 netreba mať žiadny strach. Obraz je správne zrnitý, temný, mnohé lokácie sú výborne navrhnuté, takže ani slabšie textúry nepokazia celkový dojem z pesimisticky pôsobiacich miest. Je úplne jedno, či sa zakrádate v uliciach, v ubikáciách alebo opustených miestach ako napríklad lunapark či les. Každá má svoje kúzlo a hoc sa jednoduchosťou nevyrovnajú dizajnérskym skvostom väčších firiem, žiaden predmet sa nezdá byť zbytočný, máloktorá izba je prázdna. Postavy pôsobia ľudsky vďaka fotorealistickým textúram tváre, čo tvorí výborný kontrast s tmavým, nevýrazným okolím. Animácie pohybov dopadli na výbornú, aj keď môže niekto namietať, že jednotlivé pohyby pôsobia toporne, chybou grafiky to rozhodne nebude. Animované sekvencie, spúšťajúce sa medzi úrovňami, si držia japonský prím, čo pre bežných európskych smrteľníkov znamená, že sú výborné natočené, snímané zo správnych uhlov a nechýba im akčný strih.

INTERFACE 5 / 10
Najväčším problémom Forbidden Siren 2 je ovládanie, ktoré bolo vytýkané už aj prvému dielu. Je neskutočne nemotorné, čomu sa ťažko verí, ale kontextové menu všetko pokazí svojim príšerným spomalením. Chcem s postavou vyliezť na nízky podstavec, ale musím počkať, kým sa mi na obrazovke objaví príslušná ponuka. Rovnako je to aj so skokom a o nočnej more v podobe spolupráce s inou hrateľnou postavou ani nevravím. Netrúfam si povedať, že by bolo ovládanie zložité, veď s jednotlivými funkciami som bol oboznamovaný priebežne, ale pri manipulácií som si niekedy trhal vlasy – hlavne ak sa kamera z pohľadu tretej osoby nesnaží brať ohľad na pohodlie hráča, rovnako i nepriateľ a následný chaos vyústi v jeho smrť. Svojim spôsobom to zvyšuje atmosféru, pretože ako v správnom horore sa vám nedarí povedzme preskočiť prekážku, už sa k vám blíži protivník, otočka a ďalší pokus o kontextové menu... nič, nepriateľ je bližšie...

Nemotorné ovládanie sa dá hodiť na vrub podivne navrhnutému rozloženiu tlačidiel na gamepade a mnohé by vyriešil zautomatizovaný systém spúšťania niektorých akcií. Na druhú stranu poteší možnosť prepnúť sa do vlastného pohľadu a poviem vám, chôdza je správne pomalá, pohľad sa hýbe, k dokonalosti mi chýbalo už len tradičné žmurkanie. Vibrácia vás automaticky upozorní na blížiace sa nebezpečenstvo, sight-jack systém sa ovláda jednoducho, zrozumiteľne, dokonca si môžete naladiť viacero nepriateľov a pridať si ich na jednotlivé tlačidlá. Občas sa však kamera zblázni a samotné ovládanie patrí do minulosti. Nepomôže tomu ani mapa, na ktorej sa konečne vykresľuje aj vaša pozícia, čo bola jedna z kritizovaných vecí v prvom dieli.

HRATEĽNOSŤ 9 / 10
Jednoznačne nový zážitok v hraní. Je niečo úplne iné vrhnúť sa na davy otrasne vyzerajúcich postavičiek a zabíjať ich, hoci len po desiatkach, a je iné, ak musíte utekať, pretože to je jediné šanca, ako prežiť. Mnoho nových skúseností, pri ktorých som mal skutočne dosť, sa nedá opísať pár vetami a navyše by rozprávanie pôsobilo suchopárne. Hranie za ženu je v podobných tituloch stále veľkou neznámou, no naša hrdinka je značne hysterická a do zapadnutého ostrova svojim moderným ponímaním života vôbec nezapadá. Jej strach sa automaticky preniesol aj na mňa, ani som nevedel ako. Alebo malé dieťa – vtedy viete, že jediná cesta vedie stále vpred a nemôžete sa obzrieť. Nechcete. Buchot za pätami radšej nevnímate a bežíte vpred, aj keď hlasy za vami sa stále približujú. Vojak alebo tradičný japonský „turista“ sú bežným výkvetom doplneným o zopár normálnejších postáv. Čo mám však povedať na hranie za takmer slepého muža? Pohľad z jeho očí je rozmazaný, takže vidíte len machule a akýkoľvek rozumný pohyb je jednoducho vylúčený. Niekam bežať, bez akéhokoľvek poňatia kam, je len dočasné riešenie. Preto je nutné prepnúť sa do slepcovho psa! Psom sa dívate na svet a ovládate pána. Znie to možno ako normálna vec, avšak v situácií, kedy sa musíte potichu presúvať, je tento spôsobom hrania výborným zážitkom.

Pri využívaní sight-jack systému sa nájde nejedna zaujímavá príhoda. Napríklad som pokojne sledoval jednu potvorku, učil sa jej trajektóriu pohybu, čo kde robí, akú má náladu, keď som sa zrazu naladil na inú potvoru a z jej pohľadu som videl, ako ku mne od chrbta beží. Približovala sa, no ja som nebol schopný akéhokoľvek pohybu a už som len sledoval krvavý balet s kŕčovitým výrazom na tvári. Je to len štipka momentov, pre ktoré sa oplatí Forbidden Siren 2 skúsiť. Je to o niečom úplne inom, navyše rozkúskovaný príbeh je niečím novým, na hernej scéne príliš neprezentovaným. Násilné rozdelenie do menších celkov s mnohými postavami má spád, o tom niet pochýb. Hustá atmosféra nepotrebuje k sebe, aby ste si spravili vo vašom príbytku úplnú tmu, ona vás dostane svojim tichom, svojim nič nerobením, pretože najväčší strach mávame z toho, čo nevidíme, čo nedokážeme identifikovať. A niečo podobné cítiť vo vzduchu Forbidden Siren 2. Niečo tajomné, občas sprevádzané nepriateľmi, ktorí síce nedesia, ale udržujú napätie pred niečím. V tom je hlavná sila Forbidden Siren 2. Nie je to o boji, je to o úteku, úteku niekam preč.

MULTIPLAYER
Hra ho neobsahuje.

ZVUKY 9 / 10
Okamžite po zapnutí hry si zvoľte japonský dabing za sprievodu anglických titulkov a o kvalitnú atmosféru je postarané. Nedokážem popísať, čím to je, avšak japonské hlasy znejú tak nežne, nevinne a pri tom ukrývajú v sebe hrozné tajomstvá, takže monotónnejší prejav je len vodou na mlyn pekelných kolies, nútiacich triasť sa pri tichom šepote sladkej dievčiny. Hlasy sú výborné, svojský (a pre mňa exotický) prízvuk výrazne vplýva na pesimistickú atmosféru zatratenia. Ruchy okolia sa nedajú presne popísať, no prichádzajú v tých správnych momentoch, kedy vás nútia pozrieť sa, odkiaľ ten zvuk vyšiel, čo je jeho zdrojom. Prerývaný dych hrdinov, prípadne pachtenie z pohľadu nepriateľa podčiarkuje tajomné ticho, pri ktorom počujete len svoje kroky, ktoré však znejú akoby giganticky, akoby sa príliš ozývali.

HUDBA 8 / 10
Jednotlivé skladby sú minimalistické, neznejú príliš často a rozhodne nehrajú takú úlohu ako v prípade Silent Hillu, ktorého hudbu zbožňujem. Niekedy ani vyslovene nejde o hudbu, ale len o akési melódie, pozostávajúce zo zvukov z iného sveta. Vďaka svojej zvrátenosti nás dostávajú na psychicky labilnú úroveň, ale stále tomu niečo chýba. Možno je hudby málo, možno akoby občas úplne vypadla z kontextu danej situácie, no v konečnom dôsledku som nesmierne rád, že tu je na takej úrovni. Mohlo to dopadnúť omnoho horšie.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Forbidden Siren 2 je sakramentsky obtiažna hra, ale odmena v podobe ukončenej úrovne je o to sladšia. Každý krok musí byť precízne zvládnutý, po odhalení vám hrozí obrovské nebezpečenstvo v podobe ďalších privolaných monštier. Celé hranie sa tak zvrháva v hľadanie úkrytu, prípadne vhodnej cesty, čo sa často dá vyriešiť len spôsobom pokus-omyl. Počas rozohranej úrovne si pozíciu uložiť nemôžete, takže je občas hranie trochu o hubu, no atmosféra málokedy poklesne pod hodnotu absolútnej frustrácie. Väčšie nároky ma skôr hnali vpred, no to môže byť len môj prípad. Nečakajte žiadny ukazovateľ zdravia, musíte veriť, že pri nechcenom odhalení postava zopár úderov vydrží. Postáv na hranie je mnoho, z čoho vyplýva aj obrovské množstvo úrovní, ktoré sú síce krátke, ale väčšinou sa nevyhnete ich opakovaniu. Na dnešnú dobu nadpriemerná porcia. Čas, potrebný k dohraniu však v tomto prípade nehrá žiadnu úlohu, pri správnej atmosfére sa budete baviť desiatky hodín. Upozorňujem však, že Forbidden Siren 2 je náročný titul, nič pre bábovky, zomriete X-krát a je len na vás, či to prijmete ako výzvu alebo nie. Hra sa vám však odmení bonusmi, ktoré nachádzate roztrúsené v úrovniach. Niektoré s hrou vôbec nesúvisia a sú len pre pobavenie, iné podmanivým spôsobom vysvetľujú príbeh.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8,2 / 10
Forbidden Siren 2 akoby ani nebola hra z našej planéty. Po dlhom čase sa objavil titul, v ktorom je vidieť trochu iný prístup k hororovému žánru. Svieži a mrazivý vánok zároveň je však zadupaný do zeme nepohodlným ovládaním. Lenže podobný zážitok neprichádza každý deň a delirická obtiažnosť priam láka k pokoreniu. Ak sa chcete báť úplne iným spôsobom, pri ktorom nikoho nezabijete a len unikáte, chrániac si vlastný život. Svoj pôvod Forbidden Siren 2 nezaprie a už len to je dostatočný dôvod na investíciu do hry.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

Premiér Fico kráča iným smerom ako Visegrád

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Nie je za tým len ideológia. Veda vysvetľuje, čo spraví z ľudí teroristov

Islamský štát prehrá, zhodujú sa vedci. Na otázku, či tým hrozba pominie, hovoria jednoznačné nie.

NASA má plán, ako zachrániť planétu pred výbuchom supersopky

Americký úrad navrhol spôsob, ako by sa dalo zachrániť ľudstvo.

Ako zanikla záhadná kultúra na Veľkonočnom ostrove

Polemika zástancov prudkého ekosociálneho rozvratu a pomalšie účinkujúcich vplyvov míňa podstatu. Pôsobilo oboje.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 225
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 263
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 898
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 790
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 449
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 410
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 269
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 254
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 172
  10. Leto nekončí! 842