Surfovali by všetci, webstránky nemá tvoriť kto

Internet je najinteraktívnejšie zo všetkých médií, nerobí však automaticky zo všetkých gaučových povaľačov aktívnych účastníkov mediálnej revolúcie. V skutočnosti väčšina interaktívnych služieb na webe funguje podľa modelu 1-10-100: len jedno percento ľud

Jednou z najznámejších stránok využívajúcich aktivity surfistov je youtube.com, web ponúkajúci milióny krátkych videoklipov. Na snímke pózujú dvaja zakladatelia služby, 29-ročný Chad Hurley (vľavo) a 27-ročný Steven Chen. FOTO - AP

í aktívne vytvára obsah, 10 percent je ochotných čiastočne sa zapojiť napríklad jeho okomentovaním, a zvyšok ho pasívne prijíma.

Ako prvý to postrehol pred pár mesiacmi Bradley Horowitz, ktorý dnes pracuje ako viceprezident Yahoo pre produktové stratégie, keď sledoval schémy správania sa ľudí používajúcich diskusné skupiny Yahoo Groups.

"Jedno percento ľudí dokáže založiť novú diskusnú skupinu, 10 percent sa aktívne zapojí vložením príspevku alebo otvorením novej témy, a 100 percent profituje z aktivít prvých dvoch skupín," napísal Horowitz na svojom blogu elatable.com.

Táto schéma podľa neho platí aj pre väčšinu ďalších webových služieb, ktoré sú tvorené najmä príspevkami samotných používateľov.

V internetovej encyklopédii Wikipedia.org napríklad polovicu z vyše 4,5 milióna článkov vytvorila skupina 0,7 percent najaktívnejších používateľov. Britský denník Guardian si minulý týždeň všimol, že podobný pomer platí aj na stránke s videami YouTube.com: počet ľudí pridávajúcich videá tvorí asi pol percenta celkového počtu čitateľov.

Len desatina je aktívna
Podľa blogera a konzultanta pre webové podnikanie Babaka Niviho (nivi.com/blog/) sú zákazníkmi nových webových služieb umožňujúcich aj určitú interakciu s obsahom štyri základné skupiny ľudí.

Prvou skupinou sú autori - píšu vlastné texty, blogy, natáčajú videá či fotografujú. Druhú tvoria "odkazovači" - nachádzajú zaujímavý webový obsah a publikujú naň odkazy na svojom blogu či v diskusiách. Treťou skupinou sú komentátori - diskutujú o práci prvých dvoch skupín. Štvrtú a najväčšiu skupinu tvoria ľudia, ktorí len čítajú či pozerajú.

Autori nových webových stránok doteraz často pristupovali k budovaniu aplikácií podľa tradičného obchodného modelu 80:20, podľa ktorého je pre biznis kľúčových 20 percent najlepších zákazníkov. Ukazuje sa však, že úspech každej modernej webovej služby je postavený na oveľa menšej skupine, stotine najaktívnejších ľudí, na pleciach ktorých stojí celá pyramída obsahu.

Pre autorov webových služieb to zároveň znamená, že ak požadujú od svojich čitateľov akúkoľvek interakciu s obsahom - napríklad hlasovanie v ankete či napísanie pár slov komentára - nedočkajú sa jej zrejme od viac než desatiny návštevníkov.

Kľúčovú úlohu malého jadra používateľov si už začínajú mnohé firmy uvedomovať. Šéf firmy Netscape Jason Calacanis napríklad minulý týždeň ponúkol tisíc dolárov mesačne každému z používateľov konkurenčných služieb digg.com a del.icio.us (pozri súvisiaci text), ktorý prejde k jeho službe a pridá do databázy aspoň 150 odkazov mesačne. Calacanis je presvedčený, že mu stačí odlákať maximálne niekoľko desiatok ľudí zo služby, ktorú navštevuje 9 miliónov ľudí mesačne, a dokáže jej úspech zopakovať na vlastnom serveri.

Veľa autorov, málo čitateľov
S tvorcami obsahu je však jeden problém, na ktorý upozornil na svojom blogu (customerevangelists.typepad.com) Ben McConnell: témy, o ktorých chcú písať, nie sú vždy totožné s tým, čo chcú ľudia čítať. McConnel na základe analýzy obsahu stránky productwiki.com identifikoval niekoľko oblastí, kde sa tieto dva záujmy najčastejšie rozchádzajú.

Množstvo ľudí napríklad chce na webe čítať články o športe či aktivitách v prírode, ale prekvapujúco veľa ľudí aj o móde. Oveľa menší podiel autorov ako čitateľov však baví týmto témam sa venovať.

Opačne je to pri témach ako počítače, internet a tiež médiá - zaujímajú oveľa väčšie percento autorov, ako čitateľov. Inými slovami: ľudí ochotných napríklad kritizovať médiá je na webe prebytok, ale málokoho ich názory zaujímajú.

Príčinou môže by špecifická demografia internetistov - stále je medzi nimi viac fanúšikov počítačov ako športu - ale aj hlbšie psychologické dôvody. Písanie o vznešených témach dáva ľuďom väčší pocit uspokojenia a možno i vlastnej nadradenosti, kým nájsť odvahu spojiť svoje meno s tak ľahkou témou, ako napríklad móda, má oveľa menej ľudí.

Najznámejšie "web 2.0" služby založené na aktivitách surfistov

  • Flickr.com - gigantický komunitný web pre fotografov - ktokoľvek si tu môže vytvoriť galériu svojich fotiek a nechať ostatných komentovať ich a hodnotiť.
  • Del.icio.us - server umožňujúci ukladať si na web odkazy na obľúbené stránky a prezerať si, čo majú radi ostatní
  • Digg.com - spravodajský web zbierajúci články z celého webu, o ich umiestnení na titulku rozhodujú surfisti hlasovaním. Má aj mnohé klony vrátane slovenského www.asdf.sk  či českého www.linkuj.cz.
  • Myspace.com - komunitný server s priestorom pre diskusie a blogy pre tínedžerov, ale aj videoklipy a domovské stránky hudobných skupín.
  • Wikipedia.org - rozsiahla encyklopédia, v ktorej môže písať a upravovať heslá ktokoľvek

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 148
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 855
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 9 834
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 088
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 570
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 653
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 466
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 606
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 691
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 770

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Boj proti establišmentu? Ako prežiť nápor terorizmu a fanatizmu

Kým panuje zmätok, je možné za teroristu označiť kohokoľvek, kto nám oponuje.

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi.

ŠPORT

Na Gire sa ukázali talenty i šprintér, ktorý bude trápiť Sagana

Najzaujímavejšie momenty stého ročníka Giro d'Italia.

Neprehliadnite tiež

Boli sme naivní, povedala NASA, keď videla prvé fotky podbruška Jupiteru

Nové fotografie pólov Jupitera od sondy Juno rozbili doterajšie teórie o fungovaní plynných obrov.

Bielenie Veľkej koralovej bariéry je ešte horšie, než sa čakalo

Koraly predstavujú živobytie nielen pre ľudí, ale aj pre milióny živočíchov.

Koniec latrín a chemických záchodov, nová toaleta odpad prefiltruje a spáli

Akademici sľubujú vyššiu hygienu pre chudobné kúty sveta.

Do mobilu pozeráme čoraz viac. V Brazílii aj päť hodín denne

Vybaviť hovor a prečítať správu - to je mobilná história, ktorá bola len skromným začiatkom dnešných dní.