Veľký test: ako pozorní ste za volantom s mobilom v ruke?

Podľa neoficiálnych štatistík telefonovanie zapríčiňuje priamo alebo nepriamo okolo 30 percent všetkých dopravných nehôd. Vodiči pri volaní trpia takzvanou slepotou pozornosti.

Počas testu musel vodič neustále odpovedať na otázky volaného. Dozvedeli sme sa všetko od rodného čísla až po výsledok finálového zápasu majstrovstiev sveta vo futbale.

Štatistiky nehovoria presne, koľko dopravných nehôd zapríčiní telefonovanie za volantom. Každá tretia nehoda je však spôsobená porušením základných povinností vodiča, napríklad aj telefonovanie s mobilom v ruke.

Nepresné štatistiky
Podľa neoficiálnych štatistík telefonovanie zapríčiňuje priamo alebo nepriamo okolo 30 percent všetkých dopravných nehôd. Najčastejším a legislatívou zakázaným spôsobom telefonovania je držanie mobilného telefónu v ruke. Za legitímnu a správnu sa považuje mobilná komunikácia v aute pomocou hands-free.

Práve nad týmto menším zlom visí veľký otáznik. Na jednej strane hands-free necháva ruky voľné, na strane druhej vodiči takto oveľa viac a dlhšie telefonujú až do takej miery, že trpia slepotou pozornosti.

Mobilná slepota
Psychológovia David Strayer a Frank Drews urobili niekoľko praktických pokusov, na základe ktorých dospeli k záveru, že aj pri použití hands-free sady sa riziko havárie pri telefonovaní zvyšuje štvornásobne. Podľa najnovších poznatkov telefonovanie s hands-free šetrí peniaze na pokutách a zvyšuje zručnosť vodiča, ale je stále nebezpečné.

Podľa vedcov trpia všetci ľudia, ktorí za volantom telefonujú s hands-free sadou či bez nej, dočasnou "slepotou pozornosti" - spomaľujú sa ich reakcie na vonkajšie podnety a prehliadajú dôležité vizuálne signály, napríklad svetlá na semaforoch.

V minulosti sa už podobnými štúdiami zisťovalo, ako pri šoférovaní vodiča rozptyľuje napríklad rozhovor s pasažiermi alebo počúvanie rádia - v týchto prípadoch sa však ovplyvnenie schopnosti šoférovať nepreukázalo.

Test denníka SME
Podľa policajných štatistík iba 4 % zo všetkých pokutovaných dopravných priestupkov tvoria finančné postihy za telefonovanie v aute. Svedčí to tom, že vodiči stále viac používajú hlasitý odposluch telefónu a polícia iba veľmi ťažko odhalí previnilca s telefónom v jednej a volantom v druhej ruke.

O rizikách jazdy s mobilom v ruke sa vo všeobecnosti dobre vie, nás však zaujímalo, aký je rozdiel v ovládaní automobilu a možnosti koncentrácie medzi zakázaným a povoleným telefonovaním (hands free). Na ploche starého letiska sme postavili približne kilometer dlhú dráhu s množstvom prvkov vyžadujúcich sústredenie a pozornosť vodiča. Okrem zastavenia na presne stanovenom mieste musel vodič prejsť slalomom, simulovanou križovatkou , úzkou uličkou a zacúvať do garáže. Popri tom musel odpovedať na otázky partnera pri druhom telefóne.

Bez telefónu to bola pasia
Dvadsaťjedenročný mladý vodič Michal si trať najskôr natrénoval a potom začal jazdiť na čas bez telefonovania a s tým, že sa mohol plne sústrediť na jazdu. Testovacie vozidlo malo automatickú prevodovku, aby sme zmenšili rozdiel v ovládaní na minimum.

Jazda zručnosti si vyžadovala nemalú dávku pozornosti, za zhodený kolík alebo nesprávny smer jazdy sa pripisujú sekundy. Omyl na dráhe by v bežnej premávke znamenal kolíznu situáciu. Mladý vodič sa z kola na kolo zlepšoval a jeho najlepší čas bol 1m 37s. Ani jedna pasáž mu nerobila problém vrátane cúvania do pomerne širokej garáže.

Otázky sú vraj príliš ťažké
Pri druhej sérii jázd na tej istej dráhe si Michal zobral do ruky mobil. Nasledovalo spojenie s asistentkou a rad otázok o rodine, dátumoch narodenia, skúškach v škole, oblečení športovcov a aktuálnom dianí. Jazda sa aj napriek automatickej prevodovke zmenila na nepoznanie.

Prišli na rad prvé zhodené kolíky, nepresné zacúvanie do garáže. Spomenúť si pri jazde na vlastný dátum narodenia bolo tiež pomerne obtiažne, nehovoriac o dni narodenia ostatných rodinných príslušníkov. Inak bežné otázky sa stali celkom ťažké a plynulá jazda minulosťou. Najlepší čas (1m57s) bez penalizácie za zhodené kolíky bol o celých dvadsať sekúnd horší. Ako by to dopadlo s manuálnou prevodovkou ?

Hands free pomáha, ale nie úplne
Tretia séria jázd so systémom hands-free (technológia Bluetooth) iba potvrdila zistenia psychológov. V telefonickom rozhovore sa mysľou presúvame k človeku, s ktorým hovoríme, alebo k diskutovaným problémom. Tým sa aktivuje obrazová predstavivosť, náš mozog nie je schopný tak rýchlo spracovávať obraz vnímaný očami a môže nastať problém.

V premávke nejazdíme na čas tak ako na dráhe, ale mali by sme robiť rovnako správne a rýchle rozhodnutia. S rukami na volante a slúchadlom v uchu bola komunikácia s vodičom plynulejšia a jazda bezpečnejšia. Vodič mal s dráhou podstatne viac skúseností ale aj tak sa mu podarilo dosiahnuť najlepší čas 1m 43s, čím zaostal za jazdou bez telefonovania o 6s.

Výsledok?
Proti jazde zručnosti s množstvom kolíkov možno namietať, veď tie v premávke nie sú. V krízovej situácii ich môže nahradiť auto alebo chodec a následky budú oveľa horšie než päťsekundový trest za zhodený kolík. Opäť sa raz potvrdilo, že telefonovanie za volantom je nebezpečné. Záleží len na nás, či dokážeme zvoliť aspoň menšie zlo - hands free.

Tabuľka dosiahnutých časov
JAZDA BEZ TELEFONOVANIA
1. kolo 1m 41s - penaliz. 0s
2. kolo 1m 38s - penaliz. 0s
3. kolo 1m 37s - penaliz. 0s
JAZDA S TELEFÓNOM V RUKE
1. kolo 1m 57s + penaliz. 5s
2. kolo 2m 05s - penaliz. 0s
3. kolo 1m 59s +penaliz. 10s
JAZDA S HANDSFREE
1. kolo 1m 45s - penaliz. 0s
2. kolo 1m 44 s + penaliz. 5s
3. kolo 1m 43s - penaliz. 0s

Naša rada: s handsfree telefonujte len krátko

S voľbou menšieho zla máme bohaté skúsenosti. Môžeme ju teda uplatniť aj pri telefonovaní za volantom. FOTO - AUTOR

Každému je jasné, že fenoménu telefonovania za volantom sa len tak ľahko nezbavíme. Napokon, stále viac automobilov má autorádio s technológiou Bluetooth na pripojenie mobilného telefónu, prípadne inou sadou typu hands-free.
V záujme bezpečnosti ostatných účastníkov cestnej premávky i ochrany samého seba by sme mali telefonovať iba ojedinele, a rozhovor čo najskôr ukončiť.
V hustej premávke a vo vypätých situáciách by sme telefón za volantom radšej nemali zdvihnúť. Rovnako sa oplatí zrušiť rozhovor na ťažkú tému, prípadne osobou, od ktorej očakávame konfliktnú debatu. Dlhší rozhovor si môžeme dovoliť na prázdnom úseku diaľnice alebo na cestách so slabšou hustotou premávky.
Systém zabudovaného alebo pripojeného telefónu v aute (hands-free) slúži na príjem hovorov a nie hľadanie čísel v telefónnom zozname a následné volanie, hoci to technicky umožňuje. Palubný systém hybridného automobilu Toyota Prius so systémom Bluetooth napríklad neumožňuje vstup do telefónneho zoznamu pokiaľ je auto v pohybe. Počas jazdy možno iba prijímať hovory.
Navigačný systém vo vozidlách Citroen s integrovaným telefónom zasa číta SMS správy a hlasovo ich interpretuje, aby vodič nemusel pozerať na displej.
Pokiaľ sa telefonovania za volantom neviete úplne zbaviť, používajte menšie zlo, teda hands free sadu. Ovládanie auta je ďaleko jednoduchšie a bezpečnejšie, hoci nie ideálne.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 605
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 162
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 103
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 923
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 817
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 514
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 499
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 474
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 464
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 994

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

O nezávislosti Katalánska nerozhodne referendum, ale ochota použiť násilie

Katalánsky boj za nezávislosť nebol nikdy násilný.

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

Neprehliadnite tiež

Microsoft rozseká Windows 10 Mobile, chystá modulárnu Andromedu

Nová stratégia zníži náklady na vývoj i podporu. Microsoft chce byť dostupnejší pre výrobcov.

Geológ: Ochladili Zem a vyhubili ľudí. Našu planétu čaká supererupcia

Výbuch supervulkánu by bol aj dnes katastrofický, hovorí geochronológ Martin Danišík, ktorý publikoval v prestížnom vedeckom časopise.

Klimatológovia: Hurikány spôsobili tento rok najdrahšie škody v histórii

Čo hovoria odborníci na tohtoročnú rekordnú sezónu hurikánov.

Google začal linkovať adresy a telefónne čísla

Ak často prepisujete v mobile kontaktné údaje, už to nebudete musieť opakovať.