Google prehral žalobu o podvodné klikanie, uhradí 90 miliónov USD

Americká internetová spoločnosť Google definitívne prehrala súdny spor o podvodné klikanie na reklamné prúžky a bude musieť uhradiť škody za približne 90 miliónov dolárov.

Rozhodol o tom súd v americkom štáte Arkansas, ktorý tak dal za pravdu zadávateľom reklamy a potvrdil svoj predchádzajúci nález. Proti Googlu vystúpili desiatky firiem, ktoré sa cítili poškodené. Podľa nich im Google účtoval neprimerané čiastky, pretože klikanie na ich reklamu nemalo jedinečný charakter. Tí, ktorí na reklamu klikali, nemuseli hľadať konkrétne produkty týchto firiem a ich klikanie mohlo mať podvodný charakter už vo svojej podstate.

Sudca Joe Griffin povedal, že verdikt je spravodlivý, rozumný a primeraný. Na Google si sťažovalo viac ako 70 firiem, žiadna z nich sa ale hotovosti nedočká. Google každej z nich udelí kredit, ktorý bude ekvivalentom odškodného 4,50 USD za každých 1000 dolárov utratených v jeho reklamnej sieti v posledných štyroch a pol rokoch.Hotovosť tak dostanú len právnici, ktorí si medzi seba rozdelia približne 30 miliónov dolárov.

Klikanie na reklamu, obyčajne umiestnenú v hornej časti webových stránok, Googlu zaistilo nemalé príjmy. Google si účtoval poplatky i v tom prípade, kedy klikanie na reklamu neviedlo k predaji ponúkaného tovaru. Podvodné klikanie zaťažuje rozpočet zadávateľov reklamy, ktorí platia za reklamu v domnení, že ju uvidelo viac ľudí.

Žaloba na Google je súčasťou širšieho sporu, ktorý minulý rok vo februári vyvolala spoločnosť Lane´s Gifts and Collectibles z Texarkany. Tá sa postavila proti celému odvetviu a tvrdila, že firmy ponúkajúce reklamu na internete často vedia o podvodných praktikách pri klikaní. Neskôr sa pripojili ďalšie firmy a sudca Griffin prípadu udelil status hromadnej žaloby.

Podvodné klikanie je Achillovou pätou inak rýchlo rastúceho odvetvia zadávania reklamy na internete na základe vyhľadávania pomocou kľúčových slov. Objavuje sa v situácii, kedy človek alebo počítačový program opakovane kliká na reklamný prúžok so zámerom zvýšiť náklady zadávateľovi reklamy.

Firmy, ktoré zadávajú reklamu vo vyhľadávacom systéme, môžu platiť od niekoľkých centov po niekoľko dolárov za jedno odkliknutie, vždy záleží na téme a ďalších faktoroch. Keď je táto činnosť automatizovaná pomocou počítača, môžu náklady na reklamu zadávateľovi narásť do astronomických výšok. Google preto v rámci vyrovnania sľúbil i väčšiu ochranu zadávateľov. Google pred pár dňami zaviedol vo svojom systéme AdWords nové prvky, ktoré dajú zadávateľom lepší prehľad o neúčinnom alebo inak potenciálne podvodnom klikaní.

Google tento rok v marci prekvapivo vybočil z radu podobných firiem a zvolil s žalujúcimi klientmi vyrovnanie s úhradou škôd až do 90 miliónov dolárov. V júni sa na podobnom vyrovnaní dohodla tiež konkurenčná spoločnosť Yahoo!, ktorá čelila žalobe v Kalifornii.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Neprehliadnite tiež

Morský koník ako zberač odpadu a smutný osud tigra. Pozrite si finalistov o najlepšieho fotky prírody

Wildlife Photographer of the Year organizuje Prírodopisné múzeum v Londýne.

Cesty na zmenu klímy nie sú pripravené, asfalty nevyhovujú

Na plánované fungovanie ciest je dnes už príliš teplo.

YouTube končí s platenými kanálmi, ľudí nezaujali

Výpadky príjmov majú tvorcom obsahu nahradiť nové projekty.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 959
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 887
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 770
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 395
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 273
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 151
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 735
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 651
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 494
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 236