Google prehral žalobu o podvodné klikanie, uhradí 90 miliónov USD

Americká internetová spoločnosť Google definitívne prehrala súdny spor o podvodné klikanie na reklamné prúžky a bude musieť uhradiť škody za približne 90 miliónov dolárov.

Rozhodol o tom súd v americkom štáte Arkansas, ktorý tak dal za pravdu zadávateľom reklamy a potvrdil svoj predchádzajúci nález. Proti Googlu vystúpili desiatky firiem, ktoré sa cítili poškodené. Podľa nich im Google účtoval neprimerané čiastky, pretože klikanie na ich reklamu nemalo jedinečný charakter. Tí, ktorí na reklamu klikali, nemuseli hľadať konkrétne produkty týchto firiem a ich klikanie mohlo mať podvodný charakter už vo svojej podstate.

Sudca Joe Griffin povedal, že verdikt je spravodlivý, rozumný a primeraný. Na Google si sťažovalo viac ako 70 firiem, žiadna z nich sa ale hotovosti nedočká. Google každej z nich udelí kredit, ktorý bude ekvivalentom odškodného 4,50 USD za každých 1000 dolárov utratených v jeho reklamnej sieti v posledných štyroch a pol rokoch.Hotovosť tak dostanú len právnici, ktorí si medzi seba rozdelia približne 30 miliónov dolárov.

Klikanie na reklamu, obyčajne umiestnenú v hornej časti webových stránok, Googlu zaistilo nemalé príjmy. Google si účtoval poplatky i v tom prípade, kedy klikanie na reklamu neviedlo k predaji ponúkaného tovaru. Podvodné klikanie zaťažuje rozpočet zadávateľov reklamy, ktorí platia za reklamu v domnení, že ju uvidelo viac ľudí.

Žaloba na Google je súčasťou širšieho sporu, ktorý minulý rok vo februári vyvolala spoločnosť Lane´s Gifts and Collectibles z Texarkany. Tá sa postavila proti celému odvetviu a tvrdila, že firmy ponúkajúce reklamu na internete často vedia o podvodných praktikách pri klikaní. Neskôr sa pripojili ďalšie firmy a sudca Griffin prípadu udelil status hromadnej žaloby.

Podvodné klikanie je Achillovou pätou inak rýchlo rastúceho odvetvia zadávania reklamy na internete na základe vyhľadávania pomocou kľúčových slov. Objavuje sa v situácii, kedy človek alebo počítačový program opakovane kliká na reklamný prúžok so zámerom zvýšiť náklady zadávateľovi reklamy.

Firmy, ktoré zadávajú reklamu vo vyhľadávacom systéme, môžu platiť od niekoľkých centov po niekoľko dolárov za jedno odkliknutie, vždy záleží na téme a ďalších faktoroch. Keď je táto činnosť automatizovaná pomocou počítača, môžu náklady na reklamu zadávateľovi narásť do astronomických výšok. Google preto v rámci vyrovnania sľúbil i väčšiu ochranu zadávateľov. Google pred pár dňami zaviedol vo svojom systéme AdWords nové prvky, ktoré dajú zadávateľom lepší prehľad o neúčinnom alebo inak potenciálne podvodnom klikaní.

Google tento rok v marci prekvapivo vybočil z radu podobných firiem a zvolil s žalujúcimi klientmi vyrovnanie s úhradou škôd až do 90 miliónov dolárov. V júni sa na podobnom vyrovnaní dohodla tiež konkurenčná spoločnosť Yahoo!, ktorá čelila žalobe v Kalifornii.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

DOMOV

Janušeka za kontrolu podniku v Žiline aj platia

Exministra používa magistrát ako prvok verejnej kontroly.

Neprehliadnite tiež

SpaceX prekvapilo, v roku 2018 chce poslať ľudí k Mesiacu

Ľudstvo neopustilo obežnú dráhu Zeme od roku 1972. Zmenia to superbohatí turisti.

Filozof Thomas Metzinger: Popierať slobodnú vôľu môže byť nebezpečné

Umelá inteligencia môže mať vyššiu mieru sebakontroly ako človek, povedal pre SME profesor teoretickej filozofie THOMAS METZINGER.

Nová peňaženka má spájať všetky financie do jednej karty

Už nie mobil, ale karta samotná zaistí všestrannosť pri platení v obchodoch.

Nabíjačky budú menšie a ľahšie, zmestia sa do peňaženky

Ak chcete nabíjať mobil, stačí vám zásuvka a vrecková nabíjačka.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 826
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 687
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 941
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 618
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 314
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 292
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 380
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 805
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 232
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 191

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop