SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Google prehral žalobu o podvodné klikanie, uhradí 90 miliónov USD

Americká internetová spoločnosť Google definitívne prehrala súdny spor o podvodné klikanie na reklamné prúžky a bude musieť uhradiť škody za približne 90 miliónov dolárov.

Rozhodol o tom súd v americkom štáte Arkansas, ktorý tak dal za pravdu zadávateľom reklamy a potvrdil svoj predchádzajúci nález. Proti Googlu vystúpili desiatky firiem, ktoré sa cítili poškodené. Podľa nich im Google účtoval neprimerané čiastky, pretože klikanie na ich reklamu nemalo jedinečný charakter. Tí, ktorí na reklamu klikali, nemuseli hľadať konkrétne produkty týchto firiem a ich klikanie mohlo mať podvodný charakter už vo svojej podstate.

Sudca Joe Griffin povedal, že verdikt je spravodlivý, rozumný a primeraný. Na Google si sťažovalo viac ako 70 firiem, žiadna z nich sa ale hotovosti nedočká. Google každej z nich udelí kredit, ktorý bude ekvivalentom odškodného 4,50 USD za každých 1000 dolárov utratených v jeho reklamnej sieti v posledných štyroch a pol rokoch.Hotovosť tak dostanú len právnici, ktorí si medzi seba rozdelia približne 30 miliónov dolárov.

Skryť Vypnúť reklamu

Klikanie na reklamu, obyčajne umiestnenú v hornej časti webových stránok, Googlu zaistilo nemalé príjmy. Google si účtoval poplatky i v tom prípade, kedy klikanie na reklamu neviedlo k predaji ponúkaného tovaru. Podvodné klikanie zaťažuje rozpočet zadávateľov reklamy, ktorí platia za reklamu v domnení, že ju uvidelo viac ľudí.

Žaloba na Google je súčasťou širšieho sporu, ktorý minulý rok vo februári vyvolala spoločnosť Lane´s Gifts and Collectibles z Texarkany. Tá sa postavila proti celému odvetviu a tvrdila, že firmy ponúkajúce reklamu na internete často vedia o podvodných praktikách pri klikaní. Neskôr sa pripojili ďalšie firmy a sudca Griffin prípadu udelil status hromadnej žaloby.

Podvodné klikanie je Achillovou pätou inak rýchlo rastúceho odvetvia zadávania reklamy na internete na základe vyhľadávania pomocou kľúčových slov. Objavuje sa v situácii, kedy človek alebo počítačový program opakovane kliká na reklamný prúžok so zámerom zvýšiť náklady zadávateľovi reklamy.

Skryť Vypnúť reklamu

Firmy, ktoré zadávajú reklamu vo vyhľadávacom systéme, môžu platiť od niekoľkých centov po niekoľko dolárov za jedno odkliknutie, vždy záleží na téme a ďalších faktoroch. Keď je táto činnosť automatizovaná pomocou počítača, môžu náklady na reklamu zadávateľovi narásť do astronomických výšok. Google preto v rámci vyrovnania sľúbil i väčšiu ochranu zadávateľov. Google pred pár dňami zaviedol vo svojom systéme AdWords nové prvky, ktoré dajú zadávateľom lepší prehľad o neúčinnom alebo inak potenciálne podvodnom klikaní.

Google tento rok v marci prekvapivo vybočil z radu podobných firiem a zvolil s žalujúcimi klientmi vyrovnanie s úhradou škôd až do 90 miliónov dolárov. V júni sa na podobnom vyrovnaní dohodla tiež konkurenčná spoločnosť Yahoo!, ktorá čelila žalobe v Kalifornii.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér obhajuje testovanie aj dátami, ktoré neexistujú

Hrozbou pre testovaných môže byť britská mutácia koronavírusu.

Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.
Dobré ráno

Dobré ráno: Štát ani neverí, že otestuje každého

Slovensko si vyskúša skríningové pretestovanie krajiny.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Výtery bez pointy

Vláda vyhodí milióny na testy, keď svet už beží preteky v očkovaní.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Rok 2020 dosiahol remízu. Bol takmer najteplejší

Musíme sa pripraviť na ďalšie rekordy.

Rok 2020 sa začal nezvyčajne silným obdobím požiarov v Austrálii.

Raketa Virgin Orbit sa prvýkrát dostala do vesmíru

Raketa bola vypustená nad Tichým oceánom z krídla upraveného Boeingu 747-400.

Raketa pri štarte z lietadla na únik z gravitácie spotrebuje menej paliva.
Nálezy zo Sakkáry.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  3. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  6. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  7. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 394
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 239
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 417
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 460
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 741
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 613
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 263
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 096
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 079
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 5 982