Rozhodol o tom súd v americkom štáte Arkansas, ktorý tak dal za pravdu zadávateľom reklamy a potvrdil svoj predchádzajúci nález. Proti Googlu vystúpili desiatky firiem, ktoré sa cítili poškodené. Podľa nich im Google účtoval neprimerané čiastky, pretože klikanie na ich reklamu nemalo jedinečný charakter. Tí, ktorí na reklamu klikali, nemuseli hľadať konkrétne produkty týchto firiem a ich klikanie mohlo mať podvodný charakter už vo svojej podstate.
Sudca Joe Griffin povedal, že verdikt je spravodlivý, rozumný a primeraný. Na Google si sťažovalo viac ako 70 firiem, žiadna z nich sa ale hotovosti nedočká. Google každej z nich udelí kredit, ktorý bude ekvivalentom odškodného 4,50 USD za každých 1000 dolárov utratených v jeho reklamnej sieti v posledných štyroch a pol rokoch.Hotovosť tak dostanú len právnici, ktorí si medzi seba rozdelia približne 30 miliónov dolárov.
Klikanie na reklamu, obyčajne umiestnenú v hornej časti webových stránok, Googlu zaistilo nemalé príjmy. Google si účtoval poplatky i v tom prípade, kedy klikanie na reklamu neviedlo k predaji ponúkaného tovaru. Podvodné klikanie zaťažuje rozpočet zadávateľov reklamy, ktorí platia za reklamu v domnení, že ju uvidelo viac ľudí.
Žaloba na Google je súčasťou širšieho sporu, ktorý minulý rok vo februári vyvolala spoločnosť Lane´s Gifts and Collectibles z Texarkany. Tá sa postavila proti celému odvetviu a tvrdila, že firmy ponúkajúce reklamu na internete často vedia o podvodných praktikách pri klikaní. Neskôr sa pripojili ďalšie firmy a sudca Griffin prípadu udelil status hromadnej žaloby.
Podvodné klikanie je Achillovou pätou inak rýchlo rastúceho odvetvia zadávania reklamy na internete na základe vyhľadávania pomocou kľúčových slov. Objavuje sa v situácii, kedy človek alebo počítačový program opakovane kliká na reklamný prúžok so zámerom zvýšiť náklady zadávateľovi reklamy.
Firmy, ktoré zadávajú reklamu vo vyhľadávacom systéme, môžu platiť od niekoľkých centov po niekoľko dolárov za jedno odkliknutie, vždy záleží na téme a ďalších faktoroch. Keď je táto činnosť automatizovaná pomocou počítača, môžu náklady na reklamu zadávateľovi narásť do astronomických výšok. Google preto v rámci vyrovnania sľúbil i väčšiu ochranu zadávateľov. Google pred pár dňami zaviedol vo svojom systéme AdWords nové prvky, ktoré dajú zadávateľom lepší prehľad o neúčinnom alebo inak potenciálne podvodnom klikaní.
Google tento rok v marci prekvapivo vybočil z radu podobných firiem a zvolil s žalujúcimi klientmi vyrovnanie s úhradou škôd až do 90 miliónov dolárov. V júni sa na podobnom vyrovnaní dohodla tiež konkurenčná spoločnosť Yahoo!, ktorá čelila žalobe v Kalifornii.