SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Utopia City - bezduchá akcia

Kde bolo tam bolo, v malom mestečku Postville sa v roku 2091 ľudia zbláznili a vstúpili do dovtedy nevídaného experimentu nazývaného Utopia. Je to paralelný virtuálny svet, ktorý je nezávislý od toho reálneho. Avšak žiť sa dá len v jednom svete!

Kde bolo tam bolo, v malebnom, a dokonca aj malom, mestečku Postville sa v roku 2091 švárny junáci a krásne dievčiny zbláznili a chopili sa najbližšej šance, ako skoncovať so svojim reálnym životom. Vstúpili do dovtedy nevídaného experimentu nazývaného Utopia. Je to paralelný virtuálny svet, ktorý je nezávislý od toho reálneho. Avšak žiť sa dá len v jednom z nich! Ľudia sa zapojili do tohto experimentu plní očakávaní a predstáv. Paralelný svet mal jedincom, ktorí vstúpili do Utopie, zabezpečiť raj na Zemi, ehm teda, raj na virtuálnej Zemi. Celú túto virtualitu riadi centrálny server Mastermind. Môže, alebo dokáže skenovať myšlienky a cítenie ľudí v Utopii, a tak dotvárať okolité prostredie pre ich úplne blaho. Po krátkej dobe sa väčšina nevirtuálnych ľudí presunula pod nadvládu centrálneho servera. Z reality sa začali ľudkovia pomaličky vytrácať. Určite ste kápli božskou a došlo vám, že to takto ostať nemôže. Tak sa skupinka večne nič nerobiacich a nudiacich sa ľudí rozhodla, že vytvorí stredisko pre Anti-Utopistické Záležitosti. Toto stredisko zoskupovalo a zároveň posielalo do Utopie elitné tímy a agentov nazývaných čističi, removeri, eraseri. Nazvite si to, ako chcete. Títo milí páni museli zastihnúť človeka počas jeho smrti, pretože to bola jediná šanca, ako vrátiť osôbku z virtuálneho sveta spať do reality. Po evakuácií všetkých bláznov mali za úlohu zničiť Mastermind.

Po zhliadnutí ceny tejto hry, ktorá sa výrazne šplhá nad tisíc Sk, presnejšie je to 1700 Sk, sa mi zastavil rozum. Keby len rozum. Zastavil sa celý svet vôkol mňa. Nasledoval neskutočný sled nadávok určených vývojárom. Presnejšie som nadával na zlodejinu, ktorú „božské“ Parallax Arts Studio páchajú na hráčoch. Po tom, čo sa svet okolo mňa dal zasa do pohybu, mi ako prvá vec napadla prerátať tieto peniaze na niečo užitočnejšie. Pivo. Áno, práve pivo mi napadlo, lebo v týchto horúčavách je ideálnym spoločníkom. Takže máme 1700 Sk. Ceny piva sa neustále menia. Zvolíme priemernú cenu 15 Sk. Kalkulácie: 1700/15 = 113 fliaš piva. Čo je, myslím si, viac orosených spoločníkov, ako teplých letných dní, ktoré nás ešte tento rok čakajú. Dúfam, že ste si z tejto prirovnávacej kalkulácie zobrali ponaučenie, čo bolo jej zámerom.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri načítavaní Utopia City som sa hral s dvoma magnetmi. Poviem vám, že som sa niekedy zabudol a hral som sa s nimi ďalej, aj keď už gamesa bola načítaná... Tých 1700 Sk vážne radšej investujte do 113 pív a 2 magnetov ako do jednej striebornej placky. Placka vám bude po dohratí, a možno aj skôr, slúžiť maximálne ako podložka pod pivo. Nič viac a nič menej. Týmto vás nechcem v žiadnom prípade navádzať na kariéru warezákov. Naopak. Chcem vás odradiť od kúpy a vôbec od samotného hrania tejto FPS! Dúfam, že pár ľudí už odklikalo preč z tohto maratónu znakov a išlo čítať o niečom zmysluplnejšom...

Dalo sa čakať, že autori si pre nás vytvoria nejakú úvodnú ukážku. V nej je hlavnou postavou tmavovlasý, vysoký, pivo popíjajúci chlap. Na začiatku si vychutnávate pohľad na hranaté mesto a ešte viac hranaté helikopotvory (rozumej helikoptéry). Nejaký hlas niečo splieta o virtuálnom svete, len komu by sa to chcelo počúvať, a k tomu ešte aj prekladať. Kamera sa potom otočí na pivo popíjajúceho chlapa, ktorý sa taktiež ako vy kochá krásou hranatého mesta. Keď začuje sirénu policajného auta, tak sa vykloní z okna, jeho milované pivo spadne na zem a rozbije sa. Nie je ho škoda? Nie, má ich ešte dosť (no ale to neznamená že toho jedného rozbitého nie je škoda, gŕŕŕ – pozn. Slavatar) . Zalezie dovnútra, zoberie si ďalšie pivo, sadne pred telku. V televízore beží propaganda na Utopia City. Ak sa chceš pridať, zavolaj! Bla bla bla... Aké jednoduché je získať absolútne blaho, však? Hlavná postava neváha a hneď ide zavolať. Neskôr vidíme, ako si sadá do kresla, ktoré zrejme slúži na prekonvertovanie sa na utopistický virtuálny štýl.

Skryť Vypnúť reklamu

Tí, čo ostali, už budú zrejme čítať dokonca, čiže pre nich musíme popísať, čo je vlastne táto hra zač. V krátkosti to môžeme charakterizovať ako First Person Šúter (FPS), to jest hra hraná z vášho pohľadu, resp. vašich očí. Ponoríte sa do úlohy dlhovlasého (niečo na spôsob Kordiho) blonďavého chlapíka v červenej košeli a bledomodrých nohaviciach. Tento mužíček bude robiť prácu za všetkých ostatných. Pretože niekto používa stále tu istú šablónu... Ako vždy sa všetci agenti stratia a všetka ťarcha porazenia zla v podobe Mastermindu spadá na vás. Rok 2091 nám napovedá, že sa budeme hrať v budúcnosti. Hneď na začiatku na vás vybafne nesympatická blondínka v obtiahnutých pracovných teplákoch a chrlí všeobecné žvásty – tie môžete s kľudom na duši ignorovať. Blondínka vám vysvetlí význam tej plechovej hávede, čo sa stále vláči za vami, je to nejaký skener, ktorý prijíma správy od spomínanej slečny. Po prejdení nudného tréningu sa ma zmocnil blbý, zlý, nepekný pocit, že všetky vymoženosti, ktoré nám hra môže ponúknuť, som už okúsil, a tým myslím vysnorenie kódu z počítača na otvorenie dverí (trezora), posunutie stoličky, alebo požitie alkoholu. Po ukončení tréningu sa náš blondín zjaví na strach vyvolávajúcej križovatke levelov (bol som sa pozrieť aj dole, no nič tam nie je). Sú tam eL-Cé-Dé-čka a za nimi dvere s teleportom. Keď si vyberiete ten či onen level, tak sa vám tam prisunie mostík, po ktorom prejdete a vypočujete si krátky brífing od našej ochrannej ruky (blonďavej teplákovej ženy). Už vám nič nebráni vrhnúť sa do danej lokality.

Hlavnou úlohou hry je zbieranie artefaktov, ktoré sú ukryté za obrovskou spleťou pozamykaných, zabarikádovaných dverí... alebo podobných prekážok. Snáď by sa hodilo zmieniť aj zbraňový arzenál, ktorý hrdo nesie „úctyhodné“ číslo 4. Veď predsa kto by čakal viac? Základná pištoľ, granátomet + guľomet, pulzný kanón a sniperka. Najviac som si rozumel s granátometom, jednoducho som namieril (ale ani mieriť som niekedy nemusel), strelil a bolo po probléme. Ale naspäť k tomu predieraniu sa pomedzi rôzne prekážky. Vyššie som napísal, že budete získavať kódy ku dverám, trezorom, ďalej prezriete každú miestnosť (väčšina z nich je na chlp rovnaká), odstavíte elektrickú energiu, keď bude cesta k artefaktu natoľko zdevastovaná, že sa cez ňu nedá dostať, tak použijete klimatizáciu... prosto jeden hnusný stereotyp!

Skryť Vypnúť reklamu

Ďalšia znechucujúca vec je lineraita. Je to všetko typu „keď spravíš to, tak bude to!”. Ale milí ruskí páni z Parallaxu asi nevedia, aký je teraz rok a o čo sa ostatní vývojari snažia. Jeden konkrétny prípad: hneď na začiatku, v tréningu, po ukončení pokecu s blonďavou devou, som sa odvážne vydal chodbou dole. Je tam trezor. Zdôrazňujem, že žiadna stolička pred ním v tomto momente nebola. Dobre. Vrátil som sa späť hore k počítaču a vyzdvihol si kód. Bežal dole, hopsa, čože to tam je pred tým trezorom? Stolička... Toto je prípad bežného hráča, ktorý robí veci tak, ako sa robiť nemajú, a tým poodhalí burinu v hre.

Nepekná vec je taktiež príbeh. Očakával som aspoň pidi mini rozvíjanie zápletky počas hry. Lenže nie, opäť si to východní susedia Rusi uľahčili. Celá vec, ktorej finálne rozuzlenie každý očakáva na konci hry, sa vám odhalí ešte pred úvodnou animáciou. No nie je to škoda? Pravdepodobne fascikel (ehm... pardon, myslel som jeden papier) s príbehom ostal niekde pod stolom v štúdiu. Vlastne tamto ani nie je príbeh, to ako keby som si niečo za pol minúty vymyslel a povedal to z hlavy. Žiadne vyšperkovanie zápletky, nič, nič a znova nič! Táto hra si ho aj tak vážne nezaslúži!

Skryť Vypnúť reklamu

GRAFIKA 1 / 10
Ach jaj, keď som si spomenul na tie krásne časy 386tiek, tak mi začalo byť smutno za starou grafikou. Veď kto by nespomínal na bitky dvoch štvorcov, ktoré keď sa kopli, tak z nich vznikli trojuholníky. Krásne kontrastné farby. Zelená, červená, žltá... Týmto som chcel povedať že Utopia City je len o malý kúsoček lepšia ako spomínané štvorce. Ale nie, klamem. Samozrejme, že grafika musí byť lepšia, lenže nie je to žiadna špička. Je to skôr grafika spred pár rokov. Dosť ma zaráža, že engine má veľké nároky, vzhľadom na vizuálne spracovanie. Motorček Utopia City totižto zvláda len zobrazenie textúr, modelov, tieňov. Grafické orgie pri tejto hre nečakajte ani v tom najmenšom množstve. Ak vám stačí pozerať na textúry, ktoré sú celkom malé, čiže nekvalitné, a strieľať do visiacej lampy, tak nech sa páči. Ďakujem, ja si neprosím. Keď sme pri tej lampe, tak spomeniem, že som sa nechal uniesť tým svetlom, čo hádzala na zem. Začal som do nej strieľať, až zrazu odletela do najbližšieho rohu. To by bolo ešte v poriadku, akurát sa ten kábel, na ktorom visela, natiahol. Čiže malá chybička.

Skryť Vypnúť reklamu

INTERFACE 3 / 10
Čo len napísať... opäť sa tu hra nijako nevytiahla. Po spustení na vás vybafne futuristické menu. Je síce prehľadné, ale nepáči sa mi. Totižto neholdujem budúcnosti. HUD hry je klasický – zdravie, náboje a vybraný artefakt. Používanie artefaktov je rôzne. Napríklad vytvoria akési ochranné pole, alebo vás teleportujú. Ďalším tŕňom v mojom oku sú pohyby. Neviem, z akého zvieraťa ich snímali (áno zvieraťa, nie je to preklep), ale pokým som sa nevidel v zrkadle, tak sa to zdalo OK. Lenže akonáhle som videl svoj pohyb z iného pohľadu, ako z vlastných očí, tak som sa začal smiať. Je neskutočné, aké pohyby majú ľudia pod vládou Mastermindu. Tak sa mi zdá, že na presunutie do ľavej strany majú dve textúry, ktoré sa menia. A do pravej strany taktiež dve. Rovnako na skrčenie a ešte aj na skok. No nedá mi to dať tu menej ako tri body. Beriem totiž do úvahy, že je to hra. Istá snaha bola. Úspechom je aj to, že ju vôbec spustíte bez pádov.

Skryť Vypnúť reklamu

HRATEĽNOSŤ 1 / 10
H-R-A-T-E-Ľ-N-O-S-Ť. Isto ste toto slovo počuli (a keby nie, tak ste ho teraz aspoň dvakrát po sebe mali možnosť prečítať! – pozn. Slavatar). Každý hráč ho minimálne raz použil. Aj ja ho použijem, len sa mi to pri tejto hre bridí! Pretože Utopia City nemá s hrateľnosťou vlastne nič spoločné. Nie je tu žiaden náznak dákej spojitosti s týmto desať-písmenkovým reťazcom. Ani sa mi nechce začínať s písaním do tohto chlievika. Jednoducho si vyberiete, do ktorého levelu srdce ráči, potom si vyberiete flintu, ktorou sa levelom srdce má chuť predierať a idete skrz misiou. Strieľate, strieľate, nájdete kód ku dverám, strieľate, strieľate, strieľate, nadávate na to, že neviete, kam máte ísť. Znova strieľate. Prostredie je taktiež nulové. Nudné, po chvíľke stereotypné. Žiadne interesujúce prvky.

Skryť Vypnúť reklamu

MULTIPLAYER
Vďaka ti, Bože, že si nás od toho ušetril!

ZVUKY 2 / 10
Špuntovačky špuntujú puf paf, granátomety granátometujú bum bác. A to je všetko?!? Nie. Hlavný hrdina vydáva podivné zvuky pri skoku, nepriatelia stonajú a pokrikujú čudostvornú spleť slov... (Niečo ako to „čudostvorná spleť“? – pozn. Slavatar) Znovu, kto by len čakal viac? Perličkou dokonalého ozvučenia sú zvuky pri rozprávaní sa s personálom, poprípade s civilistami počas misie – Yes? Can I help you? Nič viac.

HUDBA 1 / 10
Techno, niekto ho má rád a niekto nie. Ja sa radím k tej druhej skupine. Znie mi to len ako zhluk nepríjemných zvukov. A vôbec to na mňa nepôsobí dobre. Sem tam som počul aj zvuk starého dial up modemu. Ale budiš, pri prvom hraní som to všetko pretrpel, a potom už som radšej počúval to krásne ticho zvukových samplov. Vážne mi z tej hudby naskakovali zimomriavky. Dávam jeden bodík preto, lebo sa „zhluková” hudba zrejme hodí k budúcnosti. Ale osobne majú u mňa autori mínus za to, že siahli do tohto súdka.

Skryť Vypnúť reklamu

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 2 / 10
Nepriatelia sú nesmierne tupí, sprostí, imbecilní, slepí, poprípade ešte magorní, to myslím smrteľne vážne. Keď vás zbadajú, tak prejdú hory, možno aj doly, len aby vás dostali. Nezaujíma ich nič iné. Začne sa prestrelka, nepriateľ strieľa, kam len dovidí, popritom pobehuje sem a tam. Vbehne do inej miestnosti, teleportuje sa... proste jedna báseň stupídnej AI. Je topiaca sa Utopia City náročná? Áno, je, a to veľmi. Ale pokým vás nezabijú a nebudete sa musieť prebíjať cez misiu znovu, tak to s náročnosťou nemá nič spoločné. Veď rutinu, kde len odomykáte dvere, zvládne každý.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 1,6 / 10
Rusáci si zrejme neuvedomujú, že Slovensko je chudobná zem a že hráči (teda aspoň prevažná časť hráčov) si nedovolia kúpiť každú hru. Takže si premyslite, či si doprajete 113 pív, alebo jednu vodkou poliatu striebornú placku. No nič. Premárnený to čas. Hádžem Utopia City do vody v nádeji, že sa utopí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Potrebovali ísť k blízkym a nepustili ich. Neboli privilegovaní ako Kollár

Nemocnice väčšinou púšťajú príbuzných k zomierajúcim.

Šéfa parlamentu Borisa Kollára v nemocnici najviac navštevovala bývalá manželka Linda Rezešová. Na fotografii sú na plese v Opere v roku 2008.

Návštevy Kollára v nemocnici volajú po demisii

V druhom slede kandidátov na politický koniec sa tlačia glosátori.

Peter Schutz
Mária Kolíková
AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Návštevníci u sv. Michala a spev Moniky (týždeň podľa Schutza)

Z radu kajúcnikov je exštátna tajomníčka zrejme vôbec najvýbušnejší materiál.

Ústavnoprávny výbor vypočúva kandidátov na generálneho prokurátora.

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Klik: Radíme, ako vybrať slúchadlá, mobil či notebook pod stromček

Sprievodca nakupovaním technologických darčekov.

Podcast Klik.
Tieň sondy Hajabusa 2 na povrchu asteroidu Ryugu.
Podcast Tech_FM

Výpredaje majú problém, všetko skupujú roboty

Čo spôsobujú nové technológie.

Vedátorský podcast

Čierne diery sú sochármi vesmíru

Rozhovor s Norbertom Wernerom.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  2. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 523
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 831
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 131
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 891
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 555
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 364
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 002
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 707
  9. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 577
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 490