Command & Conquer 3: Tiberium Wars - klasika sa vracia v novom kabáte

Od prvej akčnej real-time stratégie už ubehli roky, no žiadny z hráčov nezabudol na prerazenie série Command & Conquer. Nešlo o taktiku, strategické presuny alebo prepracovaný manažment surovín – všetkým stačila zábavná strategická akcia. Známe meno sa vr

Pri písaní akéhokoľvek článku o pokračovaní herného skvostu sa nedá začať inak ako výletom do histórie. Aspoň zo slušnosti by sa hodilo vzdať poctu neskutočne obľúbenému žánru hier, ktorý vytvorila dnes už mŕtva spoločnosť Westwood Studios. Dune 2 zo začiatku nestrhla takmer nikoho, jej kvality sa ukázali až postupom času, no z pohľadu dnešného hráča by zapadla prachom behom chvíle a nemyslím na grafické spracovanie. Postupom času začali vo Westwoode zlepšovať systém akčných súbojov v reálne plynúcom čase a výsledkom bol práve prvý Command & Conquer, ktorý spustil obrovský boom RTSiek, ktoré v roku 1996 doslova zaplavili herný svet. Každý chcel prísť so svojim kúskom, pričom niektorí len zúfalo kopírovali (KKND – spomenie si naň dnes ešte niekto), iní sa snažili priniesť novinky, ktoré buď fungovali (umelá inteligencia v prvom Dark Reign, strategické využívanie terénnych nerovností – Total Annihilation...), alebo ani nie (Conquest Earth a mnohé ďalšie). Pôvodne sa totiž každému zdalo, že systém: nahromadím si veľký počet tiberia/ropy/kreditov/piva, vyrobím tú najväčšiu možnú skupinu panáčikov, tankov, vznášadiel, lietadiel (Niekedy bolo dokonca nutné mať zastúpené všetky jednotky v označenej grupe, pretože každá z bola účinnejšia na niečo iné!), označíme skupinu jednotiek, koľko sa nám pod myš vojde, klik na nepriateľa a už sa len pozeráme na melu, čakájúc na výsledok. Vyhráme? Prehráme? Je to jedno, už sa pracuje na výrobe ďalšej gigantickej skupiny bojovníkov. Koncept neskutočne jednoduchý a pri namixovaní správnych ingrediencií i dokonale fungujúci. Mohli sme sa o tom presvedčiť v pokračovaní alebo vo vedľajšej sérii Red Alert. Ono nazvať ju ľavobočkom by bolo rúhaním, podľa môjho osobného názoru bol Red Alert vždy vylepšeným klasickým Command & Conquerom.

Načo tá úvodná omáčka okolo? Má to svoj dôvod – tento štýl budeme využívať s niektorými odchýlkami pri hraní i v prítomnosti Command & Conquer 3: Tiberium Wars. Dosť bolo sofistikovaných stratégií, pri ktorých musíte myslieť dva kroky dopredu, každú jednotku musíte strážiť ako oko v hlave. Nie, povedali si Electronic Arts LA (čo je vlastne Westwood Studios, len chlapcov a dievčatá kúpil herný gigant a následne prevelil do novo vzniknutého tímu) a poctivo pracujú na akčnej stratégii, kde zopár na smrť poslaných jednotiek nebude nikoho mrzieť, nikomu nebudú chýbať. Drsná akčná aura sa okolo Tiberium Wars bude rozplývať počas každej sekundy hrania, no lepšie by hádam bolo začať príbehom.

Znovu sa medzi sebou začnú mlátiť dve organizácie, Global Defense Initiative (GDI) a Brotherhood of NOD. Staré, známe frakcie budú bojovať o vládu nad našou planétou, na ktorej sa zrazu objavila zázračná substancia tiberium. V roku 2047 to nebude vyzerať ružovo, 20% Zeme je zdevastovaných, tiberium totiž podporuje mutácie, ktoré menia všetko vo svojej blízkosti.

Podľa tlačových správ dokonca Electronic Arts oslovili renomovaných vedcov, aby vypracovali teóriu existencie tejto zázračnej látky, no nezdá sa mi dôležité popisovať princíp interakcie častíc – to vám radšej odporučím zaujímavý predmet Kvantová a Štatistická Fyzika, v ktorej sa ani najvyšší nevyzná. Do tohto územia nesmie vkročiť ľudská noha, inak sa organizmus začne meniť. Červené územie, ako ho EALA nazvalo, je pod nadvládou NODu a rovnako je na tom aj mierne zamorené miesto, zaberajúce polovicu rozlohy našej planéty. Toto žlté územie neobsahuje až tak veľké množstvo tibéria a s menšími ťažkosťami sa v ňom dá prežiť. Taktiež spadá do vlastníctva NODu, ktorý profituje z ťažby suroviny v žltej zóne. Posledná časť planéty sa nazýva modrou zónou a neobsahuje takmer žiadne zložky tibéria a žijú v nej zástupcovia GDI. Ako to už býva, NOD sa rozhodne podmaniť si celú Zem a na čele s obávaným, nesmrteľným Kane-om sa rozhodne zaútočiť. Tretia Tibériová vojna sa začína a je len na vás, ktorú stranu si zvolíte. K dvom kohútom na smetisku pribudne ešte jeden zástupca, no o ňom sa nič nevie, dokonca nie je známy ani charakter tejto rasy. Špekulácie našepkávajú niečo o organických zástupcoch, diametrálne odlišných od technických sokov. Nič však nie je potvrdené a veríme, že toto biele miesto čoskoro vývojári popíšu.

Príbeh bude rozprávaný obrovským množstvom FMV videí, dočkáme sa ich i počas misie, čo jednoznačne podporuje filmový zážitok. Aj keď je zápletka jednoduchá,

netreba sa na ňu príliš upínať, jedná sa len o výplň a odôvodnenie práve prebiehajúcej vojny. Vrátim sa ešte k tibériu, respektíve jeho zberu. Počas hrania sa budeme musieť snažiť zásobovať svoje silá len touto jednou surovinou, a to pre niekoho dosť archaickým spôsobom. Pri zbere totiž využijeme špeciálnu jednotku – harvester. Možno si ju niekto ešte pamätá, jedná sa o zberača suroviny. Vozidlo príde k tibériovému poľu, začne nakladať substanciu na svoju korbu a následne sa dostaví na základňu, kde svoj náklad vyloží do špeciálnej budovy. Možno to znie neskutočne zastaralo, podobný princíp sa zrejme nebude páčiť novým hráčom, ale každému staršiemu sa istotne objavila iskierka nostalgie v oku. Nebude sa jednať o ťah, zaručujúci odlíšenie od konkurencie, tento systém ťažby suroviny je pre Command & Conquer typický, takže sa radujme, že EALA nepodľahlo moderným trendom.

Každého fanúšika séria istotne poteší výskyt dobre známych jednotiek, pričom potvrdené boli zatiaľ Mammoth tanky alebo helikoptéra Orca. Okrem tradičných zástupcov sa dostali napríklad špeciálne prúdové lietadlá Firehawk alebo dokonca ťažkotonážni mechovia – obrovské robotické kolosy so silným účinkom zbraní. Nemôžu chýbať ani pešiaci v rôznych prevedeniach, ale dobre vieme, že pod pásmi tankov sa ozývajú smrteľné výkriky a lámanie kostí obyčajných ľudí s vysokou frekvenciou a teší sa vždy len jeden – ten v tanku. O úrovniach, obsahu nutných podmienok k ich úspešnému splneniu sa nič nevie, avšak zrejme sa vo väčšine prípadov bude jednať o tradičnú schému budovania základne a nestáleho ataku na nepriateľskú pevnosť.

O grafickom spracovaní kolujú vo všetkých herných periodikách ódy, tentoraz pravdivé. Jediné predstavené prostredie, v ktorom sa bude Command & Conquer 3 odohrávať, bola púšť,

no dočkáme sa napríklad aj premrznutej tundy ale zarastenej džungle. V púštnej oblasti toho k videniu veľa nie je, preto sa zdá prostredie jednotvárne, bez väčších nerovností a s menším počtom objektov. Väčšinu modelov na mape tvoria schátrané budovy, prepracovaného do najmenšieho detailu, s výborným systémom poškodenia. Už nenastane moment, pri ktorom sa zdravie objektu jednoducho minie, nastane výbuch a na zemi ostanú len trosky. Animácie pri ničení však nie sú jediným orgastickým zážitkom, rozširujúcim očká hráčov. Ak ste videli pohybujúce sa pásy tankov, reálne sa prispôsobujúcich prostrediu, určite to vo vás vzbudí obavy o hardvérové nároky. K tomu si pripočítajme prach, stúpajúci od vozidiel a máme tu takmer dokonalú pastvu pre oči. Vyzerá to nádherne, treba však podotknúť, že sa jedná len o efekt, ktorý na prvý pohľad ohromí, ale neskôr ho bude hráč brať ako samozrejmosť a nebude si tieto vychytávky ďalej všímať, navyše budú viditeľné len pri maximálnom priblížení a v stratégii (aj keď akčnej) treba mať predovšetkým prehľad o dianí na bojisku.

V minulosti sme si zvykli, že umelá inteligencia protivníka nebola až tak prepracovaná, hoci zvládala finesy typu najvhodnejšieho miesta na útok základne, prípadne devastovanie strategických budov. Doba však pokročila a samovražedné jednotky sa dnes už nenosia a každá z nich sa bude obsahovať vlastný model, podľa ktorého vyhodnotí situáciu, navyše skupiny sa správajú ako tímy, nie ako jednotlivci. Ako sme už nie raz počuli, krokom v ústrety k hráčovi je aj zavedenie obtiažnosti, prispôsobujúcej sa hráčovi. Darí sa vám a decimujete nepriateľské šíky armád? Bum ho tam a protivník začne dobiedzať častejšie na nechránené územia. Syslíte si jedotky na základni a plánujete rozhodujúci úder (tzv. rošambo ťah)? Nával neustále dobiedzajúcich zástupcov umelej inteligencie vám nenechá vydýchnuť. Treba rátať aj s využívaním strategických bodov na mape, ale realitu nám ukáže až hrateľná verzia.

Všetko to vyzerá neskutočne hrateľne, návrat starých časov, neustáleho klikania myškou a ovládanie obrovských armád, ktoré hynuli ako na bežiacom páse, pôsobí v dnešnej dobe ako osviežujúci vánok - čo je značne ironické. Lenže netešme sa predčasne, Command & Conquer 3: Tiberium Wars sa totiž neobjaví skôr ako o rok, reálne to vyzerá na zimu 2007. Vývojári majú dostatok času na svoj projekt, ktorého podoba sa ešte stále len modeluje. Možno sa dovtedy objaví schopný konkurent, ale už teraz je jasné, že svoje miesto na trhu si Command & Conquer 3 nájde.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

Neprehliadnite tiež

Drobné prepeličky môžu pomáhať v boji proti rakovine

Vedecký výskum na zvieratách vždy bol a aj bude otázkou rôznych názorov. Výskum na vtáčích vajciach a embryách však prináša nové rozmery.

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory. Jedným z nich je aj bioinformatika.

TECH_FM

Odhalili, prečo sú veľryby také obrovské

Gigantizmus veľrýb bol dlho záhadou. Už nie je.

Vzdali sa ropy, ponúknu tenisky z morských rias

Nerozpadnú sa po jednom daždi, nový materiál je určený na štandardné použitie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 099
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 053
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 506
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 835
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 369
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 198
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 778
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 016
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 638
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 702