Command & Conquer 3: Tiberium Wars - klasika sa vracia v novom kabáte

Od prvej akčnej real-time stratégie už ubehli roky, no žiadny z hráčov nezabudol na prerazenie série Command & Conquer. Nešlo o taktiku, strategické presuny alebo prepracovaný manažment surovín – všetkým stačila zábavná strategická akcia. Známe meno sa vr

Pri písaní akéhokoľvek článku o pokračovaní herného skvostu sa nedá začať inak ako výletom do histórie. Aspoň zo slušnosti by sa hodilo vzdať poctu neskutočne obľúbenému žánru hier, ktorý vytvorila dnes už mŕtva spoločnosť Westwood Studios. Dune 2 zo začiatku nestrhla takmer nikoho, jej kvality sa ukázali až postupom času, no z pohľadu dnešného hráča by zapadla prachom behom chvíle a nemyslím na grafické spracovanie. Postupom času začali vo Westwoode zlepšovať systém akčných súbojov v reálne plynúcom čase a výsledkom bol práve prvý Command & Conquer, ktorý spustil obrovský boom RTSiek, ktoré v roku 1996 doslova zaplavili herný svet. Každý chcel prísť so svojim kúskom, pričom niektorí len zúfalo kopírovali (KKND – spomenie si naň dnes ešte niekto), iní sa snažili priniesť novinky, ktoré buď fungovali (umelá inteligencia v prvom Dark Reign, strategické využívanie terénnych nerovností – Total Annihilation...), alebo ani nie (Conquest Earth a mnohé ďalšie). Pôvodne sa totiž každému zdalo, že systém: nahromadím si veľký počet tiberia/ropy/kreditov/piva, vyrobím tú najväčšiu možnú skupinu panáčikov, tankov, vznášadiel, lietadiel (Niekedy bolo dokonca nutné mať zastúpené všetky jednotky v označenej grupe, pretože každá z bola účinnejšia na niečo iné!), označíme skupinu jednotiek, koľko sa nám pod myš vojde, klik na nepriateľa a už sa len pozeráme na melu, čakájúc na výsledok. Vyhráme? Prehráme? Je to jedno, už sa pracuje na výrobe ďalšej gigantickej skupiny bojovníkov. Koncept neskutočne jednoduchý a pri namixovaní správnych ingrediencií i dokonale fungujúci. Mohli sme sa o tom presvedčiť v pokračovaní alebo vo vedľajšej sérii Red Alert. Ono nazvať ju ľavobočkom by bolo rúhaním, podľa môjho osobného názoru bol Red Alert vždy vylepšeným klasickým Command & Conquerom.

Načo tá úvodná omáčka okolo? Má to svoj dôvod – tento štýl budeme využívať s niektorými odchýlkami pri hraní i v prítomnosti Command & Conquer 3: Tiberium Wars. Dosť bolo sofistikovaných stratégií, pri ktorých musíte myslieť dva kroky dopredu, každú jednotku musíte strážiť ako oko v hlave. Nie, povedali si Electronic Arts LA (čo je vlastne Westwood Studios, len chlapcov a dievčatá kúpil herný gigant a následne prevelil do novo vzniknutého tímu) a poctivo pracujú na akčnej stratégii, kde zopár na smrť poslaných jednotiek nebude nikoho mrzieť, nikomu nebudú chýbať. Drsná akčná aura sa okolo Tiberium Wars bude rozplývať počas každej sekundy hrania, no lepšie by hádam bolo začať príbehom.

Znovu sa medzi sebou začnú mlátiť dve organizácie, Global Defense Initiative (GDI) a Brotherhood of NOD. Staré, známe frakcie budú bojovať o vládu nad našou planétou, na ktorej sa zrazu objavila zázračná substancia tiberium. V roku 2047 to nebude vyzerať ružovo, 20% Zeme je zdevastovaných, tiberium totiž podporuje mutácie, ktoré menia všetko vo svojej blízkosti.

Podľa tlačových správ dokonca Electronic Arts oslovili renomovaných vedcov, aby vypracovali teóriu existencie tejto zázračnej látky, no nezdá sa mi dôležité popisovať princíp interakcie častíc – to vám radšej odporučím zaujímavý predmet Kvantová a Štatistická Fyzika, v ktorej sa ani najvyšší nevyzná. Do tohto územia nesmie vkročiť ľudská noha, inak sa organizmus začne meniť. Červené územie, ako ho EALA nazvalo, je pod nadvládou NODu a rovnako je na tom aj mierne zamorené miesto, zaberajúce polovicu rozlohy našej planéty. Toto žlté územie neobsahuje až tak veľké množstvo tibéria a s menšími ťažkosťami sa v ňom dá prežiť. Taktiež spadá do vlastníctva NODu, ktorý profituje z ťažby suroviny v žltej zóne. Posledná časť planéty sa nazýva modrou zónou a neobsahuje takmer žiadne zložky tibéria a žijú v nej zástupcovia GDI. Ako to už býva, NOD sa rozhodne podmaniť si celú Zem a na čele s obávaným, nesmrteľným Kane-om sa rozhodne zaútočiť. Tretia Tibériová vojna sa začína a je len na vás, ktorú stranu si zvolíte. K dvom kohútom na smetisku pribudne ešte jeden zástupca, no o ňom sa nič nevie, dokonca nie je známy ani charakter tejto rasy. Špekulácie našepkávajú niečo o organických zástupcoch, diametrálne odlišných od technických sokov. Nič však nie je potvrdené a veríme, že toto biele miesto čoskoro vývojári popíšu.

Príbeh bude rozprávaný obrovským množstvom FMV videí, dočkáme sa ich i počas misie, čo jednoznačne podporuje filmový zážitok. Aj keď je zápletka jednoduchá,

netreba sa na ňu príliš upínať, jedná sa len o výplň a odôvodnenie práve prebiehajúcej vojny. Vrátim sa ešte k tibériu, respektíve jeho zberu. Počas hrania sa budeme musieť snažiť zásobovať svoje silá len touto jednou surovinou, a to pre niekoho dosť archaickým spôsobom. Pri zbere totiž využijeme špeciálnu jednotku – harvester. Možno si ju niekto ešte pamätá, jedná sa o zberača suroviny. Vozidlo príde k tibériovému poľu, začne nakladať substanciu na svoju korbu a následne sa dostaví na základňu, kde svoj náklad vyloží do špeciálnej budovy. Možno to znie neskutočne zastaralo, podobný princíp sa zrejme nebude páčiť novým hráčom, ale každému staršiemu sa istotne objavila iskierka nostalgie v oku. Nebude sa jednať o ťah, zaručujúci odlíšenie od konkurencie, tento systém ťažby suroviny je pre Command & Conquer typický, takže sa radujme, že EALA nepodľahlo moderným trendom.

Každého fanúšika séria istotne poteší výskyt dobre známych jednotiek, pričom potvrdené boli zatiaľ Mammoth tanky alebo helikoptéra Orca. Okrem tradičných zástupcov sa dostali napríklad špeciálne prúdové lietadlá Firehawk alebo dokonca ťažkotonážni mechovia – obrovské robotické kolosy so silným účinkom zbraní. Nemôžu chýbať ani pešiaci v rôznych prevedeniach, ale dobre vieme, že pod pásmi tankov sa ozývajú smrteľné výkriky a lámanie kostí obyčajných ľudí s vysokou frekvenciou a teší sa vždy len jeden – ten v tanku. O úrovniach, obsahu nutných podmienok k ich úspešnému splneniu sa nič nevie, avšak zrejme sa vo väčšine prípadov bude jednať o tradičnú schému budovania základne a nestáleho ataku na nepriateľskú pevnosť.

O grafickom spracovaní kolujú vo všetkých herných periodikách ódy, tentoraz pravdivé. Jediné predstavené prostredie, v ktorom sa bude Command & Conquer 3 odohrávať, bola púšť,

no dočkáme sa napríklad aj premrznutej tundy ale zarastenej džungle. V púštnej oblasti toho k videniu veľa nie je, preto sa zdá prostredie jednotvárne, bez väčších nerovností a s menším počtom objektov. Väčšinu modelov na mape tvoria schátrané budovy, prepracovaného do najmenšieho detailu, s výborným systémom poškodenia. Už nenastane moment, pri ktorom sa zdravie objektu jednoducho minie, nastane výbuch a na zemi ostanú len trosky. Animácie pri ničení však nie sú jediným orgastickým zážitkom, rozširujúcim očká hráčov. Ak ste videli pohybujúce sa pásy tankov, reálne sa prispôsobujúcich prostrediu, určite to vo vás vzbudí obavy o hardvérové nároky. K tomu si pripočítajme prach, stúpajúci od vozidiel a máme tu takmer dokonalú pastvu pre oči. Vyzerá to nádherne, treba však podotknúť, že sa jedná len o efekt, ktorý na prvý pohľad ohromí, ale neskôr ho bude hráč brať ako samozrejmosť a nebude si tieto vychytávky ďalej všímať, navyše budú viditeľné len pri maximálnom priblížení a v stratégii (aj keď akčnej) treba mať predovšetkým prehľad o dianí na bojisku.

V minulosti sme si zvykli, že umelá inteligencia protivníka nebola až tak prepracovaná, hoci zvládala finesy typu najvhodnejšieho miesta na útok základne, prípadne devastovanie strategických budov. Doba však pokročila a samovražedné jednotky sa dnes už nenosia a každá z nich sa bude obsahovať vlastný model, podľa ktorého vyhodnotí situáciu, navyše skupiny sa správajú ako tímy, nie ako jednotlivci. Ako sme už nie raz počuli, krokom v ústrety k hráčovi je aj zavedenie obtiažnosti, prispôsobujúcej sa hráčovi. Darí sa vám a decimujete nepriateľské šíky armád? Bum ho tam a protivník začne dobiedzať častejšie na nechránené územia. Syslíte si jedotky na základni a plánujete rozhodujúci úder (tzv. rošambo ťah)? Nával neustále dobiedzajúcich zástupcov umelej inteligencie vám nenechá vydýchnuť. Treba rátať aj s využívaním strategických bodov na mape, ale realitu nám ukáže až hrateľná verzia.

Všetko to vyzerá neskutočne hrateľne, návrat starých časov, neustáleho klikania myškou a ovládanie obrovských armád, ktoré hynuli ako na bežiacom páse, pôsobí v dnešnej dobe ako osviežujúci vánok - čo je značne ironické. Lenže netešme sa predčasne, Command & Conquer 3: Tiberium Wars sa totiž neobjaví skôr ako o rok, reálne to vyzerá na zimu 2007. Vývojári majú dostatok času na svoj projekt, ktorého podoba sa ešte stále len modeluje. Možno sa dovtedy objaví schopný konkurent, ale už teraz je jasné, že svoje miesto na trhu si Command & Conquer 3 nájde.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

DOMOV

Žena, ktorá močila na Korán, ohrozila bezpečnosť Slovenska

Na videu obvinenej viala v pozadí slovenská vlajka.

Neprehliadnite tiež

Objavili záhadné mikróby, ktoré prežili v kryštáloch desaťtisíce rokov

Organizmy sú úplne iné než tie v databázach. Niektorí spochybňujú, či naozaj pochádzajú z kryštálov.

Google a Microsoft neukážu weby pre nelegálne sťahovanie

Nový etický kódex platí pre vyhľadávače v Británii, či prekročí jej hranice dnes nie je jasné.

Ako by to vyzeralo, ak by všetci ľudia žili v jednej budove?

Stačí približne 180-tisíc ľudí, aby mala krytá budova vlastné počasie.

Na YouTube bude menej reklám, zrušia tie najdlhšie

Hoci reklamu na YouTube zatiaľ možno filtrovať, firma sa rozhodla zrušiť svoj najinvazívnejší reklamný formát.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 819
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 493
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 350
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 027
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 666
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 607
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 295
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 878
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 649
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 003

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop