Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Väčšie dinosaury boli aj horkokrvnejšie

Nový model metabolizmu dinosaura založený na analýze vnútra fosílnych kostí doložil, že telesná teplota vládcov druhohôr rástla s ich rozmermi. V časopise Public Library of Science Biology to oznámil Jamie Gillooly z Floridskej univerzity v Gainesville .

ILUSTRÁCIA - JAMIE GILLOOLY

Nový model metabolizmu dinosaura založený na analýze vnútra fosílnych kostí doložil, že telesná teplota vládcov druhohôr rástla s ich rozmermi. V časopise Public Library of Science Biology to oznámil Jamie Gillooly z Floridskej univerzity v Gainesville (USA) s dvomi kolegami.

Ako si obrovské dinosaury regulovali telesnú teplotu? Veď tieto tvory dosahovali výšku až vyše dvanásť metrov a hmotnosť až vyše deväťdesiat ton! Niektorí vedci považujú dinosaury za studenokrvné, ako je väčšina dnešných plazov. Iní za teplokrvné, ako sú cicavce a vtáky. Tretia skupina zastáva kompromisný názor: Väčšina dinosaurov bola studenokrvná. Veľké dinosaury však mali vyššiu a stálejšiu telesnú teplotu vplyvom tepelnej zotrvačnosti. Ich metabolizmus totiž produkoval viac tepla, a to z objemnejšieho tela unikalo pomalšie. Tak ako pri moderných aligátoroch, obrích korytnačkách a varanoch. Treba na to však dostatočne vysoký pomer telesnej hmotnosti a plochy tela.

Ak by platil tretí názor, telesná teplota dinosaurov by mala rásť s ich rozmermi. Práve to teraz významne podporil Gilloolyov tím. Vyšli z rastových trajektórií odvodených z fosílnych kostí mladých i dospelých jedincov vždy toho istého druhu dinosaurov. Zanalyzovali jedince ôsmich druhov s hmotnosťou od 12 kilogramov po 28 ton, ktoré žili v skorej jure (jura preklenula doby pred 206 až 144 miliónmi rokov) a neskorej kriede (krieda preklenula doby pred 144 až 65 miliónmi rokov). Pre veľké dinosaury z modelu vyplynula telesná teplota na úrovni moderných vtákov a cicavcov. Pre menšie na úrovni dnešných studenokrvných plazov.

Veľké dinosaury zrejme naozaj boli teplokrvné. Prakticky stálu telesnú teplotu si udržiavali jednak vďaka mohutnejšiemu metabolizmu, jednak vďaka tepelnej zotrvačnosti. Telesná teplota najmenších skúmaných dinosaurov sa pohybovala okolo 25 stupňov Celzia, blízko teploty prostredia. Pri najväčších to však už bolo vyše 41 stupňov Celzia. Telesná teplota stúpala, ako zvieratá rástli. Pri dospelej hmotnosti 240 kilogramov asi o 3 stupne Celzia, pri dospelej hmotnosti 27 ton o 20 stupňov Celzia. Odhadovaná telesná teplota dinosaura s dospelou hmotnosťou 60 ton podľa všetkého dosahovala 48 stupňov Celzia. Musela už obmedzovať ďalší rast najväčších dinosaurov. Gillooly s kolegami model "ociachoval" úspešnou predpoveďou rastu teploty s rozmermi tela dnešných krokodílov.

(urb)

Dobré ráno: Boj o moc, ambície a pomsta. Kauza STU

Čo sa to dialo na Slovenskej technickej univerzite.

Najsilnejšie protipandemické opatrenie je osobný lockdown

Zabudli povedať najdôležitejšiu informáciu.

Čo poháňa rozpínanie vesmíru? Vedci zvažujú rôzne možnosti

Tmavá energia je jedna z najväčších záhad vo fyzike.

Rôzne pohľady na kométu Čurjumov-Gerasimenko zo sondy Rosetta.