Nedeľa, 20. október, 2019 | Meniny má Vendelín

Na pleciach ktorých obrov stojí Hawking?

Záhadným spôsobom, zatiaľ neprezradím akým, sa mi asi pred dvoma mesiacmi objavila na stole objemná kniha ON THE SHOULDERS OF GIANTS. Zostavil a okomentoval ju slávny astrofyzik na invalidnom vozíčku Stephen Hawking. Chcem na túto jedinečnú publikáciu ..

Hawking a jeho dcéra Lucy. FOTO - REUTERS

Záhadným spôsobom, zatiaľ neprezradím akým, sa mi asi pred dvoma mesiacmi objavila na stole objemná kniha ON THE SHOULDERS OF GIANTS. Zostavil a okomentoval ju slávny astrofyzik na invalidnom vozíčku Stephen Hawking. Chcem na túto jedinečnú publikáciu upozorniť pre prípad, že by sa mi niečo prihodilo a začal by sa tento prevzácny exemplár (ale viem už i o ďalších) hľadať. Takže jeden je u autora týchto riadkov na Astronomickom ústave SAV v Bratislave.

O čo vlastne ide? Prezradí to už podtitul The great works of physics and astronomy, teda Veľké diela (práce) fyziky a astronómie. A ktoré diela sú také veľké, že na ramenách ich autorov stojí v podstate celá dnešná veda? Podľa Hawkinga - a iste aj väčšiny vedeckej komunity - ide o diela takých velikánov vedy, akými boli Kopernik, Galilei, Kepler, Newton a Einstein. Táto "päťhviezdičková" zostava géniov vedy bezpochyby popísala o našom svete mnoho, ale do Hawkingovho výberu sa dostalo od každého autora iba jedno dielo (výnimkou sú práce Einsteina). Z originálov boli do angličtiny preložené nasledujúce diela:

Nicolaus Copernicus (1473 - 1543): On the Revolutions of Heavenly Spheres (O obehoch nebeských sfér); známe dielo publikované v roku 1543 s pôvodným titulom De revolutionibus orbium coelestium. Do angličtiny preložil Charles Glen Wallis.

Galileo Galilei (1564 - 1642): Dialogues Concerning Two New Sciences (Dialógy o dvoch nových vedách); často diskutované dielo, pôvodne publikované v roku 1638 pod názvom Discorsi e dimostrazioni matematiche, intorno á due nuoue scienze. Preložili Henry Crew a Alfonso deSalvio.

Johannes Kepler (1571 - 1630): Harmonies of the World, Book Five (Harmónia sveta, Kniha piata); posledná, piata kniha z rozsiahlej práce Keplera, ktorú dokončil 27. mája 1618 pod názvom Harmonices Mundi. Preložil opäť Charles Glen Wallis.

Isaac Newton (1643 - 1727): Principia (Princípia); dielo vyšlo v roku 1687 pod názvom Philosophiae naturalis principia mathematica (The Matthematical Principles of Natural Philosophy Matematické princípy prírodnej filozofie). Preklad Andrew Motte.

Albert Einstein (1879 - 1955): The principle of Relativity (Princíp relativity); ide o sedem prác Alberta Einsteina zo zborníka The Principles of Relativity: A Collection of Original Papers of the Special Theory of Relativity, ktorého autormi sú H. A. Lorentz, A. Einstein, H. Minkowski a H. Weyl. Celú zbierku pôvodne publikovali v nemčine pod titulom Des Relativitatsprinzip v roku 1922. Anglický text pochádza od W. Perretta a G. B. Jefferyho.

Každá stať je opatrená stručným (niekde sú to 3, inde až 6 strán), ale výstižným Hawkingovým komentárom, týkajúcim sa hlavne životov a významu prác jeho veľkých predchodcov. Diela týchto géniov vedy sú akoby "panenské" (samozrejme s výnimkou prekladu); z originálov sú prevzaté pôvodné označenia, poznámky, tabuľky, kresby, teda na figurálnej stránke pôvodných diel nebola zmenená ani čiarka, ani bodka.

V úvode knihy sú slová Newtona z jeho listu Robertovi Hookovi z roku 1676: "Ak som videl ďalej, bolo to len preto, že som stál na ramenách obrov." Z dnešného pohľadu, keď vieme, že skutočná veda a boj o reálny obraz sveta začal vlastne Newtonom, dali by sa jeho slová pozmeniť aj takto: "Použil som ramená obrov ako odrazovú dosku."

Upozorňujem na túto vzácnu knihu a zároveň sa pýtam: čo s ňou? Prekladať ju do slovenčiny? Kúpi si ju niekto? Oplatí sa to? A nenahromadia sa ďalším prekladom nové chyby, chybičky a nepresnosti? Zrejme by sa dali využiť práce už preložené do slovenčiny (ide asi o dva, možno tri prípady) a pokúsiť sa doplniť túto unikátnu zbierku chýbajúcimi prekladmi priamo z pôvodného textu (nemčina, angličtina, latinčina, taliančina). Kto by sa však na takú grandióznu úlohu podujal? Kniha v anglickej verzii má 1264 strán, a to v drobnej sadzbe! Aspoň dvaja prekladatelia by mali intenzívne čo robiť minimálne rok, možno aj dva.

Je len na ambíciách, svedomí a zodpovednosti vedenia ktoréhokoľvek vydavateľstva, aby sa správne rozhodlo, či do takéhoto projektu (možno aj riskantného) ísť, alebo nie. Mňa osobne by samozrejme potešilo, keby sa na to niektoré vydavateľstvo v dohľadnom čase dalo.

1. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  2. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  3. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  4. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  5. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  6. Nestarnú, ale dozrievajú
  7. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  8. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  9. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 7 238
  9. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 7 233
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 6 634

Bývalý šéf tímu Gorila: Našli sme stámiliónové transakcie

Suma mala podľa bývalého šéfa tímu Gorila skončiť na účte, na ktorý mal Jirko Malchárek alebo jeho blízki prístup.

Šéf vyšetrovacieho tímu Gorila Lukáš Kyselica.

Šance vyzerajú byť jedna k jednej

Ďalej sa minimalizuje pravdepodobnosť rozchodu bez dohody.

Michaela Žureková

Kosti bojovníkov, ktorí padli v bitke pri rieke Tollense pred približne 3300 rokmi. V Európe predstavuje vôbec prvý dôkaz o prehistorickom bojisku.
Ostrov Bogoslof odfotený 10. januára 2017.
V Luxore našli 30 starovekých rakví.
Pozostatky veľryby, na ktorých si pochutnávajú hlbokomorské živočíchy.