Na pleciach ktorých obrov stojí Hawking?

Záhadným spôsobom, zatiaľ neprezradím akým, sa mi asi pred dvoma mesiacmi objavila na stole objemná kniha ON THE SHOULDERS OF GIANTS. Zostavil a okomentoval ju slávny astrofyzik na invalidnom vozíčku Stephen Hawking. Chcem na túto jedinečnú publikáciu ..

Hawking a jeho dcéra Lucy. FOTO - REUTERS

Záhadným spôsobom, zatiaľ neprezradím akým, sa mi asi pred dvoma mesiacmi objavila na stole objemná kniha ON THE SHOULDERS OF GIANTS. Zostavil a okomentoval ju slávny astrofyzik na invalidnom vozíčku Stephen Hawking. Chcem na túto jedinečnú publikáciu upozorniť pre prípad, že by sa mi niečo prihodilo a začal by sa tento prevzácny exemplár (ale viem už i o ďalších) hľadať. Takže jeden je u autora týchto riadkov na Astronomickom ústave SAV v Bratislave.

O čo vlastne ide? Prezradí to už podtitul The great works of physics and astronomy, teda Veľké diela (práce) fyziky a astronómie. A ktoré diela sú také veľké, že na ramenách ich autorov stojí v podstate celá dnešná veda? Podľa Hawkinga - a iste aj väčšiny vedeckej komunity - ide o diela takých velikánov vedy, akými boli Kopernik, Galilei, Kepler, Newton a Einstein. Táto "päťhviezdičková" zostava géniov vedy bezpochyby popísala o našom svete mnoho, ale do Hawkingovho výberu sa dostalo od každého autora iba jedno dielo (výnimkou sú práce Einsteina). Z originálov boli do angličtiny preložené nasledujúce diela:

Nicolaus Copernicus (1473 - 1543): On the Revolutions of Heavenly Spheres (O obehoch nebeských sfér); známe dielo publikované v roku 1543 s pôvodným titulom De revolutionibus orbium coelestium. Do angličtiny preložil Charles Glen Wallis.

Galileo Galilei (1564 - 1642): Dialogues Concerning Two New Sciences (Dialógy o dvoch nových vedách); často diskutované dielo, pôvodne publikované v roku 1638 pod názvom Discorsi e dimostrazioni matematiche, intorno á due nuoue scienze. Preložili Henry Crew a Alfonso deSalvio.

Johannes Kepler (1571 - 1630): Harmonies of the World, Book Five (Harmónia sveta, Kniha piata); posledná, piata kniha z rozsiahlej práce Keplera, ktorú dokončil 27. mája 1618 pod názvom Harmonices Mundi. Preložil opäť Charles Glen Wallis.

Isaac Newton (1643 - 1727): Principia (Princípia); dielo vyšlo v roku 1687 pod názvom Philosophiae naturalis principia mathematica (The Matthematical Principles of Natural Philosophy Matematické princípy prírodnej filozofie). Preklad Andrew Motte.

Albert Einstein (1879 - 1955): The principle of Relativity (Princíp relativity); ide o sedem prác Alberta Einsteina zo zborníka The Principles of Relativity: A Collection of Original Papers of the Special Theory of Relativity, ktorého autormi sú H. A. Lorentz, A. Einstein, H. Minkowski a H. Weyl. Celú zbierku pôvodne publikovali v nemčine pod titulom Des Relativitatsprinzip v roku 1922. Anglický text pochádza od W. Perretta a G. B. Jefferyho.

Každá stať je opatrená stručným (niekde sú to 3, inde až 6 strán), ale výstižným Hawkingovým komentárom, týkajúcim sa hlavne životov a významu prác jeho veľkých predchodcov. Diela týchto géniov vedy sú akoby "panenské" (samozrejme s výnimkou prekladu); z originálov sú prevzaté pôvodné označenia, poznámky, tabuľky, kresby, teda na figurálnej stránke pôvodných diel nebola zmenená ani čiarka, ani bodka.

V úvode knihy sú slová Newtona z jeho listu Robertovi Hookovi z roku 1676: "Ak som videl ďalej, bolo to len preto, že som stál na ramenách obrov." Z dnešného pohľadu, keď vieme, že skutočná veda a boj o reálny obraz sveta začal vlastne Newtonom, dali by sa jeho slová pozmeniť aj takto: "Použil som ramená obrov ako odrazovú dosku."

Upozorňujem na túto vzácnu knihu a zároveň sa pýtam: čo s ňou? Prekladať ju do slovenčiny? Kúpi si ju niekto? Oplatí sa to? A nenahromadia sa ďalším prekladom nové chyby, chybičky a nepresnosti? Zrejme by sa dali využiť práce už preložené do slovenčiny (ide asi o dva, možno tri prípady) a pokúsiť sa doplniť túto unikátnu zbierku chýbajúcimi prekladmi priamo z pôvodného textu (nemčina, angličtina, latinčina, taliančina). Kto by sa však na takú grandióznu úlohu podujal? Kniha v anglickej verzii má 1264 strán, a to v drobnej sadzbe! Aspoň dvaja prekladatelia by mali intenzívne čo robiť minimálne rok, možno aj dva.

Je len na ambíciách, svedomí a zodpovednosti vedenia ktoréhokoľvek vydavateľstva, aby sa správne rozhodlo, či do takéhoto projektu (možno aj riskantného) ísť, alebo nie. Mňa osobne by samozrejme potešilo, keby sa na to niektoré vydavateľstvo v dohľadnom čase dalo.

1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  3. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  4. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  5. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  6. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  7. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  8. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  10. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo
  1. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  2. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  7. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 6 099
  8. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 5 806
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 5 476
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 3 967

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

V Argentíne našli kosti najväčšieho vyhynutého medveďa

Medveď druhu Arctotherium angustidens žil v Amerike asi pred 700-tisíc rokmi.

iPad mini podporuje Apple Pencil a má displej Retina.
Bolid alebo ohnivá guľa je nezvyčajne jasný meteor. Slovom boli sa môže označovať aj impaktný objekt, ktorý na povrchu vytvorí kráter.