Keď som sledoval prvé informácie o Just Cause, v hlave mi nezvonil zvonec, bijúci na poplach, varujúci pred titulom, ktorý jednoducho vtiahne a nepustí. Po mnohých prezentáciách a rozhovoroch to vyzerá inak. Pre niekoho to bude možno len jedna z ďalších akcií z pohľadu tretej osoby, avšak spomeňme na Total Overdose. Práve tento titul mi Just Cause pripomína svojou povahou. Na nič sa nehrá, nechce upútať suchými informáciami, ale radšej sa venuje hrateľnosti v tej najčírejšej podobe. O hru sa stará Avalanche Studios, čo podľa ich posledného pokusu o hru (25 to Life) neveští nič nadpriemerné, ale nechajme sa prekvapiť. Eidos v poslednom čase začína pridávať plyn ako za starých časov a možno k niečomu vývojárov dokope.
Hlavnou postavou je agent CIA, Rico Rodriguez, ktorý sa musí vybrať na nútený výlet. Jeho kroky povedú na fiktívny ostrov San Esperito, svojou flórou pripomínajúci raj z Južnej Ameriky. K nemu už tradične patrí osoba krajne nevhodná pre demokratický západ, tentoraz sa jedná o diktátora, spravujúceho krajinu podľa vlastného svedomia a vedomia. To by ešte americké dušičky mohli spávať pokojne, lenže keď tomu pripočítame zber zbraní hromadného ničenia ako za starých (červených) časov zbieranie šípok, začne sa nejeden ochranca mieru po celom svete obávať o svoje dve deti, manželku, psa, zostrihaný trávnik a biely plot. Lenže časy sú kruté a na celú akciu musí postačiť jeden hrdina. Keďže sa ho chopí hráč, nie je žiadnych pochýb, že sa to podarí a s troškou čierneho humoru sa i pobaví. Humoru je zatiaľ v hre poskromne, čo je prvá odchýlka od Total Overdose a ja pevne verím, že sa to nestane Just Cause osudné.
Máme za sebou príbeh, ktorý je tak primitívny, až mi napadá, že jeho tvorba prebiehala v jedno ráno po obzvlášť kvalitnej party. Lenže to nás nemusí trápiť, pretože k dispozícii máme obrovský ostrov, po ktorého cestách (a často i necestách, potulkách v prírode) sa budeme voziť hodiny a hodiny, popri tom riešiť hlavné misie, ktoré zaručia postup vpred a sú napevno nalinkované. Nič však hráčovi nebráni v preskúmaní každého zákutia San Esperita, čím sa nám zas črtá podoba so zabugovanou FPS Boiling Point alebo neustále ospevovaným San Andreasom. Spomínaná voľnosť súvisí hlavne s využívaním dopravných prostriedkov. Okrem rôznych druhov automobilov dostaneme k dispozícii aj helikoptéry, lietadlá, motorky alebo dokonca lode. Tento mišmaš by mohol niekomu definitívne zavrieť dvere pred pohodlným hraním,
no nemusíte sa obávať sofistikovaného ovládania s množstvom kláves, nutných k dokonalému zvládnutiu jazdy. Akčný model srší z každého pixelu a nejedná sa len o automobily. Tie sa samozrejme od seba odlišujú jazdnými vlastnosťami, no nebudeme si musieť dlhšiu dobu zvykať na každé z nich. Stovky kilometrov ciest ponúknu mnoho možností na vyšantenie sa desiatkami rozdielnych vozov.Ak ste nadobudli dojem, že pohyb vo vzduchu bude neovládateľnou nočnou morou, môžete pokojne zanechať temné sny a predstavy, zjednodušenie celého modelu postihol i let. Každý typ lietadla sa ovláda trochu inak, ale každého fyzikálny model je značne orezaný, takže do zvládnutia a akrobatických kúskov preniknete behom chvíle. Dokonca nebude problémom vystúpiť počas letu z dopravného prostriedku, zavesiť sa za krídlo, plachtiť a znovu zasadnúť za knipel. Daný stroj nezačne strácať výšku a nedôjde ani k havárii, len si ďalej letí po zadanej trajektórii. Znie to síce šialene, ale ak sa dostanete na vopred určené miesto a nechce sa vám piplať s pristávaním, nie je nič jednoduchšie ako otvoriť dvierka a vyskočiť von. A samozrejme otvoriť padák, nasmerovať sa na najbližšie vozidlo, použiť špeciálny hák, ktorý sa prichytí o strechu auta a vy sa k nemu pritiahnete. Ručne presvedčíte vodiča, že by bolo vhodné, prenechať vám riadenie a ľahko ste sa presunuli niekoľko stovák metrov a bez väčšej námahy ste presedlali z osobného lietadla na starý ošúchaný pick-up.
Teraz je myslím každému jasné, čo chcú Avalanche Studios vytvoriť – jednoduchú akčnú hru (alebo dokonca arkádu), zasadenú do obrovského sveta. V prípade Just Cause sa jedná o svet s rozlohou niečo cez 30 kilometrov štvorcových. Rozsiahlosť územia by mohla byť vážnou prekážkou v plynulosti pre pomaly končiacu sa generáciu konzol – okrem PC a Xbox 360 verzie sa Just Cause chystá aj na PS2 a Xbox. Uvidíme ako to dopadne, predbežne však tvorcovia prehlasujú, že počas hrania nenatrafíme na žiadne nahrávanie novej oblasti. Obavy nemusí nik mať z nekonečného loadingu pri prvom spustení, každý kúsok mapy sa bude nahrávať na pozadí, aby hráča zbytočne prechod do novej oblasti nevyrušoval a ponúkal mu obrovskú viditeľnosť zároveň. Dohľad je skutočne gigantický, stačí sa pozrieť na ukážky, v ktorých si postavička plachtí vo vzduchu a vidí obrovskú časť územia. Samozrejme, že detailne vymodelované je len najbližšie prostredie a občas zamrzí postupné doskakovanie detailných textúr, čo je vidno hlavne pri rýchlych jazdách/letoch.
Zopár slov si dovolím povedať aj o zbraniach. V príprave je približne 25 kúskov, pričom sa tradične delia na slabšie, s obrovskou kadenciou, pomalé, účinné, zoomovateľné, veľkým rozptylom a nablízko. Určite si dokážete dosadiť do repertoáru charakteristickú zbraň. Prestrelky budú prebiehať taktiež v odľahčenom duchu, umelá inteligencia síce bude mať základné pudy sebazáchovy, ale v konečnom dôsledku zrejme pôjde o tradičné bábky, ktoré slúžia len na jedinú činnosť – aby ste ich mohli čo najskôr zlikvidovať. Munície bude dostatok a tak sa väčšina bojov vyrieši automatickým mierením, držaním tlačidla pre streľbu a kľučkovaním pred dotieravými strelami početnej prevahy.
Jedinou nezodpovedanou otázkou od švédskych vývojárov ostáva konkrétny dátum vydania. Predbežne sa hovorí o prvom kvartáli budúceho roku, no tento termín je značne rozsiahly a veľmi ľahko môže nastať odloženie. Podľa nehrateľných ukážok však vyzerá byť titul vo vcelku hrateľnej podobe, ale ako sme sa už nie raz presvedčili, môže sa stať všetko. Musím uznať, Just Cause nebude hrou, o ktorej sa budú baviť davy ľudí ako v prípade San Andreasu, ale koho chytí, toho dostane. Podobne sa tak stalo pri Total Overdose, prehliadanom titule s famóznou hrateľnosťou, niekedy prekonávajúcou aj ospevovaný San Andreas. Situácia sa môže zopakovať, tentoraz však budeme v redakcii pripravený na arkádovú bombu, pri ktorej síce nemusíte siahodlho premýšľať nad ďalším postupom, ale výborne sa zabavíte. A o to predsa ide, no nie?