Spellforce 2: Shadow Wars - fantasy schizofrenik

Spellforce bola hra, ktorá chcela byť niečím čo nikto predtým ešte nevidel. Hoci sa jej to tak úplne nepodarilo, našla si veľa fanúšikov. Pokračovanie tejto stratégie mixovanej s RPGčkom je tu už nejaký ten piatok, no recenzia však z istých dôvodov prichá

Bola raz jedna redakcia a bolo raz jedno pomerne hektické obdobie. Recenzie sa písali, kedy sa dalo (väčšinou na úkor spánku) a človek na poste šéfredaktora hádzal po redaktoroch škatule s hrami, sem tam niektorého trafil do hlavy, takže si tú recenziu musel odkrútiť. No občas minul a hra letela dakam do prázdna a čuduj sa svete, nikto sa o ňu nehlásil. Takto kdesi v prázdnote zabudnutia nášho redakčného bordelu som zistil, že na Spellforce 2, toľko očakávanú hru, všetci zabudli. Hru som zodvihol, oprášil a hor sa do jej hrania, no a tak vám teraz môžem ponúknuť náš pohľad na túto rozporuplnú hru, mnohými zatracovanú, mnohými ospevovanú. Ktorým z týchto ľudí však veriť? Ak si uvedomíte, že poznanie je trojhranný meč: vaša strana príbehu, ich strana príbehu a pravda, prídete na to, že táto hra je vlastne veľmi dobrá. No otázka je, či je dobrá práve pre vás.

Spellforce 2: Shadow Wars tak ako jeho predchodca ide dvoma cestami naraz, v snahe ohúriť tak dvojnásobný počet ľudí. Je to RPG a je to RTS, od oboch si nabral rovnakou mierou. V Spellforce 2 môžete stavať budovy, vyrábať robotníkov a trénovať všakovaké obludy a to všetko v duchu klasických fantasy stratégií. V ničom nevybočujúci koncept real-timovej stratégie je potom v tejto hre doplnený hrdinami, ktorí zabíjaním príšer a plnením questov získavajú drahocenné skúsenosti, ktoré ich posúvajú vyššie a vyššie. Hrdina je v podstate iba jeden, tomu môžete každým levelom pridávať body do skillov zo školy mágie či zo školy vojny. S každou touto školou idú ruka v ruke nové schopnosti, možnosti a kúzla. Okrem hrdinu máte k dispozícii aj akýchsi spoločníkov. Tí majú rovnaké výsady ako váš hlavný hrdina. Získavajú skúsenosti, môžete ich ovládať, no rozdeľovanie ich bodíkov má na starosti počítač.

Veľmi dôležitou stránkou hry sú predmety, bez ktorých by sa žiadny hrdina neobišiel. Brnenia, palice, meče a helmy sa v Spellforce 2 nachádzajú na každom rohu mapy. Stačí sa vydať do nepreskúmaných končín levelu a isto iste po chvíľke narazíte na skupinku príšer, ktorá sa tvári, že v tej truhle vedľa nich sú len tony špinavého spodného prádla a fakt, že dokonca svetielkuje a vyžaruje hviezdičky je len náhoda. Predmety sa dajú získať aj za splnenie nejakej úlohy, ktorých je v tejto hre neúrekom. Škoda len, že autori zabudli na nejaké vyslovene unikátne zbrane alebo veci do série.

Hra vám ponúkne skirmish, kampaň a free game mód, v ktorom sa môžete prejsť po mapách z kampane. Z tohto trojlístka je však jednoznačne najzaujímavejšia kampaň. Obligátny príbeh vojny medzi dobrom a zlom je v tejto hre dotiahnutý do posledného detailu a myslím si, že z takto otrepaného konceptu autori vyťažili maximum. Na stranu dobra budete musieť totižto najprv získať elfov, ľudí a trpaslíkov s čím sa viažu ďalšie a ďalšie úlohy, ktorými ich budete musieť presvedčiť. Prejdete si po vlastných nohách množstvo ostrovov, stretnete množstvo zaujímavých ľudí a zabijete príšery o akých sa vám dovtedy ani nesnívalo.

GRAFIKA 8 / 10
Áno v posledných mesiacoch sme toho na poli grafiky zažili veľmi veľa. Po Oblivione a niektorých ukážkach na E3 sa človeku zdá škaredé už takmer čokoľvek. Spellforce 2 nebeží na najšpičkovejšom engine s najpremakanejšími technológiami, no napriek tomu vyzerá veľmi dobre. Za čo môžeme vďačiť najmä skvelému dizajnu máp, ktoré sú všetko, len nie prázdne. Narazíte na obrovské mestá, bludiská vytvorené z roklín a údolí - a hlavne na veľké množstvo detailov. Ak si k tomu pridáte veľmi pekný denný cyklus, ktorý vám v niektorých situáciách vyrazí dych, máte veľmi slušný zážitok. Prekrásna je aj príroda, najmä pokiaľ ide o stromčeky či trávu. Efekty kúziel by na druhej strane chceli ešte trochu vylepšiť, no napriek tomu vyzerajú celkom pekne. Čo však veľmi pekne nevyzerá je podľa môjho názoru pomerne vysoká hardwarová náročnosť. Nechápem ako je to možné, ale 6800GT je tejto hre evidentne málo, v niektorých situáciách fps klesá na dosť nelichotivé hodnoty.

INTERFACE 7 / 10
Interface si zaslúži pochvalu najmä za niektoré nové klávesové skratky, napríklad na nájdenie najsilnejšieho protivníka. Zaujímavé je, že hru môžete ovládať aj ako klasické third person RPG. Kameru si totižto môžete prepnúť tak aby bola vášmu hlavnému hrdinovi vždy za chrbtom a následne sa pohybovať pomocou klasickej kombinácie WSAD. Zaujímavý nápad, no v praxi úplne zbytočný.

Na druhej strane má však interface množstvo drobných chýb. Občas vypadávajú niektoré symboly na minimape, prípadne sa len tak vypne posúvanie obrazovky. Horšie je to však s absenciou nejakého premyslenejšieho systému používania kúziel, schopností. Bitky sú totižto často krát veľmi neprehľadné a používanie hrdinov je tým pádom veľmi neefektívne. Naklikáte sa ako šialení a ešte sa vám z toho zameriavania zatočí hlava. Tak isto mi chýbali nejaké nastavenia osobnosti hrdinov. Nebolo by predsa od veci, keby niektoré schopnosti používali automaticky.

HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Hra má pomerne slušnú hernú dobu, takže ak sa do nej poriadne zahryznete máte o zábavu na nejaký ten čas postarané. Prostredia sú pomerne rozmanité, no v konečnom dôsledku úplne klasické. Celá hra a všetko v nej je obligátne, také ako sme už videli miliónkrát. Táto hra neprináša nič originálne, stavia na tom čo už dávno vymysleli iní.

To, že hra využíva nápady, ktoré sa overili časom, nie je až taká tragédia. Veď tým autori vytvorili stabilný a osvedčený herný systém, ktorý nemôže sklamať. Zobrali obligátne veci z real-timových stratégií a RPG hier a zliali to všetko dokopy. To je najväčšie a v podstate jediné plus tejto hry. Bohužiaľ je to zároveň aj jedno veľké mínus. Spellforce 2 nemôžete buď kruto zatracovať alebo slepo ospevovať, tak ako to robia mnohí. Nad Spellforce 2 sa treba zamyslieť a položiť si otázku. Mám rád iba RTS? Mám rád iba RPG? Mám rád oboje? Ak máte radi iba stratégie, hru môžete rovno hodiť z okna. To isté platí aj keď máte radi iba RPG. Spellforce 2 jednoducho nie je ani poriadna stratégia a už vôbec nie poriadne RPG. Jednoducho od každého trochu a dokopy nič.

Ale ako vravím, nemôžete túto hru označiť ako čiernu alebo bielu. Ak máte radi obidva žánre a neradi máte rozohraných 100 hier súčasne, je pre vás Spellforce 2 úplne ideálnou voľbou. Dostanete všetko po čom môžete tužiť, všetko zabalené v jednom. Nemusíte rozmýšľať nad viacerými dejovými líniami, učiť sa viaceré herné systémy, môžete si užívať jednu jedinú hru, ktorá vám ponúkne to, čo tri rôzne naraz.

Objektívne teda hodnotenie sedem z desať, pretože hra toho do herného priemyslu ako takého nič neprináša. V každom prípade ide však o dobre spravenú hru, ktorá po stránke hrateľnosti nemá veľa silných mínusov, ktoré by vás odradili. Jednoducho ide len o to či vám tento hybrid sadne alebo nie. Záleží na vašich individuálnych chutiach a hráčskej minulosti. Spellforce 2 sa bude páčiť najmä mladším hráčom, ktorý ešte nie sú znudený neustálym opakovaním zažitých princípov a ľuďom, ktorí majú radi z každého "rožka troška". Takže otázka znie: „kam patríte vy?“.

MULTIPLAYER nehodnotené
Ľudia boží v takýchto horúčavách sedieť za počítačom je veľmi ťažké, takže dúfam, že mi odpustíte, že som si na multiplayer čas nenašiel. Ale myslím, že aj keby som si naň našiel niekoľko hodín denne, nič svetoborné by som nezistil.

ZVUKY 7 / 10
Technická stránka hry vôbec nie je na hrane úžasného a dokonalého, no predsa má svoju úroveň, najmä pokiaľ ide o grafiku. Od zvukov som však čakal ešte aspoň o chĺpok viac ako som dostal. Je pravda, že dialógov je pomerne veľa a to, že niektoré sú nadabované na úrovni školského maturitného predstavenia sa dá odpustiť. No zvuková kulisa, pokiaľ ide o súboje alebo len zvuky v pozadí, by mohla byť o niečo živšia a výraznejšia. Zvuky v Spellforce 2 nepôsobia amatérsky, ale sú jednoducho nemastné, neslané.

HUDBA 7 / 10
Autori pri tvorbe tejto hry išli evidentne na istotu, nepúšťali sa do žiadnych neprebádaných území a robili to čo, o čom vedeli, že nemôže sklamať. Hudba je toho žijúcim dôkazom. Klasické fantazijno-strategické skladby, ktoré sa delia do dvoch skupín. Mierové a bojové. Nič prelomové ani svetoborné nečakajte, jediné čím si môžete byť istí je silná príchuť dejavu. Ach áno, aby som nezabudol, soundtrack je navyše dosť biedny aj po stránke kvantitatívnej. A rovnako aj prepínanie a nadväzovanie jednotlivých skladieb je dosť slabo vyriešené.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
V hre si tradične môžete zvoliť tri stupne náročnosti. Na strednom vám poskytne presne to čo by ste od nej čakali. S trochou rozmýšľania budete hrou väčšinu času prechádzať ako nôž maslom a na problémy narazíte len v istých prípadoch. Ak zoberiem kampaň ako takú a zhodnotím jednotlivé úlohy či súboje, vyjde mi z toho pomerne slušný výsledok. Náročnosť je totižto počas celej kampane rozumne rozložená.

Umelá inteligencia na druhú stranu za náročnosťou zaostáva. Správanie počítača je po strategickej stránke dosť biedne. Nič koordinované, premyslené od neho nečakajte. Aj keď je pravda, že v takom skirmish móde dokáže byť zo začiatku dosť nepríjemný, ale to len do chvíle, kedy sa naučíte jeho štýl a systém hry. Pokiaľ ide o inteligenciu jednotlivých jednotiek, teda najmä tých vašich, spokojný nemôže byť nikto. Chýba akákoľvek možnosť nastaviť jednotkám správanie, čo by bolo najmä pokiaľ ide o hrdinov veľmi užitočné. Môcť niekomu nastaviť aby automaticky liečil ostatných, keď im klesne počet životov na určitú hodnotu. Či mu len prikázať aby danú schopnosť používal na nepriateľov sám od seba. Nie, nič také neexistuje a pri takom počte hrdinov pod vaším velením by sa niečo podobné rozhodne zišlo. Rovnako sa mi nepáčilo, že ak použijete na nejakú príšeru napríklad špeciálny útok z blízka, daný bojovník nebude s tou príšerou bojovať ďalej, ale miesto toho sa vráti k svojmu predošlému cieľu, čo je trochu na hlavu postavené.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7,4 / 10
Ide v podstate o real-timovú stratégiu, ktorá nemá ďaleko od Warcraftu 3. Kladie síce väčší dôraz na svoju RPG polovičku, čo je dobre vidieť na stavbe kampane, no v konečnom dôsledku ide o dve veľmi podobné hry. Lenže Warcraft 3 bola (a aj je) hra premyslenejšia, originálnejšia a zábavnejšia. To však neznamená, že Spellforce 2 je hrou vyslovene zlou, práve naopak. Má v sebe veľa dobrého a veľa zábavného a ak splníte isté podmienky máte sa na čo tešiť, pretože na vás čakajú hodiny a hodiny poctivej fantasy zábavy.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

DOMOV

Danko: Ak nedáme energetiku do poriadku, v koalícii radšej nebudem

Šéf SNS hovoril o trestnoprávnom dopade.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

Neprehliadnite tiež

Aj Dell vie vyrobiť monitor pre náročného hráča (test Dell S2716DG)

Má maximálne plynulý obraz v hrách, no využijete ho jedine s výkonnými grafickými kartami od Nvidie.

Štyri hry, ktoré vám spríjemnia víkend

Od plánovania hromadnej dopravy cez magické dobrodružstvo, ničenie áut, až po krvavú akciu.

Je kráľ YouTubu fašista, alebo mu médiá nerozumejú?

Felixa Kjellberga sleduje viac ako 50 miliónov ľudí. Teraz ho obvinili, že šíri nenávisť.

Biológovia objavili v mexickej jaskyni mikróby staré 50-tisíc rokov

Podľa vedkyne sú dané mikróby ako stroje času.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 639
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 428
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 970
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 240
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 716
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 942
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 315
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 4 010
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 621
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 416

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop