SME

Dragon Quest: The Journey of the Cursed King - nezabudnuteľná cesta do fantázie

Predstavte si fantasy plnú mágie, zázrakov a prapodivných stvorení, ktorá ožíva priamo pred vašimi očami, rozprávkový svet o kráľovi bez kráľovstva a zakliatej princeznej, kde dobro zvádza nekonečný boj so zlom a osud krajiny spočíva na partii mladých dob

rodruhov.

Svet sa mení, hráči starnú, technika napreduje a hry sa rovnako prirodzeným spôsobom vyvíjajú tiež. Dnes už len s určitou dávkou sentimentality spomíname na časy dávno minulé, kedy prevládal obsah nad technickým spracovaním. O to väčšmi sa radujeme z výnimiek, ktoré akoby prespali predchádzajúcu generáciu. Jednou takou sa stalo nové pokračovanie Dragon Quest, ktoré si pre nás pripravili tvorcovia z Level-5 pod taktovkou majstrov RPGčiek Square Enix.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V poslednej dobe sa akoby na našom území s japonskými hrami na hrdinu roztrhlo vrece. Samozrejme so značným oneskorením oproti zvyšku sveta, ale predsa. Veď len nedávno sme sa radovali z príchodu Xenosagy a dnes už máme pred sebou legendárnu sériu, ktorej popularitu v krajine vychádzajúceho slnka jej môžu závidieť aj značky takých mien ako Metal Gear Solid či Final Fantasy. Dragon Quest sa stal v rodnom Japonsku akýmsi kultom, na ktorý hráči nedajú dopustiť a my sa teraz konečne po mnohých rokoch máme príležitosť dozvedieť prečo.

SkryťVypnúť reklamu

Príbeh je jednou z mnohých vecí dodávajúcich Dragon Quest svojské čaro a ak som v úvode spomínal rozprávku, tak jednoducho preto, že v novom pokračovaní sa nestretnete s pretechnizovaným svetom budúcnosti ani súčasnosti. Základ tvorí boj dobra a zla, ktorý dopĺňajú svojské a jedinečné postavy. Hru otvára kráka retrospektíva odhaľujúca pád malého Trodainského kráľovstva. Zákerný čarodej Dhoulmagus ukradne zo starobylej komnaty palicu, s ktorou získa ohromnú moc a vzápätí premení kráľa v malú rozprávajúcu žabu a princeznú v nemého koňa. Kráľovstvo ovinú tŕňmi posiate kry a jedine náš hrdina odolá mocnej kliatbe.

Následne sa scéna presunie na malú lúčinu pri zurčiacom potôčiku. Tu už unavená družina s jedným doposiaľ neznámym členom naberá sily, keď ich v tom prepadne skupinka nepriateľov. Po neveľkom boji sa vydávajú v ústrety neďalekému mestečku, dúfajúc, že nájdu majstra Rylusa, od ktorého si sľubujú pomoc pri dolapení podlého čarodeja. Pričom ani len netušia, že práve tu sa začne jedno z najkrajších dobrodružstiev na PlayStation 2. Úvod predstavuje okno do sveta rozprávkového príbehu, partia kráčajúca okolo malého povozu pri západe slnka a za doprovodu orchestrálnej a na mieru šitej hudby, dá jasne vytušiť neobyčajnosť tohto diela.

SkryťVypnúť reklamu

GRAFIKA 9 / 10
Postačí len letmý pohľad na obrázky posiate po recenzii a hneď vám bude jasné, že máme čo dočinenia s úchvatným a očarujúcim fantasy svetom, ktorému majstri z Level-5 vdýchli život neobyčajným spôsobom. Postavičky vytvoril samotný Akira Toriyama zodpovedný za hrdinov v sérii Dragon Ball. Dizajn a štýl, akým sú navrhnuté, im dodáva už na prvý pohľad charakteristické vlastnosti, pri ktorých im nie je problém vyčítať z tváre alebo pohybu tela postoj či momentálnu náladu. Animácie sa tak stávajú doslova už iba čerešničkou na torte.

Druhú stránku mince tvoria unikátni nepriatelia. Ich rôznosť a originalita, pri takom ohromnom množstve v akom sa v hre vyskytujú, je obdivuhodná. Čo vás však nadobro dostane, bude nádherný, farbami hýriaci svet. Ak ste hrali alebo aspoň videli Dark Chronicles, máte len čiastočnú predstavu o kvalite grafického spracovania Dragon Quest VIII. Level-5 nám už neraz dokázal, že ak sa dostane PS 2 do správnych rúk, stále nepatrí do starého železa. Možno si ešte pamätáte na dnes už nevkusne vyzerajúci svet v regulárnych pokračovaniach Final Fantasy pre PS One, kde pohoria predstavovali iba bariéru obmedzujúcu pohyb a lesy len hrbolce vytŕčajúce zo zeme. Na to všetko rovno zabudnite a pripravte sa na skutočný a rozsiahly svet, so všetkými lesmi, lúkami, pastvinami, potôčikmi, moriami a kontinentmi. K tomu si navyše pripočítajte rôzne efekty a drobnosti ako stromy ohýbajúce sa pod náporom vetra a neustále sa meniaci deň s nocou.

SkryťVypnúť reklamu

INTERFACE 9 / 10
Známe príslovie “v jednoduchosti je krása“ platí pre DQ VIII dvojnásobne a aj keď hovoríme už o ôsmom pokračovaní, nemusíte sa obávať dlhému učeniu sa mechanizmom a zmätenému rozvrhnutiu menu. Žiadne nevkusné a odstrašujúce štatistiky ako to býva v niektorých RPGčkách zvykom nečakajte. Všetko je prehľadné, logicky rozložené a farbou prispôsobené tak, aby ste si pripadali ako pri čítaní knihy. Tvorcovia nám naservírovali možno spočiatku zložitý koncept, no v triviálnom prevedení. Ešte predtým než vhupnete do hry sa zobrazí schéma ovládania, podobne ako sme na to zvyknutý z demoverzií. Časom si začnete všímať i maličkosti, ktoré spočiatku budete vnímať ako samozrejmosť. Napríklad potvrdzovanie akéhokoľvek textu je možné nielen jedným tlačidlom, ale každým, dokonca aj naklonením páčky udávajúcej pohyb postavy. Akoby ste jej tým chceli povedať, dosť už bolo kecania, ide sa!

SkryťVypnúť reklamu

HRATEĽNOSŤ 8 / 10

Dragon Quest ako ho nepoznáme

Dragon Quest (v zámorí doposiaľ známy ako Dragon Warrior) je v krajine vychádzajúceho slnka natoľko populárny, že krátko po vydaný tretieho dielu, požiadala Japonská snemovňa spoločnosť Enix (teraz Square Enix) o vydávanie nových dielov výlučne počas víkendov alebo sviatkov, aby sa tak zabránilo zbytočnému vymeškávaniu študentov na školách. Séria tento rok oslávila svoje úctyhodné 20 narodeniny, no ako ste si sami mohli všimnúť, obal, tohto, mimochodom už ôsmeho pokračovania, ničomu nenasvedčuje (numerické označenie bolo z názvu vyňaté, aby sa zabránilo popleteniu hráčov). Dragon Quest: The Journey of the Cursed King je prvým dielom série, ktorý sa oficiálnou cestou dostal na starý kontinent. Jedna z najúspešnejších sérii vo videohernom priemysle vôbec ma do tohto momentu predaných viac než 40 miliónov kusov a aj keď jej debut u nás nevyvolal rozruch aký by si zaslúžil, očakávania rozhodne nielen naplnil, ale aj prekonal. Veď iba v samotnej Európe od zahájenia predaja zmizlo z pultov 600 000 kópii, čo je na prakticky neznámy titul v týchto končinách vynikajúce číslo a hádam sme si i v nedôverčivých očiach Square Enixu polepšili.


Začnime tým, čo je pýchou nového Dragon Questu a čo si i vy sami všimnete po niekoľkých minútach – neuveriteľne rozsiahly a nedotknutý 3D svet, čakajúci len a len na vás. Zabudnite na ohraničené úseky à la Final Fantasy XII, nádherný a okúzľujúci svet, v ktorom loading nemá svoje miesto a v ktorom sa skĺbuje túžba po objavovaní a skúmaní okolia sa atmosférou môže porovnať snáď len so Shadow of the Colossus. DQ však nie je o nespútanom preháňaní sa po holých planinách na chrbte žrebca, ale o rozprávkovom fantasy svete. No ak zatúžite po objavovaní, pokojne môžete vyjsť na akýkoľvek pahorok a z výšky sledovať krajinku, alebo sa len tak kochať západom slnka.

Tŕňom v oku sa však stavajú náhodne súboje a že ich miera výskytu nie je malá, si všimnete prakticky okamžite. Niekedy stačí pár krokov a ste rázom prepadnutý ďalšou skupinou nepriateľov. Hra našťastie ponúka ako náplasť možnosť akejsi teleportácie na ktorékoľvek už navštívené miesto. Časom sa stanú dostupné i dopravné prostriedky, s ktorými si na rozdiel od normálnej chôdze značne uľahčíte putovanie a zároveň neuberiete z pohľadu na očarujúce scenérie. No nielen náhodne generované súboje ostali pri svojich koreňoch spred dvadsiatich rokoch, ale aj súbojový systém. Pre hráčov neznalých predošlé diely pripomeniem, že ide o kolový systém, ktorý bol ešte donedávna zaužívaný aj sérii Final Fantasy či v iných japonských RPGčkách. Pravda načo opravovať niečo, čo nie je rozbité. Jednoducho a ľahko pochopiteľný systém spočíva na postavení znepriatelenej a vašej skupiny oproti sebe, pričom nasledujúce poradie závisí od získaných skúseností.

SkryťVypnúť reklamu

Jednotlivé postavy nie sú limitované možnou škálou používaných zbraní, ak sa k vám pridá nová postava používajúca meč, neznamená to hneď, že i s mečom hru skončí. Tu autori pripustili určitú mieru vlastnej kreativity, no ohraničili ju obľúbenosťou určitých typov. Samotné možnosti počas súboja sa takisto dočkali rozšírenia. K tradičným možnostiam pribudol povel koncentrácie, čím dočasne získate až beštiálnu silu. Táto ponuka žiaľ neobišla ani nepriateľov, takže oči treba mať stále na stopkách, lebo stačí iba chvíľková nepozornosť a i nevýrazný protivník vás pošle do večných lovísk za pár sekúnd. Ďalšou novinkou v poradí je možnosť vytvárania nových liečiv, elixírov alebo dokonca zbraní, brnení či inej výstroje. Pri starom ostalo aj vylepšovanie postav, ktoré je opäť založené na systéme skill pointov. Podľa vlastnej chuti vkladáte do jednotlivých atribútov body, na základe ktorých sa postava vyvíja smerom akým vy sami udávate.

SkryťVypnúť reklamu

MULTIPLAYER neobsahuje
Hru pre viacerých hráčov hra neobsahuje.

ZVUKY 9 / 10
Absolútne klasické a iba mierne pozmenené, avšak na našom území veľmi nezavažujúce. Určite sa ale nájde pár šťastlivcov, ktorí sa k starším dielom i na maličkom Slovensku predsa len dostali. Veď si predstavte Final Fantasy bez povestného “puťkania“ pri blúdení v menu alebo chladné zvuky v Resident Evil. Navyše zvukové efekty v sérii DQ neboli nikdy nijak zvlášť výrazné, no na druhej strane v prípade nového pokračovania ani pri najmenšom nemožno hovoriť o handicape. Dominantou ôsmeho dielu je predovšetkým orchestrálny soundtrack a priam famózny dabing.

HUDBA 9 / 10
Existuje iba veľmi málo hier, pri ktorých by ste tak zatúžili po soundtracku ako v prípade Dragon Quest VIII. Orchestrálna a podmanivá hudba pôsobí v určitých momentoch ako balzam na dušu. Všetko je úžasne zladené, aby vo vás zanechalo neopakovateľný pocit veľkolepého zážitku. Celkovému dojmu napomáha i absolútne prirodzené začlenenie do hry. Zoberme si napríklad víťaznú melódiu, ktorá pokračuje aj potom, keď už je dávno dobojované, no pomaly ustupuje do úzadia a začína sa hladko prekrívať s nasledujúcou.

SkryťVypnúť reklamu

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 9 / 10
Teraz viac ako inokedy sa nenechajte zmiasť roztomilým vzhľadom a animovanými nepriateľmi. Prvý súboj je iba akými úvodom do hry, po ňom už nasleduje naozajstné dobrodružstvo a verte mi, úvod DQ VIII nie je prechádzkou rúžovým sadom. Nikto sa hrdinom nenarodí a preto k z zisku tohto statusu, sa budete musieť tvrdo prebojovať. Neraz sa stane, že sa súboj s “obyčajnými“ nepriateľmi pretiahne aj na niekoľko minút. S bossmi je to rovnaké, aj keď prvý z nich nevie poriadne napočítať do troch, rany rozdáva jedna radosť. Ohromné plus predstavuje určitá forma nesmrteľnosti. Fyzicky padnúť môžete, no hru automaticky nekončíte, iba sa presúvate do najbližšieho mesta alebo odpočívadla so stratou polovice zo získaných zlatiek.

SkryťVypnúť reklamu

ZÁVEREČNÝ VERDIKT  9,0 / 10
Opísať nádheru aká sa vám zobrazí krátko po zasunutí disku do mechaniky nie je ľahkým orieškom, dočkali sme sa prvého dielu z kultovej série DQ a na tak vyšperkované dielo, dotiahnuté takmer k úplnej dokonalosti, hráči nie sú zvyknutí. Každý herný systém ma hŕstku perál, ktoré žiaria ako malé hviezdy, my jednu takú máme priamo pred sebou. Dragon Quest: The Journey of the Cursed King by sa dal v skratke charakterizovať ako veľkolepé, napínavé a zábavné dobrodružstvo s neopakovateľným dabingom a orchestrálnym soundtrakom.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 096
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 395
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 905
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 246
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 057
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 826
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 793
SkryťZatvoriť reklamu