Väčšinou na úvod recenzie spomeniem pár slov o vydavateľovi, či výrobcovi hry, v prípade Barrow Hill to skutočne veľa informácií nebude. Za všetko hovorí ono známe anglické ustálené spojenie „one-man-show“. Áno, prevažnú väčšinu práce na hre má na svedomí Matt Clark a jeho Shadow Tor Studios, ktorý si prizval spolupracovníkov iba k tvorbe zvukovej a hudobnej stránky hry. Hneď na začiatok treba priznať, že jeden človek urobil obrovský kus poctivej práce, ktorá sa dá zvládnuť len s veľkou dávkou nadšenia.
Príbeh hry sa točí okolo prastarého, mýtami opradeného pohrebiska Barrow Hill v Anglicku. Archeológovia len nedávno dostali povolenie od vyšších autorít na skúmanie tohto historicky zaujímavého miesta. Pohrebisku sa to však nepáčilo...
V role náhodného okoloidúceho, ktorý počas temnej noci havaroval v blízkosti Barrow Hill, sa púšťate po stopách známeho archeológa Conrada Morsea a jeho tímu, po ktorom akoby sa zľahla zem. Z rozbitého auta doznieva hlas moderátorky Emmy Harry, ohlasujúci nastávajúcich 12 hodín tmavej noci, a vy sa vydávate na beznádejnú a smutnú cestu bohviekam. Vašou úlohou bude odhaliť mystérium kamenného kruhu na pohrebisku Barrow Hill, ktorý evidentne súvisí s narýchlo opusteným motelom, na smrť vydeseným pracovníkom benzínky a aj so samotným Morseom a jeho tímom.
Námet hry Barrow Hill je z veľkej časti skutočným príbehom. Matt Clark a jeho kumpáni dlhší čas pozorovali prácu archeológov skúmajúcich skutočne existujúce pohrebisko Barrow Hill a na základe „výskumu“ vytvorili adventúru. Hororovo-mysterióznu zápletku si primysleli. Alebo nie?
Barrow Hill odzačiatku dáva pocítiť pre koho je určený. Nezmlsne si na ňom násťročný 3D akčný FPSkár, ani klasik verný FIFE. Nehodí sa na príjemné odreagovanie. Barrow Hill si skrátka vyžaduje vašu plnú pozornosť a – čudujsasvete – aj celkom vážne zapájanie vašich intelektuálnych daností. Tomu je podriadený aj štýl a technické spracovanie hry, ktoré vychádza zo starých dobrých zvyklostí, o ktorých ste si možno mysleli, že už ich v súčasnej hre neuvidíte.
Matt Clark vsadil na overený point’n’click koncept a staromódnu grafiku ála slideshow. Áno, hra je statická, nehybná, neexistuje v nej prakticky žiadna výraznejšia animácia. Zabudnite na plynulý pohyb a otáčanie sa o 360° stupňov, Barrow Hill ponúka skokovitý pohyb dopredu a otáčanie do strán, väčšinou v deväťdesiatstupňovom uhle. Už to samo o sebe vylučuje zo svojho fanklubu veľké množstvo hráčov.
Hra je výrazne zameraná na historické fakty – ak chcete môžete skutočne veľa času stráviť čítaním siahodlhých informácií o prastarých pohrebiskách a iných archeologicky zaujímavých miestach. A niektoré informácie sú pre hru dôležité, resp. pomáhajú vám lepšie pochopiť príbeh. Viem si však predstaviť aj hravejšiu formu podsúvania informácií...
Bližšie informácie o hernom systéme sú, predpokládám, zbytočné. Ide o absolútne štandardný koncept zbierania rôznych vecí, nástrojov do inventára a ich následné používanie, či kombinovanie s inými vecami a nástrojmi.
GRAFIKA 6 / 10
Minimálne množstvo pohybu a animácií (sem-tam nejaký kvapkajúci vodovodný kohútik, či letiaca mucha), príjemne vymodelované 2D obrazovky bez akejkoľvek možnosti zoomovať, či využívať nejaké výdobytky moderných grafických technológií. Na druhú stranu – Barrow Hill je extrémne nízkorozpočtová hra, tvorená prakticky jediným vývojárom a hodnotenie musí tieto okolnosti zohľadniť. Niektoré obrazovky sú výborné, iné sú nudné, no vo všeobecnosti je grafika relatívne príjemná a nepôsobí rušivo. Dopĺňa príbehovú časť hry a pôsobí atmosfericky. Staromódne a záhadne. To rozlíšenie však skutočne mohlo byť vyššie (800x600)...
Plusom sú aj minimálne hardwarové nároky. Viem si Barrow Hill predstaviť aj ako veľmi príjemnú zábavku na PDA, či smartphony, je na to ako stvorená – najmä vďaka svojmu statickému grafickému konceptu.
INTERFACE 8 / 10
Klasický adventúrny interface – ľavý horný roh = menu, dolná strana obrazovky = inventár. Tvar kurzoru sa mení v závislosti na predmete, na ktorý práve ukazuje – ak sa dá s predmetom niečo robiť (chytiť, použiť), kurzor vám to dá najavo. Vďaka tomu sa však vyskytnú klasické klikacie orgie, kedy zbesilo prechádzate kurzorom celú obrazovku pixel po pixeli, v snahe nájsť nejaký použiteľný, dobre ukrytý predmet.
HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Hrateľnosť je veľmi ovplyvnená tajomnou atmosférou celej hry. Tá sa autorovi naozaj podarila a „chytá za srdce“. V hre sa nebudete báť ako v Doomovi, strach v Barrow Hill je akýsi neracionálny. Skrátka tušíte, že by ste sa báť mali, aj keď nemáte ani poňatia čoho. V hre je aj minimálna miera násilia, čo je na dnešnú dobu relatívne neobvyklé (pre klasické adventúry však celkom bežné).
Adventúrny štýl sám o sebe dáva predpoklady na celkom úspešnú a príjemnú hrateľnosť. Zvládnutá atmosféra a príbeh podložený skutočnými udalosťami sú ďalšími výraznými plusmi. Barrow Hill má však aj množstvo mínusov – jedným z tých najväčších je ovládanie – spomínaný skokovitý systém pohybu je veľmi mätúci a neprehľadný. Často sa stane, že budete prehliadať predmety, bude sa vám zle orientovať v priestore a v konečnom dôsledku vás to bude frustrovať.
Veľmi nepríjemné, hlavne pre slovenského, resp. akéhokoľvek iného, len nie native speaker hráča, je nemožnosť zapnúť si titulky. Absolvujete celkom dosť rozhovorov, budete počúvať rádio, no všetko bez titulkov. Moja angličtina nie je zlá, ale nie je ani na takej úrovni, aby mi bolo úplne jedno, či reč počúvam alebo čítam. Pri hre chcem najmä oddychovať, a preto z čistej pohodlnosti mi titulky chýbali. A myslím, že podobne je na tom väčšina slovenskej populácie.
MULTIPLAYER
Neexistuje, ako by aj mohol...?
ZVUKY 5 / 10
Nuž, vzhľadom na to, že väčšinu času je ticho, alebo sa ozýva iba šuchot lesa, či nejaké tie hmyzie zvuky, zvukovú stránku nemôžem hodnotiť bohvieako. Dobre zvládnutý je však dabing – počuť, že Matt Clark si prizval viacero hlasov a nevsadil všetko na jedného herca, ála české adventúry a Zdeněk Izer. Tie titulky však skutočne chýbajú...
HUDBA 6 / 10
Na môj vkus príliš málo výrazná. Hodí sa však do tmavej noci, ale viem si predstaviť aj chytľavejšie melódie. Na tom sa určite podpísal aj fakt nízkeho rozpočtu a obmedzených zdrojov. Na hudbe sa však – ako jedinej časti hry – Matt Clark nepodieľal, zveril ju do rúk profesionálovi. I keď pravdepodobne trochu lacnejšiemu...
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Nuž, Barrow Hill je náročná hra, presne tak, ako to býva u adventúr zvykom. Budete riešiť hádanky, ktoré však nie sú hlúpe a hlavný dôraz našťastie nie je kladený na nezmyselné kombinácie rôznych predmetov v inventári. Zapojenie intelektu sa kde-tu naozaj vyplatí a nebudete len mechanicky blúdiť prostredím a zbierať predmety. Hracia doba je tiež na vysokej úrovni – cca dvadsať čistých hodín je relatívne dosť a berúc do úvahy nelinearitu hry (niektoré úlohy sa dajú riešiť viacerými spôsobmi) a teda aj znovuhrateľnosť, je to celkom slušná nádielka.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6,8 / 10
Príjemná staromódna adventúra. Možno trochu nesprávne načasovaná – vhodná skôr na dlhé zimné večery. Absenciu titulkov možno vyrieši plánovaná lokalizácia do viacerých jazykov (i keď slovenčina alebo aspoň čeština v pláne pravdepodobne nie je), na technické spracovanie si hráč bude musieť zvyknúť. Koho Barrow Hill chytí, ten sa dobre zabaví, no vidím priveľa mínusov a predpokladám, že táto budgetovka na Slovensku veľa vody nenamúti. Napriek tomu je to však hra, ktorá si zaslúži pozornosť – minimálne fanúšikov adventúr s dobrou znalosťou angličtiny.