Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Týždeň vo vede

(29.6. - 5.7. 2006)

FOTO

Podľa tímu Ya-Ju Hsua z CalTech (USA) vrstvy zemskej kôry pozdĺž podmorského zlomu pri Sumatre, kde bolo v marci 2005 masívne zemetrasenie, stále skĺzavajú, a to niekoľkokrát rýchlejšie, ako je priemerná rýchlosť týchto pohybov medzi seizmickými javmi.

Tím Jamesa Dumesica z Wisconsinskej univerzity (USA) efektívnejšie vyrobil kľúčový medzičlánok pri syntéze plastických látok, chemikáliu hydroxylmetylfurfurál (HMF), z cukru fruktózy. Pri konverzii 90 percent fruktózy vzniká 80 percent HMF, ktorá sa dosiaľ vyrába z ropy.

Podľa Christophera Ellisona z Východoanglickej univerzity (Veľká Británia) nebolo silné ochladenie v severoatlantickej oblasti pred 8200 rokmi také náhle, ako sa myslelo. Prvé signály sa objavili o vyše 200 rokov skôr. Topiace sa ľadovce ovplyvnili oceánske prúdenie.

Marcio Lambais z Univerzity Sao Paulo (Brazília) s kolegami odhalil analýzou DNA na listoch troch druhov stromov tropických lesov na atlantickom pobreží 95 až 671 druhov baktérií. Celkove tam žije azda 2 až 13 miliónov dosiaľ neznámych druhov baktérií.

Tím Matthiasa Wittlingera z Ulmskej univerzity (Nemecko) preukázal, že púštne mravce (na obrázku mravec z rodu Cataglyphis na umelo predĺžených končatinách) využívajú pri odhadovaní vzdialenosti, ktorú urazili od hniezda, vnútorný biologický "krokomer".

Niclas Jonzén z Lundskej univerzity (Švédsko) s kolegami zistil, že diaľkovo migrujúce severoeurópske vtáky - predovšetkým do Afriky - sa na jar prekvapujúco vracajú skoršie ako tie, ktoré zimujú bližšie. Hoci skôr sa vracajú všetky vtáky, čo je prejavom globálneho otepľovania.

Brent Wilson z Utažskej univerzity (USA) preukázal, že signálne molekuly netríny, o ktorých sa vie, že vedú rastúce nervové bunky, stimulujú aj rast nových ciev. Netríny tak azda bude možné využiť pri obnove prietoku krvi v tkanivách poškodených cukrovkou či porážkou.

Tím Jacka Eliasa z Yaleovej univerzity (USA) doložil, že oxid dusnatý a bielkoviny, ktoré ho produkujú, zohrávajú v pľúcach hlavnú úlohu pri vzniku zápalu a astmy.

Dale Langford z McGillovej univerzity (Kanada) s kolegami potvrdil, že myši reagujú na bolesť iných myší tak, že to zodpovedá istej empatii (avšak iba keď sa s nimi poznajú, ale nemusia byť príbuzné). Pravá empatia je údajne unikátnou vlastnosťou vyšších primátov, ba len človeka.

Tím Davida Leopolda z NIMH (USA) zistil na makakoch, že opičie mozgy sú podobne ako ľudské jemne vyladené na rozpoznávanie drobných detailov, ktorými sa líšia tváre.

FOTO - SCIENCE

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 1 312 nových prípadov koronavírusu (minúta po minúte)

Polícia bude naďalej kontrolovať dodržiavanie opatrení.
Dnes píše Nataša Holinová

Sme jednotky. A nuly

Pri tlačovkách nepretržite schytáva občan, ktorý by milerád zabojoval proti šíreniu hnusoby.

Nataša Holinová

Kotleba môže všetko

Keď sa novinári pýtali polície, ako budú riešiť porušenie nariadení Kotlebom, odpoveď bola, že nijako.