Tourist Trophy - osedlajte rýchle motorky

Polyphony Digital je pre konzolových hráčov priam božským výrobcom pretekárskych hier, o čom svedčí nielen úspech, ale i kvalita ich Gran Turisma. Z automobilov sa rozhodli detailisti presedlať na motorky. No a vy sa teraz máte šancu dozvedieť, ako sa im

Polyphony Digital je pre konzolových hráčov priam božským výrobcom pretekárskych hier, o čom svedčí nielen úspech, ale i kvalita ich Gran Turisma. Z automobilov sa rozhodli detailisti presedlať na motorky. No a vy sa teraz máte šancu dozvedieť, ako sa im to (ne)podarilo.

Motorky nemám až tak rád. Možno za to môže tik v oku pri odvážnych kúskoch niektorých bláznov, mysliacich si, že ostatní sa uhnú, keď oni si to žihajú. Možno preto, že na motorke môžem zmoknúť, nemám tam klímu, rádio nehučí... Lenže skúste si predstaviť pocit, keď vás milá deva silno chytí okolo pása, oprie sa o vás a vy si užívate rýchlosť (samozrejme maximálne povolenú) v príjemnej spoločnosti. Motorky majú niečo do seba, no môj obdiv mk nim patrí len na pretekárskej rovine a ešte na ľudí, pre ktorých je to životný štýl a nesnažia sa „nabaliť babenku na novú mašinku, ktorú zaplatil foti“. Nechcem preto, aby ste si mysleli, že som k Tourist Trophy pristupoval ako k povinnému zlu, ktoré mi priniesol sám satanáš. Nie, tešil som sa na nový počin Polyphony Digital, pretože ich posledné Gran Turismo mám čestne vyložené na poličke s hot titulmi, ktoré si pravidelne pustím aspoň na pár minút. Takže ambície boli, lenže prechod zo štyroch kolies na dve má niekoľko výrazných trhlín.

Je nutné si uvedomiť, že jednostopové vozidlo vyžaduje iný štýl jazdy ako štvorkolesoví miláčikovia. Nejde o realistické stvárnenie, ale do arkádového bláznenia má pretekanie aj tak ďaleko. Celkový počet strojov sa vyšplhal nad 120 kúskov, čo je riadna pálka, len by nemuselo často ísť o vizuálne takmer totožné stroje (iné farbičky) s mierne inými parametrami. Väčšinové zastúpenie majú japonské stroje (Honda, Suzuki, Yamaha – videli ste to fuckin´good video s napodobňovaním zvuku ich motora jedným chlapíkom?), ale občas sa vyskytne aj výnimka v podobe Ducati, Triumph alebo BMW. Na začiatku je prístupných 22 tratí, pričom niekoľko ich máte uzamknutých, takže po úspešnom absolvovaní šampionátov sa dostanete k novým kúskom a ich počet sa ľahko prenesie cez tri desiatky. Snáď nie je potrebné pripomínať, že každý stroj je svojim spôsobom iný, rozdelenie do rôznych kubatúr tu nájdeme taktiež (od 125iek po litre), niektorá lepšie akceleruje, je ľahká, iná je stabilnejšia, dosahuje väčšiu maximálku, no je lenivá. Veď to všetci dobre poznáme. Trate sa taktiež delia podľa náročnosti, niektoré sú plné zákrut, v iných sa nachádzajú dlhé úseky, kde môžete dať so svojou mašinou plný a skúšať čo to dá.

Na začiatku dostanete na výber medzi arkádovým a Tourist Trophy módom. Prvý je dobre známy, jedná sa o rýchlovku. Nebudem to ďalej komentovať, pretože ma napadajú prirovnania, ktoré by ma prinútili červenať sa. TT je srdcom hry. S miernym šelestom a po dlhšom namáhaní podozrivo vynecháva, ale je srdcom hry. Okrem autoškoly, ktorá vás naučí všetko, skutočne všetko, a je riadne dlhá, si musíte motocykle odomykať a potom využívať v šampionáte. Hneď táto prvá podivnosť musí nejedného zaraziť. Model s peniazmi, použitý v Gran Turisme nemá chybu, tak nechápem, prečo sa Polyphony Digital rozhodli zmeniť výborne fungujúci systém. Ak chcete získať nový stroj, musíte jednak absolvovať istý stupeň v autoškole, a jednak si ho musíte vybojovať v súboji s počítačovým protivníkom. Vašou úlohou je udržať sa 10 sekúnd na vedúcej pozícii alebo prísť do cieľa ako prvý po troch kolách. Značne frustrujúci systém, pretože po vyjdení z trate, páde či príliš brutálnom ataku na protivníka, je váš pokus uznaný za neúspešný. Po výhre však môžete skúšať šťastie v šampionáte s trojicou ďalších pretekárov a odomykať ďalší obsah, vyhrávať a možno aj zabávať sa.

GRAFIKA 8 / 10

Na dnešné pomery žmýkajú Polyphony Digital z PS2 úplne všetko a svedčí o tom grafické spracovanie, ktorú síce nedosahuje next-gen úroveň, ale je viac než dostatočná. Na Playstation 2 vysoko nadpriemerná. Trochu sa mi však zdalo, že tu niekto dosť vecí odflákol, tratiam chýba punc zábavnosti a hoci sa jedná o závodné okruhy, privítal by som aj trochu pestrejšie stvárnenie scenérií, takto začne zmes šedej a zelenej postupne nudiť a nepomôžu ani detailne vymodelované motocykle. Medzi nimi je pramálo rozdielov, hoci sa ich počet vyšplhal do závratných výšok. Je jasné, že každý automobil má charakteristický dizajn, ktorý je práve v motorkách ľahko prehliadnuteľný, no i tak by som privítal oveľa širšie portfólio mašín, najmä starších, kde by grafika mohla len získať. Animácie pohybov sú plynulé, panák pri páde poletuje ako bábka, no taktiež by mi nevadila väčšia interakcia medzi pretekármi. Holt, MotoGP 4 má túto situáciu ošetrenú omnoho lepšie, neraz sa stane, že vám pri dotieravej jazde protivník naznačí päsťou, čo od neho dostanete ako darček po výhre. V Tourist Trophy sa to nestane – hra sa tvári príliš seriózne, čo nie je na škodu veci, ale od matadorov z Polyphony Digital som čakal niečo viac. Čo sa týka dizajnu tratí – dosť ich je prebratých z Gran Turisma, taktiež výrazné uľahčenie vývoja hry.

INTERFACE 8 / 10

Ovládanie motocyklu sa podarilo, nečakajme žiadne prekvapenie. Okrem akcelerácie a brzdenia (samozrejme prednou i zadnou brzdou zvlášť) a zatáčania si môžete „ľahnúť“ na motorku, čím zmenšíte odpor vzduchu. Všetko známe to veci, takže niečo sa mohlo pokaziť len pri preklikávaní v menu. A veruže hej! Tak napríklad výber motocyklov, ktoré si chcete odomknúť. Pekne jeden po jednom, preklikávam sa ako idiot zľava doprava. Teraz si to ideme spočítať. Máme 125 mašín. Viete, čo to znamená? Je síce pekné, že kurzorom chodím po ikonkách a po sekunde sa mi objaví trojrozmerný model na celú bedňu, ale výhodnejšie by zrejme bolo, keby bol výber viac user-frendly. Dorazilo ma aj neustále nahrávanie a to si píšte, že netrvá zopár sekúnd. Systém menu je taktiež trochu komplikovanejší, než by sa zdalo, a pritom by stačilo, ak by sa na niektoré buttony dala klávesová skratka na rýchle spustenie trate.

HRATEĽNOSŤ 6 / 10

Čo si budeme nahovárať, Tourist Trophy je pre mňa sklamanie. Výber motocyklov mohol byť radšej pestrejší a menej početný, než je tomu v tomto prípade, keď síce mám k dispozícií mnoho súčasných strojov vo všetkých možných prevedeniach, ale človek by si chcel užiť aj niečo exotickejšie. Druhá rana pod pás sa týka vyššie spomínaného zrušenia peňazí a zjednodušeného odomykania si strojov. Šampionát je taktiež podivný, veď vždy začínate „za jazdy“ a proti vám stojí len zopár protivníkov! Ak už niekto vsádza na realitu, nech mi tam pekne nasúka dve desiatky panákov na babetách. Výhovorky typu, že by to PS2 nezvládala kvôli sofistikovanej umelej inteligencii neberiem – viď. hodnotenie strojovosti protivníkov. Je to jednoducho úbohé a oproti zábavnému a chytľavému MotoGP som sa s týmto titulom začal po čase nudiť. Dokola opakujúce sa postupy veľmi ľahko privodia dojem otupenosti. A to som od Polyphony Digital nečakal.

V prvé chvíle po spustení som si každú zákrutu vychutnával a učil sa, ako na to, lenže postupom času sa celý systém začal opakovať. Najprv odomknúť všetky motocykle na tej istej, opakujúcej sa trati. Potom skúšať šťastie v šampionáte s tým najvhodnejším motocyklom. Prečo najvhodnejším? Zabudnite na tuning, taktiež známy z GT. Kúpite si stroj a ak je slabý, nič s tým nespravíte, maximálne tak zmeníte jeho kongiguráciu pred pretekom, no viac z neho nevyžmýkate. Z toho vyplýva jediné = hľadanie vhodnej motorky na daný šampionát, inak ho jednoducho nevyhráte, lebo súper má lepší stroj. Zábava? Posúďte sami...

MULTIPLAYER
Tourist Trophy neobsahuje hru pre viac hráčov. Čo k tomuto kroku tvorcov viedlo, netuším.

ZVUKY 7 / 10
Každý motor motocyklu pradie inak, užijete si mnoho ťahavých zvukov, pri slabších strojoch je počuť malý výkon. Ak však osedláte poriadneho tátoša, očakávajte niečo v štýle yaaaaamaaaaahaa-aa-aa. Ostatných zvukov je pomenej, prostredie je mŕtve, preto ten skromnejší počet bodov.

HUDBA 7 / 10
Hudba sa vyskytuje v menu, hrá i v hre, no mne sa zdali jednotlivé skladby málo agresívne. Zmes podivného trance, hip-hopu a kvázi elektronického rocku bol mdlý, nádherne uspával. Je síce pekné, ak máme možnosť vytvoriť si vlastný playlist, ale keď v tom mojom zostalo 6 kúskov, ktoré by ma hnali vpred, neveštilo to nič dobré. Inštrumentálne skladby plné delirických pokusov o nový štýl sa možno hodia na nejakú party, ale pri Tourist Trophy som radšej zatiahol v plnej rýchlosti prednú brzdu, ako by som mal i naďalej počúvať niektoré pochybné zhluky tónov. Lenže musím uznať, že ostatné skladby sú kvalitné, a možno práve vám sa bude zoznam skladieb pozdávať a budete si pri ňom podupkávať nohou.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 4 / 10
Som krutý a som sviňa (no to si...), lenže za svojim hodnotením si stojím (…a ako to súvisí s hodnotením??? – pozn. Slavatar). Počet tratí som spomínal, jedná sa o obmeny dávno skúšaných a nacvičených okruhov. Fajn, v tomto sa rýpať príliš nebudem, oveľa viac ma dorazil spôsob, akým sa v Tourist Trophy znechucuje hranie. Už som spomínal, že kým nevyhráte vhodný stroj, nemáte ani tú najmenšiu šancu predrať sa na čelo pelotónu... no, peletónu... tak na čelo maličkej skupinky jazdcov a nezvíťazíte. Všetky parametre protivníkov sú natvrdo navolené, s o niečo silnejším strojom vám budú vždy unikať, pretože výkon vašej motorky vás ďalej nepustí. A to musím ešte podotknúť, že štýl jazdy vašich protivníkov je až neskutočne umelý, nejavia žiaden záujem o vašu pozíciu na trati a stále si jazdia po svojej stope, nikdy nespravia chybu, neprebrzdia zákrutu, nelíznu nohou o asfalt. Sú to borci, ktorí však brzdia príliš skoro do zákrut a dá sa na ich oklamať pri prudkej akcelerácii a agresívnej jazde telo na telo. Medzi sebou nezvádzajú žiadne súboje, pekne si idú za sebou ako kačičky za mamičkou kačičkou. Pred pár rokmi by som si len povzdychol, že nič nové, lenže doba pokročila a tieto tupé zvieratká si Polyphony Digital mohli nechať doma.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6,9 / 10
Obrovské sklamanie. Tourist Trophy je hrou šitou veľmi horúcou ihlou, aby ešte stihla zaujať miesto na trhu. Lenže mnohé prvky, ktoré tvorili základ Gran Turisma a priťahovali masu hráčov, boli vypustené, nahradené zjednodušeným modelom. A to sa nevypláca. Ak máte radi motorky, je tu MotoGP 4, skutočne viac ako rovnocenný protivník, ktorý síce neponúka až tak veľké množstvo možností, ale je omnoho zábavnejší. Je to len na vás, no u mňa Polyphony Digital priniesli na trh úplne zbytočnú hru.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOMOV

Prieskum Polis: Voľby by vyhral Smer, SNS preferencie klesli

Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

Neprehliadnite tiež

Filozof Thomas Metzinger: Popierať slobodnú vôľu môže byť nebezpečné

Umelá inteligencia môže mať vyššiu mieru sebakontroly ako človek, povedal pre SME profesor teoretickej filozofie THOMAS METZINGER.

Nová peňaženka má spájať všetky financie do jednej karty

Už nie mobil, ale karta samotná zaistí všestrannosť pri platení v obchodoch.

Nabíjačky budú menšie a ľahšie, zmestia sa do peňaženky

Ak chcete nabíjať mobil, stačí vám zásuvka a vrecková nabíjačka.

MATEMATICKÉ HÁDANKY

Matematická hádanka: Dokážete spravodlivo rozdať karty? (riešenie)

Niekedy môže byť rozdávanie kariet samostatnou hrou.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 696
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 854
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 425
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 478
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 420
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 249
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 504
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 642
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 456
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 189

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop