SME

Nie fyzika, anatómia rozhoduje o vhadzovaní

Nicholas Linthorne a David Everett z Brunelskej univerzity v britskom Uxbridge sa zaoberali problémom, ako správne hádzať aut. Jeho čaro spočíva v tom, že pri vhadzovaní neplatí ofsajd a útočník môže prebrať loptu kdekoľvek. Preto dlhý a presný aut ...

Španielsky tréner Luis Aragones (vľavo) a Michel Salgado nepotrebujú učebnice fyziky na to, aby zistili správny uhol, pod ktorým treba hodiť aut. FOTO - REUTERS

Nicholas Linthorne a David Everett z Brunelskej univerzity v britskom Uxbridge sa zaoberali problémom, ako správne hádzať aut. Jeho čaro spočíva v tom, že pri vhadzovaní neplatí ofsajd a útočník môže prebrať loptu kdekoľvek. Preto dlhý a presný aut znamená rýchlu diverziu za obrannú líniu súpera. Príkladom je druhý gól Švédov v zápase MS proti Anglicku.

Na základnej škole sa učí, že najďalej doletí teleso, ktoré zviera so zemou uhol 45 stupňov, čo platí trebárs pre delostrelecké náboje. Ako napísala internetová verzia časopisu Nature, športoví profesionáli však vedia, že efektívnejšie sú hody a vrhy pod menším uhlom (20 až 35 stupňov). A to isté platí aj pri autovom vhadzovaní vo futbale.

"Nik nedokázal vysvetliť, prečo to je tak," povedal Linthorne. Preto spolu s Everettom nakrútili video hráčov pri autoch, hádzaných pod rôznymi uhlami. Merali rýchlosť, dráhu a dĺžku letu lopty. Výskumy previedli do fyzikálnych rovníc, a výsledok bol prekvapujúci: futbalista nemusí uhol vhadzovania príliš strážiť. Dôvod spočíva v tom, že anatómia ľudského tela umožňuje maximálne využiť silu rúk práve pri hodoch pod nízkym uhlom. Obaja vedci o tom napísali do odborného časopisu Sports Biomechanics.

Linthorne a Everett sa dopracovali aj k inému zaujímavému poznatku: zníženie uhla hodu o niekoľko stupňov príliš neovplyvní jeho dĺžku, dramaticky však zvýši rýchlosť letiacej lopty. Aj to však už pred nimi zistili špecialisti na rýchle vhadzovanie, ktoré má väčšina dobrých futbalových tímov.

Je preto vlastne dobre, že väčšina futbalistov fyzikálne zákony príliš neovláda. Uhol, pod akým majú hádzať aut, nemajú vyčítaný z učebníc fyziky, ale naučili sa ho odhadnúť metódou pokusov a omylov. Od ideálu sa odchýlia maximálne o niekoľko málo stupňov. V tréningu ide skôr o to, aby tréneri, najmä na nižších úrovniach, nevnucovali hráčom spôsob hádzania autov podľa školských učebníc. (ač)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu