SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Google chce počúvať aj váš televízor

Počítač by mohol byť schopný sledovať, čo práve sledujete v televízii a podľa toho otvárať cez internet stránky, ktoré sa problematiky týkajú.

Podľa Google by sa mal počítač naučiť rozoznávať, čo sa deje okolo neho, a prispôsobiť tomu aj reklamy.

Predstavte si, že sledujete vo vlastnej obývačke televíziu a rozhodnete sa prepnúť z futbalu na politickú diskusiu. Váš počítač vo vedľajšej miestnosti zrazu ožije, v internetovom prehliadači sa automaticky zobrazia profily diskutujúcich politikov a zároveň chatovacia miestnosť, kde budú automaticky môcť debatovať ostatní diváci, ktorí majú naladený ten istý program.

Interaktívna televízia cez počítač
Práve takýto systém vymysleli vo firme Google. Zatiaľ ide len o jeden z výskumných projektov a nie je jasné, či sa dostane aj na trh ako komerčný produkt. Experimentálny projekt predpokladá, že osobný počítač alebo laptop počúvajú zvuky okolo seba a zaznamenané päťsekundové sekvencie porovnávajú s databázou zvukov z televíznych programov. Ak nájdu zhodu a identifikujú, aký kanál je práve v okolí počítača spustený, zobrazia k nemu doplňujúce informácie a prispôsobia mu aj reklamy, ktoré sa zobrazia pri surfovaní.

"Systém tak môže napríklad ponúknuť v jednej chvíli živé fórum na politickú debatu, a v ďalšej chat o športovej udalosti - bez toho, aby musel majiteľ čokoľvek písať alebo dokonca poznať názov programu, ktorý sledoval," napísali autori systému na Google blogu. "V budúcnosti by mohol automaticky z webu ponúkať napríklad zaujímavosti o hercoch z filmu alebo mapu miesta, kde sa odohráva - bez ohľadu na to, či divák sleduje aktuálne vysielanie alebo staršiu nahrávku."

Špionáž nehrozí
Diváci sa vraj nemusia báť špionáže vo svojich domácnostiach. Zvukové záznamy neopúšťajú ich vlastné počítače, Google len porovnáva, či sa digitálny odtlačok záznamu nezhoduje s niektorým v databáze vysielaných programov.

Počas testov dokázal systém bez problémov identifikovať všetky vysielané programy. Pracoval však len s 24-hodinovou vzorkou zvukov. Jeho rozšírenie na tisícky hodín pri zachovanej možnosti rýchleho vyhľadávania by bolo značnou technickou výzvou, podľa Google však nie neriešiteľnou.

Osobné reklamy aj v rádiu
Hoci Google všetci poznáme ako vyhľadávač, z hľadiska obchodného modelu je to skôr reklamná sprostredkovateľská agentúra. Firma ako prvá vo veľkom prerazila s modelom platenia za kliknutia na reklamy namiesto ich zobrazení a obrovskú energiu investuje do vyhľadávania nových možností inzercie. Experimentuje už napríklad aj s predajom reklamy v tlačených denníkoch, nedávno Google odkúpil aj firmu predávajúcu rozhlasovú reklamu. Testuje aj možnosť personalizácie reklám na základe sledovania polohy človeka, ktorý sa pripája cez verejný hotspot.

Nový projekt prepájajúci počítač s televíziou, ktorý zatiaľ autori nazývajú "masová personalizácia", je takisto v konečnom dôsledku určený pre predaj reklamy. Ak bude internetový systém poznať obľúbené programy surfistu, môže mu ponúkať oveľa cielenejšiu inzerciu - napríklad ponúknuť kúpu lístkov do kina, keď sa na obrazovke objaví upútavka na nový film.

Nová reklama
Výkonný riaditeľ Google Eric Schmidt minulý týždeň uviedol, že personalizácia v podobnom štýle by mala v budúcnosti zmeniť reklamu vo všetkých médiách, napríklad aj v rádiu vďaka sledovaniu polohy prístroja cez GPS. Schmidt si napríklad predstavuje, že pri ceste autom by mu mohla reklama na rozhlasovej stanici pripomenúť, že si potrebuje kúpiť nové nohavice a ak na najbližšej odbočke zahne doľava, nájde tam obchod.

Komu sa to zdá príliš veľký zásah do súkromia, ktorý zákazníci nestrpia, mal by si spomenúť na službu Gmail. Pri spustení vyvolala veľkú vlnu odporu, pretože Google začal kontextovú reklamu zobrazovať aj pri e-mailoch a obsah inzerátov sa menil podľa toho, o čom si ľudia písali. Po dvoch rokoch však Gmail s nezmeneným systémom kontextových reklám patrí k napoužívanejším e-mailovým službám na svete a firme prináša miliardové príjmy, pretože ľudia na reklamy prispôsobené obsahu ich korešpondencie klikajú oveľa častejšie než na bežné reklamy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zákaz vychádzania pre netestovaných? Pochybnosti majú ústavní právnici aj prezidentka

Vláda riskuje, že Ústavný súd zruší testovanie skôr, ako sa začne.

Ilustračné foto.

Prezidentka odmieta sankcie za neúčasť na testovaní (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Prezidentka Zuzana Čaputová na rokovaní bezpečnostnej rady.
Zamestnanci spoločnosti Volkswagen Slovakia pracujú na výrobnej linke.
Komentár Petra Schutza

Významná časť národa už dávno žije v osobnom lockdowne

Medzi tmami a hmlami.

Peter Schutz.

Neprehliadnite tiež

Prelet okolo južného pólu Bennu, záber vznikol zo vzdialenosti 12 kilometrov, keď sa sonda vzďaľovala.

Na planine Nazca objavili nový obrovský obrazec

Doteraz odkryli vyše tristo obrazcov.

Obrazec objavili pri navrhovaní novej cesty k rozhľadni.

Rusom na orbite sa pokazila toaleta

Vesmírna stanica má len dve toalety, druhá je v americkom segmente.

Ilustračná fotografia.