True Crime: New York City - drsný prepadák

Niektoré veci človek jednoducho nepochopí. Mánia okolo úspešnej hernej série GTA sa vysvetľuje ťažko. Kde je dopyt, tam sa objaví aj ponuka, takže sa teraz sa pozrieme na zúbok ďalšiemu pokusu o prekonanie San Andreas.

Vždy ma fascinovala jedna vec a chcel som ju aspoň raz vyskúšať. Recenzia 20 slovami. Jednoduchý, krátky, ba priam až novinársky (no fuj – pozn. Slavatar) opis hry, ktorý povie každému všetko o kvalitách daného produktu, rozoberie klady a zápory, ponúkne príklad z hrania i zo života. No proste lahoda. A to všetko v 20 slovách. To by sa mi omnoho ľahšie písali recenzie, hlavne by mi to netrvalo tak dlho, ale veď čo, 4-5 hodín sa predsa človek pri ťukaní do Wordu nudiť nemôže. Priznám sa, že som sa na napísanie tejto recenzie tešil, veď niekoľko dní som bol mimo diania celého herného sveta, a keď sa po dvoch týždňoch konečne podarilo unavenému telu zapnúť počítač, správa o jednej ešte na recenziu nezadanej akcii z pohľadu tretej osoby ma potešila. To si zas po dlhšom čase znovu niečo zahrám, to mi bude sveta žiť. Omyl, True Crime: New York City mi pripomenulo, že keď sa človek veľmi usmieva, vzápätí mu osud uštedrí riadnu otcovskú. Aha, recenzia 20 slovami. Tak nabudúce.

Príbeh je jednoduchý. Máme panáka, ktorý je afroameričan – aby som bol rasovo korektný. Volá sa Marcus a je zlý, robí zlé veci, ale z priekakov ho vytiahne dobrý ujo policajt. Možno má Marcus mozog zmäknutý od dojatia a rozhodne sa rázne zmeniť svoj život. Stane sa policajtom. Jeho mentora zabijú a rozhodne sa vypátrať vraha. Príbeh ako z priemernej argentínskej telenovely, kde si to aspoň rozdajú všetci zo všetkými a bohatý macho si vezme tú najpodradnejšiu slúžku, ktorá sa v šírom kraji vyskytuje – aj keď je to vlastne jeho snúbenica, záhadným spôsobom zmiznutá, ale teraz vlastne nájdená (ty to máš nejako naštudované – pozn. Slavatar). Až sa mi z očí derú slzy dojatia, žmoliac papierové vreckovky v pravej a ružový vankúšik v ľavej ruke. Kedy sa tí dvaja dajú znovu dokopy? Je to dojemné. Aj príbeh Marcusa je dojemný. Tak trochu.

Fajn, príbeh máme úspešne za sebou, len som zabudol na jednu podstatnú vec. V tej telenovele by bolo dobré, keby sa hlavný hrdina volal Armando, musí mať predsa dôstojné meno. A tak sa nám Armando, teda vlastne Marcus, ako som už uviedol, rozhodne pomstiť vraždu svojho kamaráta. Na výber sú dve cesty – dobrý ujo policajt a zlý ujo policajt. Po tréningu vybehnete na ulicu a je len na vás, či vezmete nejaký ten prípad. Napríklad niekto niekoho obťažuje. Vytiahnete kolt, odstrelíte mu pipíka a potom hlavu, kolt zasuniete a dostanete hodnotenie bad cop. Pretože je kakané ľudí strieľať. Aj v sebaobrane. Teraz sa posunieme v čase späť: prídete k zločincovi, páliacemu to do vás s brokovnicou, vytiahnete odznak. Zvriesknete, že tu je EnÁjPíDí, tak odhoď tú búchačku, lebo pôjdeš do basy. Nič, tak vytiahnete pištoľ, vystrelíte do vzduchu a procedúru zopakujete. Nič. Máte nulové zdravie. Zomierate. Tak znovu späť. Vyberáte odznak a beháte ako splašený okolo strieľajúceho maniaka, skrývate sa za autá a kričíte, nech odhodí zbraň. Postúpime vpred, pretože šialený magor s kľudným svedomím masakruje všetko naokolo. Pokúsite sa šialenca lapiť bez použitie zbrane hrubou silou. Spacifikovanie nie je účinné, pretože brokovnica je na blízko smrteľná. Znovu v čase späť. Rozhodnete sa ho po upozorňovaní zastreliť. Bad Cop. A znovu cestujeme v čase späť. Nekonečná procedúra sa opakuje... Teraz sa zločinca pred jeho zlikvidovaním rozhodnete naháňať a dostať na zem, čo sa vám po niekoľkých minútach zúrivého triafania a udierania do jeho korpusu podarí. V diaľke počujete sirény prichádzajúcich kamarátov. Lenže to tak trochu neubrzdili a zastavili na vašom prípade. Podozrivý (buhehe, podozrivý po zdemolovaní ulice...) zomrel, výsledné hodnotenie: bad cop.

To je taký malý príbeh z hrania, aby som nedostával anonymné maily útočiace na moju osobu kvôli nedostatočnému popisu recenzovaného subjektu, ktorému by som sa mal venovať, pretože za to som platený, a predsa to chcú čitatelia vidieť. Takže Marcus dokáže prijímať rôzne prípady (prepadnutia, hľadanie bomby, roztržky na ulici, únos, ukradnutie auta...) a podľa toho, ako prípad vyrieši, dostane pochvalu alebo pokarhanie. Prejdete nevinného človeka? Zlý ujo! A takto by som mohol pokračovať s príkladmi ďalej. Lenže pijem už štvrtú kávu, začínam mať v oku tik a chce sa mi tak trochu vykonávať aktívny pohyb. To je síce dear diary moment, ale hrozba neskoro odovzdaného článku ma usádza hlboko do kresla.

Okrem behania po vlastných a strieľania môže náš geroj aj nasadnúť do auta a voziť sa po (že vraj detailne) vymodelovanom New Yorku. Všetky ulice sú podľa svojho vzoru umiestnené aj do hry, len niektoré pasáže boli skrátené, aby to hráča príliš nenudilo. Ak takto vyzerá New York, tak... sem by sa hodil nejaký ten teroristický vtip, ale nikdy neviete, kto vás odpočúva, všakže Palino. Automobilov je dosť, dokonca majú aj rôzne farbičky na sebe, líšia sa jazdnými vlastnosťami. Klasické sedany sa po niekoľko prúdových uliciach preháňajú s autobusmi, dodávkami, drahými limuzínami či športovými a vytunenými autiakmi. Dokonca si môžete vysadnúť aj na motorku a rozbiť si držku o najbližší automobil. Ruch veľkomesta je v rámci možností zachovaný. Žiadne obrovské zápchy tu nenájdete a ani ich nevytvoríte (tým som sa v San Andreas bavil hodiny a hodiny), ale na semafóroch sa čaká a vždy stretnete na ulici nejaké to auto. Okrem iného sa strieda deň s nocou, po uliciach chodia ľudia, pri zapnutej húkačke sa automobily snažia uhýbať a podobne. Je len na vás, ako budete postupovať, či budete plniť postranné úlohy, zadávané cez vysielačku, čím získate body, ktoré premeníte na peniažky, vylepšíte si vlastnosti, kúpite lepšiu káru. Alebo sa vrhnete na biedny príbeh a dorazíte ho do úspešného konca.

A teraz môžem pokojne prejsť k hodnoteniu, len pridám takú jednu skromnú poznámočku. True Crime: New York City je hra, ktorá mi názorne ukázala, že je zábavné hľadať chyby a na požiadanie môžem tvorcom zaslať svoj zoznam bugov, pretože sa zo mňa stal zrejme betatester. Lež poďme poporiadku.

GRAFIKA 4 / 10
Grafické spracovanie nie je zlé, to vidíte sami aj na priložených screenshotoch. Onanovať nad východom slnka však nebude nikto. Rovnako nevábne je na tom i okolitá krajinka, ktorá je jednoducho priemerná. Bezvýrazné textúry tak len dokazujú, že New York je jedna nudná diera s takmer všetkými pravouhlými zákrutami, kde je jazda nie zábavná, lež uspávajúca. Všade naokolo sú kvádriky, čiže budovy, ťažko si zapamätáte viaceré lokácie, pretože sa všetky zlievajú do jedného šedého neidentifikovateľného maglajzu. Možno je mesto prenesené do svojej virtuálnej podoby verne, ale nemá žiadne impozantné prvky, orientoval som sa podľa bodky na mape a nie podľa kľúčových miest, ktoré som si mal zapamätať. Na druhú stranu to istotne tvorcom netrvalo dlho vytvoriť.

Animácie pohybov sú v rámci možností akceptovateľné. Keď postavička beží, vyzerá to ako beh, keď strieľa, vyzerá to ako streľba a zvádzajúca chôdza slečien v krátkych šatoch je... síce smiešna, ale zrejme aj zvádzajúca. Oveľa horšie je na tom samotný engine. Nie, nemyslím teraz nechutné textúry bez akýchkoľvek detailov a prvkov využívajúcich vymoženosti nových grafických kariet. Je chybný, problémový, nedrží pokope. Prelínanie objektov s textúrami sa dá zniesť, no v momente, kedy policajt nastúpi do auta, no hornou polovicou tela trčí zo strechy, pretože vlastne stojí (viď. obrázok), je niekde chyba. Ono sa totiž cez seba znásilňujú takmer všetky pohyblivé veci, cez automobily až po ľudí. Nie je problém prehodiť postavu cez pletivo nárazom, hoc pletivo zostane nepoškodené (znovu zdokumkentované, aby ste si nemysleli, že si vymýšľam). Pri pádoch na motorke sa deje s telom hlavného hrdinu niečo podivné, pretože sa v jednom momente ocitne na vozovke, vzápätí leží na motocykle a na záver pod autom, čo však engine hry nedovoľuje, tak nastane kolízia objektov, postava aj voz dostanú epileptický záchvat a o zábavu je postarané. V istom masochistickom zmysle sa jedná o príjemný prvok, pretože si môžete vyskúšať a postupne odhaľovať všetky bugy, a ak vás to bude skutočne baviť, prihláste sa ako betatester. O ďalších problémoch by som vedel popísať ešte mnoho slov, ale to by som pripravil potenciálnych kupcov o nevídanú porciu vtipu.

INTERFACE 3 / 10
Ovládanie je jedna báseň, až na to, že jej nerozumiem ani slovo a vonkoncom sa nerýmuje. Dobre, uznávam, ani ja nie som extra básnik, ale konzolové ovládanie, ktoré sa lepšie zvláda na klávesnici ako na gamepade je trochu... nezvyčajné. Nie, že by to klávesnici bola pohoda, ale prečo je zatýkanie na klávese „+“? Prečo keď sa chcem trafiť do unikajúceho dementa, musím pri jazde autom držať plyn vpred, zatáčať, automaticky zamerať (Shift) a myšou strieľať a ovládať kameru? Som šikovný chlapec, holt, pred pár hodinami sa mi podarilo rozbiť kryt na displeji mobilu, ale svojim umením a lepiacou páskou som dosiahol... noo... vidím čas na displeji. Ale som šikovný. No nie natoľko, aby som bez škrípania zubov zvládal všetky tieto funkcie. Bez automatického mierenia totiž netrafíte ani stodolu a tomu verte, že keď vám nejaký parchant začne najprv mávať rukami pred tvárou na znak vzdávania sa, a potom vytiahne z vrecka molotov a podpálí vás, tak sa trafiť budete chcieť. Ale nesmiete zabudnúť na magickú klávesu Shift, inak sa horiaci geroj neodoberie do fritovaných večných lovísk. Takže si rozumieme, ovládanie je náročné.

Na pohyb v menu sa dá zvyknúť, takže cieľom posmeškov sa môže stať kamera. Sprvoti som si myslel, že to nie je zlé, v exteriéroch takmer vôbec nepotrebuje manuálne dorovnávať, no po príchode dnuka nastávajú pekelné orgie, takže pentagramy a krv panny so sebou, milé deti. Najprv sa musíte trafiť do dverí, čiže napasovať tlsté... pardón, svalnaté Marcusovo telo na tie správne pixely. Niekedy sa síce stane, že cez otvorené dvere neprejdete, pretože program si myslí, že sú zatvorené, ale to je len ďalší nepodstatný detail (stačí ich zatvoriť, otvoriť a hurá dnu). Vojdete do miestnosti, presuniete sa bližšie k stene, pretože muž týrajúci svoju ženu (jeden prípad bol aj opačný, žena mlátila muža, zrejme vtip od tvorcov) na vás vytiahne búchačku. Kamera sa začne otáčať, márne sa snažíte ju zastaviť, hlavný hrdina sa spriehľadní, okolo neho začne behať vrieskajúca žena a nadávajúci muž, takže v kombinácii s rotujúcou kamerou sa nemáte kam pohnúť. Neviete, čo máte spraviť, prichádza vám zle. Podozrivý uteká preč, vy strácate imidž a po ustálení (kamery i žalúdku) sa vypotácate z bytu. Nepodarená akcia.

HRATEĽNOSŤ 4 / 10
Svojim spôsobom je hranie zábavné. Je to tak zlé, až je to dobré. Síce som občas stratil nervy – trieskaním do klávesnice rukami a hlavou do steny si spôsobil bolesť – no po chvíli som sa True Crime vrátil. Mám totiž záväzok – ak hru kvôli recenzii nedohrám, musí byť čistý herný čas aj tak minimálne 8 – 10 hodín. A v tomto prípade to bola fakt výzva. Každá vec, úplne každá akcia, všetka činnosť, proste úplne všetko je amatérske, tak zúfalo pokazené, až sa mi zdalo, že to tvorcovia skutočne chceli. Ovládanie vozidiel je fajn, no ostatné autá v premávke sú, jedným slovom, zrejme nadrogované. Zrejme nie je ani slovo, takže bez narážok! Grafika by sa dala zvládnuť, ale toľko chýb v engine?! Zvuky sú nudné, hudba je fajn, len znie v debilnej hre. Riešenie prípadov je frustrujúce pre množstvo chýb v samotnom koncepte, kedy netuším, ako mám prinútiť zadržaného ku kapitulácii.

Zažil som však aj zábavné momenty. Tak napríklad jazda mestom v automobiloch sa mi pozdávala, a keby sa zapracovalo na poctivejšom fyzikálnom modeli búrania, určite by som z vozidla nevystúpil. Pri celej dobre hrania som vedel, že sa môžem baviť, respektíve plniť úlohu za úlohou, ale atmosféra ma nedokázala pohltiť. Príbeh patrí medzi frašky, jeho vývoj sa dá vopred predvídať. Je to zamotaný kruh – každý ukradnutý nápad je vo svojej podstate dobrý a mohol by True Crime pozdvihnúť na nadpriemernú gamesku, lenže to by musela byť každá myšlienka spracovaná kvalitne, bez rušivých elementov, ktoré popisujem v každej hodnotiacej položke.

MULTIPLAYER neexistuje
Je výborný, pretože neexistuje. A just si stojím za svojim hodnotením!

ZVUKY 4 / 10
Dabing je priemerný, ľudia za hlasmi postáv zrejme vôbec nepoznajú intonáciu a na to, že sa jedná drsnú akciu, by mohli postavičky nielen rapkať svoj text, ale nechať prehovoriť aj emócie, hlavne v podobe citoslovcií. Už som si zvykol na cool nigga výrazy, ale... znie to ako komentár z nejakej športovej akcie z jednej nemenovanej súkromnej televízie (joj, až som sa zľakol). Ruchy v uliciach miest nie sú tiež bohvieaké, chcelo by to viac – pripadal som si ako v maličkom mestečku, kde sem-tam niekto niečo cekne na moju osobu, inak sa len občas ozve trúba, občas pískanie gúm.

HUDBA 8 / 10
Jediná vec, ktorá sa podarila, je licencovaná hudba. Ono sa na nej ani nedalo nič pokaziť, stačilo zabezpečiť, aby sa rockové, popové, hip-hopové a rapové skladby spustili po nasadnutí do auta. Chlapci z Aspyru to zvládli, a tak mi do uší liala výborná, niekedy agresívna, niekedy pokojná, melódia, ktorá mi cestovanie mestom spríjemnila. Dokonca som sa niekedy kvôli skladbe len tak preháňal mestom.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 2 / 10
Umelá inteligencia je preveľmi zaujímavá, hodná obrovského úsmevu na mojej tvári. Ono totiž zrejme žiadna nie je a všetky postavičky sa správajú podľa jednoduchých cyklov typu if-else. Najprv si povieme historky z hrania s kamarátmi z polície. Poctivo zatýkam násilníka a parťák mi po ňom nedopatrením prejde. Stáva sa. Alebo sa podozrivého snažím „mierumilovne“ spútať a kolega ho odstrelí. Ďalšia radostná situácia nastala, keď som omylom v prestrelke zasiahol jedného z policajtov a celá smečka magorov v uniformách otočila zbrane proti mne, gangstri taktiež a ja som len pozeral, čo sú to za tupé hovädá. Chvalabohu sa po smrti nič nedeje a objavíte sa pár metrov od vášho skonu – ešte sa môžete pokochať kalužou vašej krvi.

Čo sa týka umelej inteligencie vodičov – vedia rozpoznať, ak im za pätami huláka siréna a snažia sa uhnúť, inak reagujú veľmi podivne. Ak som totiž prechádzal križovatkou, reagovali na zavíjajúci zvuk iba autá, idúce po mojej ulici. Znamená to jediné: ak náhodou mám červenú, určite si vozidlá idúce zľava, sprava a oproti nič neuvedomia a pokojne to do mňa napália. Rovnako sú na tom aj okolití chodci, často sa stane, že sa len tak motkajú dokola alebo sa nedokážu rozumne vyhnúť prekážkam.

Dĺžka hry je dostatočná na to, aby som znechutene odišiel už po pár hodinách hrania, takže konečný čas vám neprezradím, ale istotne to bude dosť dlho. Kto to peklo vydrží až do konca, má moje uznanie a čaká ho v redakcii vychladená dvanástka (za toto by ťa mohli zavrieť, kordi, nemal by si sa k tomu priznávať... jáj, pardon, to bola vychladená, nie vychladnutá dvanástka... uf – pozn. Slavatar).

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 3,2 / 10
True Crime: New York City je taký bastardík. Hra neuspela na konzolách, a tak sa distribútor rozhodol nahrabať ešte nejaké doláče na PC platforme. Lenže už samotný neúspech na predošlých mašinkách stojí za zamyslenie – veď konzolový svet je raj pre podobné hry. Nevadí, aspoň som sa po dlhšej dobe zas uistil, že niekto vie aj poriadne prasiť hry. Akcia z pohľadu tretej osoby, kde sa preháňate New Yorkom v úlohe policajta tmavej pleti, sa nepodarila. Najčírejší príklad stupídnej a nezábavnej hry, ktorá zapadne prachom za jedna, dva, tri... lusk. Už nech ju máte z hlavy preč, nestojí ani za jednu hriešnu myšlienku.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Galkova kauza odpočúvania sa vlečie už šesť rokov, zatiaľ bez výsledku

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

EKONOMIKA

Ako sa menila najmodernejšia stanica na Slovensku

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola dokončená.

Neprehliadnite tiež

Morský koník ako zberač odpadu a smutný osud tigra. Pozrite si finalistov o najlepšieho fotky prírody

Wildlife Photographer of the Year organizuje Prírodopisné múzeum v Londýne.

Cesty na zmenu klímy nie sú pripravené, asfalty nevyhovujú

Na plánované fungovanie ciest je dnes už príliš teplo.

YouTube končí s platenými kanálmi, ľudí nezaujali

Výpadky príjmov majú tvorcom obsahu nahradiť nové projekty.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 359
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 121
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 876
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 3 029
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 379
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 152
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 147
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 044
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 600
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 481