Cooper je chlap ako sa patrí: s rýchlym koltom, klobúkom zasadeným hlboko do tváre a krásnou ženskou po boku. A to všetko sa na divokom západe môže neskutočne hodiť. Dôkaz o tom istotne podajú tí, čo zakúsili aspoň niektoré z dobrodružných misií hry Desperados, svojho času ešte v 2D grafike. Ručne a do detailov vykreslené interiéry (salóny, brlohy banditov...) a exteriéry (préria, skalnaté hory, obilné polia, mestá...)vytvorili spolu s impresívnou zvukovou kulisou autentickú atmosféru Ameriky v časoch, kedy prestrelky boli na dennom poriadku, a kto nesmrdel tabakom, sa nepočítal. Jednoduchý príbeh sa miestami zakľukatil, karty miešali aj postavy, ktoré sa k hlavnému hrdinovi postupne pridávali. Každý ďalší hrdina mal samozrejme unikátne vlastnosti, takže kým Coopera ste využili najmä na boj (omračovanie protivníkov, hod nožom, streľba a pod.), Kate nepriateľov lákala na svoje (ná)vnady, lekár liečil zranených členov tímu, príp. hádzal bomby, a podobne. To všetko viedlo k tomu, že tento „klon“ Commandos dosiahol slušného komerčného úspechu, ktorý logicky musel priviesť výrobcov na myšlienku pokračovania. A vzhľadom k nešťastnej dobe vylepšovania grafických kariet, čo práve zažívame, sa muselo Desperados 2: Cooper´s revenge obliecť 3D šat, aby sa vytvorilo zdanie aktualizácie a prispôsobenia sa požiadavkám doby. Podarilo sa však dosiahnuť vyššiu métu aj v hrateľnosti?
Výslovnú odpoveď na položenú otázku nám hádam dajú jednotlivé hodnotiace položky a ich konečná syntéza. Zatiaľ stačí povedať, že Desperados 2 v podstate verne kopírujú originál s tým rozdielom, že tu pribudol pohľad tretej osoby, do ktorého sa oplatí prepnúť najmä v akčných pasážach, kde si do sýta zabojujete. Väčšinou je však lepšie pracovať s normálnym vtáčím nadhľadom, a zachovať si tak prehľad o tom, čo sa dole na „scéne“ vlastne deje. Lebo taktika je stále prvoradá: kto rád taktizoval v „jednotke“, nebude ukrátený ani teraz. Vrátili sa totiž takmer všetky staré postavy (Doc, Kate, Cooper, Sanchez...), a kombináciou ich schopností dokážete splniť aj tie najťažšie úlohy. Skutočnú inováciu však prináša len prechod do 3D sveta. Koniec plochosti, nech žije perspektíva!, ráčilo by sa zvolať. Ale pokiaľ vlastníte staršiu mašinku, o dokonalej grafike veľmi hovoriť nebudete (na 64MB grafickej karte sa vám to rozbehá len zázrakom, ale vzápätí hru vypnete, lebo od blikajúcej obrazovky hrozí nábeh na epileptický záchvat aj odolnejším jedincom). Nahnevá aj pár iných vecí, ale o tom nech prehovoria nasledovné riadky...
GRAFIKA 8 / 10
Vynikajúco, detailne spracované modely jednotlivých hrdinov zatieňuje fakt, že graficky menej dotiahnutí sú nepriatelia, ktorí sa navyše dosť opakujú, akoby autorom chýbala fantázia (alebo chuť sa s tým trochu viac „pohrať“). Ináč sa však prepracovaným budovám a priestranstvám potešia len tí, čo už investovali do výkonnej mašiny (kdesi na nete ktosi spomínal Radeon 256, 1GB RAM)...
INTERFACE 7 / 10
HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Misie neprekypujú veľkou originalitou, preto plazenie, utekanie a naháňanie spojené niekedy s výbuchmi a streľbou vás časom vženú do monotónnej schémy, ktorá sa bude zrejme opakovať až do konca. To znamená, že si vytvoríte obľúbenú kombináciu istých ťahov s istými figúrkami, a tej sa držíte až do posledného výstrelu. Lokácie a vôbec námet síce stále ostávajú príťažlivé, no pohyb v 3D svete a trochu nezvládnutá AI takmer zrážajú hru do kolien.
MULTIPLAYER
Neobsahuje.
ZVUKY 7 / 10
Presvedčiť vás môže pri tejto gameske všeličo, okrem zvukov. Tie boli totiž tentoraz prinajmenšom odfláknuté (odráža sa to napr. v miestami trápnych, zbytočných a neinvenčných frázach, ktoré hrdinovia opakujú).
HUDBA 8 / 10
Hudba v tomto prípade nemohla výrazne prekvapiť, často je v hre výrazné ticho, ktoré pretína len svišťanie guliek alebo nejaká tá typicky westernová zvuková kulisa. Melódie, ktoré dokresľujú atmosféru, vytvárajú napätie a zasluhujú sa o celkové hudobné zastrešenie projektu, však nezlyhávajú a sú pomerne pôsobivé.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Ak je niekto blbý, je to postava Crazy Frog zo známej reklamy na mobilné zvonenie. Ak je niekto ešte blbší, sú to zločinci v Desperados 2. Alebo sú skôr hluchí: veď dakedy zasiahnete súpera priamo jeho kumpánovi pred nosom a on si to nevšimne... Inokedy to zas prebieha celkom naopak, a ste odhalení spôsobom, aký by vám v živote neprišiel na um. Táto nevyrovnanosť UI robí celej hre veľmi, veľmi zle a ubližuje hrateľnosti aj výslednému verdiktu.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7,5 / 10
Preonačenie osvedčeného konceptu do 3D grafiky sa teda ukázalo ako zbytočný, čisto marketingový ťah. Hra fungovala v 2D bezchybne a dokázala nielen udržať pozornosť až do konca, ale zanechala v človeku motiváciu znovu sa k nej vrátiť a pokúsiť sa prejsť to celé ešte dokonalejšie (s minimom akcie a maximom taktiky). Pri Desperados 2 však budete skôr radi, keď sa celá tá prériová odysea skončí.