Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Dávna vesmírna katastrofa zrejme ovplyvnila aj Zem

Vhodnou analógiou pomerov krátko po vzniku skupiny planétky Datura je táto umelecká vízia planétky 87 Silvia s jej dvomi mesiacmi.

Česko-americký tím astronómov doložil, že pred necelým polmiliónom rokov sa v oblasti medzi Marsom a Jupiterom rozpadla väčšia planétka na skupinu menších. Vzniklo pri tom aj veľa medziplanetárneho prachu. Už po zopár tisícročiach mohol preniknúť až k Zemi.

David Nesvorný, David Vokrouhlický a William Bottke z Juhozápadného výskumného ústavu v Boulderi (štát Colorado, USA) svoje výsledky uverejnili v časopise Science. Východiskom im bol katalóg planétok. Počítačovou analýzou porovnali prvky obežných dráh vyše 250-tisíc týchto telies okolo Slnka. Hľadali dosiaľ neznáme zoskupenia planétok s podobnými dráhami, poukazujúcimi na spoločný pôvod. A boli úspešní - odhalili existenciu skupiny šiestich planétok s priemermi 1-2,5 kilometra. Dráhy všetkých veľmi úzko kopírujú dráhu približne desaťkilometrovej planétky 1270 (poradové číslo v katalógu) Datura. Tá obieha na bližšej strane hlavného pásu planétok, privrátenej ku Slnku. (Hlavný pás planétok je medzi obežnými dráhami veľkých planét Mars a Jupiter.) Dráhy členov skupiny mohli vzniknúť pohybmi s rýchlosťami na úrovni únikovej rýchlosti - čiže druhej kozmickej, aká zodpovedá telesu s veľkosťou Datury. Jej "rodičovstvo" podporuje aj rozloženie veľkostí členov celej skupiny - jedno veľké a zvyšné oveľa menšie telesá. Podľa Nesvorného tímu celá skupina vznikla nárazom asi jednokilometrového telesa do asi pätnásťkilometrového pred asi 450-tisícmi rokov.

Datura je najväčším zlomkom pätnásťkilometrového telesa. Patrí medzi planétky typu S, na ktorých povrchu očividne prevládajú kremičitanové minerály, tak ako pri bežných kamenných meteoritoch. Zrážka vyprodukovala aj množstvo drobných častíc prachu, až po rozmery na úrovni milióntin metra. Tento prach sa začlenil do okoloslnečného oblaku, ktorý produkuje takzvané zvieratníkové svetlo. No už asi za dvetisíc rokov po zrážke sa mohol dostať až k Zemi. Ak prenikol do jej ovzdušia, zaiste to tak či onak ovplyvnilo klímu. Nesvorný s kolegami navrhuje pátrať po jeho stopách v oceánskych sedimentoch a v antarktickom ľade. (urb)

Boris Kollár leží po autonehode s obručou okolo hlavy v Nemocnici sv. Michala v Bratislave.

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.

Dobré ráno: Zvoliť generálneho prokurátora je len prvý krok

Vypočutia trvali 36 hodín, voľba mala byť už v tieto dni.

Kam až siaha rodina Borisa Kollára?

Predseda parlamentu zase raz nevyužil možnosť vyskúšať si, ako štát funguje pre jeho voličov a voličky.

Zuzana Kepplová

Európska noc výskumníkov bude tento rok online

Čo zaujímavé je pripravené pre mladých a čo pre všetkých nadšencov vedy?

Európska noc výskumníkov bude prebiehať online