Hitman: Blood Money - nájomný vrah, ako má byť

Škrtiaca struna, dvaja 9mm pomocníci, mína s detonátorom, injekcia s jedom, sedatívum, ďalekohľad, kufrík s odstrelovačkou, kopec drobných, slušivý oblek a môžeme... počkať... fotka obete. A teraz môžeme ísť.

Chladnokrvný albín opäť prichádza na scénu. Slovo scéna tu má ešte filmovejší zmysel ako obvykle, keďže príbeh nového Hitmana sa svojím charakterom a spracovaním filmovému plátnu približuje. Niekomu kazí agentúra ICA jeho dlho pripravované plány, a to sa dobre skončiť nemôže. Agent 47 sa teda musí za seba obzerať ešte častejšie ako predtým, po jeho krku totiž nejdú žiadny amatéri, ale rovnocenní protivníci.

Ale predsa, už je to štvrtýkrát, čo sa prevtelíme do postavy nájomného vraha, nebude to opäť nudné? Väčšinou to tak býva. Ale toto nie je ten prípad. Je to síce síce to staré plíženie sa po miestnostiach, tiché odstavovanie stráží, chameleonovské prevleky či sniperka s tlmičom, ale všetko je teraz krajšie, lepšie, domyslenejšie a zábavnejšie. Jednoducho dokonalejšie. Holovlavý svalovec (v jednej misii, na vás predavač kníh zakričí: “Hej, Jean-Luc, tam nesmieš!”) sa naučil niektoré nové ťahy, najužitočnejšie z nich sú asi odzbrojenie osoby či postrčenie - vražedná to vec v kombinácii so schodami alebo zábradlím na vyvýšenom mieste. Všade vidieť zlepšenie a detailnosť, ktoré robia z Hitman: Blood Money výborné pokračovanie. Je prosto skvelým krokom vpred v sérii. (Ak sa vám zdá, že budem priveľmi chváliť, skúste si hru zahrať.)

GRAFIKA 10/ 10
Po troch dieloch na starom, aj keď postupne vylepšovanom Glacier engine, dostal nový Hitman darček v podobe enginu nového. A že mu to teda v novom háve sekne! Screenshoty niečo o kvalite napovedia, no v pohybe to vyzerá ešte lepšie. Post-processing efekty ako farebný odtieň celej scény v závislosti na prostredí a svetle, jemný šum, keď je v miestnosti para, dym, či prach, alebo „bloom” efekt silno osvetlených častí, sú pastvou pre oči. Výborne sú aj mäkké tiene, presne vrhané podľa pozície svetla. Na normal mapping a iné shaderové vychytávky sme už zvyknutí. Prostredie je plné detailov, a je radosť iba tak pobehovať a obzerať sa okolo seba. Na nejaký stereotyp sa tiež sťažovať nedá, keďže od misie k misii cestujete v priestore aj čase a zakaždým ste niekde úplne inde. Na služobnú cestu sa vydáte napr. do protialkoholickej liečebne v horách, absolvujete „kľudnú” nočnú plavbu na výletnej lodi, zájdete na jedno tragické predstavenie do Parížskej opery ,v jeden zasnežený zimný večer stretnete dokonca Santa Clausa (sťatého pod obraz), zahráte si v kasíne v Las Vegas a nakoniec navštívite aj samotného prezidenta USA v Bielom dome. Designér levelov odviedol naozaj dobrú prácu, a tak sa dá aj bez mapy celkom ľahko orientovať, nie je problém, že by sa určitá časť opakovala a vy by ste nevedeli, kde práve ste. Oveľa ľahšie je najprv po leveli trochu pobehať a zoznámiť sa s ním, ako hladať cestu k cieľu pomocou mapy.

Engine zvláda exteriéry aj interiéry rovnako skvele, v niektorých mapách sú naraz stovky (možno viac, nepočítal som - prosto strašne veľa) postáv a všetko sa hýbe svižne, pričom sú postavy a ich tváre veľmi detailné. Technickému spracovaniu sa tu veľa vytknúť nedá, ale niečo sa predsa len nájde. Tak napr. spomínaný farebný odtieň scény ma ešte svoje muchy: ak prechádzate z prostredia so žltým svetlom do miestosti s modrým svetlom, zvonku nevidieť, že vnútri je modré svetlo, všetko zmodrie až keď do miestnosti vstúpite. A dokonalá nie je ani fyzika. Mŕtvoly sa stále chovajú ako handroví panáčikovia, ale komu to vadí. To sú iba malé pehy na kráse, ktoré som spomenul, aby som iba nechválil. No inak sa ani nedá. Takto si predstavujem hru v roku 2006.

INTERFACE 8 / 10
Ovládanie sa od starších dielov veľmi nezmenilo, ale stále je dobre funkčné a intuitívne. Často budete využívať kolečko myši, či už pri výbere z „tomb raiderovského” invetáru, pri zoomovaní sniperkou alebo pri výbere viac možností akcie z menu. To sa aktivuje, vždy keď nie je presne jasné, čo chcete urobiť, alebo máte jednoducho na výber (výťah atď.). Napr. ak stojíte nad telom, ale chcete iba zobrať vedľa ležiacu zbraň, podržíte klávesu a kolečkom vyberiete zodvihnutie zbrane. Nič nové, no veľmi praktické. Naviac je zbieranie predmetov od inej interakcia s okolím oddelené (dve rôzne klávesy).

Menu presne zapadá do celkového štýlu, je jednoduché a prehľadné a scéna na pozadí sa mení s priebehom hry (detail, ale poteší). Počas hry pomáha s orientáciou kompas a mapa s vyznačenými dôležitými alebo zaujímavými miestami a všetkými osobami (neplatí pri ťažších obtiažnostiach). Najlepší prehľad o dianí okolo seba získate pri pohľade z 3. osoby, ale občas treba niekomu zamieriť presne do čela, a na to je zase lepší pohľad z vlastných očí.

HRATEĽNOSŤ 9 / 10

Chytí a nepustí. Do kože agenta 47 sa vžijete už po prvej tréningovej misii. V tej, ale ešte neokúsite to najlepšie, čo hra ponúka – slobodu rozhodovania. Nie že by to bola oproti minulým dielom nejaká prevratná novinka, tu je ale tento koncept „viac dotiahnutý do konca”. Stanovený je iba cieľ, cesta, ako ho dosiahnuť je už na vás. Smola pre všetkých, čo majú radi linearitu a radi sa nechajú viesť. V Hitmanovi máte pripravený level, ktorý si žije svojím vlastným životom a vy musíte hľadať cesty, pozorovať a skúšať, ako čo funguje. Nepustia vás na lodi do 1. triedy? Postriehneme si na čašníka, ktorý tam nosí koláče. Neviete, kde sa jeden z cieľov v hoteli ubytoval? Spýtame sa v bare. Všetky riešenia nemusia byť násilné. Netreba hneď toho ochrankára zabíjať, veď vedľa v sprche má jeden položené šaty na lavičke. Záleží na tom, či sa vám viac pačil film Leon, alebo Rambo. Na konci misie dostanete ohodnotenie, a nie je to len útecha pre vaše ego, ale aj pre váš bankový účet. Za „Silent Assassin-a” dostanete až 150 tis. papierikov, naopak za označenie „Psychopat” veľa nečakajte. Za ťažko zarobené papieriky si potom môžete „vytunovať” napr. svoje Silverballery (to, čo z nich vznikne na konci hry, je malá zbraň hromadného ničenia), či nakúpiť lieky proti bolesti, kevlarovú vestu, kvalitnejší lockpick a všeličo iné. No nepotrebujete investovať iba do vybavenia, dôležité je hlavne podplatenie správnych ľudí alebo v najťažších prípadoch zmena identity.
Za chyby sa totiž pyká a keď vás niekto videl škrtiť kuchára, alebo ste nedajbože pri tomto čine zachytení na kamere ochranky, váša „popularita” prudko stúpne.Výsledkom je policajný popis v novinách (aj s nákresom) a vedzte, že správy o vás kolujú po celom svete. A veľmi rýchlo. Takže, ak na vás v ďalšej misii ochranka začne ihneď páliť alebo uvidíte na stole noviny s vašou tvárou na titulnej strane, nebuďte prekvapení. Rambo-štýl sa teda príliš nevypláca, iba ak máte veľa peňazí. Jednu misiu som vyskúšal hrať ako FPS-ku a poviem vám, že je to oveľa ťažšie, ako hrať „hitmanovsky”. Prežil som iba náhodou, a to môj odchod vyzeral asi tak, že som bežal s minimom života pred desiatimi naštvanými týpkami s brokovnicami a puškami a všade okolo mňa svišťali guľky. Následná titulka v novinách: “Psychopat zmasakroval 47 ľudí!”. Aj tak sa dá splniť úloha.

Ak si ale hru chcete vychutnať, lepšie je byť nevidený a nepočutý. Už len kvôli tým možnostiam zabitia – veď zhodiť na niekoho luster je oveľa zábavnejšie ako klasický spôsob eliminácie. Bude ale potrebný vačší prehľad o celej situácii, a o ten sa postará obraz v obraze, upozorňujúci na dôležité okamihy (našlo sa telo, prichádza cieľ...). Možno trochu nereálne, tak ako aj „inštantné” prezliekanie agenta 47, ale rozhodne prispievajúce k hrateľnosti. K vynikajúcej hrateľnosti, podotýkam. Detaily ako pasce, do ktorých sa môžete chytiť (majú často ženskú podobu) a predčasne tak ukončiť svoju misiu, toto všetko podtrhujú.

MULTIPLAYER
Neviem si predstaviť, ako by sa jeden najomný vrah pokúšal ticho odstaviť druhého v multiplayeri. (Možno by mohol byť jeden hráč obeť, ale skrývať sa pred vrahom by asi nebola taká zábava...)

ZVUKY 9 / 10
Zvuky idú ruka v ruke s grafikou a celým technickým spracovaním, teda sú na veľmi vysokej úrovni. Zvuk dvojitých Silverballerov s tlmičmi si určite zamilujete. Tak isto aj ostatné zbrane sú prevedené výborne a každá znie inak. Zásah do určitého materiálu vydá presne taký zvuk, aký vydať má, chôdza po koberci je takmer nepočuteľná, na kovovej podlahe zase dupocete ako kôň, pri lámaní väzov zabolí pri krku aj vás a rana hasičským prístrojom do zátylku znie až nepríjemne živo. Myslím, že vačšina hráčov (ja tiež) nie je veľmi náročná, čo sa týka zvukovej stránky, ale myslím, že tu ju ocení. Perfektné prechody, keď sa hluk dedinskej zábavy pomaly stráca v diaľke a nahrádza ho cvrlikanie hmyzu pri rieke, sa nedajú prehliadnuť. Nie sú tu vyslovene hluché miesta, možno pár miestností, vačšinou sa však mieša viacero zvukov a šumov z okolia. Dabing je už klasicky špičkový, hlas Štyridsaťsedmičky hádam ani nemohol byť lepší, ale aj ostatné postavy sú nahovorené výborne. Doležitejšia ako zvuky je však...

HUDBA 9 / 10

Už Ave Maria v menu ukáže, že v hre tohto typu má hudba nesmiernu moc, dokresľuje atmosféru a štýl, a hlavne umocňuje dramatické momenty. Vačšinou sa spustí v nebezpečných momentoch, pri ktorých hrozí vaše odhalenie, takže keď pomaly odťahujete mŕtvolu za roh, aby ste ju skryli pred hliadkujúcim strážnikom, ktorý sa už blíži, vie poriadne vynervovať. Keď sa zase strhne prestrelka, a treba tasiť, ozve sa akčnejšia muzička a masaker sa môže začať. Alebo ukludňujúca melódia, keď ste práve poslali svoj cieľ na onen svet, navodí pocit zadosťučinenia. Niekedy zas prinúti na chvíľu sa zastaviť, vychutnať atmosféru a krásu okolia (je večer, vonku sneží a popíja sa šampanské na párty s dievčatmi z pornobiznysu). Správne zvolená v hudba v pravý okamih vie urobiť veľa. A to si IO Interactive, resp. Jesper Kyd (pracoval aj na minulých dieloch), dobre uvedomuje a využíva to. Spolu s hrou vychádza aj soundtrack, takže komu sa to veľmi zapáči, môže ju počúvať aj mimo hrania.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Už prvý Hitman sa vyznačoval výbornou AI a inak tomu nie je ani tentokrát. Stráže a podobná zavadzajúca háveť naviac získali schopnosť vidieť krv, takže pozor na mláky krvi po rozstrieľanom tele. Na ťažších obtiažnostiach sú podozieravejší a dokážu rýchlejšie prekuknúť vaše prevleky. Na výber sú 4 obtiažnosti, ovplyvňujúce okrem vplyvu vašej známosti a pomoci agentúry (zobrazenie osôb a miest na mape...) aj počet uložených pozícii (na najlahšej nekonečno, na najťažšej žiadne). Protivníci vedia už na tých nižších mieriť veľmi presne a v prestrelkách (skoro vždy v prečíslení) vám nedajú veľkú šancu. No sú niekedy až prehnane agresívni – drobné šťuchnutie ich dokáže rozzúriť do nepríčetnosti a začnú po vás páliť v dave stoviek ľudí. Vôbec im nevadí, že pri tom zabíjajú nevinných civilistov. Celá scéna potom vyzerá dosť tragikomicky, keď po piatich minútach „lovu” ležia na zemi desiatky mŕtvych a vy im stále utekáte. Ďalšie chyby som ale nenašiel a vačšinou si budete na nich dávať dobrý pozor a chodiť okolo nich s rešpektom. Celková obtiažnosť je dobre vybalancovaná a ak by ste náhodou niekde zakysli, dajú sa cez PDA „kúpiť” od agentúry tipy, ktoré vás popostrčia.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9,0 / 10
Jednoznačne najlepší diel série. Vidieť, že aj štvrtýkrát „to isté” môže byť zábavné, ak sa stále niečo vylepšuje. Niekomu sa to môže zdať prikrátke, no záleží na štýle hrania. Kto si chce vychutnať všetko, čo hra ponúka, tomu vydrží dlho. Pocit zo skvele zhotoveného diela kazia iba občasné bugy a nestabilita na niektorých systémoch.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko riadi stranu ako autokrat, hovorí bývalý okresný predseda SNS

Bývalý okresný predseda SNS Patrik Zvonár vystúpil z SNS potom, ako ho vedenie strany odvolalo bez udania dôvodu.

SVET

Zomrel spevák skupiny Linkin Park, spáchal samovraždu

Chester Bennington sa zrejme obesil vo svojom dome.

KOMENTÁRE

Susedia ich nechcú. Ani vtedy, keď sú to poriadni ľudia

Odťahujú sa od nich. Stále začínajú odznova.

Neprehliadnite tiež

Návod, ako môžete pozorovať Medzinárodnú vesmírnu stanicu zo Slovenska

Medzinárodná vesmírna stanica môže pripomínať hviezdy. Ľahko ju však odlíšite.

Páči sa mu, keď stromy umierajú. Fúzač alpský do nich kladie vajíčka

Vytínanie lesov ho teda neohrozuje. Ďalšie priemyselné spracovanie dreva už áno.

Test: Vyskúšali sme Nokie s Androidom, zaujmú hlavne cenou

Znovuzrodená značka začína opatrne, modely Nokia 3 a 5 patria do rúk menej náročným.

Google ponúkne v mobilnom vyhľadávači obsah, zahrá sa na Facebook

Ak si chcete čosi prečítať, nemusíte hľadať. Google sa pozrie do histórie vašich záujmov.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 9 296
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 8 345
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 038
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 992
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 477
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 181
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 667
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 249
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 1 016
  10. Cestujte intenzívnejšie s poznávacími zájazdmi 949