Hitman: Blood Money - nájomný vrah, ako má byť

Škrtiaca struna, dvaja 9mm pomocníci, mína s detonátorom, injekcia s jedom, sedatívum, ďalekohľad, kufrík s odstrelovačkou, kopec drobných, slušivý oblek a môžeme... počkať... fotka obete. A teraz môžeme ísť.

Chladnokrvný albín opäť prichádza na scénu. Slovo scéna tu má ešte filmovejší zmysel ako obvykle, keďže príbeh nového Hitmana sa svojím charakterom a spracovaním filmovému plátnu približuje. Niekomu kazí agentúra ICA jeho dlho pripravované plány, a to sa dobre skončiť nemôže. Agent 47 sa teda musí za seba obzerať ešte častejšie ako predtým, po jeho krku totiž nejdú žiadny amatéri, ale rovnocenní protivníci.

Ale predsa, už je to štvrtýkrát, čo sa prevtelíme do postavy nájomného vraha, nebude to opäť nudné? Väčšinou to tak býva. Ale toto nie je ten prípad. Je to síce síce to staré plíženie sa po miestnostiach, tiché odstavovanie stráží, chameleonovské prevleky či sniperka s tlmičom, ale všetko je teraz krajšie, lepšie, domyslenejšie a zábavnejšie. Jednoducho dokonalejšie. Holovlavý svalovec (v jednej misii, na vás predavač kníh zakričí: “Hej, Jean-Luc, tam nesmieš!”) sa naučil niektoré nové ťahy, najužitočnejšie z nich sú asi odzbrojenie osoby či postrčenie - vražedná to vec v kombinácii so schodami alebo zábradlím na vyvýšenom mieste. Všade vidieť zlepšenie a detailnosť, ktoré robia z Hitman: Blood Money výborné pokračovanie. Je prosto skvelým krokom vpred v sérii. (Ak sa vám zdá, že budem priveľmi chváliť, skúste si hru zahrať.)

GRAFIKA 10/ 10
Po troch dieloch na starom, aj keď postupne vylepšovanom Glacier engine, dostal nový Hitman darček v podobe enginu nového. A že mu to teda v novom háve sekne! Screenshoty niečo o kvalite napovedia, no v pohybe to vyzerá ešte lepšie. Post-processing efekty ako farebný odtieň celej scény v závislosti na prostredí a svetle, jemný šum, keď je v miestnosti para, dym, či prach, alebo „bloom” efekt silno osvetlených častí, sú pastvou pre oči. Výborne sú aj mäkké tiene, presne vrhané podľa pozície svetla. Na normal mapping a iné shaderové vychytávky sme už zvyknutí. Prostredie je plné detailov, a je radosť iba tak pobehovať a obzerať sa okolo seba. Na nejaký stereotyp sa tiež sťažovať nedá, keďže od misie k misii cestujete v priestore aj čase a zakaždým ste niekde úplne inde. Na služobnú cestu sa vydáte napr. do protialkoholickej liečebne v horách, absolvujete „kľudnú” nočnú plavbu na výletnej lodi, zájdete na jedno tragické predstavenie do Parížskej opery ,v jeden zasnežený zimný večer stretnete dokonca Santa Clausa (sťatého pod obraz), zahráte si v kasíne v Las Vegas a nakoniec navštívite aj samotného prezidenta USA v Bielom dome. Designér levelov odviedol naozaj dobrú prácu, a tak sa dá aj bez mapy celkom ľahko orientovať, nie je problém, že by sa určitá časť opakovala a vy by ste nevedeli, kde práve ste. Oveľa ľahšie je najprv po leveli trochu pobehať a zoznámiť sa s ním, ako hladať cestu k cieľu pomocou mapy.

Engine zvláda exteriéry aj interiéry rovnako skvele, v niektorých mapách sú naraz stovky (možno viac, nepočítal som - prosto strašne veľa) postáv a všetko sa hýbe svižne, pričom sú postavy a ich tváre veľmi detailné. Technickému spracovaniu sa tu veľa vytknúť nedá, ale niečo sa predsa len nájde. Tak napr. spomínaný farebný odtieň scény ma ešte svoje muchy: ak prechádzate z prostredia so žltým svetlom do miestosti s modrým svetlom, zvonku nevidieť, že vnútri je modré svetlo, všetko zmodrie až keď do miestnosti vstúpite. A dokonalá nie je ani fyzika. Mŕtvoly sa stále chovajú ako handroví panáčikovia, ale komu to vadí. To sú iba malé pehy na kráse, ktoré som spomenul, aby som iba nechválil. No inak sa ani nedá. Takto si predstavujem hru v roku 2006.

INTERFACE 8 / 10
Ovládanie sa od starších dielov veľmi nezmenilo, ale stále je dobre funkčné a intuitívne. Často budete využívať kolečko myši, či už pri výbere z „tomb raiderovského” invetáru, pri zoomovaní sniperkou alebo pri výbere viac možností akcie z menu. To sa aktivuje, vždy keď nie je presne jasné, čo chcete urobiť, alebo máte jednoducho na výber (výťah atď.). Napr. ak stojíte nad telom, ale chcete iba zobrať vedľa ležiacu zbraň, podržíte klávesu a kolečkom vyberiete zodvihnutie zbrane. Nič nové, no veľmi praktické. Naviac je zbieranie predmetov od inej interakcia s okolím oddelené (dve rôzne klávesy).

Menu presne zapadá do celkového štýlu, je jednoduché a prehľadné a scéna na pozadí sa mení s priebehom hry (detail, ale poteší). Počas hry pomáha s orientáciou kompas a mapa s vyznačenými dôležitými alebo zaujímavými miestami a všetkými osobami (neplatí pri ťažších obtiažnostiach). Najlepší prehľad o dianí okolo seba získate pri pohľade z 3. osoby, ale občas treba niekomu zamieriť presne do čela, a na to je zase lepší pohľad z vlastných očí.

HRATEĽNOSŤ 9 / 10

Chytí a nepustí. Do kože agenta 47 sa vžijete už po prvej tréningovej misii. V tej, ale ešte neokúsite to najlepšie, čo hra ponúka – slobodu rozhodovania. Nie že by to bola oproti minulým dielom nejaká prevratná novinka, tu je ale tento koncept „viac dotiahnutý do konca”. Stanovený je iba cieľ, cesta, ako ho dosiahnuť je už na vás. Smola pre všetkých, čo majú radi linearitu a radi sa nechajú viesť. V Hitmanovi máte pripravený level, ktorý si žije svojím vlastným životom a vy musíte hľadať cesty, pozorovať a skúšať, ako čo funguje. Nepustia vás na lodi do 1. triedy? Postriehneme si na čašníka, ktorý tam nosí koláče. Neviete, kde sa jeden z cieľov v hoteli ubytoval? Spýtame sa v bare. Všetky riešenia nemusia byť násilné. Netreba hneď toho ochrankára zabíjať, veď vedľa v sprche má jeden položené šaty na lavičke. Záleží na tom, či sa vám viac pačil film Leon, alebo Rambo. Na konci misie dostanete ohodnotenie, a nie je to len útecha pre vaše ego, ale aj pre váš bankový účet. Za „Silent Assassin-a” dostanete až 150 tis. papierikov, naopak za označenie „Psychopat” veľa nečakajte. Za ťažko zarobené papieriky si potom môžete „vytunovať” napr. svoje Silverballery (to, čo z nich vznikne na konci hry, je malá zbraň hromadného ničenia), či nakúpiť lieky proti bolesti, kevlarovú vestu, kvalitnejší lockpick a všeličo iné. No nepotrebujete investovať iba do vybavenia, dôležité je hlavne podplatenie správnych ľudí alebo v najťažších prípadoch zmena identity.
Za chyby sa totiž pyká a keď vás niekto videl škrtiť kuchára, alebo ste nedajbože pri tomto čine zachytení na kamere ochranky, váša „popularita” prudko stúpne.Výsledkom je policajný popis v novinách (aj s nákresom) a vedzte, že správy o vás kolujú po celom svete. A veľmi rýchlo. Takže, ak na vás v ďalšej misii ochranka začne ihneď páliť alebo uvidíte na stole noviny s vašou tvárou na titulnej strane, nebuďte prekvapení. Rambo-štýl sa teda príliš nevypláca, iba ak máte veľa peňazí. Jednu misiu som vyskúšal hrať ako FPS-ku a poviem vám, že je to oveľa ťažšie, ako hrať „hitmanovsky”. Prežil som iba náhodou, a to môj odchod vyzeral asi tak, že som bežal s minimom života pred desiatimi naštvanými týpkami s brokovnicami a puškami a všade okolo mňa svišťali guľky. Následná titulka v novinách: “Psychopat zmasakroval 47 ľudí!”. Aj tak sa dá splniť úloha.

Ak si ale hru chcete vychutnať, lepšie je byť nevidený a nepočutý. Už len kvôli tým možnostiam zabitia – veď zhodiť na niekoho luster je oveľa zábavnejšie ako klasický spôsob eliminácie. Bude ale potrebný vačší prehľad o celej situácii, a o ten sa postará obraz v obraze, upozorňujúci na dôležité okamihy (našlo sa telo, prichádza cieľ...). Možno trochu nereálne, tak ako aj „inštantné” prezliekanie agenta 47, ale rozhodne prispievajúce k hrateľnosti. K vynikajúcej hrateľnosti, podotýkam. Detaily ako pasce, do ktorých sa môžete chytiť (majú často ženskú podobu) a predčasne tak ukončiť svoju misiu, toto všetko podtrhujú.

MULTIPLAYER
Neviem si predstaviť, ako by sa jeden najomný vrah pokúšal ticho odstaviť druhého v multiplayeri. (Možno by mohol byť jeden hráč obeť, ale skrývať sa pred vrahom by asi nebola taká zábava...)

ZVUKY 9 / 10
Zvuky idú ruka v ruke s grafikou a celým technickým spracovaním, teda sú na veľmi vysokej úrovni. Zvuk dvojitých Silverballerov s tlmičmi si určite zamilujete. Tak isto aj ostatné zbrane sú prevedené výborne a každá znie inak. Zásah do určitého materiálu vydá presne taký zvuk, aký vydať má, chôdza po koberci je takmer nepočuteľná, na kovovej podlahe zase dupocete ako kôň, pri lámaní väzov zabolí pri krku aj vás a rana hasičským prístrojom do zátylku znie až nepríjemne živo. Myslím, že vačšina hráčov (ja tiež) nie je veľmi náročná, čo sa týka zvukovej stránky, ale myslím, že tu ju ocení. Perfektné prechody, keď sa hluk dedinskej zábavy pomaly stráca v diaľke a nahrádza ho cvrlikanie hmyzu pri rieke, sa nedajú prehliadnuť. Nie sú tu vyslovene hluché miesta, možno pár miestností, vačšinou sa však mieša viacero zvukov a šumov z okolia. Dabing je už klasicky špičkový, hlas Štyridsaťsedmičky hádam ani nemohol byť lepší, ale aj ostatné postavy sú nahovorené výborne. Doležitejšia ako zvuky je však...

HUDBA 9 / 10

Už Ave Maria v menu ukáže, že v hre tohto typu má hudba nesmiernu moc, dokresľuje atmosféru a štýl, a hlavne umocňuje dramatické momenty. Vačšinou sa spustí v nebezpečných momentoch, pri ktorých hrozí vaše odhalenie, takže keď pomaly odťahujete mŕtvolu za roh, aby ste ju skryli pred hliadkujúcim strážnikom, ktorý sa už blíži, vie poriadne vynervovať. Keď sa zase strhne prestrelka, a treba tasiť, ozve sa akčnejšia muzička a masaker sa môže začať. Alebo ukludňujúca melódia, keď ste práve poslali svoj cieľ na onen svet, navodí pocit zadosťučinenia. Niekedy zas prinúti na chvíľu sa zastaviť, vychutnať atmosféru a krásu okolia (je večer, vonku sneží a popíja sa šampanské na párty s dievčatmi z pornobiznysu). Správne zvolená v hudba v pravý okamih vie urobiť veľa. A to si IO Interactive, resp. Jesper Kyd (pracoval aj na minulých dieloch), dobre uvedomuje a využíva to. Spolu s hrou vychádza aj soundtrack, takže komu sa to veľmi zapáči, môže ju počúvať aj mimo hrania.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Už prvý Hitman sa vyznačoval výbornou AI a inak tomu nie je ani tentokrát. Stráže a podobná zavadzajúca háveť naviac získali schopnosť vidieť krv, takže pozor na mláky krvi po rozstrieľanom tele. Na ťažších obtiažnostiach sú podozieravejší a dokážu rýchlejšie prekuknúť vaše prevleky. Na výber sú 4 obtiažnosti, ovplyvňujúce okrem vplyvu vašej známosti a pomoci agentúry (zobrazenie osôb a miest na mape...) aj počet uložených pozícii (na najlahšej nekonečno, na najťažšej žiadne). Protivníci vedia už na tých nižších mieriť veľmi presne a v prestrelkách (skoro vždy v prečíslení) vám nedajú veľkú šancu. No sú niekedy až prehnane agresívni – drobné šťuchnutie ich dokáže rozzúriť do nepríčetnosti a začnú po vás páliť v dave stoviek ľudí. Vôbec im nevadí, že pri tom zabíjajú nevinných civilistov. Celá scéna potom vyzerá dosť tragikomicky, keď po piatich minútach „lovu” ležia na zemi desiatky mŕtvych a vy im stále utekáte. Ďalšie chyby som ale nenašiel a vačšinou si budete na nich dávať dobrý pozor a chodiť okolo nich s rešpektom. Celková obtiažnosť je dobre vybalancovaná a ak by ste náhodou niekde zakysli, dajú sa cez PDA „kúpiť” od agentúry tipy, ktoré vás popostrčia.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9,0 / 10
Jednoznačne najlepší diel série. Vidieť, že aj štvrtýkrát „to isté” môže byť zábavné, ak sa stále niečo vylepšuje. Niekomu sa to môže zdať prikrátke, no záleží na štýle hrania. Kto si chce vychutnať všetko, čo hra ponúka, tomu vydrží dlho. Pocit zo skvele zhotoveného diela kazia iba občasné bugy a nestabilita na niektorých systémoch.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

KOMENTÁRE

Srebrenica pripomína, že Európa nemusí byť imúnna

Mladič sa pred spravodlivosťou nakoniec neschoval.

Neprehliadnite tiež

DETSKÁ RUBRIKA

Križiak pásavý je rád, keď pri párení príde iba o nohu

Jednu končatinu zvyknú samce oželieť, vidina záchrany ich motivuje a predsa len im zostane ešte ďalších sedem nôh.

Krachujúcim hudobníkom môže pomôcť veda. Ukázala, ako zmeniť vkus ľudí

Výskumníci dokonca ovplyvnili, akú sumu boli dobrovoľníci ochotní minúť za hudbu.

Google priznal zber údajov o polohe, aj keď bola vypnutá

Polohu vedel zistiť aj vtedy, ak zariadenie nemalo kartu SIM.

Intel predával roky čipy, ktoré majú bezpečnostné nedostatky

Hackeri môžu vďaka bezpečnostnej diere získať kontrolu nad počítačom.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 14 092
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 712
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 331
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 557
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 923
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 357
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 275
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 070
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 787
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 679