Slováci kupujú modernejšie televízory a preferujú LCD

Spotrebný trh televízorov za posledný rok výrazne zmenil - a to nielen vo svete, ale aj na Slovensku. Trendom sú ploché panely (LCD a plazmy) a čoraz väčšie uhlopriečky. Najnovšia správa dokumentuje, že Slovensko dobehlo dynamiku západnej Európy a už v ro

ku 2007 by predaj plochých panelov mohol predbehnúť klasické CRT televízory.

Slovensko: nové technológie prudko rastú
Na Slovensku bol až do roku 2005 prechod k plochým panelom pomalší. Minulý rok sa však neuveriteľne zrýchlil. Ak ploché panely (plazma, LCD, zadná projekcia) tvorili v roku 2003 iba 2% trhu a v roku 2004 9%, na konci roka 2005 im už patrilo výrazných 37%. To znamená, že predaj plaziem aj LCD rástol v stovkách percent. „Za vysokým rastom je nielen pokles cien plochých panelov, ale najmä zmena uvažovania Slovákov, ktorí výrazne investujú do nových technológií v rámci rekonštrukcie či pri zariaďovaní nového bývania,“ hovorí Pavol Lomen zo Sony Slovakia. Aj keď v kusoch stále dominuje CRT segment, v hodnote predaja by ploché panely mohli aj na Slovensku predbehnúť CRT už v budúcom roku.

Budúcnosť podľa Slovákov patrí LCD
Ešte zaujímavejšia je zmena v štruktúre dopytu, čiže čo a v akých uhlopriečkach Slováci uprednostňujú. V minulosti platilo klasické klišé, že pri malých uhlopriečkach je vhodné LCD a pri veľkých plazma. Dnes sa situácia mení. Plazmu, ktorá ešte v roku 2004 tvorila takmer polovicu predaja plochých panelov, si dnes kupuje len 25% zákazníkov. Naopak, výrazne stúpol dopyt po LCD s uhlopriečkami nad 30 palcov, ktorých sa dnes už predá viac ako plaziem (32%). Slováci teda už aj vo väčších uhlopriečkach siahajú častejšie po LCD televízoroch. V tomto trende už aj Slovensko nasleduje celosvetový vývoj, ktorý jednoznačne favoziruje LCD ako momentálne najperspektívnejšiu technológiu, ktorá ide vývojom stále dopredu k vyššej kvalite na rozdiel od plazmy, ktorá sa už technologicky nemá kam vyvíjať.

Podľa prieskumov sa spotrebitelia pri výbere televízora orientujú na prvom mieste podľa značky ako symbolu kvality, spoľahlivosti a pozitívnej skúsenosti. Druhým dôležitým kritériom je použitá digitálna technológia (t.j. LCD alebo plazma). Stále dôležitejšiu rolu hrá pripravenosť na digitálne televízne vysielanie (HD ready). Podiel týchto televízorov stúpol najmä koncom roku, keď 32% predaných plochých panelov bolo HD ready.


Trendom sú čoraz väčšie obrazovky
Všeobecne možno povedať, že Slováci preferujú čoraz väčšie obrazovky. Segment LCD televízorov do 14 palcov je takmer nulový a na jeho úkor rastie predaj obrazoviek s uhlopriečkou 20 – 29 palcov. Na úkor 30-palcových LCD zase výrazne narástli 32-palcové modely. Výrazne rastie aj kategória LCD televízorov s uhlopriečkou 40 – 49 palcov. V týchto uhlopriečkach sa donedávna vyrábalo veľmi málo LCD televízorov, preto tu plazma nemala žiadneho konkurent. Dnes je situácia iná – čoraz viac výrobcov prináša na trh veľkorozmerné LCD (Sony má napríklad v ponuke najväčšie LCD s uhlopriečkou
52 palcov). Aj v kategórii veľkých uhlopriečok bude LCD stále viac vytláčať plazmu z jej pozícií.

Cenové mýty už neplatia
Výsledky minulého roku potvrdzujú, že všeobecný mýtus „LCD je drahšie ako plazma“ vôbec neplatí. Ak porovnávame rovnaké kategórie, čiže uhlopriečku a rozlíšenie, ceny LCD a plaziem sa už nielen vyrovnali, ale dokonca LCD sú už niekde cenovo výhodnejšie. Svedčí o tom fakt, že ak si v kategórii uhlopriečok 40 – 49 palcov plazma udržala v mesiacoch november a december 2005 v predaných kusoch rovnaký trhový podiel, v hodnote jej podiel rástol práve na úkor LCD.

Význam CRT postupne klesá
CRT technológia na Slovensku dominuje už iba v kusoch - 90% predaných televízorov sú televízory s klasickou CRT technológiou. Tento segment sa však už nerozvíja – cenovo bude ďalej klesať a z hľadiska technológie či uhlopriečok neprinesie už nič nové. Maximom ostanú 32-palcové televízory, ktorý podiel v rámci predaja CRT bude stále stúpať.

Svet: ploché panely už dominujú
Celosvetovo predaj plochých panelov, čiže LCD a plazmových televízorov prekonal televízory s klasickou CRT technológiou už v októbri 2005. „Ku koncu minulého roka sa ploché panely podieľali na celosvetovom obrate predaja televízorov už 55%. Pritom ak zoberieme do úvahy predaj v kusoch, patrí týmto moderným technológiám zatiaľ len 16%. Je to dôkaz jasnej zmeny orientácie užívateľov na priestorovo úsporné televízne prijímače s veľkými zobrazovacími panelmi, ktoré poskytujú vysokú kvalitu obrazu a zároveň možnosť využiť nastupujúce moderné technológie ako HDV (High-Definition Video) a Blu-Ray. Spotrebitelia na celom svete jasne vidia výhody moderných technológií,“ hovorí Takashi Itagaki, viceprezident spoločnosti Sony Television Europe.

V Európe je vývoj o niečo pomalší, napriek tomu už v tomto roku ploché panely prekonajú predaj klasických CRT. „Naše analýzy pôvodne hovorili, že ploché panely dosiahnú v Európe 60% podiel na predaji až v roku 2007. Skutočnosť je oveľa rýchlejšia - už v tomto roku predaj LCD a plaziem spolu s televízormi so zadnou projekciou predbehne predaj klasických CRT televízorov,“ dopĺňa T. Itagaki.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku. Preferencie potvrdzujú, že tretina ľudí si ešte nevybrala.

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Prieskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe zhodnotila prvú sezónu v najvyššej lige, očakával viac.

ŠPORT

Legenda o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Eddy Merckx nevidel na MS poriadne preteky, Slovák mal všetkých pod kontrolou.

Neprehliadnite tiež

OBJEKTÍV

Ako vyzerá zrodenie hviezd? Pozrite si jasle v Mliečnej ceste

Herschelov teleskop pomohol astronónom pri skúmaní vzniku hviezd nevídaným spôsobom.

Vedci vystresovali ryby. Dokázali, že majú osobnosť

Niektoré gupky znehybnia, iné sú odvážnejšie.

Po EÚ začne tlačiť na technologické firmy aj USA

Vládam sa nepáči, že morálka na internete sa rozchádza s tou, ktorou sa riadime pri spoločenskom vystupovaní.

Veľkosťou srdca budete odomykať dvere, mobil aj auto

Skenovanie srdca je bezpečnou biometriou budúcnosti.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 418
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 4 456
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 081
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 595
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 720
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 272
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 222
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 062
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 015
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 000