Slováci kupujú modernejšie televízory a preferujú LCD

Spotrebný trh televízorov za posledný rok výrazne zmenil - a to nielen vo svete, ale aj na Slovensku. Trendom sú ploché panely (LCD a plazmy) a čoraz väčšie uhlopriečky. Najnovšia správa dokumentuje, že Slovensko dobehlo dynamiku západnej Európy a už v ro

ku 2007 by predaj plochých panelov mohol predbehnúť klasické CRT televízory.

Slovensko: nové technológie prudko rastú
Na Slovensku bol až do roku 2005 prechod k plochým panelom pomalší. Minulý rok sa však neuveriteľne zrýchlil. Ak ploché panely (plazma, LCD, zadná projekcia) tvorili v roku 2003 iba 2% trhu a v roku 2004 9%, na konci roka 2005 im už patrilo výrazných 37%. To znamená, že predaj plaziem aj LCD rástol v stovkách percent. „Za vysokým rastom je nielen pokles cien plochých panelov, ale najmä zmena uvažovania Slovákov, ktorí výrazne investujú do nových technológií v rámci rekonštrukcie či pri zariaďovaní nového bývania,“ hovorí Pavol Lomen zo Sony Slovakia. Aj keď v kusoch stále dominuje CRT segment, v hodnote predaja by ploché panely mohli aj na Slovensku predbehnúť CRT už v budúcom roku.

Budúcnosť podľa Slovákov patrí LCD
Ešte zaujímavejšia je zmena v štruktúre dopytu, čiže čo a v akých uhlopriečkach Slováci uprednostňujú. V minulosti platilo klasické klišé, že pri malých uhlopriečkach je vhodné LCD a pri veľkých plazma. Dnes sa situácia mení. Plazmu, ktorá ešte v roku 2004 tvorila takmer polovicu predaja plochých panelov, si dnes kupuje len 25% zákazníkov. Naopak, výrazne stúpol dopyt po LCD s uhlopriečkami nad 30 palcov, ktorých sa dnes už predá viac ako plaziem (32%). Slováci teda už aj vo väčších uhlopriečkach siahajú častejšie po LCD televízoroch. V tomto trende už aj Slovensko nasleduje celosvetový vývoj, ktorý jednoznačne favoziruje LCD ako momentálne najperspektívnejšiu technológiu, ktorá ide vývojom stále dopredu k vyššej kvalite na rozdiel od plazmy, ktorá sa už technologicky nemá kam vyvíjať.

Podľa prieskumov sa spotrebitelia pri výbere televízora orientujú na prvom mieste podľa značky ako symbolu kvality, spoľahlivosti a pozitívnej skúsenosti. Druhým dôležitým kritériom je použitá digitálna technológia (t.j. LCD alebo plazma). Stále dôležitejšiu rolu hrá pripravenosť na digitálne televízne vysielanie (HD ready). Podiel týchto televízorov stúpol najmä koncom roku, keď 32% predaných plochých panelov bolo HD ready.


Trendom sú čoraz väčšie obrazovky
Všeobecne možno povedať, že Slováci preferujú čoraz väčšie obrazovky. Segment LCD televízorov do 14 palcov je takmer nulový a na jeho úkor rastie predaj obrazoviek s uhlopriečkou 20 – 29 palcov. Na úkor 30-palcových LCD zase výrazne narástli 32-palcové modely. Výrazne rastie aj kategória LCD televízorov s uhlopriečkou 40 – 49 palcov. V týchto uhlopriečkach sa donedávna vyrábalo veľmi málo LCD televízorov, preto tu plazma nemala žiadneho konkurent. Dnes je situácia iná – čoraz viac výrobcov prináša na trh veľkorozmerné LCD (Sony má napríklad v ponuke najväčšie LCD s uhlopriečkou
52 palcov). Aj v kategórii veľkých uhlopriečok bude LCD stále viac vytláčať plazmu z jej pozícií.

Cenové mýty už neplatia
Výsledky minulého roku potvrdzujú, že všeobecný mýtus „LCD je drahšie ako plazma“ vôbec neplatí. Ak porovnávame rovnaké kategórie, čiže uhlopriečku a rozlíšenie, ceny LCD a plaziem sa už nielen vyrovnali, ale dokonca LCD sú už niekde cenovo výhodnejšie. Svedčí o tom fakt, že ak si v kategórii uhlopriečok 40 – 49 palcov plazma udržala v mesiacoch november a december 2005 v predaných kusoch rovnaký trhový podiel, v hodnote jej podiel rástol práve na úkor LCD.

Význam CRT postupne klesá
CRT technológia na Slovensku dominuje už iba v kusoch - 90% predaných televízorov sú televízory s klasickou CRT technológiou. Tento segment sa však už nerozvíja – cenovo bude ďalej klesať a z hľadiska technológie či uhlopriečok neprinesie už nič nové. Maximom ostanú 32-palcové televízory, ktorý podiel v rámci predaja CRT bude stále stúpať.

Svet: ploché panely už dominujú
Celosvetovo predaj plochých panelov, čiže LCD a plazmových televízorov prekonal televízory s klasickou CRT technológiou už v októbri 2005. „Ku koncu minulého roka sa ploché panely podieľali na celosvetovom obrate predaja televízorov už 55%. Pritom ak zoberieme do úvahy predaj v kusoch, patrí týmto moderným technológiám zatiaľ len 16%. Je to dôkaz jasnej zmeny orientácie užívateľov na priestorovo úsporné televízne prijímače s veľkými zobrazovacími panelmi, ktoré poskytujú vysokú kvalitu obrazu a zároveň možnosť využiť nastupujúce moderné technológie ako HDV (High-Definition Video) a Blu-Ray. Spotrebitelia na celom svete jasne vidia výhody moderných technológií,“ hovorí Takashi Itagaki, viceprezident spoločnosti Sony Television Europe.

V Európe je vývoj o niečo pomalší, napriek tomu už v tomto roku ploché panely prekonajú predaj klasických CRT. „Naše analýzy pôvodne hovorili, že ploché panely dosiahnú v Európe 60% podiel na predaji až v roku 2007. Skutočnosť je oveľa rýchlejšia - už v tomto roku predaj LCD a plaziem spolu s televízormi so zadnou projekciou predbehne predaj klasických CRT televízorov,“ dopĺňa T. Itagaki.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Ako dávni migranti zmenili Európsku DNA? Prišli len muži a kone

Tretia hlavná migračná vlna zanechala stopu v Európanoch až dodnes.

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva robia špičkovú vedu

Päť ústavov Slovenskej akadémie vied vytvára výskum, ktorý nestojí na pevných základoch, tvrdia výsledky nezávislého auditu.

Nová liečba by mohla napraviť poškodený sluch

Klinické testy na ľuďoch spustia do dvoch rokov.

Polovica internetovej komunikácie už prebieha v šifrách

Plošné špehovanie už nebude jednoduché. Začíname si chrániť aj každodennú rutinu.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 414
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 325
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 338
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 053
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 986
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 157
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 013
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 572
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 884
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 566

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop