Sobota, 5. december, 2020 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

Dôkazy o prvom živote na Zemi

Špecifické geologické útvary - stromatolity - zo západnej Austrálie podľa všetkého skutočne predstavujú najstaršie priame doklady života na našej planéte.

Ukážka stromatolitov spred 3,43 miliardy rokov z austrálskej lokality Strelley Pool. Biela mierka zodpovedá 10 centimetrom. FOTO - STANLEY AWRAMIK

Stromatolity sú zvrstvené sedimentárne štruktúry. Majú všelijaké tvary od jednoduchých kupol až po zložito sa rozvetvujúce stĺpy. A takisto veľmi rozdielne rozmery od niekoľkých milimetrov po vyše desať metrov. Datované sú od najhlbšieho praveku po súčasnosť. Práve moderné ukážky odhaľujú ich podstatu: vznikajú v plytkých vodách ako vedľajší produkt činnosti fotosyntetických mikroorganizmov, najmä siníc. Napriek tomu sa najstaršie známe stromatolity, pochádzajúce z doby pred vyše tromi miliardami rokov, v poslednom čase ako dôkazy prítomnosti hojného mikrobiálneho života spochybňujú. Viacerí poprední odborníci vystúpili s názorom, že vznikli výlučne nebiologickými procesmi pri hromadení sedimentov. V starších stromatolitoch sa totiž fosílie mikróbov vyskytujú iba veľmi vzácne.

Tím Abigail Allwoodovej z Macquarieovej univerzity (Austrália) do tejto diskusie významne prispel článkom v časopise Nature. Podrobne zanalyzoval stromatolity na vyše 10-kilometrovom takmer neprerušenom výstupe rohovcových hornín na lokalite Strelley Pool v Pilbara Craton (štát Západná Austrália). Staré sú 3,43 miliardy rokov. Identifikovali tam sedem sčasti dosiaľ neznámych typov stromatolitov, ktoré jednoznačne vznikli biologicky. Konkrétne činnosťou mikroorganizmov na uhličitanovom podklade v oblasti kedysi síce podliehajúcej prílivom, ale trvale zaliatej vodou. Spolu s analogickými stromatolitmi z lokality Buck Reef v Južnej Afrike, datovanými do doby pred 3,416 miliardy rokov, predstavujú najstaršie priame dôkazy života na Zemi. Podľa komentátora v Nature, Stanleyho Awramika z Kalifornskej univerzity v Santa Barbare (USA), Allwoodová s kolegami stromatolitom v rámci diskusie o najstaršom živote na Zemi "pomohla vrátiť vážnosť".

Najstaršie známe nepriame dôkazy prítomnosti mikroroganizmov na Zemi, pomery izotopov uhlíka v istých grónskych horninách, majú zhruba 3,8 miliardy rokov. O ich biologickom vysvetlení sa však diskutuje. A najstaršie známe neoddiskutovateľné priame fosílie mikróbov majú približne 3,2 miliardy rokov. O údajne starších fosíliách sa takisto vedú polemiky.

(urb)

Riaditeľ Slovenskej informačnej služby Vladimír Pčolinský.

Ak nezaberie semafor, na rade je lockdown, vraví pandemická komisia

Matovič chce, aby sa kritici testovania ospravedlnili.

Minister zdravotníctva SR Marek Krajčí (OĽaNO) a prezident Slovenskej spoločnosti infektológov Pavol Jarčuška.
Píše Branislav Vančo

Aby sa zo Žilinku nestal ďalší Trnka

Sústreďme sa na reformu prokuratúry.

Verejné vypočúvanie Maroša Žilinku.