Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Preskúmali zatiaľ najstaršiu DNA neandertálcov

Medzinárodný vedecký tím preskúmal malý úsek genetického materiálu dosiaľ najstaršieho neandertálca. DNA patrila dieťaťu, ktoré žilo pred približne 100-tisíc rokmi. V časopise Current Biology o tomto úspechu napísala Catherine Hänniová z vysokoškolskej .

Z týchto fosílnych pozostatkov neandertálskeho dieťaťa objavených v belgickej jaskyni Scladina vedci izolovali dosiaľ najstaršiu mitochondriálnu DNA.

FOTO - G. FOCANT, MINISTERE DE LA REGION WALLONNE, BELGIUM

Medzinárodný vedecký tím preskúmal malý úsek genetického materiálu dosiaľ najstaršieho neandertálca. DNA patrila dieťaťu, ktoré žilo pred približne 100-tisíc rokmi. V časopise Current Biology o tomto úspechu napísala Catherine Hänniová z vysokoškolskej inštitúcie Ecole Normale Supérieure v Lyone (Francúzsko) s piatimi kolegami z vlastnej krajiny a Belgicka. Vzorku mitochondriálnej DNA vyťažili zo zuba 10- až 12-ročného dieťaťa, ktoré patrilo k druhu Homo neanderthalensis. Jeho kosti nedávno objavili v jaskyni Scladina v údolí rieky Meuse. Zrejme ju obývalo a tam ho aj blížni pochovali.

Hänniovej tímu sa podarilo izolovať iba 123 bázových párov čiže "písmen" DNA. No aj také malé množstvo sa už dnes dá zmysluplne porovnať. Jednak s predtým skúmanými vzorkami mitochondriálnej DNA neandertálcov, jednak so vzorkami mitochondriálnej DNA Homo sapiens. Pri neandertálcoch to zatiaľ bolo deväť vzoriek, pričom najstaršia mala približne 42-tisíc rokov. V čase, keď žilo dieťa zo Scladiny, určite ešte nijakí Homo sapiens v Európe neboli. Preto jeho mitochondriálna DNA potvrdzuje, že neandertálci predstavovali vo vzťahu k Homo sapiens iný ľudský druh. Z dosiaľ skúmaných neandertálcov sa však od moderných ľudí líši najviac. To naznačuje, že neandertálci ako skupina boli v priebehu času geneticky rozmanitejší, než si vedci dosiaľ mysleli. Genetická rozmanitosť mladších neandertálcov sa podobá genetickej rozmanitosti moderných ľudí. Zmeny genetickej rozmanitosti odrážajú populačné výkyvy, spôsobené chorobami, klímou i náhodnými genetickými javmi. (urb)

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.