Sobota, 5. december, 2020 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky
PALEONTOLÓGOVIA NAŠLI V SEVERNOM NEMECKU FOSÍLIE PRAVEKÝCH JAŠTEROV, DOKLADAJÚCE ZMENŠOVANIE ICH TELESNÝCH ROZMEROV

Prečo sa zmenšil praveký jurský dinosaurus?

Aj dinosaury sa menili. Paleontológovia zistili najstarší známy prípad zmenšovania telesných rozmerov inak obrovského pravekého jaštera.

Jeden z objaviteľov, Nils Knötschke, s poskladanou lebkou europasaura.

Dôvodom zmeny bol jeho život na obmedzenej ploche.

Dinosauria kostnica v lome

V dnešnom čísle časopisu Nature objav oznámili P. Martin Sander z Bonnskej univerzity (Nemecko), Octávio Mateus z Novej Lisabonskej univerzity (Portugalsko) a Thomas Laven s Nilsom Knötschkeom z Dinosaurieho múzea Münchehagen (Nemecko). Nález pochádza z morských uhličitanových hornín severného Nemecka. Presnejšie z lomu Langenberg pri Okere, neďaleko Goslaru v Dolnom Sasku.

Ide o fosílne kosti vyše 10 jedincov dosiaľ neznámeho rodu a druhu dinosaura. Nazvali ho Europasaurus holgeri, čiže európsky jašter Holgerov, na počesť Holgera Lüdtkeho, ktorý našiel prvé kosti. Tvory mali celkovú dĺžku tela 1,7 až 6,2 metra. Kosti boli zväčša oddelené, iba niektoré dosiaľ spojené. Podľa rozboru kostného tkaniva veľkostné rozdiely odrážajú štádiá individuálneho vývoja. V súbore sú zastúpené mláďatá, dospievajúce i dospelé dinosaury. Datovanie nálezových vrstiev ukázalo, že žili v neskorej jure (jura je stredný útvar druhohôr, pred 206 až 144 miliónmi rokov).

Zmenšené obry

Objav nového druhu dodnes žijúceho alebo už vymretého organizmu je zaujímavý vždy. No to by až také pozoruhodné na europasaurovi nebolo. Podstatné je, o akú kategóriu dinosaurov išlo.

Novoobjavený dinosaurus totiž patrí k sauropodom, po štyroch končatinách kráčajúcim bylinožravým obrom s malou hlavou na dlhom krku a dlhým chvostom. Azda najviac pripomína brachiosaury, budí však dojem ich odvodenejšieho typu, než boli camarasaury.

Sauropodné dinosaury boli najväčšie živočíchy, aké kedy obývali súš našej Zeme. Dlhé boli až vyše 30 metrov a dosahovali hmotnosť až sto ton.

Dospelé jedince akéhokoľvek ich druhu mali málokedy menej ako päť ton. Šesť z nájdených jedincov europasaura bolo určite dospelých. Súdiac podľa iba zhruba šesťmetrovej dĺžky i stavby tela však ich hmotnosť bola hlboko pod spomenutou päťtonovou hranicou. Veľmi sa tým líšia od všetkých ostatných známych sauropodov.

Zemepisná exkurzia

Prečo sa vlastne ich hmotnosť znižovala? Odpoveď na túto otázku priniesla exkurzia do pravekého zemepisu. Aj najväčšie ostrovy vo vtedy morom zalievanom Dolnom Sasku mali plochu pod 200-tisíc kilometrov štvorcových. Veľké sauropody sa na nich nemohli uživiť. Europasaurus je zrejme ďalšou ukážkou takzvaného ostrovného zakrpatievania. Pri tomto zooekologickom jave sa predtým veľké tvory, ocitnuvšie sa na obmedzených plochách, kvôli obťažnejšiemu získavaniu potravy zmenšujú (trebárs slony na rozmery ovce). Podporuje to aj rozborom kostí zistené očividne pomalšie tempo rastu europasaura.

V rámci dinosaurov vedci dosiaľ ostrovné zakrpatievanie uvádzali iba pri dvoch druhoch z rumunskej Transylvánie. Tie však žili až v kriede (krieda je posledný útvar druhohôr, pred 144 až 65 miliónmi rokov). Častejšie bolo pri neskorších cicavcoch. Najnovšie sa spomína ako možné vysvetlenie malej postavy praľudí z indonézskeho ostrova Flores, známych "hobbitov".

Modely skupiny europasaurov v Dinoparku Münchehagen.

Minister zdravotníctva SR Marek Krajčí (OĽaNO) a prezident Slovenskej spoločnosti infektológov Pavol Jarčuška.

Haščák z Penty ide do väzby, rozhodol súd

Haščákovi hrozí až 20 rokov.

Policajná eskorta priváža Jaroslava Haščáka na Špecializovaný trestný súd.
Premiér Igor Matovič a minister školstva Branislav Gröhling.

Experiment avantgardný ako celoplošné testovanie

Ďalší pochod Slovenska po neprebádaných tretích (štvrtých) cestách boja s covidom.