![]() Na ako dlho sa vy dokážete pri cestovaní odtrhnúť od e-mailu? FOTO - SITA/AP |
. Takmer dve tretiny Američanov čítajú svoje pracovné e-maily aj počas dovolenky. Vyplýva to z nedávneho prieskumu spoločnosti AOL.
V ankete medzi čitateľmi www.sme.sk desatina z dvetisíc účastníkov uviedla, že e-maily na dovolenke čítať dokonca musia, ďalších 26 percent "nemusí, ale väčšinou neodolá". Väčšina, 46 percent, si e-maily na dovolenke nečíta len preto, že na to nemajú možnosť. Z tých, čo možnosť prístupu majú, ju však využívajú dve tretiny.
Abstinenčné príznaky
"Keď sa chystám do prímorskej destinácie, zvyčajne do Grécka, zvyknem sa v cestovnej kancelárii alebo priamo na mieste informovať kde je najbližšia internetová kaviareň a koľko stojí prístup na internet," hovorí Denisa Špacírová, ktorá bola riaditeľkou portálu Centrum.sk a dnes pracuje pre spoločnosť Avízo. "Boli časy, keď som mávala ‚triašky' - pocit nespokojnosti, že nemôžem flexibilne zareagovať na doručený e-mail. Ten sa dostavil hneď v prvý deň."
Jej skúsenosť zdieľajú tisícky ľudí, ktorých bežnú pracovnú rutinu tvoria desiatky e-mailov denne a neustály prísun nových informácií. Keď sa zrazu ocitnú na dovolenke, neustále impulzy im chýbajú a bez e-mailov sa cítia nesvoji.
V čase, keď kraľovala telefonická komunikácia, nebolo nič ľahšie, ako zdvíhať vo firme telefóny namiesto dovolenkujúceho kolegu. Dnes prichádza množstvo dôležitých správ priamo na e-mailové adresy zamestnancov a mnohých tak na dovolenke zožiera predstava, že súrny e-mail zostane nevybavený a skvelá ponuka nevyužitá - až kým si konečne neuľavia v najbližšej internetovej kaviarni.
Vtedy však príde ďalší problém - dozvedia sa o neočakávaných problémoch či úlohách a neschopní na diaľku ich riešiť strávia dovolenku premýšľaním, čo prvé urobia po návrate do práce.
Ilúzia vlastnej nenahraditeľnosti
"Ak sa človek nedokáže odtrhnúť od práce ani na pláži či v horách a neustále vybavuje e-maily, telefonáty a ďalšie pracovné záležitosti, rozhodne riskuje. Príde čas, keď jeho organizmus takéto napätie prestane tolerovať," hovorí psychológ Maroš Majko. Zároveň upozorňuje, že takéto správanie je veľmi nepríjemné pre rodinu a spoludovolenkujúcich.
Nutkanie neustále sledovať nové e-maily a posielať ich často vychádza z túžby človeka cítiť sa v práci nenahraditeľný, myslí si profesor ekonomiky na kalifornskej štátnej univerzite Anthon Lima. "Predstava, že zostať v kontakte aj na dovolenke vám umožní byť produktívnejším, je však úplne chybná. Dovolenka existuje len na to, aby ste od práce ostali ďaleko a oddýchli si dostatočne na to, aby ste mohli po návrate opäť riešiť problémy," povedal Lima časopisu PC World.
Podľa Maroša Majka nemožno jednoznačne označiť potrebu sledovať neustále e-maily za závislosť, pretože často je jednoducho nevyhnutnou súčasťou práce. "Ak sa však človek začína cítiť zle, ak mu niekoľko desiatok minút nikto nepošle e-mail, SMS alebo nezavolá, je zle," hovorí Majko.
Nejde o život
Tak ako okamžité odpovede na všetky e-maily očakávajú a vyžadujú častejšie internetoví nováčikovia než jeho dlhoroční používatelia, aj neschopnosťou odpojiť sa od e-mailu počas dovolenky trpia okrem notorických workoholikov skôr ľudia používajúci e-mail kratšie, ktorí sa ešte nedopracovali k ideálnej symbióze s novou technológiou.
"Asi po piatich rokoch som si uvedomila, že človek musí vedieť relaxovať a byť obklopený ľuďmi, na ktorých sa môže stopercentne spoľahnúť," hovorí Denisa Špacírová. "Čiže som v stave, že počas desaťdňovej dovolenky sa pozriem do e-mailu dvakrát. Čo považujem za úspech."
Čo potom
Odpojením sa počas dovolenky však stále nie je celý problém s e-mailom vyriešený: zostáva ešte otázka, ako sa vyrovnať so stovkami nových správ po návrate.
"Ľudia vracajúci sa z dovoleniek sú často šokovaní a frustrovaní z množstva e-mailov, ktoré sa počas ich neprítomnosti nazbierali," povedal pre SME Merlin Mann, autor webu o produktivite práce a efektívnej práci s e-mailom 43folder.com.
"Skutočne prekvapujúce a poučné je však až to, keď si uvedomia, aké obrovské množstvo ‚naliehavých' správ sa v skutočnosti vyriešilo úplne samo, bez ich zásahu, a odpovedať na ne vôbec netreba," hovorí Mann.
Túto dovolenkovú lekciu by si podľa neho mali ľudia zapamätať aj pre svoje bežné pracovné dní: kontrolujte si občas e-maily, ale zbavte sa nutkania robiť to každých pár minút. Rovnako ako kontrola e-mailov na dovolenke, skutočné výsledky vašej práce to v konečnom dôsledku len znižuje.
Ak už čítate, aspoň neodpisujte
Ak už e-maily počas dovolenky čítate, snažte sa aspoň neodpovedať na nič, čo počká aj do vášho návratu. Každá vaša správa totiž vyvolá ďalšie reakcie a navyše, keď kolegovia zistia, že aj počas dovolenky čítate elektronickú poštu, mohli by to začať brať ako samozrejmosť (to isté pravidlo napokon platí pre vybavovanie e-mailov v noci a cez víkendy).
Čo s e-mailmi počas dovolenky
Ak máte počas dovolenky pocit, že naozaj "musíte" skontrolovať pracovnú poštu, príčinou nemusí byť len neochota zmieriť sa s vlastnou nahraditeľnosťou a s tým, že firma kvôli vašej neprítomnosti nezbankrotuje, ale zrejme ste si dovolenku jednoducho nedostatočne naplánovali. Ak dostávate súrne e-maily, ktorých vybavenie dva týždne nepočká, myslite na ne ešte pred odchodom.
- Najčastejším riešením býva nastavenie automatickej odpovede každému, kto vám počas dovolenky pošle e-mail. V správe uveďte termín, kedy nebudete odpovedať na e-maily, a kontakt na kolegu, ktorému treba napísať namiesto vás (nepíšte, kde dovolenkujete, môže to znieť akoby ste sa vystatovali).
- V niektorých firmách sa namiesto automatickej odpovede jednoducho kópia každej správy dovolenkujúcemu preposiela určenému kolegovi, ktorý poštu v prípade potreby vybaví.
- Ak váš firemný e-mailový systém takéto technické riešenia neumožňuje, sťažujte sa jeho správcovi. Ak nebudete úspešní, zostáva najjednoduchšie riešenie: požiadajte najbližšieho kolegu alebo kamaráta, aby poštu občas na vašom počítači skontroloval a dal vám vedieť, ak bude vaša pomoc naozaj nevyhnutná.
- Vyriešiť takto dovolenkovú poštu je oveľa jednoduchšie, ak dodržiavate základnú zásadu e-mailovej komunikácie: nepoužívate firemné konto na súkromné správy. Ak súkromnú schránku ešte nemáte, zriaďte si ju napríklad na gmail.com a požiadajte všetkých známych, aby vám o súkromí nikdy nepísali na firemnú adresu.
Po návrate z dovolenky...
- Začnite e-maily vybavovať od najnovších po najstaršie.
- Správy by mal váš poštový program automaticky triediť do adresárov, oddelené by mali byť najmä všetky automatické správy, newslettre či prehľady článkov z online novín a časopisov, aby ste ich mohli čítať až ako posledné.
- Vyhnite sa pokušeniu najskôr prečítať všetky správy a až potom ich prechádzať znova a odpisovať - stratíte tým veľa času. Namiesto toho po prečítaní každú správu hneď vybavte: ak dokážete hneď odpovedať, urobte to a zmažte ju.