Crashday – najväčšia masová havária

Čo vás najviac fascinuje pri závodných hrách? Dokonalá simulácia alebo búračky, pri ktorých odletujú plechy, rozbíjajú sa okná a deformuje sa karoséria? Crashday poteší skôr druhú skupinu hráčov a predpovedal sa mu úspech. Ako to dopadlo, napovie vám naš

Nemeckí vývojári moon byte Studios mali od začiatku veľké oči a na efektných screenshotoch a podmanivých videách nám servírovali na prvý pohľad chutnučké sústo, aké na PC dlho nebolo. Konzolisti si môžu pokojne búrať s Burnoutom, ale fanúšikovia osobných počítačov sa museli uchýliť k starším ohýbačom plechu (Futurama rulez), prípadne uznávať jedináčika menom FlatOut. Musím sa úprimne priznať, že keby som mal písať recenziu podľa tlačových správ, hodím z fleku 4/5, popíšem o čo v hre ide a zamávam úspešnému titulu na diaľku. Lenže Crashday je všetko možné, len nie kvalitná hra. Aspoň zatiaľ.

Zo začiatku sa tvári tradične, ponúka jednu jazdu na vybranej trati, kariéru, špeciálne úlohy (skoky do diaľky...) alebo hru pre viacerých či priložený editor tratí. Ako už býva zvykom, najvhodnejšie je začať kariérou, pretože na úvod máte väčšinu vehiklov zamknutých, rovnako to je i s traťami, prípadne arénami alebo i jednotlivými módmi. Ani ja som nespravil inak a najprv som sa vrhol na kariéru, ktorá vás postupne behom 24 misií naučí všetko možné a vy si môžete pokojne kupovať a dokonca i vylepšovať všetkých dvanásť vozidiel, ktoré máte v hre k dispozícii.

Okrem tradičného jazdenia na určitý počet kôl, prípadne jazdu cez checkpoiny, ponúka Crashday zaujímavé módy, ktoré si nájdu mnoho priaznivcov hlavne pri sieťových seansách. Dokonale poznáme i knockout, čiže po každom kole vypadáva posledný pretekár, no riadna zábava príde vo wreck mode. Predstavte si arénu alebo akékoľvek voľné miesto, kde medzi sebou bojujú vodiči ako to vídavame v FPSkách štýlu deathmatch alebo tímový deathmatch. Je to obrovská zábava za použitia zbraní a výdrž jednotlivých vozov záleží na ich konštrukcii a vylepšeniach, ktoré ste si mohli zakúpiť v móde kariéry. Kaskadérske kúsky si môžete vyskúšať na rôznych lopingoch, skokanských mostíkoch a mnohých ďalších podivnostiach, ktoré sa vás pokúšajú naučiť lietať. Bodové ohodnotenie za dĺžku/výšku skoku a následné akrobatické, prípadne demolačné kúsky exponenciálne rastie a nie je samoúčelné, pretože väčšinou potrebujete získať vopred určený počet bodov (či už ako jedinec alebo tím). Výbornou zábavou je i hold the flag, kde musíte ukoristiť vlajku a prejsť ňou určeným checkpointom. Samozrejme, že vlajka je len jedna, získavate ju nárazom do automobilu a preto je naháňačka riadne adrenalínová. Vynikajúce pre tímy. Ďalšia možnosť (v singli dosť náročná) naháňačky je pass the bomb, kedy jeden z jazdcov obdrží bombu a má krátky časový limit, aby ju hodil niekomu inému, čiže sa do neho vrazil. Komu bomba vybuchne, nezíska žiaden bod, kto prežije, má jeden a kto bombu odovzdá a danému vodičovi vybuchne, má body tri. Za najnudnejšie považujem bomb run, pri ktorom vám nesmie rýchlosť poklesnúť pod stanovenú hranicu, pričom prejazdom checkpointu sa minimálna povolená rýchlosť zvyšuje o 10 km/h, takže pred posledným prejazdom to býva náročné. A frustrujúce. 

         

Ako je vidno, tradičnému pretekaniu nebudete venovať príliš veľa času, ale na druhú stranu si môžeme vyskúšať vcelku akčné ponuky. Chybou kariéry je, že je rozdelená na tri veľké šampionáty po ôsmich úlohách a musíte jednoducho dané misie splniť, inak sa neprebojujete ďalej, nezískate viac peňazí. Ak vám náhodou niektorá z úloh nesadne, a ono to je dosť možné, veľmi rýchlo sa dostaví slečna nervozita a desiatky pokusov nepodporia hrateľnosť. Ale to len tak pomimo. Nájdete si svojho obľúbenca a môžete sa dokonale baviť len s ním pri obyčajnom pretekaní. Stačí si vybrať mód, program vám vypľuje trate (odomknuté a vhodné pre daný štýl), autá (odomknuté), nastavíte zopár maličkostí (náročnosť, počet protivníkov, kedy hra skončí, možnosť využitia zbraní a turba) a hajde baviť sa.

Z ČOHO ČERPAL CRASHDAY?

Destruction Derby - staršia arkáda, kde ste síce pretekali, ale ničenie vozidiel bolo omnoho zábavnejšie. Po prvýkrát sa v pretekoch vyskytli arény, kde bolo vašou úlohou prežiť čo najdlhšie.
Trackmania - editor tratí spraví s hernou scénou svoje a na to sa musí spoliehať i Crashday.
Stunts - lopingy a rôzne skokanské mostíky sú najlepšie prostriedky na rozmlátenie vozidla
FlatOut - najväčší konkurent Crashday, ktorý sa však môže popýšiť lepším fyzikálnym modelom i vplyvom poškodenia vozidla na ovládanie.

Trate sú umiestnené do rôznorodých prostredí a pekné je, že si môžete zosmoliť aj vlastné kúsky. Od vidieckej krajinky po mesto, klasické cesty druhej triedy alebo fabriky, štadióny či dokonca podzemné tunely. Samotných tratí, respektíve voľných prostredí či máp je neúrekom, no ich kvalita je nevalná, o tom v hodnotiacej časti, preto len poďakujem tvorcom za editor, s ktorým sa dajú vytvoriť zaujímavé kúsky a uvidíme ako sa zachová herná scéna.

Dvanásť tátošov nie je žiadne ohromné číslo, no jednotlivé druhy sa od seba aspoň odlišujú svojimi vlastnosťami. Je určite jasné, že terénne vozidlá nedosahujú až tak vysoké rýchlosti ako športiaky, ale sú stabilnejšie a odolnejšie, nechýbajú ani tradičné cestné vozidlá, avšak u žiadneho typu nečakajte skutočný názov, pretože tvorcom sa nepodarilo zabezpečiť licenciu. Nie je to až tak veľký problém, počas hrania vám bude úplne jedno ako sa tá kopa šrotu vlastne volá. Každé vozidlo si môžete zmaľovať vašou obľúbenou farbou (keďže ja poznám odhadom 8 farieb, z palety som si dokázal vybrať), sú tu aj nejaké samolepky a samozrejme nesmie chýbať vizuálne vylepšenie (spojlery, kapota apod.) a samotné úpravy motoru alebo silnejší pancier. Nedúfajte v značkové nádobíčko, dopadlo to rovnako ako s vozidlami, ale žiadna galiba to nie je. Úpravy prebiehajú jednoducho, nie je ich mnoho (dve alebo tri z každého druhu), no vaše finančné možnosti vám nedovolia všetko okamžite vykúpiť.

Máme za sebou strohý popis. Uznávam, nudné bľabotanie vám nič nepovedalo o skúsenosti z hrania, ale bol to zámer. Z predošlého popisu sa zdalo, že Crashday bude jasný hit mesiaca, avšak výsledok je iný. Na rozdiel od iných recenzentov som však hodil za hlavu všetky tlačové správy a rozhodol som sa k hre pristúpiť odlišne – nebudem posudzovať to, čo Crashday mal byť, ale to, čím je. A Crashday rozhodne nemá s realitou nič spoločné, je to obyčajná arkáda v štýle Trackmanii. Sklamanie? Istotne, ale poďme po poriadku. 

         

GRAFIKA 5 / 10
Oh, milujem nádherné screenshoty, ktoré sa hemžia neskutočnými detailmi a po vlastnej skúsenosti sa mi chce pritiahnuť vedro a vyprázdniť si žalúdok. Okolo povaľujúce sa obrázky vytvorené počas recenzovania hovoria za všetko. Je to obyčajný priemer, dokonca by som si dovolil tvrdiť, že za grafické spracovanie by sa mal Crashday i hanbiť. Môže za to hlavne fádne prostredie. Je síce pravdou, že krajinku si môžete vytvoriť v editačnom nástroji, lenže niektoré tvorcami navrhnuté kúsky zrejme smolila po nociach upratovačka moon byte Studios. Otrasné a hlavne dizajnovo chabé trate som po pár minútach zvládol vytvoriť i ja (ak sa podarí a hlavne budete chcieť, niektoré nepodarky uverejníme na našej stránke). Nie som žiadny grafický mág, no po niekoľkých desiatkach minút som stvoril úplne obyčajnú trať, ktorá by dokonale zapadla do priemeru výberu v Crashday. A to je zlé, to je veľmi zlé znamenie, pretože niekto tu šil horúcou ihlou a na okolie sa tak hráč bude pozerať cez prsty.

To sa však nedá povedať o automobiloch, ktoré sa podobajú na nemenované značky a hlavne sa karoséria nádherne po nárazoch deformuje, neustále odlietavajú nejaké kúsky z auta (občas až príliš, ale nezabúdajme, Crashday je arkáda), rozbíjajú sa sklá - jednoducho nádhera. Ku grafickému spracovaniu poškodenia nemám najmenšie pripomienky, len škoda niektorých chybičiek v engine hry. Tak v prvom rade odpadnuté kusy vozidla často ostávajú visieť vo vzduchu (viditeľné pri nárazoch v podjazdoch) a navyše po chvíli zmiznú. Občas prejdete cez textúru, niektoré prekážky nepodliehajú fyzikálnemu modelu (značky lietajú, ale drevom nehnete). Sú to však len drobnosti a i tie zhadzujú grafické spracovanie do priemeru. Dokonca som plánoval dať ešte nižšie hodnotenie, ale ako mierne plus zabodovali nízke HW nároky.

INTERFACE 6 / 10
Nedá sa nič robiť, niekto nám tu podsúval bludy a to ešte nie sú voľby. Mno, tak v prvom rade budete musieť zabudnúť na akýkoľvek realistický model čo i len poškodenia. Ovládanie vozidiel je príšerne jednoduché, skúsenosti z náročnejších a hlavne realistickejších titulov môžete nechať v šuflíku, pretože si vystačíte so šípkami, turbom a streľbou. Jednoduchý model ovládania je pre každý voz takmer zhodný a nemusíte sa obávať nepríjemných fyzikálnych zákonov. Autíčko čiastočne pláva po vozovke, no to je v arkáde bežný jav. Aspoňže tvorcovia zapracovali na haváriách a kontaktoch s prekážkami. Ovládanie vám prejde rýchlo pod prsty a vystačíte si i s klávesnicou. Interface je jednoduchý a prehľadný, počas jazdy si môžete vypnúť a zapnúť panely s informáciami, o ktoré máte záujem. 

         

HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Trochu si to zhrnieme – niektoré zúfalé trate, podpriemerné spracovanie, arkáda, niektoré frustrujúce úlohy, malý počet vozidiel. Nie, to rozhodne nie je rochnenie sa v bahne s tuctom polonahých krások. Musím sa priznať, že som kariéru nedotiahol do úspešného konca, v 80% som už nemal silu bojovať ďalej, do hrania som sa musel prehovárať a nútiť. Nevadilo mi akčné spracovanie, len človek si neužil toho, čo bolo v hre dobré a rýchlo zaujímavými módmi prefrčal a ostali mu už len nepríjemné momenty s ťažko prekonateľnými nástrahami. Lenže potom prišiel obrat – objavil som editor. Na internete sa v týchto chvíľach zrejme povaľuje niekoľko kreatívnych amatérskych výtvorov. Všetky nemusia byť najlepšie, no príjemné kúsky medzi nimi istotne nájdete a v jednoduchom a intuitívnom editori poľahky vytvoríte mapu vlastnú! Ak sa s ňou pohráte, máte pred sebou úroveň nadpriemernú, len treba neustále testovať všetky prvky, aby do seba všetko zapadalo. Obrovská dávka zábavy preto bola odštartovaná editorom. Uznávam, nie je to tradičné, no po hodinách vlastnej tvorby som sa rozhodol oddýchnuť si pri niektorých ukážkach od tvorcov vo jednoduchom výbere módu, trate a vozidla. A aký to bol zabijak času! Je to hrateľné, má to správnu atmosféru, len musíte pristúpiť na pravidlá od moon byte Studios.

Lenže trochu smutné je, že viaceré bonusy si otvoríte až po ukončení kariéry. Nevadí, zabaviť sa dá i s polovičným arzenálom. Možno sa to nezdá, ale pri kradnutí vlajky si človek užije neskutočne veľa zábavy, keby boli borci inteligentnejší, určite by dosahoval i deathmatch orgastických hodnôt. Akrobatické kúsky síce nepatria medzi extra zábavu, no na hodinku určite zabavia, len sa treba naučiť ovládať vozidlo i vo vzduchu. Módy som už vymenoval a užijete si s nimi zábavu i napriek arkádovému poňatiu. Je určite obrovskou škodou, že sa vozidlo doslova šmýka po povrchoch, no istá dávka príťažlivosti sa Crashdayu uprieť nedá. Okrem ovládania akcia zasiahla do srdca poškodenie vozidla – nemám na mysli to viditeľné, lež vozidlo sa i po mnohých pádoch a karamboloch nespráva inak ako na začiatku. Stále má svoje jazdné vlastnosti, hoc po pár pádoch pripomína športiak skôr chladničku Calex zo 70.rokov. To by som však znovu narážal na arkádové prvky, na ktoré tvorcovia stavili. Práve v tom je pes zakopaný. Nemôžem totiž haniť titul za to, že je obyčajnou arkádou – ak to nevyhovuje vám osobne, v kľude si od hrateľnosti odpočítajte dve hviezdičky, pretože súperom Crashdayu bude spomínaná Trackmania.

MULTIPLAYER
Stačí si predstaviť aké môžu byť niektoré bitky po LANke alebo internete a je vymaľované. Osobnú skúsenosť s hraním po sieti žiaľbohu nemám, ale s inteligentnými protivníkmi, ktorí robia nielen extra kúsky, ale i chyby, je zábava vždy lepšia. 

         

ZVUKOVÉ EFEKTY 6 / 10
Motory hučia takmer pri každom vozidle rovnako, ale čert to vezmi. Nárazy sú spracované bravúrne, ktovie, či Nemci skutočne nerozmlátili zopár vozidiel pri búračkách. Znie to adekvátne situácií. Nenatrafil som na nič nezvyčajné, až na menší výpadok zvuku motora pri návratoch do hry z iného programu. Ozvučenie si nebude príliš všímať. Neprekvapí, ani nezaujme.

HUDBA 5 / 10
Soundtrack hry obsahuje drvivú väčšinu skladieb od mne neznámych autorov, pričom dĺžka hudby má niečo cez hodinu. Skladby môžem rozdeliť na dva žánre: elektronický (Jan Morgenstern, Peter Struck) a rockový (LowBuz, Pencilcase alebo Pro.Fac). Jednotlivé piesne nájdete v adresári s hrou vo formáte ogg, takže si ich človek môže vypočuť i mimo hry, no ja som tak radšej nespravil, pretože ani jedna skladba nie je vyslovene výborná, všetky sa vlečú v priemernom rytme a snaha hnať hráča k agresívnemu závodeniu bola v mojom prípade márna.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 5 / 10
S dĺžkou hry to nie je až také horúce, kariéru sa vám podarí so zaťatými zubami doraziť do konca behom pár hodín. Oveľa viac zábavy si užijete v samostatných módoch a prítomnosť editoru som už spomínal. Prečo len priemerné hodnotenie? Protivníci sú hlúpi, niekedy spravia neskutočnú chybu, ktorá ich pri klasických závodoch stojí cenné miesto, čo sa stáva hlavne, ak do nich strelíte. Ja som sa ostatných závodníkov zbavoval tak, že som do nich pustil trochu olova, oni sa „nahnevali“, otočili sa a chceli ísť po mne aelbo mi to jednoducho vrátiť, no ja som za tú chvíľu obehol spomaľujúceho súpera (ktorý sa navyše zamotal do mantinelov alebo vytvoril masovú haváriu s ostatnými pretekármi). Pri deathmatchi takmer vôbec nehladia na svoje zdravie a neustále len útočia. Býva pravidlom, že vaši spoluhráči pri tímových súbojoch strieľajú i do vás, pretože sa nevedia trafiť do súpera po vašom boku. A zjavne ich to netankuje. Pri naháňačkách príliš nespolupracujú. Znie to otrasne? No, nie je to dokonalé, ale nacvičiť základné finty a zvládnuť ovládanie dokážete i so súpermi a na najvyššej možnej obtiažnosti sú už adekvátnymi protivníkmi. Na pivo by som však s nimi nešiel. 

         

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6 / 10
Konečná, vystupovať! A máme tu záver vážení pretekári vyznávajúci deštrukciu. Musím sa priznať, že ak by sa Crashday hlbšie ponoril do realistickejších vôd, bola by moja radosť omnoho väčšia. Preto ide nadol pol hviezdičky, pretože sľuby tvorcov vraveli o niečom úplne inom. Ďalšia pol hviezdička padne za občas retardovaných súperov. A jedna celá zmizla pri technickom spracovaní. Väčšinou za to môže priemerná grafika s nedonoseným dizajnom máp, ale ani zvukový sprievod nestál za veľa. Už viete, prečo Crashday nemal vysoké hodnotenie, ale stále sa jedná, ak už nič iné, o dobrú hru. Zabaví na mnoho chvíľ, len ma nesmierne mrzí, že moon byte Studios dodali na trh nekompletnú hru (áno, ešte raz si musím rypnúť do niektorých úbohých tratí). Do závratnejších výšin ju môžu vyniesť iba fanúšikovia, ktorí sa postarajú o nové mapky. Verím, že ich bude mnoho, pretože Crashday nie je až tak zlým titulom ako sa zdá, len mu treba dať šancu.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Astronautka z NASA: Vieme, že sa niečo pokazí

Astronautka Dorothy Metcalf-Lindenburgerová hovorí, ako vyzerá tréning v NASA a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

Rozšírená realita je zábavná aj užitočná. Skúste tieto aplikácie pre iPhone a iPad

Nová aktualizácia iOS 11 pre mobilné zariadenia od Apple priniesla aj ARKit. V ponuke sú prvé aplikácie a je s nimi zábava.

TECH_FM

Kontroverzný objav naznačuje, že praľudia sa mohli vyvinúť v Európe

Stopy dávneho tvora mätú vedcov. Odborníci sa sporia, komu patrili.

Strašia vás baktérie na mobile? Vymysleli "umývačku"

Nová nabíjačka dezinfikuje mobily, používa na to ultrafialové žiarenie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 253
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 856
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 851
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 536
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 913
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 901
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 764
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 569
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 564
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 508