Lord of the Rings: Battle for Middle-Earth 2 - dobyte pevnosť Dol Guldur!

Dlho očakávané pokračovanie Lord of the Rings stratégie je konečne tu. Tešte sa Toma Bombadila, poriadne strategické orgie, slušnú kampaň a hlavne na Stredozem. V skratke všetko dôležité, tak čo vy na to?

Elfovia, trpaslíci či orkovia sa objavujú vo všetkých dnešných fantasy hrách. Hru od hry sa častokrát líšia, no základné črty a vlastnosti majú rovnaké. A to všetko vďaka J.R.R. Tolkienovi, on totižto vo svojich dielach postavil základy každého fantasy sveta, a to všetko stihol ešte na začiatku minulého storočia. Čo teda môže byť lepšie, ako zahrať si hru, ktorá je zasadená do originálu, do rodnej krajiny elfov a trpaslíkov, do Stredozeme? Tá opäť potrebuje schopného generála, ktorý bude viesť spojené armády slobodných ľudí priamo na pevnosť Dol Guldur. Zlo musí byť porazené! Prijmete výzvu?

Nebudem sa už viac zdržiavať odsekmi o historickom význame Tolkiena a jeho sveta, vrhnem sa priamo na to, čo vás zaujíma asi zo všetkého najviac, čiže na hru samotnú. Battle for Middle-Earth bola stratégia, takže od pokračovania môžete očakávať zhruba niečo podobné. No nie natoľko, aby sme si čo to o ňom nemohli povedať. Vlastne celý systém hry sa od základov zmenil. Budovy môžete tentokrát stavať na hocijakom mieste na mape, samozrejme ak máte robotníkov. Suroviny za vás obstarávajú bane, ktoré musíte rozmiestňovať, tak aby ste dosiahli čo najväčší výnos, takže v Battle for Middle-earth 2 sa tak trochu zahráte aj na geológov. Najväčšou zaujímavosťou je, že spomínané bane slúžia niektorým národom ako sieť tunelov, takže s jej pomocou sa môžu veľmi rýchlo pohybovať po mape a zasadiť tak smrteľný úder z ľubovoľnej strany. Jednotky sa trénujú v budovách rovnako ako predtým, no tie sa vylepšujú tentokrát už manuálne a za poctivé peniaze. To boli zásadné zmeny v koncepte hrania, no na každom kroku narazíte na množstvo známych prvkov, známych ikoniek a známych nápadov. Na prvý pohľad je dvojka presne taká istá ako jej predchodca, no nenechajte sa oklamať, Battle for Middle-earth 2 je jednoznačne lepšia stratégia!

Goblini, elfovia a trpaslíci nám pribudli. Rohan a Gondor splynuli do jednej strany, príznačne nazvanej ľudia. Isengard a Mordor sú starí známi, z toho všetkého vyplýva, že v hre môžete hrať až za 6 samostatných národov, čo rozhodne lepšie pokrýva rasy Stredozeme než predchádzajúci diel. Každá strana má pochopiteľne svoje výhody a nevýhody. Elfovia sa musia spoliehať na silných lukostrelcov, trpaslíci na pomalú ale silnú pechotu a ľuďom rozhodne pomôžu ich hrdinovia. Množstvo jednotiek ostalo nezmenených, takže narazíte na jazdu Rohirimov, či gondorskú hradnú stráž. S novými rasami však nutne museli pribudnúť aj nové jednotky a buďte si istí, že ponuka je viac než pestrá. Pavúky, draci a niekoľko druhov trollov na strane zla, Mirkwoodski strelci, muži z Dale-u, či trpasličie útočné vagóny na strane dobra. Jednotky sú samé o sebe veľmi slabé, takže aj tentokrát hrajú veľmi dôležitú úlohu vylepšenia, medzi ktoré patria mithrilové košele, vlajky, či šípy so striebornými hrotmi, ktoré rapídne zvyšujú štatistiky vašej armády. Je teda jasné, že naplno vylepšená armáda si bez väčších problémov poradí so slabo vybavenými zelenáčmi.

        

Hrdinovia plnia veľmi podobnú úlohu ako v predchádzajúcom dieli, ich účel si podrobne popisovať preto nebudeme. Tak isto ako predtým majú k dispozícii množstvo rôznych schopností. Najdôležitejšie je, že ich počet sa minimálne zdvojnásobil. A ak budete veľmi šikovní, ich počet môže byť na vašom počítači troj-, či dokonca štvornásobný. Nepíšem bludy, môžete za to poďakovať možnosti vytvárať si vlastných hrdinov podľa svojich predstáv. Nejde len o nejakú kozmetickú záležitosť, hoci aj tú stránku môžete upravovať. Vyberiete si jeho štatistiky, ktoré určia silu útoku, brnenia, či schopnosť regenerácie. No najdôležitejšia fáza je výber samotných magických schopností, medzi ktoré patrí množstvo zaujímavostí. Narazíte na veci od rôznych útočných kúziel, cez pasívne bonusy až po možnosť teleportovať armádu, či konvertovať nepriateľov.

V prvom dieli bola najväčším trhákom pravdepodobne kampaň. Pomôcť Frodovi dostať sa až do srdca Mordoru a vhodením prsteňa do Hory Osudu tak vyhrať vojnu za slobodu, je predsa sen každého fanúšika Pána Prsteňov. Mne osobne sa však táto dejová línia zhnusila už pri zapnutí Battle for Middle-Earth jednotky. Zažiť to isté v knihe a potom aj vo filme je jedna vec, ale už do tretice je toho vážne veľa. S napätím som preto očakával, s čím na nás prídu autori v pokračovaní. Vďakabohu Frodo (aj keď ho máme všetci radi) je už minulosťou. Na strane dobra sa totiž budete predierať územiami elfov a trpaslíkov až sa nakoniec zúčastníte famóznej bitky o pevnosť Dol Guldur. Niečo podobné zažijete aj počas hrania kampane zla, no z iného uhľa pohľadu, samozrejme. Okrem toho si môžete kedykoľvek vyskúšať skirmish, ktorý ponúka veľmi veľa zaujímavých máp. Vyskúšate si v nich napríklad bitku o Isengard, Helmov žľab, či Roklinku. Všeobecne sú mapy o niečo viac páno-prsteňovské. Veľmi málo z nich je symetrických, autori vsadili skôr na zaujímavé tematické nápady.

Na konci plejády ponúkaných herných módov je novinka s názvom War of the Ring. Ide v podstate o zaobalenie Battle for Middle-earth 2 do akejsi veľmi jednoduchej ťahovej stratégie. Nemá ďaleko od klasických stolových stratégií. Predstavte si mapu Stredozeme rozdelenú na jednotlivé územia a regióny. Vyberiete si stranu, počet hráčov a štartovací región. V troch fázach ťahu potom staviate budovy, trénujete jednotky a posúvate armády na susedné územia. Ak sa náhodou stretnú dve (či viac) nepriateľské armády, dôjde k bitke, ktorej sa môžete osobne zúčastniť, či ju nechať vyhodnotiť automaticky. Nápad je to celkom zaujímavý, no pod týmto všetkým ide vlastne len o sériu skirmish hier, líšiacich sa začiatočnými podmienkami, ktoré majú jednotliví hráči.

          

GRAFIKA 9 / 10
Už prvý diel naznačil, že s nejakou béčkovou grafikou sa v tejto sérii stretávať nebudeme. Dvojka to len a len potvrdzuje, veď posúďte sami. Budovy, skaly a okolitá príroda vyzerajú s použitím najnovších technológií úžasne. Autori enginu si zaslúžia veľkú pochvalu za animáciu, či už postáv alebo stavania budov. Rytier zhodený z koňa sa naňho efektne vyšvihne a proces stavania budov vyzerá veľmi dobre, najmä pokiaľ ide o trpaslíkov. Predstavte si opracovávanie obrovského kameňa, z ktorého počas stavby odpadávajú veľké kusy. Svetelné efekty a podobné srandy sú pravdepodobne absolútnym vrcholom. Pri pohľade na meteority, ktoré na bojisko vhodil Sauron, som si po sebe musel utierať oslintaný stôl. Veľmi zaujímavé sú animované sekvencie medzi misiami, ktoré sú síce „len“ enginové, no vo vhodných okamžikoch sa zastavia a zmenia na krásny maľovaný obrázok, čo rozprávaniu príbehu dáva veľmi silný fantasy nádych.

Krása, krása, keď sa to všetko na bojisku roztočí do jedného veľkého cirkusu, jednému ostanú slzy na kraji z toho, kam až sa naše technológie dostali. No potom sa ten jeden pozrie na tiene postavičiek a povie si jedno veľké „čo?!“. Sú dosť jednoduché. V podstate dynamické, no poskladané z akýchsi štvorčekov. Chvíľu som váhal, či to nie je len nejaký problém s mojou grafickou kartou, keďže nVidia nezvláda zároveň HDR a antialiasing, no ani jedno z toho by s tým nemalo mať nič spoločné. Po dlhšej úvahe mi však došlo, že je to takto asi najlepšie. Pri takom počte jednotiek, aký sa v Battle for Middle-Earth na bojisku miestami vyskytuje, by boli „dynamic soft shadows“ nezvládnuteľným sústom. Takže koniec dobrý - všetko dobré, grafika je výborná.

INTERFACE 7 / 10
Pokiaľ ide o interface, tak rozhodujú zvyčajne maličkosti. Maličkosti zavážili aj v tomto prípade. Samozrejme je jasné, že pokiaľ ide o vizuálnu stránku, nemám čo kritizovať. Herný interface v tvare palantiru ostal aj v dvojke, k tomu si pridajte efektnú kreslenú minimapku a môžete sa do sveta Pána Prsteňov s chuťou zahryznúť. Pozor ale na červíkov, ktorý sa v kuse jablka zvyknú nachádzať. Ide predovšetkým o praktické chybičky a nedokonalosti, spojené najmä s pohodlným ovládaním jednotiek. Autori absolútne nezvládli manažovanie jednotiek rôznych druhov, najmä pokiaľ ide o kupovanie upgradov, ktoré sú jednou z najdôležitejších súčastí hry. Nemôžete nakupovať vylepšenia všetkým jednotkám, ktoré máte označene ak nie sú rovnakého typu. Nemáte k dispozícii ani žiaden „status bar“, ktorý by ukazoval, aký počet a akých jednotiek máte práve označený, či aktuálny stav ich zdravia. Aspoň, že hrdinovia sú pekne zoskupení a viditeľne vystavení.

         

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Chvíľku som sa so známkou v tejto kategórii pohrával. Dať viac, či ešte o niečo menej? Bola to veľká dilema. Hra je totižto plná mnohých rozporuplných záležitostí. Každá jej súčasť je na jednej strane skvelá a na strane druhej v niečom nedostatočná. Tak napríklad kampaň je výborná, pútavá a originálna. Jej misie sú rozmanité, prostredia absolútne unikátne a príbeh zaujímavý. Bohužiaľ sa však celá kampaň dá dohrať behom niekoľkých hodín. Ak ste priemerní RTS-kári, zvládnete kampaň nadobro behom 4 hodín. Mód War of the Ring je veľmi zaujímavým prídavkom. No je až príliš jednoduchý a v mnohých smeroch nedomyslený. Takže ak ste čakali Battle for Middle-Earth 2 RTS + TBS v jednom, asi vás sklamem.

Pre ľudí, ktorí sa na túto hru tešili a deň jej vydania si zaznačili fixkou do kalendára, však tieto moje náreky nad nedostatkami nič znamenať nebudú. Týkajú sa totižto len vedľajších záležitostí. Hra ako taká je koniec koncov výbornou stratégiu, ktorá si zo zobrala zo svojho predošlého dielu a zo všetkých dnešných RTS hier len to najlepšie. Skirmish mód vás môže zabaviť ešte na veľmi dlhú dobu, rás je 6, máp veľa a nepriateľ náročný, ale k tomu sa dostaneme ešte neskôr.

MULTIPLAYER 8 / 10
(špeciálne na žiadosť LEAX-a :) Pokiaľ nový systém niečomu veľmi pomohol, tak je to rozhodne multiplayer. Hra pre viacerých hráčov musí poskytovať množstvo možností ako nakloniť misky váh na svoju stranu, tak aby sa dali vymýšľať rôzne zákerné taktiky a finty. Tým, že vás systém stavania baní núti rozliezť sa po celej mape, len zväčšuje bojisko, čo hre tak isto prospieva, keďže sa rozhodne nebude bojovať len na jednom mieste. K tomu všetkému si pripojte rôzne druhy špeciálnych síl, možnosť vytvárať vlastných hrdinov, kopec máp a o zábavu na internete, či so susedom po LAN-e máte vystarané. Stačí si vybrať, či chcete klasický mód alebo War of the Ring a môžete sa na to vrhnúť.

         

ZVUKOVÉ EFEKTY 9 / 10
Zvuková kulisa je pochopiteľne na vysokej úrovni, EA má dosť peňazí, takže si určite môže najať tých najlepších zvuko-robičov, ktorí vám z kopy špagiet spravia zvuk čriev čerstvo vypadnutých z trolla, či z pokazeného ventilátora piskot Nazgula. Čiže všetky zvuky, ktoré poznáte z filmov, nájdete aj v hre. Dabing je tak isto vysoko profesionálny. Moje uši síce nie sú dokonalé, no zdalo sa mi, že hlavní hrdinovia boli nadabovaní autentickými hercami z filmovej trilógie. Ak som sa náhodou sekol a sú to všetko amatéri, sekeru si zaslúžim, no kým to nikto neodhalí, dávam za to ruku do ohňa.

HUDBA 8 / 10
Maličkosť, no občas dokáže z nudnej scény vytvoriť hrôzostrašný moment a z obyčajného lúčenia pompézne zbohom. Pokiaľ ide o animované sekvencie medzi jednotlivými misiami, hudba spĺňa náročnú latku, ktorú jej nastavil predchádzajúci diel. Samozrejme aj melódie počas samotnej hry sú na úrovni, veď predsa idú po stopách Howarda Shora. Možno by som ocenil trochu výraznejšie pritvrdiť počas súbojov, bolo by lepšie, keby tú hudbu človek mohol viac cítiť, ale to už je len môj subjektívny dojem.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 9 / 10
Už v preview, ktoré sme nedávno uverejnili, som sa vytešoval z náročnosti, ktorú demoverzia hry poskytovala. Počítač bol na „hard“ stupni skutočnou výzvou a boj s ním trval vyše hodiny, na stupeň „brutal“ som sa preto radšej ani neodvážil. Neviem, či som len prenikol do systému hry, no vo finálnej verzii hry to už až také ťažké nebolo. V každom prípade jednotlivé úrovne spĺňajú to, čo by ste od nich mohli čakať. Kampaň na strednej obtiažnosti, je až na niektoré drobné okamihy jednoduchá, tá pravá zábava sa začína až na najťažšom stupni. No v kampani žiadnu extra-špeciálnu výzvu tak či tak nečakajte. Náročnosť je vec úzko spätá s umelou inteligenciou (asi preto to máme v jednej kategórii, hmm, že ?). Tá je na tom veľmi dobre, pretože hrať s počítačom je naozaj zábava. On sa skutočne snaží, obíde vašu základňu zvrchu a zničí vám záložné zdroje surovín. Útočí aj zospodu, zľava, či sprava. Používa hrdinov, obliehacie stroje, vylepšuje jednotky. Jediné, čo mu snáď chýba, je trošku väčšia nepredvídateľnosť a schopnosť vymýšľať zákernosti, ale na to si ešte chvíľku budeme musieť počkať.

           

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Aritmetickým priemerom vám možno vyjde trochu lepšia známka, no nemôžem si dovoliť dať tejto hre niečo viac ako štyri hviezdičky. Viac si jednoducho nezaslúži, v porovnaní s Empire at War určite nie. Tieto dve hry (aj keď z úplne iného súdka) sú na tom približne rovnako. Star Wars poskytla strategické orgie sci-fi fanúšikom, a tí na fantasy strane barikády sa svojho vykúpenia dočkali práve teraz. Battle for Middle-earth 2 je skvelá stratégia, Age of Empires 3 už máte asi všetci dohraté, takže kupujte, kupujte, kupujte.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Má tu veľkú základňu, hovoria o Uhríkovi v Nitre. Súperi kandidatúru extrémistu zľahčujú

V Banskobystrickom kraji kandidáti zisťujú preferencie pravidelne.

DOMOV

Slovensku hrozí, že príde o desiatky miliónov eur

Peniaze z Únie Slovensko zrejme nestihne odčerpať do konca roka.

ŠPORT

Sagana možno čaká deň, keď nezaprší

Aký je nórsky Bergen, mesto, v ktorom bude cyklista bojovať o titul.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

Neprehliadnite tiež

DETSKÁ RUBRIKA

Kone nám tisícky rokov uľahčujú život. Svoju silu si neuvedomujú

Splašený kôň môže človeku ublížiť, ak urobí nečakaný skok alebo vyhodí kopytami, nerobí to však schválne. Kone totiž nie sú agresívne.

Biometriu chcú už aj supermarkety

Ukážete prst a odchádzate s nákupom. Bez toho, aby sa ktokoľvek zaujímal o vaše odtlačky.

Morský koník ako zberač odpadu a smutný osud tigra. Pozrite si finalistov o najlepšieho fotky prírody

Wildlife Photographer of the Year organizuje Prírodopisné múzeum v Londýne.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 492
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 159
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 4 779
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 3 874
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 262
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 119
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 084
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 001
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 628
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 385