Star Wars: Empire at War - konečne poriadna Star Wars stratégia!

Star Wars hra sem, Star Wars hra tam. Do dnešného dňa sa ich do obehu dostalo niekoľko. Strieľačky, simulátory, RPGčka... niektoré kvalitnejšie, iné zase o niečo menej. Hviezdnym vojnám však do dnešného dňa jedna veľmi dôležitá vec chýbala a to poriadna s

Pokusy využiť svet Georga Lucasa v real-timovej stratégii by sa dali spočítať na prstoch jednej ruky, boli totižto presne dva (Force Commander, Galactic Battlegrounds). Kedysi dávno sa dokonca objavila istá ťahová stratégia Rebellion, pomerne zaujímavá, no až príliš zložitá a v mnohých aspektoch nedomyslená. Takže áno, Star Wars doteraz chýbala poriadna stratégia ako soľ. Empire at War je presne tým korením, ktoré každý z nás (stratégov) potrebuje. Nie len, že je vynikajúcou Star Wars stratégiou, je dokonca vynikajúcou stratégiu ako takou. Nie je mi zvykom hneď od začiatku robiť takéto uzávery, ale myslím, že túto hru môžem odporučiť naozaj každému, kto rád hýbe s panáčikmi, lodičkami a stavia si budovy. To, že je to dobrá hra teda už viete. Teraz vám už len zostáva dozvedieť sa o čom vlastne konkrétne je a čo všetko jej k 5 hviezdičkovej dokonalosti chýba.

Star Wars je sci-fi trilógia (hovorím o starej trilógii, ktorej sa hra týka), ktorá veľmi zaujímavo a dosť široko popisuje ako vesmírne súboje, tak pozemné bitky či súboje tvárou v tvár. Práve preto je tento svet vďačným námetom pre široké spektrum počítačových hier. Čo však v prípade strategických hier? Ostáva nám zodpovedať si otázku, ktorej časti sveta Hviezdnych vojen sa táto hra venuje. Vesmíru alebo pozemným bitkám? Možno už väčšina z vás vie, že obidvom a navyše to všetko zaobaľuje do vesmírno-manažerskej stratégie v štýle Master of Orion. Samozrejme veľmi (pre istotu ešte raz zopakujem, veľmi) zjednodušene.

Začnem pekne z vrchu a to pri práve spomínanom vesmírnom manažmente. Vy ako vodca rebelského povstania (či Impéria), máte na starosti spravovať niekoľko hviezdnych systémov, ktoré sa na mape galaxie nachádzajú. Dantooine, Hoth, Mon Calamari, Dagobah a Alderan, všetky tieto (a mnohé iné) systémy sú absolútne unikátne. Každý z nich má svoj vlastný bonus, ktorý buď znižuje cenu jednotiek, dáva planéte výhodu špionáže či možnosti najímať lovcov odmien alebo zlodejov. Planéty sa jedna od druhej líšia aj svojimi klimatickými podmienkami, ktoré ovplyvňujú počasie, ktoré môžete počas pozemnej bitky očakávať. Púštne búrky si veľmi nerozumejú s raketami, dážď zase s blastermi. Na planétach môžete stavať pomerne úzke spektrum budov, dokopy by ste ich napočítali maximálne 10. Na stratégiu takéhoto druhu je to však viac než len dostatok. Okrem budov, ktoré vám zaistia prísun kreditov alebo výrobu jednotiek, môžete (a hlavne musíte) budovať vesmírne stanice, ktoré okrem ochrany zabezpečujú aj budovanie lodí. Na prvý pohľad môže táto časť hry vyzerať pre mnohých hráčov nudne, no opak je pravdou. Manažment planét a systémov totižto beží v reálnom čase, takže okrem budovania musíte aj pozorne sledovať pohyb nepriateľských armád a pokiaľ možno vhodne a rýchlo naň reagovať. Ak sa rozhodnete, že spravovania bolo dosť, vyšlete svoju flotilu na nepriateľský systém a môžete sa pustiť do vesmírneho súboja. 

         

Vesmír v Empire at War je na rozdiel od toho skutočného len pseudo-3D. Takže ak ste čakali niečo v štýle hry Homeworld, máte asi smolu. Lode síce môžu chodiť pod seba a nad seba, no starajú sa o to prevažne samé a vy nemáte možnosť do toho nijak zasahovať. To však nič nemení na fakte, že aj tak dávajú vesmírne bitky dosť veľký priestor pre taktiku a to najmä vďaka prítomnosti vesmírnych staníc. Frontálny útok na takúto stanicu je totižto samovražda. Vašou jedinou možnosťou tak ostáva ostreľovať ju pomocou krížnikov, ktoré nesú ďalekonosné rakety. Samy sú však veľmi zraniteľné, takže ich musíte veľmi dôkladne ochraňovať. Ničenie samostatnej stanice by bola nuda, preto autori do hry zahrnuli niekoľko druhov lodí. Malé fregaty si hravo poradia so stíhačmi či bombardérmi, no slabé sú proti krížnikom. Krížniky sú ... a tak ďalej a tak ďalej. Jednoducho v Empire at War je veľmi dobre premyslená hierarchia jednotiek ako na strane Impéria, tak na strane rebelov či pirátov (tretia zúčastnená strana, nehrateľná). Dve hlavné sily sa však od seba dosť rapídne líšia. Impérium nedisponuje stíhačmi s dlhým doletom, takže všetky sú súčasťou krížnikov, ktoré ich automaticky vypúšťajú, všeobecne kladie Impérium dôraz najmä na veľkú palebnú silu. Rebeli na druhú stranu kladú dôraz na kvantitu a široké spektrum lodí. Ich krížniky majú možnosť previesť všetku dostupnú energiu do štítov fregaty zase do motorov. Najzaujímavejšie je, že všetky väčšie lode (a stanice) majú sub-systémy (motory, zbrane, hangár, štíty), ktoré sa dajú samostatne zamerať. Takže na poli zničená loď je skutočne len spolovice tak nebezpečná.

Po vesmírnom súboji prichádza na rad vysadenie vašich jednotiek na povrch planéty. Na začiatku vždy začínate s jedným strategickým bodom pod vašou kontrolou, pričom na mape zvyknú byť ešte ďalšie 2-3. Tieto body nie sú dôležité len zo strategického hľadiska, čím viac ich totiž ovládate, tým viac posíl môžete do boja povolať (na rozdiel od vesmírneho súboja, kde máte tento počet konštantný). Z toho vyplýva, že aj keď si na inváziu pripravíte tisíce jednotiek, naraz môžete využívať len určitý počet. Okrem strategických bodov obsahujú pozemné mapy aj tak zvané „build points“, čiže miesta, na ktorých si po ich obsadení môžete postaviť obrannú vežu, opravárenské stanovište alebo akýsi radar. Podobne ako aj pri vesmírnych súbojoch, sú aj pozemné jednotky diferencované do akejsi hierarchie. Každá je dobrá na niečo iné a je len na vás ako sa s tým vyrovnáte. Aj keď napríklad také AT-AT je dobré asi proti hocičomu... ale na druhú stranu viete ako to dopadlo v Star Wars V.

Pozemných bitiek sa veľmi často zúčastňujú aj domáci obyvatelia, ako napríklad gungani, mon calamari, huti a samozrejme aj ľudia (nájdete tu všetky rasy zo Star Wars). Niekedy stoja na strane Impéria, niekedy na strane rebelov a podľa toho, ktorú stranu práve ovládate budete proti domorodcom buď bojovať alebo ich služby využívať. Všeobecne sa nejedná o príliš veľkú silu, no na zabavenie nepriateľa sa hodia. Okrem domorodcov sa boja môžu zúčastniť aj hrdinovia. Stará známa dvojka Han Solo a Chewie dokážu obsadzovať vozidlá, hádzať EMP granáty a v prípade potreby veľmi rýchlo utiecť do bezpečia. Niektorí hrdinovia sa môžu zapojiť aj do vesmírnych bitiek, napríklad taká letka Lorda Vadera je prakticky nesmrteľná a dokáže s nepriateľských stíhačov behom niekoľkých sekúnd narobiť kopu šrotu, podobne je na tom aj Solov Milenium Falcon.

Hru treba pochváliť najmä za poskytnuté herné módy. Okrem kampane za obe strany, v ktorej sa budete predierať dejovou líniou štvrtej epizódy, ponúka Empire at War aj Conquest mód, v ktorom si môžete vyskúšať dobývanie galaxie bez konkrétneho príbehu, ktorý by vás mohol obťažovať v kampani. Ak vám nevyhovuje až príliš veľká rozmanitosť v kampani a conquest móde, nesúca so sebou starosť o manažment, je tu pripravený úplne klasický skirmish. Vyberiete si pozemnú či vesmírnu mapu a môžete sa vrhnúť na oveľa klasickejší štýl hrania. Budete obsadzovať budovy, ktoré zabezpečujú prísun kreditov a za ne potom budovať jednotky, tak ako tomu býva v klasických RTS-kách. 

          

GRAFIKA 9 / 10
Z vydaných screenshotov a videí, by si každý hráč mohol domyslieť, že sa v Empire at War nebudeme stretávať s nejakou béčkovou grafikou. No poviem vám, že v pohybe, na maximálnych detailoch, so zapnutým anizotropným filtrovaním a antialiasingom, vyzerá hra absolútne úžasne. Na prvú priečku by som rozhodne zaradil vysokokvalitné textúry, ktoré robia s Imperiálnych hviezdnych krížnikov pastvu pre oči. V tesnom závese za nimi sú výborné efekty, najmä pokiaľ ide o výbuchy a dym. Vidieť rozpadať sa vesmírnu stanicu či obrovské lode je polovica motivácie pri hraní vesmírnych súbojov. Jediné čo by som vytkol vesmírnej časti, je trochu malá rozmanitosť. Áno je pravda, že vesmír ma iba jednu farbu a nič v ňom dokopy nie je... no napríklad hmloviny by mohli byť o kúsoček rozmanitejšie.

Pokiaľ ide o rozmanitosť prostredia, je to asi jediný prípad, na ktorý sa môžem sťažovať, vlastne preto som to spomenul. Pozemné mapy sú totižto prvotriednym príkladom ako vytvoriť množstvo absolútne odlišných a pri tom zaujímavých prostredí. Niekedy bojujete v mestách rôzneho druhu, inokedy zase v močiaroch, púšti či snehu. Nevyhnete sa ani nehostinným prostrediam asteroidov, jednoducho neustále bojujete v inom prostredí. Všetko navyše v prvotriednej grafickej kvalite, ktorej výborným reprezentantom sú púštne búrky na planéte Tatooine.

Veľkým plusom je, že grafika nestráca na príťažlivosti ani pri maximálnom priblížení, čoho vo veľkej miere využíva cinematic mód, ktorý si počas bojov môžete zapnúť. Ten vám poskytuje rôzne zábery z bojiska, simulujúc pri tom scény z filmu. Je síce pravda, že táto funkcia by sa dala ešte vo viacerých smeroch vylepšiť, no tak či tak bod za nápad si autori zaslúžia. Keď už som spomenul ten cinematic mód, nedá mi nespomenúť, že občas pri ňom vypadávajú, či blikajú tiene, týka sa to však iba pozemných máp a najmä pokiaľ obsahujú bohatú flóru. A na záver si ešte trochu do tejto hry pichnem, postavičky vojakov by mohli mať ešte o kúsoček viac polygónov, ale to už len tak aby to nevyzeralo, že grafika je úplne dokonalá.

INTERFACE 7 / 10
Autori si zaslúžia pochváliť za to akým spôsobom zvládli manažovanie jednotiek počas súbojov. Všetky sa v spodnej lište rozdeľujú do skupín, podľa spoločných špeciálnych schopností, ktorými disponujú, môžete tak bez problémov a veľmi rýchlo všetky tieto finty využívať aj v prípade, že máte označené rozmanité jednotky. Šalamúnsky vyriešili autori viditeľnosť stíhačov, ktoré sú v porovnaní so statnými loďami veľmi malé. Majú totiž nad sebou neveľkú ikonku, podľa ktorej ich veľmi rýchlo rozoznáte a v prípade potreby označíte. Tak isto môžete podľa nich v niektorých prípadoch vidieť, momentálne bojujúce stíhače.

Interface má však aj zopár defektov, ktoré hranie trochu znepríjemňujú. Predovšetkým sa počas conquest módu a kampane vypínajú niektoré možnosti, ktoré si tak musíte neustále po súbojoch zapínať. Ide najmä o štatistické údaje. Medzi tie nešťastné veci by sa dal zaradiť fakt, že hra vám síce oznámi ak sa k vášmu systému blíži nepriateľská flotila, no akosi zabudne určiť ku ktorému. Minimapa to je ďalší malý detail do partie. Všetky jednotky okrem staníc a tých úplne najväčších lodí, majú totiž na mapke rovnakú veľkosť. Takže nerozoznáte letku bombardérov od o dosť väčšieho torpédoborca a ten zas od maličkej fregaty. Možno je napriek predloženým nedostatkom výsledné hodnotenie dosť malé, no v hre sa vyskytuje ešte pár, síce veľmi malých, ale občas trochu otravným nedostatkov, ktoré v konečnom zúčtovaní spravia svoje. 

         

HRATEĽNOSŤ 9 / 10
Neviem či je to tým, že som sa ako malý chlapec hrával na Lorda Vadera, alebo tým, že milujem stratégie, ale túto hru som aj s jej obidvoma kampaňami zhltol na jeden šup. Od kedy som ju zapol prvý krát, nehral som nič iné. Čím to je? Asi kombináciou všetkých možných elementov, od postavenia planéty X až po telepatické aktivity ľudí v mojom okolí. Spojenie akoby troch druhov stratégií do jednej bol podľa môjho názoru skvelý nápad a nie len pokiaľ ide o hru z prostredia Star Wars. Nepamätám sa, či vôbec nejaká hra tieto tri zložky tak dobre skĺbila. Kampaň síce obsahuje len zopár misií, ktoré by sa dali nazvať klasickými, v tom zmysle slova, že zapadajú do nejakého väčšieho príbehu. Napriek tomu však máte čo v kampani robiť, postupujete po technologickom strome v pred a tešíte sa na nové jednotky, ktoré potom obratom otestujete v boji. Hra sa nemusí končiť ani po dohratí kampane, ako som už spomínal, skirmish mód prináša úplne iný systém na aký si zvyknete v kampani a to sú ďalšie hodiny zábavy na viac.

Kde môže byť problém? Na čo môžete naraziť možno práve vy ak sa rozhodnete hru si vyskúšať? No v práve v tom spojení troch elementov (vesmírne a pozemné súboje + manažment systémov). Tým, že sa autori snažili pokryť úplne všetko, neostal čas ani priestor na detaily. Ako náhle sa vám jedna z týchto častí znechutí, máte po zábave, pretože sústrediť sa iba na jednu nemá význam. Nájdete totižto oveľa lepšie zachytené pozemné súboje a oveľa lepšie spravený manažment v iných stratégiách. Mapy sú totižto väčšinou malé a všetky súboje väčšinou rovnaké. Boje tak netrvajú viac ako 10-15 minút, tri – štyri taktické rozhodnutia väčšinou vyriešia/pokazia celý útok. Zopakujem to ešte raz, Empire at War je ako celok výborná hra, nevšimnete si ako vám pri nej uteká čas, práve z toho dôvodu dávam hrateľnosti takmer maximálne hodnotenie. Ak ale hľadáte prepracované pozemné bitky a zdĺhavé, do najmenšieho detailu premyslené vesmírne súboje, ste na zlom mieste.

MULTIPLAYER  
Nebol testovaný.

ZVUKOVÉ EFEKTY 9 / 10
Typické zvuky imperiálnych stíhačov zdobia svojou prítomnosťou všetky bojiská. Taktiež streľba s blasterov alebo ionových kanónov. K tomu všetkému ešte pridám chôdzu AT-AT a AT-ST vozidiel a výsledná zvuková kulisa môže byť každému Star Wars priaznivcovi jasná. Vojnová vrava v tých najmasovejších rozmeroch pôsobí po zvukovej stránke výborne. Druhou kapitolou je dabing a hovorené slovo. Je asi každému jasné, že Harrisona Forda nikto na nejakú počítačovú hru nenahovorí, tak isto aj ostatných starých známych hercov, takže väčšinou ide o úplne iných ľudí, než akí hrali vo filmovej trilógii. Napriek tomu sa úlohy zmocnili výborne, takmer všetky hlasy sa totižto veľmi realisticky podobajú, samozrejme aj tu sa nájde zopár výnimiek, no to na druhú stranu kompenzuje úroveň kvality dabingu. 

         

HUDBA 9 / 10
Melódie Johna Williamsa boli do hry zakomponované s majstrovskou precíznosťou. Všetky na seba plynulo nadväzujú, sú výborne namiešané a vždy vhodne zvolené. Veď tak úžasným soundtrackom (áno som fanúšik Star Wars a v tomto smere nemám objektívny názor :), sa nedá nič pokaziť, človek sa jednoducho musí rozplývať vždy keď to počuje. Nebyť hudby tak by som záverečné titulky určite až do konca pozerať nevydržal.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Jedna vec s ktorou som nebol spokojný bola rozhodne náročnosť. Na najľahšom stupni som kampaň hrať neskúšal, no na zvyšných dvoch áno. Najprv to bola „Hard“ kampaň za rebelov, pri ktorej som zozačiatku doslova trpel. Každučkú sekundu som si musel veľmi dobre premyslieť, každý úvodný súboj krvopotne vybojovať. No od istého momentu (asi v polovici) sa Impérium akoby rozpadlo a ja som nemal najmenší problém a slovo Hard, stratilo svoj význam (napriek tomu, že ho hra dovtedy plnila na 100%). Potom som sa vrhol na kampaň za Impérium a to na strednom stupni náročnosti. Neviem, či to bolo zvolenou stranou alebo obtiažnosťou (skôr tým), ale hra bola detsky ľahká. Nepamätám si na moment v ktorom by som mal nejaký problém. Na druhej strane stojí skirmish mód v ktorom je to už o niečo lepšie a jednotlivé stupne sú adekvátne svojmu názvu.

S náročnosťou ako takou a predovšetkým s jej vyváženosťou sa autori trochu sekli. Ako na tom ostala umelá inteligencia? Závažnejšie chyby som nenašiel. Nepriateľ sa snažil útočiť z viacerých strán, podnikal cielené útoky na tie zbrane, ktoré ho ohrozovali najviac a celkovo pôsobil relatívne rozumne. No aj tu sa občas objavuje syndróm zlomu. Kým má nepriateľ dostatok všetkého, je nebezpečný. V prípade, že mu ostanú iba zvyšky armády, len zmätkuje a je bezzubý. A to by som od neho čakal aspoň jedno záverečné zoskupenie a pokus spôsobiť mi čo najväčšie škody. Tak isto vravím o jednotlivých bitkách v conquest móde a kampani, skirmish sa mi zdal byť v poriadku. Asi je to spôsobené rozdielnym systémom hrania. 

           

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Väčšina herných magazínov sa zhoduje na nasledovnom hodnotení, nebudem ani ja trhať partu, aby som nikoho nezmiatol. Empire at War je výborná stratégia a jedna z tých lepších Star Wars hier, o tom niet pochýb. Ja osobne som ju hltal veľkou lyžicou od začiatku až do konca. Ak trochu prižmúrite oči nad niektorými nedostatkami, ktoré sú koniec koncov len drobnosťami, tak sa do hry ponoríte taktiež. Skúste, podľa mňa to stojí za to. Suma sumárum zo všetkým sú to však „len“ štyri hviezdičky.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral. V Štúrove žena štrnásť rokov púšťala od rána do večera nahlas operné árie

KOMENTÁRE

Buďte vďační za Fica. My Česi máme iných komunistov

Komunistická strana Čiech a Moravy je ojedinelým reliktom.

Neprehliadnite tiež

Ako legálne pozerať Hru o tróny bez káblovky cez web

Predplatné stojí necelých 10 eur za mesiac a dostanete prístup k ďalším seriálom a filmom.

OBJEKTÍV

Vlezie medzi sutiny aj do tela. Nový robot sa pohybuje ako vinič

Mäkký robot pomôže pri záchranárskych prácach či v medicíne.

Vedci opravili fyziku, protón je v skutočnosti ešte ľahší

Meranie je trikrát presnejšie ako doterajšie výsledky.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 597
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 4 774
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 189
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 819
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 511
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 071
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 796
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 571
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 119
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 658