rada tu neexistuje, no vedci ponúkajú aspoň základný kľúč k rozhodovaniu. Podľa nich existujú dve základné skupiny používateľov. V skupinách „orientovaných dovnútra“ sa mobil chápe ako rušivý prvok. Ak členovi tejto skupiny zazvoní telefón, ospravedlní sa a opustí skupinu – vstane od stola v reštaurácii alebo sa aspoň telom otočí od ostatných, ak nemôže odísť. Snaží sa tak nielen vydobyť si kúsok súkromia, ale zároveň signalizuje, že rešpektuje pravidlá skupiny.
Naproti tomu v skupinách „orientovaných navonok“, ktoré tvoria najmä mladí ľudia, sa vníma mobilná komunikácia oveľa uvoľnenejšie. Po zazvonení telefónu nielen fyzicky neopustia spoločnosť, ale často ani neprerušia prebiehajúcu komunikáciu a dokážu telefonovať a zároveň stále vnímať dianie okolo seba. Pre členov tejto skupiny je typické, že po príchode do spoločnosti svoj mobil „vystavia“ (napríklad ho položia pred seba na stôl).
Spoločenský konflikt sa objavuje v situácii, keď sú prítomní členovia oboch skupín – okamžite medzi nimi vzniká napätie a antipatia a zazvonenie telefónu vás v zmiešanej skupine spoľahlivo vyčlení zo spoločnosti. Ak chcete vedieť, či sa vaši partneri necítia dotknutí vaším telefonovaním, všímajte si, či nezačnú náhle predstierať apatiu a nezáujem o vašu konverzáciu, alebo či sa nezačnú ostentatívne zaoberať inou činnosťou – to všetko sú znaky, že ste podľa nich prekročili hranicu slušnosti.
(rha)