Ratchet: Gladiator - tvrdý boj o život v aréne

Pôvodný Ratchet & Clank sa Insomniacu podaril. Nejeden recenzent ho označil za najlepšiu plošinovku pre PS2. Ďalším pokračovaniam už len stačilo pridať zopár vylepšení a pozlátko bolo na svete. Lenže čo pridať do štvrtého dielu, keď už boli vysúkané posle

Vypustenie súčasnej generácie konzol na trh vyvolalo nemalý rozruch v radách hráčov o čase potrebnom na dokončenie tak komplexných hier, aké sa v nadchádzajúcej ére dostanú na pulty obchodov. Počiatočné domnienky potvrdzuje nielen šesťročný vývoj Resident Evil 4, pretrvávajúci viac než štvorročný vývoj novej Zeldy, ale aj množstvo ďalších. Nedávno sme vás v súvislosti so spoločnosťou Naughty Dog informovali o prekvapivo rýchlom vydaní Jak X. Avšak v porovnaní s americkým štúdiom Insomniac, ktoré vydalo v priebehu troch rokov štyri tituly, má stále čo doháňať.

Pravdou je, že i v dnešnej dobe je možné vydať väčšie množstvo titulov v krátkom časovom horizonte. Príkladom môže byť spoločnosť Square Enix, ktorá s cieľom zabrániť neúnosnému čakaniu prišla so skvelým nápadom súčasného vyvíjania viacerých pokračovaní. Vytvorila niekoľko týmov, vďaka ktorým už dnes vieme o započatých prácach na Final Fantasy XIII, pričom na dvanástom pokračovaní sa stále pracuje. Insomniac však zastrešuje len jeden tím a vydať štyri hry v priebehu troch rokov znamená (aj napriek nesporným kvalitám spoločnosti) prinajmenšom preceňovanie vlastných schopností.

Pôvodný Ratchet & Clank sa Insomniacu skutočne podaril a nejeden recenzent ho označil za najlepšiu plošinovku pre PlayStation 2. Ďalším pokračovaniam už len stačilo pridať zopár vylepšení a pozlátko bolo na svete. Novo vzniknuté pokračovania sa samozrejme servírovali sťa plnohodnotné tituly. Lenže čo pridať do štvrtého dielu, keď už boli vysúkané posledné esa z rukáva? Zopakovanie predošlej taktiky by bolo vyslovene hazardovanie s trpezlivosťou fanúšikov. Nakoniec sa dostavil zaujímavý nápad, rozhodne netypický pre herné pokračovania, ubrať, a to v doslovnom význame slova. Výsledkom je okresanie ponúk, máp, zbraní, postáv, príbehu a v neposlednej rade nerozlúčnej dvojky.

Podobnosť s novými Jakovými dobrodružstvami nekončí iba rýchlym dokončením oboch titulov, ale aj pozadím zápletky. I v tomto prípade sú naši hrdinovia k svojim činom prinútení pod hrozbou smrti. Úvodnú animáciu otvára prepad a následný únos Ratchetovej posádky. Krátko po jeho prebraní z bezvedomia zisťuje, že obojok, ktorý má okolo krku, nie je žiadnym módnym doplnkom, ale bombou pripravenou kedykoľvek explodovať. Účasť na životu nebezpečných misiách sa spočiatku javí ako jediná možná záchrana. Nový Ratchet predstavuje akúsi paródiu na rôzne reality show, ktoré prenikli už aj na Slovensko. Nakoľko scenáristami sú samotní diváci a tí vyžadujú stále väčšiu mieru adrenalínu a rizika, došlo k vytvoreniu bojovej show s názvom Dreadzone. Účastníci v nej musia porážať nielen hordy bežných nepriateľov, ale aj samých seba, čo predstavuje akýsi vrchol, pri ktorých raitingy dosadajú astronomických výšok. Celé maticoprelievanie má pod palcom Gleeman Vox, ktorý násilným spôsobom dotiahol na pôdu arén hrdinov a osobne dohliada aj na ich zdiskreditovaní pred verejnosťou. Inak povedané, on sám odzrkadľuje dychtivosť našich televízii a bulvárnej tlače. Hra tak prichádza v pravý čas, aby poukázala na nezmyselnosť, s akou sa stretávame dennodenne (i keď v značne umiernenej podobe).

GRAFIKA 9 / 10
Excelentné prevedenie RG je dôkazom skutočného potenciálu dosluhujúcej PlayStation 2. Pri pohľade na detailné textúry postáv a prostredia sa vynára otázka - je nová generácia konzol skutočne potrebná? Samotný Ratchet ako aj prostredia sú prakticky totožné s Up Your Arsenal (UYA), no tu a tam je badať drobné vylepšenia. Plynulé animácie a neutíchajúce bojové scény si takmer za každých okolností udržiavajú konštantný framerate. Pokojne môžem povedať, že máme čo dočinenia s jedným z najlepších enginov, aký bol pre PS2 vytvorený. Nepatrné spomalenia sú naozaj ojedinelým javom.

INTERFACE 8 / 10
Hneď jedna z prvých hodnotiacich kategórii nekorešponduje s prológom. Na rozdiel od vyššie spomínaných obmedzení, si menu nielenže ponechalo svoju tvár, ale prinieslo i viacero noviniek, počnúc výberom obtiažností. Získané a stále neodhalené skilly si znovu našli svoje miesto v prehľadnom menu. Zvláštna pozornosť bola venovaná aj multiplayerovým možnostiam, ktoré sú tentoraz na omnoho vyššej úrovni než už v spomínanom UYA. Naviac ak nepočítame niekoľko-obrazové prelety rakety vesmírom pred začatím misie, s loadingami sa opäť nestretneme.

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Ako som už naznačil v úvode, Ratchet Gladiator je prvým v sérii bez Clanka. V Dreadzone je totižto lepšie mať koordinátora než (nápomocnú) príťaž na chrbte a tak zatiaľ čo vy budete bojovať s hordami nepriateľov, Clank bude sedieť v pohodlí malého vesmírneho strediska a čas od času utrúsi aj nejakú tu dobrú radu. Nakoľko sa ale v hre nachádza i váš verný priateľ AI, núdza o vylepšenia nebude. Tentoraz zostrojil dvoch bojových robotov, ktorých úlohou je Ratcheta chrániť a pomáhať mu za každých okolností. Vďaka smerovým tlačidlám ich máte neustále pod kontrolou. Za týmto účelom vzniklo malé menu v ľavom dolnom rohu obrazovky a aby nedošlo k ich komickým zaseknutiam o povrch planét alebo stien komplexov, autori ich obdarili schopnosťou teleportovať sa. Vznášanie im zasa zabraňuje pádom do roklín či inak nebezpečných povrchov.

Ovládanie a súbojová zložka žiarili už aj v predošlých dieloch a Gladiator nie je žiadnou výnimkou. Avšak vybalansovanie účinku jednotlivých zbraní chýba. Francúzky kľúč je aj napriek možnému zdokonaľovaniu slabou zbraňou i v nižších obtiažnostiach. Zbrane by sme ďalej mohli rozčleniť na nevyužiteľné, silné a ideálne. Sú nápadité, no bez adekvátneho rozdelenia pomerov účinnosti a rýchlosti. Nakoniec, čo by sme aj čakali, keď sa ich počet zredukoval na desať. Na nepoznanie sa zmenil i systém modifikácie zbraní. RG ponúka dva módy: Alpha a Omega. Alpha pri dosiahnutí nového levelu zvyšuje základné funkcie ako množstvo munície či rýchlosť paľby. Omega módy na druhej strane radikálne zvyšujú silu zbraní v závislosti od nastaveného vedľajšieho efektu. V hre sa ich znovu nachádza niekoľko, od napalmu cez elektrické výboje až po mrznúcu zmes. 

Neodmysliteľnou súčasťou série sú RPG prvky. Znovu po vzore predošlých dielov sa zväčšuje Ratchetova energia a sila zbraní, ktoré majú teraz k dispozícii až neuveriteľných 99 levelov. Svoje zastúpenie si dokonca našiel aj akýsi overdrive (názov miery preťaženia z FF X) robotov. Navyše, ak si k tomu pripočítame i možnosť zasadnúť za jeden zo štyroch dopravno-bojových prostriedkov, dostávame prekvapivo zábavne pasáže. Škoda len ich (vo väčšine prípadov) napevno daných umiestnení v misiách.

MULTIPLAYER 8 / 10
Hra pre viacerých hráčov už pri prvom pohľade pôsobí prepracovanejším dojmom než v YUA. Dôvodov je hneď niekoľko. Prvým je rozšírenie ponuky módov. Vybrať si môžete z aktuálnej ponuky piatich, zahŕňajúcich dobre známy Capture the Flag a Deathmatch. Druhá zmena sa týka rozsiahlosti jednotlivých oblastí. No i napriek zjavnej zmene k lepšiemu sa nemôžem ubrániť pocitu, že výsledok je iba vedľajším dôsledkom zrýchleného vývoja. Veď vyňať určitý úsek z misie a následne na to ho zaradiť k voliteľným bojovým poliam v multiplayeri nie je žiadnym umením.

ZVUKOVÉ EFEKTY 8 / 10
Opäť (aj keď tentoraz už možno naposledy) si vypočujeme prazvláštny, tlmený efekt pri náraze francuzáka o zem, cingot desiatok matíc a Jamesa Arnolda Taylora (Tidus) v role Ratcheta.

HUDBA 7 / 10
Ratchet Gladiator si naďalej vykračuje vlastnou, zlatou strednou cestou v štýle klasického techna a energickej muziky pri strete s nepriateľmi, obmieňajúcej sa s návštevou novej planéty.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
O vysokej náročnosti nemôže byť reč, a to aj napriek novinke v podobe voľby obtiažnosti. Každá z nich je skromným textom objasnená a tak si len stačí vybrať kategóriu odpovedajúcu vašim schopnostiam. Vaša voľba žiaľ iba čiastočne ovplyvní agresiu nepriateľov. Našťastie jedným z dobrých nápadov bolo umiestnenie logických quicksaveov, ktoré si automaticky zapamätajú úspešné splnenie cieľa misie. Druhým plusom v poradí je schopnosť priviesť k životu padlého robota, nech ste kdekoľvek.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Namiesto toho aby “gladiátorský“ Ratchet trafil do čierneho, páli ostošesť na všetky strany. No nie je osamoteným vojakom v poli, s takmer paralelným vydaným udreli aj jeho súkmeňovci: Jak a Sly. Finálny dojem ale zachraňuje pestrá diferenciácia nepriateľov a odlišný dizajn planét. Iróniou sú však niektoré scény parodujúce nenásytnosť spoločností pachtiacej po peniazoch. S najväčšou pravdepodobnosťou posledný výkrik Insomniacu pred príchodom PlayStation 3 nedopadol tak, ako by si mnohí predstavovali, a i nad samotnou budúcnosťou podarenej dvojky visí otáznik. Možno projekt I-8 zopakuje úspech, aký zožala firma v prvej etape životného cyklu PlayStation 2 s pôvodným Ratchet & Clank.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

Premiér Fico kráča iným smerom ako Visegrád

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Nie je za tým len ideológia. Veda vysvetľuje, čo spraví z ľudí teroristov

Islamský štát prehrá, zhodujú sa vedci. Na otázku, či tým hrozba pominie, hovoria jednoznačné nie.

NASA má plán, ako zachrániť planétu pred výbuchom supersopky

Americký úrad navrhol spôsob, ako by sa dalo zachrániť ľudstvo.

Ako zanikla záhadná kultúra na Veľkonočnom ostrove

Polemika zástancov prudkého ekosociálneho rozvratu a pomalšie účinkujúcich vplyvov míňa podstatu. Pôsobilo oboje.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 219
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 299
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 877
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 791
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 456
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 370
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 265
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 253
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 170
  10. Leto nekončí! 846