World War I - nudný klon Blitzkriegu

Zákopová vojna nikdy nebola pre stratégov zaujímavá, naopak, je skôr nudná. Práve preto je hier zo spomínaného konfliktu žalostne málo. Záujemcovia o toto historické obdobie môžu byť vďační za každý titul, ktorý sa na CD/DVD vylisuje. Môžu byť teda vďační

Nezabudnuteľný konflikt, ktorý si v histórii ľudstva vydobyl právoplatné miesto. Vtedy najmasovejšia, najkrvavejšia a najkrutejšia vojna všetkých čias. No keď si ju z herného hľadiska postavíme vedľa Druhej Svetovej vojny, bude vyzerať len ako malý trpaslík. Zákopová vojna nikdy nebola pre stratégov zaujímavá, ba naopak, je priam nudná. Práve z toho dôvodu je hier zo spomínaného konfliktu žalostne málo. Záujemcovia o toto historické obdobie môžu byť preto vďační za každý jeden titul, ktorý sa na CD/DVD vylisuje. Môžu byť teda vďační i za tento deň a túto hru, ktorá nesie príznačný názov: World War I (lokalizovaná verzia: 1. Svetová vojna).

Priznám sa, že strategické hry, ktoré sú poháňané šedivým enginom z Blitzkrieg jednotky, mi začali liezť na nervy už pred nejakým časom. Zo začiatku všetko vyzeralo krásne, strategicky pozitívni hráči mohli jasať, pretože každú chvíľu mali možnosť si vyskúšať iný konflikt, a to všetko v kvalite Blitzkriegu. Čo sa však plynúcim časom nestalo? Podobné hry sa kopili a kopili. A slová ako klišé a stereotyp začali dostávať ten pravý význam. Všetky sú presne o tom istom, a to nemám na mysli vojnu a ničenie. Každá jedna hra je úplne rovnaká, čo do systému, nápadov, kampane a štýlu boja. Nezáleží na tom, o ktoré obdobie ide, o ktoré prostredie ide, o ktorý národ ide, prosto všade nájdete presne to isté, len oblečené v inom šate. O to viac ma mojo srdco bolí, keď musím povedať, že jedna z mála hier z obdobia Prvej Svetovej Vojny, je tiež presne taká istá.

Keďže tento kvázi datadisk na Blitzkrieg, vydaný ako samostatný titul, má veľa bratov, je vysvetľovanie systému absolútne zbytočné. Čo viac si teda môžeme vysvetľovať? Môžeme si popísať, ako toto stvárnenie Prvej Svetovej vojny vyzerá pri pohľade voľným okom. Ako by si každý histórie znalý človek vedel domyslieť, budete si môcť vyskúšať hru za Nemecko. Samozrejme k tomu treba pripojiť Dohodu, ktorej súčasťou, ak sa nemýlim, bolo aj Cárske Rusko. To je však tak odlišné od západných štátov, že sa autori rozhodli spraviť preň plne samostatnú kampaň. Dokonca si v nej vyskúšate intervenciu počas revolúcie. To boli naši hlavní aktéri, teraz si predstavíme prostriedky, ktoré boli na dosiahnutie vojnových cieľov používané. Pechota je už tradičným účastníkom podobných akcií, takže si nenechala ujsť ani túto párty. Delostrelectvo, zásobovacie a technické vozidlá sú taktiež známe. Hra vám však ponúkne príjemné prekvapenie v podobe jazdectva, ktoré (zdanlivo) prináša nový rozmer do bojovej taktiky. Samozrejme nemôžeme zabudnúť na naše staré známe a veľmi obľúbené tanky. Viete si však približne predstaviť, ako tanky v tomto období približne vyzerali, takže ak zbadáte veľkú šedú škatuľu, s nemeckým emblémom, neostaňte prosím vás v šoku. Sem tam nejaké to lietadlo, a to je asi tak všetko.

          

GRAFIKA  4 / 10
Pred nedávnom by bolo hodnotenie vizuálnej stránky oveľa vyššie, no s pribúdajúcimi rokmi kvalita tohto enginu rapídne klesá. So zapnutým antialiasingom vyzerajú tanky ešte pomerne slušne (v rámci tolerancie), no ostatné prvky začínajú pôsobiť priam predpotopne. Pechota, budovy, stromy, terén, zákopy, efekty, animácia. Veľmi nerád podobné veci hovorím, ale ak vyjde ešte jedna hra na tomto engine, tak za grafiku dostane 0 hviezdičiek. Pri pohľade napríklad na nový 3DMark 2006, si človek povie, či k nám táto hra náhodou neprišla z iného storočia. Samozrejme grafika nie je všetko a priaznivcom tohto žánru, respektíve priaznivcom Blitzkrieg klonov, toto hodnotenie bude úplne ukradnuté. No možno tam vonku sú aj ľudia, ktorí sa tešili na výbornú hru spracúvajúcu Prvú Svetovú vojnu v dychberúcej grafike.

INTERFACE  7 / 10
Interface má veľké šťastie, pretože sa časom nedegraduje a dobrý nápad a spracovanie ostane pozitívne ohodnotené aj po rokoch. Bohužiaľ sa však môže stať, že autori spravia hru na osvedčenom engine, ktorý by mal priniesť osvedčený komerčný úspech (vzhľadom na náklady), zasadia ju do úplne iných podmienok a zrazu interface už nepostačuje. Množstvo funkcií je zbytočných, množstvo nefunguje tak, ako by ste si predstavovali. A na druhú stranu nepribudli také, ktoré by pre tento konflikt boli unikátne. Neberte si to zle, interface je vlastne plne vyhovujúci a postačujúci, človek však po určitom čase začne túžiť po nejakej zmene, po nejakom novom nápade. A práca kritika spočíva v určení tej pomyselnej hranice, ktorá povie, že to či ono je už otrepané. Originalita a inovácia sa cenia najviac zo všetkých prvkov.

           

HRATEĽNOSŤ  5 / 10
Ako som spomínal, budete si môcť vyskúšať aj nasadenie jazdy. Jej spracovanie je však absolútne smiešne, ak to porovnáte s realitou. Nielenže jej chýba potrebná rýchlosť a s tým súvisiace efektívne využitie. Jej nastavenie a spracovanie je nereálne. Neviem si predstaviť, že jazdec s jednoručnou zbraňou dokáže strieľať bez problémov na takú istú diaľku ako pešiak, ktorý pri tom leží. Je mi taktiež veľmi ťažké si pripustiť, že jazdectvo počas boja pred nepriateľom jednoducho zastalo, začalo strieľať a nehybne počas celého súboja postávalo. Veď od jazdectva by človek čakal rýchle „hit n’ run” útoky. Je síce pravda, že do hry pribudli aj prvky, ktoré sú pre Prvú Svetovú vojnu typické, ako napríklad pevnosti podobné hradom. No to je vlastne asi tak všetko. Celkovo je táto hra dosť vzdialená od toho, ako sa vojna v rokoch 1914 až 1918 skutočne viedla.

Jedným prvkom bolo spracovanie Prvej Svetovej vojny, ktoré podľa môjho názoru nedopadlo najšťastnejšie. Na druhej strane som už spomínal, že zo strategického hľadiska bol tento konflikt pomerne nudný a nezaujímavý, preto by sa táto chyba dala veľmi ľahko ospravedlniť (napríklad tak ako v manuále). Druhou vecou je však samotná hra a jej „zábavnosť“. Ak si zoberieme World War I ako jednu individuálnu hru a zabudneme na všetky predchádzajúce hry... takto sa však počítačové hry hodnotiť nemôžu. A ja sa jednoducho nemôžem zmieriť s pocitom, že rovnaké misie som hral už tisíc, možno miliónkrát predtým. Rovnaký scenár, rovnaké nápady - jedna intervencia počas revolúcie v Rusku to jednoducho nezachráni. Táto hra je určená pre úzky okruh ľudí, pre fanúšikov Blitzkrieg jednotky (ktorým som donedávna bol aj ja). Lenže ak si stokrát púšťate svoju obľúbenú skladbu, taktiež vás časom omrzí.

           

MULTIPLAYER
Možno by ste čakali vetu ako: "Načo sa budem opakovať, je to presne to isté, čo predtým." Asi vás prekvapím, no na niečo podobné v tomto prípade nemám právo. Nie z dôvodu, že by multiplayer bol úžasný a revolučný, no jednoducho preto, že autori sa ho neobťažovali do hry implementovať.

ZVUKOVÉ EFEKTY  7 / 10
Už je to nejaký čas, čo som písal recenziu na hru Great Battles of WW2: Stalingrad, no číslo z tejto recenzie mi poslúži veľmi dobre. Zvukové efekty sú priemerné vo všetkých aspektoch, vlastne tak isto ako vo všetkých hrách tohto typu. Nemôžeme očakávať, že by sa autori priveľmi venovali zvukom, ak sa takmer vôbec nevenovali hernému systému. Necítim žiadnu potrebu v tejto chvíli pokračovať a nenásilným spôsobom prejdeme na ďalšiu kategóriu.

          

HUDBA  8 / 10
Častokrát si vravím, že ma v podobných hrách na hudbe už nič prekvapiť nemôže. Ak je tematikou Druhá Svetová vojna, je soundtrack väčšinou rovnaký. Podobné pochodové melódie a typické hudobné nástroje som čakal aj v tejto hre. Som však rád, že som sa mýlil. Prvá svetová vojna (myslím tým teraz hru) vám po utíchnutí zbraní ponúkne melancholickú až depresívnu melódiu. Typickú pre pokoj v zákopoch, s množstvami mŕtvych tiel naokolo. V istom zmysle mi veľmi pripomínala melódie v niektorých starších hrách z obdobia 486-ky. Je to však čisto subjektívny pocit. Na druhej strane, ak sa veci dostanú do pohybu, karta sa obráti. Hudba sa zrýchli a prejde do akejsi „veselej“ víťaznej melódie, ktorej dominujú píšťalky. Neviem, aké melódie hrali počas Prvej svetovej vojny (asi žiadne však?), no myslím si, že hudba v tejto hre je natoľko nostalgická a v dobrom slova zmysle archaická, že svoj účel spĺňa vynikajúco.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 5 / 10
Náročnosť necháme teraz stranou, pretože latka bola jedného dňa nastavená a meniť sa ani v tomto prípade nebude (aj keď miestami som mal pocit, že táto hra je o kúsok ťažšia než ostatné). Sústreďme sa preto viac na umelú inteligenciu, z ktorej nemám veľmi dobrý pocit. Samozrejme, že čas sa posunul, takže kvalita inteligencie v staručkom Blitzkriegu vzhľadom na dnešnú dobu klesla. No ja mám pocit, že tu je ešte horšia ako vo všetkých ostatných klonoch tejto stratégie. Jazdu a jej správanie som už spomenul, k tomu sa viac vyjadrovať nebudem. No veľké prešľapy zažijete aj zo strany tankov a guľometčíkov, od ktorých by ste len veľmi ťažko chceli, aby sa sami bránili a reagovali na okolitú situáciu. Zatiaľ to vyzerá tak, že jediný problém s umelou inteligenciou je na strane vašich jednotiek. Nepriatelia vyzerajú na prvý pohľad celkom inteligentne, to pretože ich správanie je naskriptované. Ak obraňujete mesto, vyzerajú ich útoky ucelene a premyslene. No ak máte nejaké mestečko naopak dobiť vy, ostanete rozčarovaní. Nepriateľ nedokáže ani len preskupovať jednotky, dokonca ani len zaútočiť. Jediné, čo zvládne, je vyčkávanie na vlastnú smrť. A to je dnes bohužiaľ trochu málo.

           

ZÁVEREČNÝ VERDIKT  5 / 10
Aritmetický priemer je v tomto prípade nástroj neúčinný a keďže sme sa ešte nedohodli na váhach jednotlivých kategórií, ani vážený mi nepomôže. Skrátka matematika ma opäť raz sklamala, takže sa budem musieť obrátiť na svoj subjektívny dojem. Dve a pol hviezdičky. To je všetko, čo som ochotný tejto hre dať, viac ani bod. Neviem, komu by som 1. Svetovú vojnu mohol s pokojným svedomím odporúčiť. Priaznivci taktických stratégií budú na smrť unudení. Priaznivci Prvej Svetovej vojny rozčarovaní. Jedine v prípade, že ste zmeškali zopár stratégií z posledného obdobia a tento konflikt vás trochu zaujíma, môžete dať hre šancu a možno sa pri nej budete aj dobre baviť. No vedzte, že tam vonku sú aj hry, ktoré si vaše peniaze zaslúžia viac.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Vášáryová: Poľsko zažíva svoj mečiarizmus, už sme ho predbehli

Slovensko musí ukázať, že je iné ako susedné krajiny, hovorí bývalá veľvyslankyňa v Poľsku MAGDA VÁŠÁRYOVÁ.

PLUS

Miro Jaroš: Prekážajú mi rodičia niektorých detí

Spevák má niekedy pocit, že detské pesničky sú jeho jediný svet.

Neprehliadnite tiež

Robotický vysávač sa môže stať najväčším špehom v domácnostiach

Okrem prachu z podlahy pozbiera aj informácie o rozložení domu.

Sedem tipov, ako vám smartfón pomôže na dovolenke

Naplánujte si s ním cestu, vyhnite sa zápcham, nájdite najlacnejší hotel a prepočítajte cudziu menu.

Majiteľov Macov môže roky špehovať škodlivý kód

Umožnia prístup k súborom, odpočúvanie cez mikrofón či sledovanie cez kameru.

Vo Fukušime zrejme po rokoch našli ložiská strateného paliva

Predošlé podvodné roboty zlyhali kvôli vysokej radiácii.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. Cíťte sa v priestore príjemne
  3. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  5. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  6. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  8. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  9. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  10. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 591
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 998
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 721
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 453
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 112
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 404
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 032
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 951
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 147
  10. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 035