Shadow of Colossus – hra, ktorá vás rozplače

Shadow of Colossus predstavuje famóznu hru pre dospelých, pričom na vytvorenie vážnej situácie nepotrebuje more krvi, vulgárne slovíčka v každej druhej vete alebo obnažené devy a sex na každom rohu. Tieň padne na vašu dušu a pocítite emócie, aké vami nelo

Niekedy sa píšu recenzie ľahko, niekedy neskutočne obtiažne. Oba tieto protipóly sa však dajú zvládnuť a hoci sa text nemusí rodiť ľahko, vždy jeho výsledná podoba spadá pod šablónu, v ktorej sa dozviete dôležité veci o testovanom produkte. Málokedy sa stane, že nechcem o hre prezradiť nič, hoci mám hlavu plnú myšlienok a zážitkov. Každé vypustené slovíčko však predstavuje tŕň v srdci hry, ktorý sa postupne zabára stále hlbšie a hlbšie, až je krvácanie tak markantné, že o hre viete všetko a pri samotnom hraní dianie na obrazovke neprežívate. Shadow of Colossus spadá do medzi divné hry. Už z nášho preview veľmi dobre viete o predchodcovi tejto emóciami naplnenej bomby. ICO bola spočiatku prehliadaná hra, nad ktorou sa rozplývali len novinári, ale bežní hráči pohrdli delikatesou. A spravili chybu. Zvesti o hre, ktorá vás dokáže rozplakať, dojať, či jednoducho vyvolať reakciu vo vašom vnútri, sa začali šíriť rýchlo a dnes sa jedná o beznádejne vypredaný titul a preto sa pripravuje jeho druhé vydanie.

Zdvihol zrak nahor, slnečné lúče takmer neprechádzali temnými mračnami a on akoby cítil, že hory smútia s ním, ale zároveň ho odrádzajú od toho, čo sa práve chystá spraviť. On je však rozhodnutý, je to jeho jediná možnosť, inak jeho život nemá cenu a môže radšej padať do priepasti, ktorá sa pod ním črtá. Ak nemáte možnosť výberu a len kdesi v diaľke svieti takmer neviditeľné svetielko nádeje, máte aspoň minimálnu záruku, že vaše srdce začne znovu tĺcť. Zhrbená postava na koni niečo niesla, zabalené v bielom rúchu, ale nikam sa nenáhlil, pretože poslušný štvornohý priateľ napredoval pomaly. Akoby nechcel. Akoby vedel, že jeho pán sa poberá na miesto, odkiaľ možno niet návratu, kde ich nečaká nič dobré, kde neexistuje čierna a biela. Len čierna. I zviera to dokáže vycítiť, ale pána neopustí. Putovanie trvalo dlho, no napokon sa zvuk kopýt rozliehal po obrovskej hale, ktorá nebola vôbec udržiavaná, avšak predsa sa tvárila majestátne a nik by si nedovolil vstúpiť na posvätnú pôdu bez opýtania. Alebo tam radšej nik nechodil... On však musel, nemal žiadnu nádej, jeho svetlo v diaľke bolo možno umelo vyvolané, akýsi druh fatamorgány a on ohlúpnutý sa za ním pobral. Je mu to však jedno. Ak sa to podarí, nebude ľutovať. Nech to stojí, čo to stojí, on pre ňu spraví všetko.

Shadow of Colossus vlastne predstavuje jednoduchú akčnú hru, v ktorej máte za úlohu zlikvidovať 16 protivníkov, takzvaných Kolosov. V prvom rade ich musíte nájsť, čo znamená putovanie krajinou a následne ich skoliť. To je všetko. Nič viac, nič menej. Myslíte si, že takto jednoduchý príbeh nemôže byť zabalený vo vate, ktorá tvorí základ, ba priam až srdce celej hry? Nedajte na tento strohý popis hry samotnej, pretože práve Shadow of Colossus ukazuje pravú tvár hier. Možno aj štipku umenia v nich. Neviem, mám v hlave úplné prázdno, pretože pred niekoľkými minútami padol ďalší a ja som nemohol pokračovať ďalej.

Pozrel na jej tvár, i keď bola biela, mala svoj pôvab. Oči mala zatvorené, hrudník sa jej ani nepomohol a bezvládne telo spočinulo na oltári ako obeť. Tá najväčšia obeť, ktorú musel podstúpiť. Lenže on nevie, že to najhoršie ho ešte len čaká. Stál blízko nej a akoby sa mu zazdalo, že sa jej pohli pery... bolo to však skôr zbožné prianie ako skutočnosť. Jeho oči sa zrazu zaleskli a ticho v chráme bolo omračujúce. Jeho myšlienky tentoraz behali od jedného zážitku k druhému, no v každom vystupovala ona. Mono. Dievča s tmavými vlasmi, ktorá pre neho predstavovala všetko. Pamätá si na jej zvonivý smiech, v hlave sa mu vynára zážitok, kedy sa zoznamovali a on pôsobil neohrabane, ale pre ňu to bolo príťažlivé. Keď sa jej snažil neprirodzene dvoriť, zasmiala sa a z jej hlasu bolo cítiť radosť. Radosť zo života, z každej sekundy, z každého nádychu. Nikdy nezabudne na prvý dotyk s jej rukou, keď sa im stretli a cítil jej teplo, celým telom mu preletel blesk a on akoby sa znovu narodil. A bol rád, že je s ňou. Prišiel prvý dotyk pier, to mrazivé chvenie a spaľujúci oheň zároveň. V jeho srdci sa však teraz nachádza obrovská diera. Mono je mŕtva.

V prvej časti, teda počas putovania krajinou, je vašou jedinou úlohou nájsť daného Kolosa. Čaká na vás obrovský kus krajiny, ktorou bude každý fascinovaný a cestovanie sa tak stane niečím iným, než tradičné putovanie v iných hrách, kde len čakáte, kedy sa dostanete do bodu X. Pomocnú ruku (alebo skôr kopyto) vám podá váš oddaný priateľ Agro, kôň. Niekto by ho mohol nazvať obyčajným dopravným prostriedkom, ale na rozdiel od akčného westernu GUN, má Agro úlohu jediného spoločníka na vašej ceste. Áno, môžete si vysadnúť na jeho chrbát, on vás ponesie tam, kam chcete, ale len po určitú hranicu. Cíti niečo zlé, miesto, ktoré by nemal navštíviť. A vy viete, že ho trápite už tým, že ste ho na túto osudovú púť vzali. Ale stojí pri vás a nikdy vás neopustí. Nikdy. Nie ako Mono. On je to jediné, čo máte.

Pavučina predstáv sa odrazu pretrhla a on sa rýchlo prebral – prehovoril ON. Prišiel práve za ním a keď vstúpil, vedel, že niet úniku. Jeho cieľ je však jasný. Napriek neúprosným pravidlám prírody chce prebudiť Mono z večného spánku. Za každú cenu. Ona predsa nemôže teraz odísť, nemôže ho opustiť. To sa nemôže stať! Múdri bohovia načúvali a dobre vedeli, že osud sa zmeniť nedá. Ale oklamať možno áno. Stačí zabiť šestnásť Kolosov. Šestnásť gigantických bytostí, ktoré pôsobia na prvý pohľad odpudivo a akoby nepatrili do nášho života. Lenže nebude sa vzdávať teraz, keď má riešenie na dosah ruky. Je úplne jedno či položí svoj život niekde v zabudnutej krajine, kde nikto nenájde jeho telo. Je to jedno, pretože ak jej nevdýchne život, nemá ani ten jeho príliš veľkú cenu. Takže niet inej možnosti, veď predsa nikto nemôže trpieť viac ako on. Vzali mu to jediné, čo mal. Čo miloval. A bez čoho nedokáže dýchať.

Povedzme, že ste našli objekt svojho snaženia sa a teraz ho idete pokoriť. Nič zložité, nič ťažké, veď určite sa jedná len o akýchsi bossov. Kolos je však hoden svojho mena, pretože vás zaujme už len svojou veľkosťou, niekoľko násobne prevyšujúcou vaše útle telo. Je nutné nájsť si cestu k jeho citlivým miestam a na ne zasadiť dobre mierené rany. Nepomôže tupé sekanie mečom. Šestnásť Kolosov predstavuje šestnásť logických hádaniek. Základ tvorí vyštveranie sa na ozrutné zviera a je nutné dostať sa k inkriminovanému miestu, čo väčšinou zahŕňa taktizovanie a vyčkávanie. Lenže akonáhle nájdete ten správny bod, putujete nahor, štveráte sa po tele Kolosa, cítite jeho mohutnosť a pár ranami ho pripravíte o život. To je všetko. To je strohý popis činnosti. A sú to samozrejme neskutočne prázdne slová.

Má cieľ, musí ho nájsť v krajine a cestu k nemu mu ukazuje jeho meč. Poháňal Agra údermi do slabín, zviera uháňa obrovskou rýchlosťou, nezastavuje a putuje k cieľu. Najprv sa musí dostať cez skaly, ale to ho nemôže zastaviť. Keď konečne sa dostal na vrchol, vtedy ho zbadal. Bol obrovský, bol gigantický, bol kolosálny. Akoby dostal strach, ale teraz sa už nedalo ustúpiť a musí ho skoliť. Ako sa len mýlil, nevedel ešte, čo ho vlastne čaká a jeho jedinou obavou v kúte mysle bolo, že sklame. Že sa mu to nepodarí. No v porovnaní s tým, čo nasledovalo, by bol radšej, keby zahynul pod jeho obrovskými nohami. Nenápadne sa prikradol k jeho labám a vyštveral sa na ne. Zbadal hlbokú ranu, vzal svoj meč a zapichol ho hlboko do mäsa. Zviera zavilo bolesťou, z miesta zásahu začala striekať krv. Valila sa na všetky strany, Kolos vydal ďalší smutný vzdych, plynulo prechádzajúci do nahnevaného revu. Nemohol sa zastaviť a rýchlo sa vyštveral po srstí na chrbte, až na samotný vrchol. Pevne sa držal jeho hlavy, zdvihol meč a zaboril ho do stredu lebky. Prúd krvi striekal do obrovskej výšky, bol od nej celý, ale zmrazilo ho pri reve monštra. Pri smrteľnom reve, po ktorom sa tvor zosunul k zemi a ostal ležať v mláke svojej krvi.

Vtedy to pocítil, spadol na kolená, hlava mu spadla na hruď a začal plakať. Práve vzal život nevinnému zvieraťu, ktoré nikomu neublížilo, nič zlé nespôsobilo a on vedel, že by sa tak nikdy nestalo. Ale po poslednom zásahu spadlo na zem, nechápajúce, čo sa deje. Oči mu skameneli a zmizol v nich život. Teraz mu už nič nepomôže, skonal vďaka jeho chamtivosti, kvôli jeho sebeckosti. Pretože on chcel. On niečo chcel. Chcel zmierniť svoje utrpenie a preto vzal život nevinnému. Kto je potom kladný hrdina? Áno, predsa on, veď len on sa môže postarať o to, aby jeho láska znovu otvorila oči. On je kladný hrdina, on to dosiahne! Prestal cítiť výčitky, zdvihol sa zo zeme a odchádzal preč. Prvý padol. Čaká ho ešte tvrdý boj a možno tento prvý súboj v ňom vyvolal zbytočné výčitky. Pretože to robí pre správnu vec. Pre seba. Pre seba vzal prvý nevinný život. To ho však už nemátalo, bežal za Agrom, ktorý ho poslušne dovedie k ďalšiemu miestu.

GRAFIKA 10 / 10
Maximum, čo z PS2 môžete dostať. Daň za túto nádheru je však trochu krutá – občas sa stane, že hra začne sekať, ale na to rýchlo zabudnete. Alebo na to vôbec nepomyslíte. Do kresla vás zasadia neskutočné dizajnérske kúsky. Je úplne jedno či cválate o dušu mŕtvou krajinou so zoschnutými stromami vôkol alebo uháňate nad hlbokou priepasťou po úzkom kamennom chodníku. Bude uchvátení a fascinovaní. Niekto pracoval srdcom a je úplne jedno ako veje hriva alebo chvost koňa, nebudete sa pozastavovať nad animáciou pohybov - sú vskutku dokonalé, všetko do seba zapadá. Dôležité je, že prostredie žije. Všetko sa tvári mŕtvo, ale dýcha na vás svojou architektúrou. Dýcha na vás úplne prázdne a mŕtve prostredie! Stalo sa vám toto s klasickou hrou? Nie, tu nepotrebujete milión plus jeden grafický efekt a ani reálne sa vlniacu vodnú hladinu. Stačí to zažiť a budete zaborení hlboko do kresla, na dnešnú dobu, jednoduchšou konzolovou grafikou.

INTERFACE 9 / 10
Prirodzené ovládanie, ktorého jedinou chybičkou krásy je kamera, občas spôsobujúca zmätok. Dá sa však manuálne nastaviť (dokonca ju môžete ovládať i počas animácií v engine hry) a to za ten filmový pohľad rozhodne stojí. Zvyknete si veľmi rýchlo a vyskytujúce sa nedostatky hre rýchlo odpustíte, prípadne si na ne po chvíli ani nespomeniete. Je zbytočné hľadať ďalšie chyby, hoci by som mohol poukázať na drobnosti, ktoré však nikoho nezaujímajú a vôbec nekazia dojem z hry, takže je zbytočné písať viac.

HRATEĽNOSŤ 10 / 10

Nebudem sa hrať na žiadneho hrdinu. V opisnej časti ste toho možno príliš nedozvedeli a i tých zopár dobre známych informácií bolo prerušované úbohým bľabotaním. Uznávam, nemám nadanie napísať text, v ktorom by som vyvolal emócie. Lenže akú inú možnosť som mal? Hra vo mne vyvolávala tie najnepríjemnejšie pocity a ja som prvýkrát nechápal ako ich mám hodiť do textového editoru... ako vám ich mám sprostredkovať. Netuším, či sa zo mňa stáva úbohá bytosť, citlivo reagujúca i na zmenu tlaku, ale po skolení prvého kolosu som pustil ovládač z ruky, oči sa mi zaleskli a ja som sa začal pýtať prečo. Prečo to vlastne robím?

Samozrejme, hrateľnosť nemá chybu. Kým sa dostanete na miesto činu, budete mať ústa otvorené a ani pri blúdení krajinou nepocítite stereotyp. Pri likvidovaní Kolosa budete musieť nájsť správne miesto a využiť to vo vás prospech. Poviem vám, nie je to jednoduché, často som nevedel ako mám postupovať ďalej, ale nepustí vás to. Ovládač vám splynie s telom a nevnímate okolie, pretože ono sa to jednoducho musí podariť. A potom príde smrť ďalšieho...

A znovu tá istá otázka. Prečo som vzal život niekomu/niečomu, len kvôli tom, aby som uspokojil svoje potreby? Prečo nedokážem prijať osud, ale snažím sa ho oklamať? Mne osobne sa hlavný hrdina po prvej hodine hrania maximálne zhnusil, s radosťou som sledoval jeho smrť. Lenže po chvíli premýšľania – áno, stačí sa len trošíčku zamyslieť nad morálnym aspektom a ľudským ignorovaním – som došiel k nepríjemnému výsledku. To isté by som spravil aj ja. Pre vlastné zníženie smútku by som bol ochotný obetovať ČOKOĽVEK! Neviem ako ste na tom vy, možno som len obyčajná samoľúba sviňa. Lenže v niektorých situáciách by som určite nereagoval s chladnou hlavou. A toto vám ukáže hra. Za hrateľnosť a samotnú atmosféru jednoducho nemôžem dať menej. Podobné emócie vo mne nevzbudila ešte žiadna hra! Zrejme ani film.

MULTIPLAYER
Hra ho neobsahuje.

ZVUKOVÉ EFEKTY 9 / 10
Hlasy postáv budete počuť len v zopár vetách pri rozhovoroch s niekým vyšším, kto vás na krvavé činy nahovoril. Podivne skreslený hlas vyvoláva až nepríjemné mrazenie na chrbte a vy cítite, že od takého hlasu nemôže prísť nič dobré. Hrdina toho príliš veľa nenakecá, maximálne si vypočujete pokrik na koňa, ktorým ho zavoláte, prípadne pískanie. Žiaden kolos sa nemusí hanbiť za hurhaj, ktorý vyvoláva. Rev a buchot, zvierací krik a ohlušujúci dupot (teda až na jedného lietajúceho Kolosa), pri ktorom padajú stromy, zem sa otriasa a všetko to efektne hučí.

HUDBA 9 / 10
Znie síce len občas, maximálne sa jej nabažíte pri súbojoch s Kolosmi. Počas boja znie neustále dokola jedna, niekoľko minút trvajúca, slučka – pre každého Kolosa iná, ale to vôbec nie je na škodu, pretože vás každá skladba poháňa vpred. Až do momentu, kedy hudba posmutnie, spomalí sa a Kolos padá mŕtvy k zemi. Vtedy nasledujú momenty, kedy vám aj hudba vyčíta váš egoizmus. Neskutočný zážitok.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 9 / 10

V akčnej hre Shadow of Colossus natrafíte len 16 protivníkov. Je to známy fakt, ale ja ho pre istotu zopakujem. Pre niekoho málo a už automaticky ohŕňa nos. Samozrejme, nejedná sa o niekoľko desiatok hodín trvajúci epos, ktorý vám vydrží na týždne pohodového hrania. Protivníci nie sú ani extrémne inteligentní, sú len jednoducho obrovskí, majú nenormálnu silu a tým všetko vykompenzujú. Lenže každý z nich je svojský, musíte použiť rozdielnu taktiku a to je výrazné plus. Ak hru zdoláte, otvoria sa vám dva nové bonusy (vyššia obtiažnosť a likvidácia Kolosa na čas, pričom za každú úspešne zvládnutú dvojicu dostanete špeciálny predmet), ale o to tu vôbec nejde. Ide o zážitok, ktorý sa nedá vyjadriť časom stráveným hraním.

Spomeniem však ešte niektoré vlastnosti hry, na ktorých náročnosť stojí. Máte klasický ukazovateľ života, energia vám ubúda po nepríjemných pádoch alebo úderoch od Kolosa. Počas celého hrania nenatrafíte ani na jednu lekárničku, no nemusíte mať strach, po chvíli oddychu sa vám začne zdravie automaticky dopĺňať. Druhým dôležitým symbolom je ukazovateľ výdrže – lozením po Kolosoch, teda v momentoch, kedy sa musíte pridržiavať predmetov na ich telách, prípadne ich srsti, vám ubúda. Rýchlo ju dočerpáte pokľudným postávaním a sami istotne uznáte, že chrbát obrovského tvora nie je práve to najkľudnejšie miesto, kde by ste si spravili piknik. Na záver spomeniem save pointy, roztrúsené po krajinke. Uložiť pozíciu si môžete len na týchto miestach alebo po zlikvidovaní Kolosa. Miesta ukladania vyzerajú akoby mohyla, pričom po nahraní pozície sa hlavný hrdina prebudí. Maličkosť, ale poteší.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9 / 10
Vlastníci Playstationu 2, práve vyšiel titul, ktorý musíte mať. Po God of War je pre mňa Shadow of Colossus druhým must-have titulom. Tam, kde antický hrdina vsádzal na brutalitu a rýchlu akciu, poháňajú Shadow of Colossus emócie a city. I preto podľa mňa prekonáva Boha Vojny. Famózny zážitok, ale stále som na pochybách, pretože odporúčať vám príbeh, pri ktorom budete trpieť, bude vás zožierať bolesť vo vnútri, nie je doporučením pre každého. Ak vás moje výlevy nudili, po Shadow of Colossus nezavaďte ani pohľadom, bola by to pre vás nesmierne nudná a patetická hra. Vy ostatní skúste. Ak nemáte Playstation 2, Shadow of Colossus je hrou, pre ktorú sa oplatí túto zábavnú škatuľku kúpiť. Niečo podobné zrejme na PC ťažko zažijeme a ja si preto Shadow of Colossus nesmierne vážim. Vlastne teraz ani neviem, prečo som nedal hre plné hodnotenie. Ona si to totiž zaslúži a keďže nemáme „niečo medzi“, prikloním sa k tradičnému konštatovaniu – v kľude si pol hviezdičky pridajte.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

Neprehliadnite tiež

Drobné prepeličky môžu pomáhať v boji proti rakovine

Vedecký výskum na zvieratách vždy bol a aj bude otázkou rôznych názorov. Výskum na vtáčích vajciach a embryách však prináša nové rozmery.

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory. Jedným z nich je aj bioinformatika.

TECH_FM

Odhalili, prečo sú veľryby také obrovské

Gigantizmus veľrýb bol dlho záhadou. Už nie je.

Vzdali sa ropy, ponúknu tenisky z morských rias

Nerozpadnú sa po jednom daždi, nový materiál je určený na štandardné použitie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 217
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 172
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 9 068
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 923
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 373
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 260
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 522
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 125
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 474
  10. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 4 350