Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Elixír života na rybke funguje

Pokusná rybka z druhu Nothobranchus furzeri.

FOTO - ALESSANDRO CELLERINO ET AL.

V minulosti sa preukázalo, že resveratrol, prírodná látka z kategórie fytoalexínov, predlžuje život kvasiniek, hlístic a mušiek. Rovnako pôsobí aj na stavovca, hoci zatiaľ iba malú rybku. V časopise Current Biology to oznámil šesťčlenný tím Alessandra Cellerina z vysokoškolskej inštitúcie Scuola Normale Superiore v Pise (Taliansko) a Inštitútu neurovied CNR (talianska obdoba SAV) v tom istom meste.

Hľadanie liečebných látok, ktoré by spomalili nástup príznakov starnutia a celkovo zvýšili kvalitu života vo vyššom veku, je v podmienkach stúpajúceho priemerného veku populácie väčšiny rozvinutých krajín zvlášť dôležité. V tomto výskume sa však ťažko využívajú ľuďom najbližšie tvory - cicavce. Ich generačná doba je pridlhá. V úvode spomenuté bezstavovce sú zasa od nás biologicky predsa len pomerne ďaleko.

Cellerino s kolegami sa preto rozhodol vyskúšať resveratrol, vyskytujúci sa v hrozne a zvlášť hojne zastúpený v červenom víne, aspoň na stavovcovi. Využili k tomu rybku, ktorú nedávno sami objavili Nothobranchus furzeri. V zajatí sa dožíva nanajvýš 13 týždňov a v prírode nie oveľa viac, čo je pri pokusoch v rámci výskumu starnutia oveľa výhodnejšie ako zhruba 2,5-ročný vek myší (hoci tie sú nám, pravdaže, ako cicavce bližšie). No ryby aj my sme aspoň stavovce.

Vedci rybkám pridávali resveratrol do potravy od skorej dospelosti. A skutočne, dosiahli tým rast priemernej i maximálnej dĺžky ich dožívania, závislý od množstva resveratrolu - až o vyše 50 percent pri samcoch i samiciach! Rybkám takto tiež spomalili nástup príznakov starnutia v podobe ochabovania svalstva i pamäti a celkovej degenerácie mozgového tkaniva.

Veru najvyšší čas, aby sa účinok resveratrolu vedecky overil aj na ľuďoch. Zatiaľ to musíme robiť laicky - červeného vína je, našťastie, dostatok.

Ak sa chcú seniori nad 65 rokov prihlásiť ako náhradníci na očkovanie musia pátrať po tom, aký systém prihlasovania používa ich najbližšie očkovacie centrum. Ilustračná fotografia.

Zoznam zmien platných od 27. januára.

V sobotu sa chystajú ďalšie protesty.