Elixír života na rybke funguje

Pokusná rybka z druhu Nothobranchus furzeri.

FOTO - ALESSANDRO CELLERINO ET AL.

V minulosti sa preukázalo, že resveratrol, prírodná látka z kategórie fytoalexínov, predlžuje život kvasiniek, hlístic a mušiek. Rovnako pôsobí aj na stavovca, hoci zatiaľ iba malú rybku. V časopise Current Biology to oznámil šesťčlenný tím Alessandra Cellerina z vysokoškolskej inštitúcie Scuola Normale Superiore v Pise (Taliansko) a Inštitútu neurovied CNR (talianska obdoba SAV) v tom istom meste.

Hľadanie liečebných látok, ktoré by spomalili nástup príznakov starnutia a celkovo zvýšili kvalitu života vo vyššom veku, je v podmienkach stúpajúceho priemerného veku populácie väčšiny rozvinutých krajín zvlášť dôležité. V tomto výskume sa však ťažko využívajú ľuďom najbližšie tvory - cicavce. Ich generačná doba je pridlhá. V úvode spomenuté bezstavovce sú zasa od nás biologicky predsa len pomerne ďaleko.

Cellerino s kolegami sa preto rozhodol vyskúšať resveratrol, vyskytujúci sa v hrozne a zvlášť hojne zastúpený v červenom víne, aspoň na stavovcovi. Využili k tomu rybku, ktorú nedávno sami objavili Nothobranchus furzeri. V zajatí sa dožíva nanajvýš 13 týždňov a v prírode nie oveľa viac, čo je pri pokusoch v rámci výskumu starnutia oveľa výhodnejšie ako zhruba 2,5-ročný vek myší (hoci tie sú nám, pravdaže, ako cicavce bližšie). No ryby aj my sme aspoň stavovce.

Vedci rybkám pridávali resveratrol do potravy od skorej dospelosti. A skutočne, dosiahli tým rast priemernej i maximálnej dĺžky ich dožívania, závislý od množstva resveratrolu - až o vyše 50 percent pri samcoch i samiciach! Rybkám takto tiež spomalili nástup príznakov starnutia v podobe ochabovania svalstva i pamäti a celkovej degenerácie mozgového tkaniva.

Veru najvyšší čas, aby sa účinok resveratrolu vedecky overil aj na ľuďoch. Zatiaľ to musíme robiť laicky - červeného vína je, našťastie, dostatok.

Autor: urb

Ak by prešiel Tarabov ústavný návrh, hrozí, že prídeme o deväťdesiatpäť percent medveďov, hovorí expert.

V Kodani horí jedna z najznámejších pamiatok mesta.

Z budovy zo 17. storočia sa snažili zachrániť obrazy.

SITA
Bývalý špeciálny prokurátor Dušan Kováčik.

Do vynesenia rozsudku ostáva už len záverečná reč Kováčika.

Nataša Holinová

Človek lezie medveďom do brlohov a potom chce uzákoniť zabíjanie.