Toca Race Driver 3 - tátoše sklamali

Simulácie pretekov sa nerodia každý deň ako akčne zamerané tituly, ale ak sa niečo chutného pripravuje v kotlíku Codemasters, určite to neobídeme bez povšimnutia a prinesieme vám dojmy z hrania. Tentoraz však nebudeme iba chváliť, tretia TOCA totiž pôsobí

značne kontroverzným dojmom.

VIANOČNÁ JEDLIČKA
Skúste si vyškriabať zo zabudnutej časti dutiny lebečnej tú nepríjemnú myšlienku, ktorá sa váľa úplne v pozadí, že o ňu ani spomienka na prvý „slaďák“ nezakopne. Áno, v očiach vám vtedy horeli ohníčky nedočkavosti. Stromček sa nádherne ligotal, z magnetofónu chrastili rolničky a darčeky sa od súdruha deda Mráza natešene krčili pod dopoly opadanou jedličkou – čo si budeme hovoriť, dôležité boli predsa darčeky. Nadržané trhanie obalu bolo vystriedané neúprosným sklamaním. Vy ste tak moc chceli ten nádherný model kalašnikova a namiesto toho sa musíte priblblo usmievať pri svetríku s jeleňom. Slzičky v očiach na seba nenechali dlho čakať, ale táto spomienka má svoju podstatu. Svinské sklamanie je nepríjemné.

Myslím, že menšiu odbočku do dávnej minulosti môžeme ukončiť, zúbky vyceríme na prichádzajúcu TOCU a... a pekne si povieme, prečo vedľa teplého svetríku stojí i nové dietko od Codemasters. Hltal som každý vypustený obrázok z hry, veď sa mrknite do galérie, vyzeralo to úžasne. Tešil som sa i z trailerov, pretože to bolo o niečo príjemnejší zážitok než statické screeny. A potom prišlo jedno demo, druhé, človek vytriezvel a má chuť otrieskať Codemasters ich tlačové prehlásenia o kapotu. A to sa robí len vo fakt nevyhnutných prípadoch. Lenže pozrime sa do minulosti – séria Colin McRae Rally má dosť dielov, TOCA je reprezentovaná už piatym (nenechajte sa pomýliť trojkou v názve hry, pred sériou Race Driver vyšli dva úspešné diely s jednoduchým názvom TOCA). Ale žeby sa tieto dietka niečím výrazne odlišovali? Heh, okrem mierne vylepšenej grafiky nenájdeme nič podstatné. A o to viac zabolí, že vcelku zaujímavý koncept Race Driveru 3 ustrnul niekde na polovici. Keby som mal vysloviť záverečný verdikt už teraz, bez problémov hodím 6/10 a nemátali by ma žiadne výčitky svedomia. Prečo? 

NÁDHERNÉ KRIVKY
Známa múdrosť, i keď mierne vulgárna, platí čoraz častejšie – keď zabalíte hovno do pekného, lesklého, oslnivého obalu, určite sa bude predávať ako o dušu... a pritom je to len obyčajný výkal. Áno, viete na čo presne narážam. Obrázky z hry vyzerali neskutočne sexi, až človek začal snívať o tom, že rituálne upáli na prehrievajúcej sa grafickej karte vodičský preukaz a bude sa preháňať len vo virtuálnych tátošov v Race Driver 3. Omyl! Grafika vyzerá rovnako v dvojke, žiadne výrazné zmeny v engine hry, žiadne efekty hodné novej generácie konzol. Pekne som vytiahol maximálne rozlíšenie (1024x768 – žiadna sláva), nastavil všetky efekty na maximum a... okej, na kapote sa občas niečo matne zalesklo, ale to sa mi možno zdalo, lens-flare tu máme od roku 1998 a dvojrozmerné objekty okolo trate... Dôležité sú však modely automobilov, tie vyzerajú vierohodne, ale na nádheru zo screenshotov to nemá. Taký obyčajný priemer, zabudnite na príjemný Most Wanted, až príliš často ma mátal pocit, že vlastne hrám druhý diel z roku 2004.

Na druhú stranu HW nároky vôbec nie sú premrštené ako u predchodcu a optimalizácia spravila svoje. Lenže je nám to... niečo kakané platné, ak celková vizáž nezaujme. Príšerná chyba, neospravedlní to ani množstvo modelov automobilov. Tých je skutočne hojne, veď i ten najväčší maximalista musí pozdvihnúť obočie nad rozmanitým arzenálom tátošov, s ktorým Codemasters útočia. Pekne vyzerá i rozbíjanie vozidla, ale že by sme to považovali za novinku, prípadne výrazné vylepšenie oproti predchodcovi? To rozhodne nie. Dvierka nám začnú spievať, nárazníky odpadávať, sklá sa rozbijú, kapota odletí, svetlá zhasnú. Vidíte sami, nič novotou zapáchajúce. Race Driver 3 je síce stále ešte pekná princezná, ale nevýrazná v mori iných krások.

PRÍBEH? PRÍBEH!
Underground ukázal, že náznak story neuškodí. Takže znovu sa prehryzieme cez podradné šampionáty na najvyšší vrchol a to len preto, aby sme dokázali sebe, svojej manažérke (určite sexi kosť), mechanikovi a mentorovi (určite šedivý starší pán, zanietený pre vec), kto tu je najväčší boss. Klasika. Ale máme tu aspoň niečo a primárne by malo ísť o realistické preteky, tak prečo zatracovať story...

NEWTON A EINSTEIN PRI POHÁRIKU
Čo si budeme nahovárať, už v Race Driverovi 2 to nebolo s realitou extra horúce a ani tentoraz mi nestekal pot po tvári. Nech sa prepadnem pod zem, fyzikálny model je porovnateľný so SCAR (mnohými zatracované preteky, ale náš názor je odlišný), pričom pomer medzi arkádou a simuláciou vám vysvetlia najbližšie riadky. V prvom rade musíte brzdiť, nie je to až také peklo, aby ste prešli celú trať s plynom na podlahe. A nebrzdiť v zákrute. Potom ešte vedzte, že pri styku s iným povrchom ako vozovkou je vaša stabilita ohrozená, musíte si aspoň trochu zapamätať trať a jej zákutia. To je asi tak všetko. Mohol by som sa pozastaviť na penalizáciou za skratky, no tie používajú len lúzri. Horšie to je s nárazmi do súperov. Vďaka fyzikálnemu modelu tak máte pocit, že sa blížite k realite, ale stále ostávate pri zemi vďaka niektorým arkádovým prvkom ako napríklad podivné šmyky a plávanie automobilu. Nie je to nič otrasné, len vás to vyhodí pred monitor a hardcore pretekári tak nebudú nadšení. 

Druhou vecou je model poškodenia. Ten sme začali rozoberať už v pojednávaní o grafike, ale tu si ho dorazíme. Nárazmi si samozrejme ničíte automobil, ale pri deštrukcii nie sú jazdné vlastnosti nijak výrazne zhoršené. Pamätám sa na dychtivé výkriky typu: otvárajúce dvere vás spomalia, pretože sa výrazne naštrbí aerodynamický model... Všetko sú to samozrejme nehorázne kecy, ktoré po zahraní vyznievajú trápne.

ČÍSLA
Takmer dve stovky rôznych pohárov, 35 automobilových disciplín, dvojnásobok automobilov a niečo cez 80 tratí. To všetko vyzerá pekne, ale tento systém považujem ja osobne za nie príliš vhodnú voľbu. Veľký počet rôznorodých automobilov (od európskych značiek, po americké, japonské, formule, ťahače, offroady až po starčekov zo 60.-70.rokov) musí na neznalého zapôsobiť, ale my teraz vykopeme psa a povieme si, prečo tak smrdí. Za prvé si treba uvedomiť, že rozdelenie do tried nie je len pre srandu králikov, pretože v jednom pohári budete často jazdiť len s jedným, prípadne dvomi druhmi automobilov. Všetci protivníci sa tak vezú v rovnakých kárach, len sú pastelkami inak pokreslené. To sa ešte dá zniesť, ale striedanie rôznych závodov v priebehu kariéry ma vedel nahnevať už v minulom diely – konečne zvládnete stroj a ak si chcete odomknúť viac, musíte bojovať s odlišným prostriedkom. Preto je i spôsob závodenia pri niektorých modeloch totožný, niekto sa totiž nesústredil na kvalitu, ale snaží sa nás ohúriť kvantitou. Rôznorodosť sa tým začína strácať, štartovému poľu chýba rozmanitosť a hoc to tak v skutočnosti môže byť, sterilne pôsobiace krúženie a Race Driver 3 si tykajú. Menej je niekedy viac, ďalšia to známa pravda. Môžem ohkať nad výskytom toľkého vozového parku, ale je to zbytočné, tadiaľto cesta nevedie.

KAMARÁTI DO NEPOHODY
Dôležitou súčasťou hry, ktorá neraz rozhodla o kvalite, prípadne nekvalite titulu, sú protivníci, respektíve umelá inteligencia ostatných pretekárov. Čo si budeme nahovárať, ak by si človek vymenil autá za tanky, bol by pocit reality plnohodnotnejší. Občas sa síce uhnú, lenže väčšinou to bez ostychu napália do vás, hoc si idete v ideálnej stope vy. Mnohokrát ma prekvapilo, ako hnusný dokáže byť počítať, ale jemu sa zrejme penalizácia neráta. Vy musíte jazdiť ako posvätné baránky, občasné škrtnutie metalízy a niekto tam hore na vás zosiela sekundy navyše, lenže ostatní závodníci zrejme nepoznajú niečo ako spätné zrkadielka. Často sa tlačia do výhodnej stopy, okupovanej vašou maličkosťou a mnoho súbojov na brzdy tak síce dopadnú na prvý pohľad lepšie pre vás, ale nikdy neviete, či neskrsne protivníkovi v hlave niečo nepekné - napríklad pri ceste štartovou rovinkou do mňa jeden zo súperov zrazu ťukol, nasledovali (moje) hodiny a trieskanie do klávesnice. Niekedy sa mi zdalo, že počítač vychádzal zo súbojov (áno, súbojov, povestná pena u zobáčiku na seba nenechala dlho čakať) ako víťaz. Ja som sa zmietal s problémami, ale kremíkový geroj nič nepocítil. Svinstvo. Ono to nie je až tak hrozné ako to tu popisujem, pretože túto šablónu by sme mohli použiť na väčšinu pretekov, lenže keď má niekto veľkohubé prehlásenia o pokročilej umelej inteligencii protivníkov, ja ho beriem za slovo. 

TADYDADYDADYDAAAAAA
A to je všetko priatelia. Som neskutočne sklamaný, na plnú verziu sa príliš neteším, ale ak sa objaví, určite po nej chňapnem a rozdrvím ju medzi zubami. Je to stále zábavné hranie, ale nekonečné tlačové správy hovoria o niečom úplne inom. Codemasters sa mi začína podobať na EA Sports a ich nekonečnými sériami. Lenže oproti predchodcovi žiadna výrazná zmena a preto si radšej počkajte na našu recenziu, inak môžete oľutovať.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

BLOG CAFÉ EURÓPA

Café Európa: Ako dobehnúť západné platy v EÚ?

Môže sa sociálna úroveň medzi východom a západom priblížiť?

Neprehliadnite tiež

Microsoft rozseká Windows 10 Mobile, chystá modulárnu Andromedu

Nová stratégia zníži náklady na vývoj i podporu. Microsoft chce byť dostupnejší pre výrobcov.

Geológ: Ochladili Zem a vyhubili ľudí. Našu planétu čaká supererupcia

Výbuch supervulkánu by bol aj dnes katastrofický, hovorí geochronológ Martin Danišík, ktorý publikoval v prestížnom vedeckom časopise.

Klimatológovia: Hurikány spôsobili tento rok najdrahšie škody v histórii

Čo hovoria odborníci na tohtoročnú rekordnú sezónu hurikánov.

Google začal linkovať adresy a telefónne čísla

Ak často prepisujete v mobile kontaktné údaje, už to nebudete musieť opakovať.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 321
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 677
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 004
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 625
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 802
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 574
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 538
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 228
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 226
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 133