SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Ľudská myseľ je v 21. storočí vzrušujúcim predmetom štúdia

"Keby som teraz bol vo veku, keď sa človek rozhoduje o štúdiu na vysokej škole, rozhodol by som sa pre kognitívnu vedu. Dva najvzrušujúcejšie problémy 21. storočia budú problém ľudskej mysle a čo sa s ňou stane, keď ľudia tento problém vyriešia," napísal

Štúdium mozgu je súčasťou kognitívnej vedy. ILUSTRAČNÉ FOTO - SITA/AP

"Keby som teraz bol vo veku, keď sa človek rozhoduje o štúdiu na vysokej škole, rozhodol by som sa pre kognitívnu vedu. Dva najvzrušujúcejšie problémy 21. storočia budú problém ľudskej mysle a čo sa s ňou stane, keď ľudia tento problém vyriešia," napísal súčasný americký spisovateľ Tom Wolfe.

Zrod kognitívnej vedy

V polovici dvadsiateho storočia sa pri skúmaní poznávacích schopností (jazyka, vnímania, pamäti) prekvapivo stretlo niekoľko vedných odborov. Výrazne k tomu prispel rozvoj počítačovej vedy, presnejšie umelej inteligencie, a s tým spojené snahy analyzovať myseľ ako systém, ktorý spracúva informácie. Taká úloha však presahovala hranice jednej disciplíny. Ukázalo sa, že pri jej riešení musí počítačová veda aktívne spolupracovať s neurovedou a experimentálnou psychológiou. Zaujímavú úlohu pri tom zohrala aj teoretická lingvistika, filozofia mysle a sociálna antropológia. Táto spolupráca viedla k zrodu vednej disciplíny, ktorú dnes nazývame kognitívna veda.

Zmienené aktivity neostali bez ohlasu ani v slovenskej vedeckej komunite. Niektorí jej poprední predstavitelia pracujú v tejto oblasti už desiatky rokov a dosiahli mnohé pozoruhodné výsledky. Spomeňme prácu L. Kováča v kognitívnej biológii, V. Kvasničku a J. Kelemena v modelovaní kognitívnych procesov, I. Ruisela v kognitívnej psychológii a E. Gála v kognitívnej filozofii. Dnes už v kognitívnej vede pracuje široká skupina odborníkov na univerzitných a akademických pracoviskách.

Medzinárodný program na UK

Toto zázemie vytvorilo predpoklady na zavedenie nového perspektívneho študijného programu, ktorý kombinuje vzdelávanie v informačných technológiách a v poznávacích a komunikačných schopnostiach človeka. Vznikol vďaka dvom fakultám UK - Fakulty matematiky, fyziky a informatiky (FMFI) a Fakulty sociálnych a ekonomických vied (FSEV). V súčasnosti je akreditovaný na FSEV ako magisterský program, určený pre absolventov bakalárskeho štúdia informatiky, biológie, psychológie, lingvistiky a filozofie, ale aj ďalších odborov.

V októbri 2005 sa UK zapojila do prípravy a zavedenia medzinárodného magisterského študijného programu, pre ktorý sa vytvorilo konzorcium šiestich stredoeurópskych univerzít (Viedenská univerzita, Technická a ekonomická univerzita v Budapešti, Univerzita Rolanda Eötvösa v Budapešti, Univerzita v Ľubľane, Univerzita v Záhrebe a Univerzita Komenského). Sú v kontakte aj s ďalšími univerzitami, kde už program funguje. Napríklad s Univerzitou v Amsterdame, pretože v Holandsku patrí kognitívna veda medzi prioritné odbory a študuje sa na piatich univerzitách. Prípravu programu podporila aj Európska únia v programe Socrates/Erasmus.

Štruktúra vyučovania na univerzitách bude kompatibilná. Počas tretieho semestra si študent vyberá predmety pre pokročilých a špecializované predmety na zvolenej hosťujúcej univerzite v rámci stredoeurópskeho konzorcia. To je zárukou vysokej kvality študijného programu.

Holandský príklad

Absolventi budú hľadanými špecialistami v sociálnych a behaviorálnych vedách, vo výskume umelej inteligencie a informatike. Budú mať aj oveľa širšie pole uplatnenia, o čom svedčia fakty z Holandska, teda z porovnateľnej krajiny, s ktorou sme v rovnakom politickom, hospodárskom a kultúrnom priestore.

Absolventi kognitívnej vedy v krajine tulipánov pôsobia v týchto oblastiach: 22 percent pracuje na univerzitách, 10 percent v štátnom sektore, 10 percent vo výskume, 41 percent v informačných a komunikačných technológiách, 7 percent vo finančníctve, 7 percent v poradenských službách. Typy funkcií, ktoré zastávajú: výskum 32 percent, dizajn 17 percent, programovanie 15 percent, administratíva 5 percent, manažment 12 percent, vzdelávanie, odborný tréning 10 percent, poradenstvo 10 percent.

Aj v Európe musíme dať Tomovi Wolfovi za pravdu, pretože štúdium kognitívnej vedy je ozaj vzrušujúce. Ide tiež ruka v ruke s cieľmi vyspelého európskeho vysokoškolského vzdelávania a podporuje spoluprácu presahujúcu hranice štátov únie. Ešte stále je možnosť sa do tohto štúdia na UK zapojiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Oravčanov hanili za svadby, teraz sú vzorom. A poďakujte vojakom, znelo z každej dediny

Celoštátne testovanie ohrozuje neistá ochota zdravotníkov.

Rad v Donom Kubíne pred mestským kultúrnym strediskom o 8:55 h.

Prvá západná krajina, ktorá sa pokúša plošne testovať, píšu o Slovensku

Netreba odhaliť každého pozitívneho, vysvetľuje odborník.

Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.
Komentár Bena Cunninghama

Mýli sa pápež?

Akú hodnotu má vyhlásenie cirkvi, ak sa dá jednoducho zmeniť?

Ben Cunningham.
Limuzína, v ktorej sa viezol predseda parlamentu Boris Kollár.

Neprehliadnite tiež

Najlepší lacný mobil do dvesto eur (jeseň 2020)

Je lepšie Lenovo, Huawei alebo Xiaomi?

Sonda OSIRIS-REx nabrala vzorky z asteroidu, ale stráca ich

Uzatvárací mechanizmus zablokovali kamene.

Na snímke z 11. augusta 2020 robotické rameno kozmickej lode amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) Osiris-Rex počas skúšky odberu vzoriek z asteroidu Bennu.
Podcast Klik

Klik: Je Google monopol?

Komentovaný prehľad technologických správ.

Podcast Klik