The Matrix: The Path of Neo – staňte sa Vyvoleným

Ak stisneš X v pravom hornom rohu okna, prebudíš sa zajtra vo svojej posteli a budeš si o tejto hre myslieť, čo si o nej chceš myslieť. Ak zostaneš na našej stránke a prečítaš si túto recenziu, ukážem ti, ako... ehm... ako hlboko vedie zajačia nora.

Vidím, drahí čitatelia, že ste sa rozhodli zobrať si „red pill“. V takom prípade predpokladám, že Matrix dobre poznáte, pretože človeka, ktorý oňho nemá záujem, by asi odradil samotný názov hry či perex. (Hoci pripúšťam, že by to sem mohol podľa úvodných viet dotiahnuť aj nejeden fanda reality šou, a preto si neodpustím poznámku: nie, nie ten „Vyvolený“ a nie, nie tá „Nora“.) Zasväcovať vás do príbehu teda iste nemusím. Všetci viete, kto je Neo a o čo sa snaží. Dobrá správa znie – už jeho príbeh nebudete len nezainteresovane sledovať na obrazovke, prípadne sa doňho zapájať nepodstatnými postavami z tohto sveta (ako tomu bolo v prepadáku Enter the Matrix). Tentoraz to budete práve vy, kto Nea k tomuto cieľu vlastnoručne povedie. A na toto fandovia Matrixu dlho, predlho čakali! Ako budú spokojní, to je otázne... Už dávno som nehral hru, ktorá by na mňa pôsobila tak rozporuplne. Hneď na úvod teda vytiahnem z klobúka bieleho zajaca a poviem vám, že Path of Neo nie je hra zlá, ale aj tak ju budem v texte prevažne kritizovať. Prvky, ktoré ju robia dobrou, sa totiž dajú zhrnúť do niekoľkých viet. Prvky, ktoré jej škodia, nie sú vždy také závažné, aby ju úplne pochovali a zobrali jej status zábavnosti, no je ich oveľa viac ako tých pozitívnych.

Čo je dobré? Práve to, že hráte za Nea. A že máte neskutočné (pričom skutočne zdôrazňujem ono „neskutočné“) množstvo ťahov, ktoré je tak zábavné používať. Nuž, hej, je to málo, ale úplne to stačí, pretože veľakrát vás pri hraní bude poháňať len toto vedomie: Ja som vyvolený! Ja ohýbam Matrix! Trinity chce mňa! Snažte sa koľko chcete, agenti, aj tak vyhrám ja. A vyzerám lepšie. Arzenál či škálu pohybov mi môže závidieť i Superman... a ja mám tie najlepšie škulky! Nie som žiadna Niobe, žiaden Ghost. Nie som ani Mr. Anderson. Som NEO! 

        

A čo je zlé? V prvom rade prezentácia deja. Videá priamo z filmu sú zostrihané tak neobratným spôsobom, že som sa v nich úplne strácal, hoci Matrix poznám spredu-zozadu (čím myslím hlavne jednotku, v tých ďalších sa už dobre neorientujem - ale to podľa mňa ani sami Wachowski). Ešte frustrujúcejšie je, že sa tieto videá pri prvom spustení misie nedajú preskočiť, takže sa na ne musíte dívať, či chcete alebo nie. K ostatným postavám si nemáte šancu vybudovať žiaden vzťah a budete vďační za to, že vás ešte drží ten z kina. To sa týka aj informácií o fungovaní systému Matrix a vlastne i celého Neovho poslania. Kým v najblbšej pasáži – teda v nudnom, ťažkopádnom a repetitívnom tréningu – sa budete plácať asi šesť dosť trápnych levelov, grandiózny (v hre aj alternatívny) koniec z poslednej časti sa odbije za tri. Začiatok hry vás odradí ako máloktorý iný, pretože máte pocit, že hráte starý čínsky film, a nie Matrix. Zábava, naozaj zábava, sa dostaví najskôr po dvoch hodinách hrania, čo je faktor, ktorý, akokoľvek je hra neskôr dobrá, prosto nemôžete blahosklonne prehliadať. Niektoré atraktívne miesta z filmu prejdete presne podľa pôvodného scenára. No o niektoré, a to veľakrát o tie, čo sa na ne dosť tešíte, hra ani nezavadí. Také niečo zamrzí o to viac, že sú nahradzované dejom odohrávajúcim sa na vymyslených miestach s vymyslenými postavami. A vlastne to ani nie je dej, pretože je to len znoška nezmyselných situácií, veľakrát dokonca spreneverujúcich sa myšlienke celého Matrixu (už len úvodná misia, keď mr. Anderson behá po mrakodrapoch, akoby ani nemal strach z výšok, je toho dobrým príkladom). Mnohé levely sú popretkávané prázdnymi dialógmi, ktoré sa snažia navodiť atmosféru zaangažovanosti, teda „filozofického“ podkladu. Čím viac sa ale toto myšlienkové zázemie akcentuje, tým je jasnejšie, že chýba. Niektoré intrá a drísty postáv v nich budete rozdýchavať len ťažko a pýtať sa pri tom sami seba: „Je taká trápna len táto hra, alebo aj film, ktorý tak milujem?“

GRAFIKA 5 / 10
Dodge this! Kritike sa hra vyhnúť nedokáže, rovnako ako sa agent nedokázal vyhnúť guľke z Trinitinej pištole pritlačenej k jeho hlave. Takýmto enginom by veru programátori pravého Matrixu ľudí nepresvedčili, že žijú v realite. Pri prechádzaní niekedy máte pocit, že ste si na začiatku radšej mali zobrať „blue pill“ a do príbehu Vyvoleného sa ani nepúšťať. Vo vizuálnom hodnotení hry podľa filmu presláveného trikovými efektmi by sa mali vyskytovať pojmy, ako je ten, ktorý nájdeme v názve poslednej časti celej trilógie. Revolúcie sme sa ale nedočkali! Sníva sa ti o krásnej grafike, milý spiaci programátor? Wake up, Neo... Wellcome to the real world! Ok, takto neuvážene som vystrieľal na začiatok hodnotených kategórii všetky tromfy vo forme narážok na film, ktoré som krvopotne vymýšľal celý minulý týždeň a mal rozmiestniť po celej recenzii. Snáď ešte na nejaké prídem... 

          

Teraz, keď som sa už blysol, vám môžem konečne prezradiť, prečo má hra tak úbohé hodnotenie za vizuál. V prvom rade mi robila dosť veľké problémy s grafickou kartou GeForce NX6800, čo by skutočne nemala. Vyriešiť ich úplne nepomohol ani patch. V druhom, treťom... až šesťdesiatom piatom rade: postavy sa veľakrát strašne divno trasú, pri otáčaní majú trhané pohyby a trpia špeciálnou úchylkou zasekávania sa do prostredia. Tak, ako neplatia fyzikálne zákony pre Nea v Matrixe, neplatia v tomto engine ani pre jeho nepriateľov. Ich mŕtve telá strúhajú pózy, ktoré by hercom v pornopriemysle zabezpečili tú najhviezdnejšiu kariéru. So svetlom a shadermi to nie je o nič lepšie. Prostredie veľakrát bliká a tiene si žijú autonómnym životom nezávislým od svojich majiteľov. Aj keď sa tu vyskytne zopár pekných textúr, ich vnímanie je degradované ostrými hranami predmetov. Trapas je veľakrát i zobrazovanie oblečenia, hlavne toho, čo voľne visí, respektíve by malo voľne visieť (ak uvidíte Neovu šatku počas tréningu, ktorá mu trčí z hlavy ako zapichnutý klín, pochopíte). Vrchol nevkusu sú textúry ksichtov. Frankenstein by pri takejto konkurencii vyhral prvé miesto v súťaži o najkrajšiu pleť. Keď som zahliadol lip-synch a vnútro úst postáv pri dialógoch, nabralo pre mňa slovné spojenie „zíva prázdnotou“ úplne nový rozmer. Experimentálna kamera sa snaží každú chvíľu nájsť uhol, z ktorého ešte nikto nikdy nič nenatočil, pričom ten „nikto“ vedel, prečo to robí. Navyše je to celé akési rozmazané a rozostrené. Som na hru strašne tvrdý, pripúšťam, miestami vyzerá aj dobre, no všetky uvedené početné rany pod pás, čo vám dáva, bolia viac ako tie od agenta Smitha (už som si vymyslel nové analógie s filmom). Rozhliadnutie po promo-screenoch môže moje slová vyvracať, verte však, že nič také na vašej obrazovke v pohybe nedosiahnete. Ani na najlepších detailoch. Ono... dá sa na to pozerať, ale v dnešnej dobe sa už predsa robí iná grafika. A je to Matrix! Sakra, Matrix! Hra si v tejto sekcii prosto nezaslúži lepšie hodnotenie, ani keby sme sa na ňu pozerali Neovými okuliarami, na ktorých by si tie nepriehľadné čierne sklá vymenil za ružové.

INTERFACE 7 / 10
Menu je, ako inak, prudko konzolové a narobí vám zopár problémov. Niekedy si napríklad do ďalšieho spustenia nezapamätá vašu konfiguráciu kláves alebo zmenu rozlíšenia. Doháňalo ma to do takého šialenstva, že som radšej vo Wordpade ručne editoval súbor matrixconfig.ini, a to, uznáte, nie je práve user friendly. Nefunkčnosť sa snaží zamaskovať pekné prevedenie a miestami sa mu to darí. Systém, pomocou ktorého si vyberáte nové ťahy a schopnosti, je našťastie celkom prehľadný a príjemný. HUD je štandard. Zobrazuje používanú zbraň, stav nábojov, života, focusu (bullet-time) a prípadne údaj o úrovni zdravia vášho spolubojovníka či súpera. Klasické, jednoduché, osvedčené = dobré. Po dokončení hry sa prebojujete aj k videám, ktoré vám v prípade, že máte odpozerané The Matrix Revisited, ani veľa nedajú. Ale je tu niekoľko zábavných cheatov, skrytých ťahov či schopností, ktoré stojí za to pohľadať.

       

HRATEĽNOSŤ 7 / 10
V tejto sekcii sa ešte vrátim k pozitívam, aby som len nebrýzgal, ale hlavne aby som zdôraznil, za čo hra dostáva také (relatívne) vysoké záverečné hodnotenie. Zdôrazňujem: ako Neo môžete stvárať skoro všetko. Ľahkým spôsobom spúšťate smrtonosné kombá, čo sa presne ponášajú na vaše obľúbené ťahy z filmu. Je ich naozaj neúrekom a navyše sa v hre aj pohyby vyvolané tou istou kombináciou kláves po čase úplne zmenia, takže sa stále dívate na niečo iné (keď sa stanete v tretine hry vyvoleným, sú oveľa efektnejšie; keď si odomknete novú úroveň komba, zmení sa jeho prevedenie a pod.). A k tomu sa neustále učíte ťahy nové. Blokujete, uhýbate sa guľkám, rozdávate na všetky strany údery, skrývate sa za stĺpy, linkujete viacerých nepriateľov do jedného útoku, beháte po stenách, svištíte vzduchom, spomaľujete čas, skáčete na nedosiahnuteľné miesta... Máte na výber používanie niekoľkých strelných, ručných či vrhacích zbraní podľa vášho Gusta (keď nemáte svojho Gusta, máte smolu). Dávate nakladačky policajtom, špeciálnym komandám alebo agentom a prostredie sa pri tom ničí ako vo filme. Zmlátite Smitha v metre, zmlátite Smithov na ulici, vyhráte vašu najobľúbenejšiu bitku vo vysokej hale medzi stĺpmi, premôžete Serepha... A hráte to stále odznova, aby ste ich do jedného odrovnali čo najefektnejšie.

Toto všetko je také úchvatné, že máte razom chuť hre odpustiť všetky nedostatky a oženiť sa s ňou. Ach, tak rád by som za toto v hodnotení vysvietil všetky hviezdičky nažlto ako poctivý deduško Večerníček. Ale nemôžem, nemôžem, nemôžem! Niektoré medzihry vás nahnevajú a zdržujú, k dobrej časti hry sa kvôli blbému úvodu ani nemusíte prepracovať. Možno tieto problémy na konzole nie sú, ale pri konverzii sa samozrejme na majiteľov PC kašľalo a povedalo sa: nemusíme to prispôsobovať, však oni si to fandovia aj tak kúpia. A preto je občas nemožné použiť kombo, čo by ste chceli, lebo šípkami neudáte ten správny smer. So zbraňami sa niekedy nedá strieľať, musíte ich založiť, znova vytiahnuť a potom páliť. V momente, kedy ich vytrhnete nepriateľovi alebo ich pomocou premetu zodvihnete zo zeme, vaše srdce túži po tom, aby ste ich rovno efektne využili. Ale ono to nefunguje, a vy ste sklamaní viac, ako keď vás nechá frajerka. Hra je nechutne zabugovaná, veľakrát budete reštartovať level kvôli tomu, že niečo nejde, budete ho hrať odznova, lebo to vkuse padá a samozrejme si pri opätovnom spustení odtrpíte tie spomínané haluzné videá z filmu. Gŕŕŕŕ! Nebyť týchto odporných chýb a nedostatkov, úplne by platilo: The Matrix (Path of Neo) has you...

        

MULTIPLAYER
You’re the one. The ONE. Not two, not three...

ZVUKOVÉ EFEKTY 8 / 10
Už pri logu THX v charakteristickom zelenom prevedení (samozrejme charakteristickom pre Matrix, nie pre túto audio certifikáciu) si hovoríte, že toto bude stáť za to. Kvalitný zvuk, ktorý sa nám spája so zážitkom z filmu v kine, našťastie nie je v hre degradovaný, ako je to v prípade grafického stvárnenia. Opäť raz zdôrazňujem, že o tom, ako majú naozaj znieť zbrane, nemám ani páru. Mohol by som to posúdiť len v prípade jednej, ktorú som v živote používal, ale nech som hľadal, ako som hľadal, prak na kamienky som nenašiel. To je jedno, prosto v hre všetko hučí a vybuchuje tak, že to považujete za realistické, aj keď de facto neviete, ako by to malo znieť. Bodíky dole šli len za dabing. Miestami výrazne pokuľháva a nepríjemne zvýrazňuje trápnosť niektorých dialógov.

HUDBA 9 / 10
Nuž, soundtrack z Matrixu nepatrí k tým, ktoré by som si púšťal na dobrú noc. Niektoré skladby by som dokonca označil za „šikaňe na bľachu“, ale bojím sa, že by som si veľa z vás znepriatelil, a tak vám tento modifikovaný východniarizmus ani nebudem prekladať. No musím pripustiť, že pri hraní gamesy z tohto zeleného sci-fi sveta by som si taký soundtrack veru pustil. Našťastie nemusím, pretože tam hrá sám od seba. Tvrdé, rytmické, dynamické. K tým Neovým okuliarom, drsnému pohľadu, dlhému plášťu a muničnému skladu, čo pod ním ukrýva, sa to skrátka hodí.

         

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Potešiteľnou správou je, že keď ste hre ochotní odpustiť nedostatky a budete sa pri nej baviť, tak sa pri nej budete baviť naozaj dlho. Azda dlhšie, ako pri väčšine iných akčných titulov. A dokonca sa mi na jazyk tlačí aj slovíčko replayabilita, pričom vôbec netuším, či je správne. Ale iste mi rozumiete. Náročnosť je okrem toho, že je v dvoch stupňoch voliteľná, aj celkom primeraná a správne graduje. Čím viac fintičiek viete, tým častejšie ich musíte používať, čím viac schopností máte, tým viac ich uplatňujete. Čím viac realitu Matrixu ohýbate, tým ľahšie zmárujete staré typy nepriateľov, čo si náležite užijete, ale nestihne to skĺznuť k stereotypu, pretože buď vzrastá ich počet, alebo k nim pribúdajú posily iného druhu, na ktoré platia iné ťahy. V tomto smere je hra naozaj vyvážená, motivujúca a zábavná.

Vedel by som si ale predstaviť aj inteligentnejších nepriateľov (a ešte pedagógov na mojej škole, ale to teraz nebudem rozmazávať). Tak napríklad keď máte vytasenú zbraň, pália po vás aj oni ako diví zo všetkých strán. Keď ju založíte a idete na nich v rámci fair play pekne priamo, spredu, poctivo ručne... alebo nožne, obratmo, zhora, spomaleno, šikmo, letmo či zospodu... hmm, ok, tak nie až tak úplne v rámci fair play... dosťnatom, keď ich idete vymlátiť bez strelnej zbrane, tak začnú aj oni strieľať pomenej. Hrdinsky sa vám postavia na odpor, hoci je to úplne proti zdravej logike, pretože ste nekrytí a mali by do vás strieľať o to iniciatívnejšie. Altruizmus tiež nie je dominantnou črtou ich osobných charakteristík. Ak sa niektorý z nich dostane do víru vášho šialeného 10 sekundového komba, tí zvyšní ho len z diaľky pozorujú, ochotne čakajúc, kedy po tom, čo padne mŕtvy na zem, svoju pozornosť konečne obrátite na nich. Ale úroveň inteligencie nepriateľov vás nemusí až tak znepokojovať, nejdete sa s nimi predsa baviť na čaj o gnozeologických a ontologických otázkach filozofie. Nech vám je útechou, že zabrať vám dajú aj tak, pretože neschopnosť myslieť často nahradzujú kvantitou či účinnosťou svojej zbrane. To ani nehovorím o agentoch, ktorí sa uhýbajú guľkám (ale zastavovať ich ako Neo nevedia, bé-bé), blokujú vaše údery, vracajú vám kombá, dobíjajú si život po istom čase, keď sa na nich dlhšie neútočí (samozrejme to dokáže aj Neo). Skrátka ide o poriadne tuhú mlátičku. Dá sa síce preklikať niekoľkými osvedčenými ťahmi, no jej krása spočíva v tom, že vás to z úcty k filmu núti, aby ste ju prešli čo najkrajším spôsobom.

        

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7 / 10
Nedočakli sme sa tak úplne „The Matrix: Path of Neo Revolutions“ ale skôr „Enter the Matrix Reloaded“ (aj keď poriadne reloaded). Tento sci-fi svet by si iste zaslúžil hru, ktorej by sme bez mihnutia oka mohli dať päť hviezdičiek. Hociako smutné to je, taká neexistuje. Kým nebude, oplatí sa siahnuť aj po tejto, pretože sa pri nej dá kráľovsky zabaviť. Keď ste však praví fandovia, myšlienke: „Sakra, malo to byť viac doladené,“ sa pri jej hraní prosto vyhnúť nedokážete. Uf. Už dávno som nad záverečným verdiktom tak tuho nerozmýšľal. Ako ohodnotiť produkt, ktorý vás v tých najlepších momentoch núti milovať Matrix ešte viac ako doteraz, a v tých trápnych sa zas hanbiť sa za to, že ho vôbec máte radi? Je to ťažké... Za to, že vám umožní byť Neom a príťažlivým spôsobom stvárať takmer všetky jeho kúsky, si zaslúži 100 percent. Tie ale hore uvedené nie sú. Keď si uvedomujem, aké „nízke“ moje hodnotenie je, chytajú má výčitky. Veď aj nesporne horšie hry už dostali na týchto stránkach tri a pol hviezdičky... Ale za prapodivný príbeh, príšerne zostrihané videá, občasné trápne kecy, výrazne zastaralú grafiku, rozpačitý úvod, nespočetné bugy a mierne chyby v ovládaní skrátka musia ísť nejaké percentá dole. Keď sa tak pozerám na to, čo všetko záporné som tu vymenoval, tak sa zas divím sám sebe, prečo som dal dole len tých 30... Ááá, hrozná schiza! Nebudem sa v tom ďalej zbytočne vŕtať. Ten pomer čiernej a žltej farby o pár riadkov vyššie vyzerá dosť odstrašujúco, ale treba si uvedomiť, že 70 percent nie je málo. Je to dostatočne veľké číslo, ktoré vyjadruje, že sa pri hre skutočne zabavíte, ale zároveň pravdivo odráža, že nejde o úplnú pecku, akú by sme si všetci v prípade Matrixu želali.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Francúzsky analytik: Le Penová je v pozícii, z ktorej sa nevyhráva

Veriť, že Rusko je za všetkým zlé, je nesprávne, rovnako ako veriť tomu, že Rusko nemá vplyv, hovorí pre SME analytik FLORENT PARMENTIER.

SVET

Kremeľ smúti. Jeho favoritka Le Penová vo voľbách nevyhrala

Macron je kandidátom Bruselu a Merkelovej, Le Penová je z ľudu, opakujú ruské štátne médiá.

KOMENTÁRE

V čom majú Mihál s Beblavým výhodu

Môžu sa stať rozhodujúcou silou.

KOMENTÁRE

Moskvu zbavia jedného z jej symbolov

Chruščovky zbúrajú, milióny ľudí sa presťahujú.

Neprehliadnite tiež

Pokus českých vedcov ukázal podmienky, v ktorých mohol vzniknúť život

Nový výskum nadväzuje na slávny experiment z 50. rokov minulého storočia.

Bratislava ukáže, aká bude budúcnosť technológií

Medzinárodná konferencia TechSummit & Gadget Expo sa odohrá 10. až 11. mája 2017.

Šesť tipov, ako ochrániť svoju identitu na sociálnych sieťach

Ak sa správate zodpovedne, nemusíte sa báť bezpečnostných prešľapov.

Facebook bude predpovedať, kam sa chystáte pozrieť

Nie je zložité natočiť 360-stupňové videá. Oveľa náročnejšie je dáta v reálnom čase dopraviť k divákovi.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  7. Inteligencia vo všetkom
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  10. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  1. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  2. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  3. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  4. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  7. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  10. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 254
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 695
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 942
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 796
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 638
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 917
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 940
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 805
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 615
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa 1 527

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop