Spoločnosť Slovak Telecom obdržala a nesúhlasí s druhostupňovým rozhodnutím Rady Protimonopolného úradu SR (PMÚ SR) ohľadne zneužitia dominantného postavenia, ktoré podľa úradu spočíva v neposkytovaní prístupu k sústave miestnych vedení ako unikátnemu zariadeniu. Úrad zároveň potvrdil pokutu vo výške 885 mil. Sk, ktorú má Slovak Telecom zaplatiť do 30 dní od obdržania rozhodnutia. Spoločnosť považuje rozhodnutie za nesprávne a využije všetky právne prostriedky na dosiahnutie súladu rozhodnutia Rady PMÚ SR so zákonom.
Spoločnosť Slovak Telecom v plnom rozsahu odmieta odôvodnenia úradu najmä preto, že PMÚ SR svoje rozhodnutie založil na zámene pojmov „miestne vedenie“ a „účastnícke vedenie“, ktoré sú v tejto veci kľúčové. Na základe tejto zámeny nekorektne posúdil právny stav z roku 2002, pretože povinnosť uvoľnenia účastníckych vedení nebola ST v tom čase uložená a uvedený skutok obmedzenia prístupu k účastníckym vedeniam úrad ani vo svojom druhostupňovom rozhodnutí nepreukázal. PMÚ SR až na jar 2005 stotožnil pojmy účastnícke a miestne vedenie. Dovtedy bola spoločnosť ST presvedčená, že povinnosť uloženú PMÚ SR v roku 2002 uvoľniť „miestne vedenia“ si plní poskytovaním služby analógových prenajatých okruhov, ktoré pred rokom 2002 boli označované ako miestne vedenia. PMÚ SR tieto pojmy stotožnil až v čase, keď už prebiehalo správne konanie Telekomunikačného úradu SR, ktorým určil ST za významný podnik na príslušnom trhu. Slovenská legislatíva definíciu „miestneho vedenia“ nepoznala, pričom účastnícke vedenie je definované podľa zákona ako „fyzické spojenie koncového bodu siete v priestoroch účastníka s hlavným rozvádzačom alebo rovnocenným zariadením v pevnej sieti“.
Rozhodnutie rady PMÚ SR nie je v súlade s rozhodovacou praxou Európskej únie. Nariadenie Európskej únie o uvoľnenom prístupe k účastníckym vedeniam ukladá povinnosť uvoľniť prístup k účastníckym vedeniam tým spoločnostiam, ktoré boli národnými regulačnými úradmi (u nás Telekomunikačný úrad SR) na základe analýz relevantných trhov označené ako subjekty s dominantným postavením na jednotlivých trhoch. Slovak Telecom v roku 2002 však spomínanú povinnosť nemal, povinnosť uvoľniť účastnícke vedenia dostala spoločnosť až v roku 2005, a to na základe rozhodnutia Telekomunikačného úradu SR. Na základe tohto rozhodnutia ST v 60-dňovej lehote predložil referenčnú ponuku na prístup k účastníckemu vedeniu (RUO) a o rokovania už požiadalo päť spoločností.
„Ide o vôbec najvyššiu pokutu uloženú akémukoľvek operátorovi v rámci Európy. Považujeme ju za neadekvátnu vzhľadom na veľkosť slovenského trhu i potenciálny počet zákazníkov, pričom táto bezprecedentná pokuta spôsobí právnu neistotu všetkým telekomunikačným operátorom na Slovensku. Podľa nášho názoru neboli dodržané princípy európskeho práva. Chceme upriamiť pozornosť na nesúlad rozhodnutia PMÚ SR s praxou Európskej únie a Európskeho súdneho dvora pri regulovaní prístupu k unikátnym zariadeniam. Orgány EÚ nikdy netrestali žiaden podnikateľský subjekt za to, že dobrovoľne neponúkol prístup k účastníckemu vedeniu bez toho, aby táto povinnosť nebola vopred uložená,“ uviedol predseda predstavenstva a prezident/CEO spoločnosti Miroslav Majoroš. Každá spoločnosť disponujúca súkromným vlastníctvom musí mať na obmedzenie svojich vlastníckych práv určené podmienky, ktoré musia byť v súlade so zákonom. Spoločnosti Slovak Telecom boli tieto podmienky definované až rozhodnutím Telekomunikačného úradu SR, ktoré sa týkalo povinnosti uvoľniť účastnícke vedenia zo dňa 14.6.2005.
Slovak Telecom sa v tejto súvislosti obráti na príslušný súd so žalobou na PMÚ SR a po vyčerpaní všetkých právnych prostriedkov v Slovenskej republike podnikne náležité kroky aj v európskom kontexte.