The Suffering 2: Ties That Bind - utrpenie sa vracia

Ľudské utrpenie v akejkoľvek forme všetci odcudzujeme. Psychické, či fyzické týranie zamáva s nejedným charakterom, myseľ začne pracovať na iných obrátkach, než je normálne. Riešenie? Kto trpel, ten vie, že riešenie neexistuje, východisko nejestvuje a opt

Keď sa znenazdajky, približne pred rokom, objavil prvý Suffering, išlo o nečakané prekvapenie, ale zároveň môžeme prvú Utrpenie korunovať ako výborný titul jednak na PC, ale i na PS2, kde hra zožala vcelku kladné hodnotenia. Pre fanúšikov strašidelných hier síce išlo len o občasné, ale i tak príjemné mrazenie na chrbte. Akčné hry, v ktorých zabíjate desiatky nepriateľských stvorení po čase prestanú strašiť a tejto schémy sa drží aj pokračovanie Ties That Bind. Zo začiatku bude cítiť dusnú atmosféru, šialené vízie pôsobia výborne, ale z toho všetkého postupne zostane len psychologický thriller. Treba si však položiť otázku, čo od hry vôbec čakáte – môžu sa totiž objaviť kuvičie hlasy, ktoré odsúdia titul len pre jeho akčnosť, opakujúcich sa nepriateľov a takmer totožnú zápletku. Uznávam, minule to fungovalo a dnes už doba pokročila, no i tak môžem druhé Utrpenie, takto z fleku, zaradiť medzi nadpriemerné hry.

Správny horor musí byť dobrý príbeh alebo aspoň začiatok deja a Ties That Bind sa jednoducho odohráva po udalostiach jednotky, v ktorej ste ovládali odsúdeného hrdinu menom Torque. Ak ste hrali prvýdiel, viete o koho ide, no v opačnom prípade vám v skratke rozpoviem jeden smutný príbeh (viac v recenzii na prvý diel). Torque je odsúdený za zločin, ktorý možno ani nespáchal – celá jeho rodina, od manželky až po dve malé deti, je brutálne zavraždená. Torque je z nej samozrejme obvinený a je len na hráčovi, či sa ortieľ súdu potvrdí alebo ho vyvrátite. Vo väznici Abott na ostrove Carnate ožijú pekelné stvorenia, tie sú výsledkom neľudských pokusov slabomyseľných postáv minulosti ostrova. Ak je totiž väzeň odsúdený na doživotie, nebude nikomu chýbať a chorým mozgom nič nebránilo v krutých zverstvách. Druhý diel nás prenáša o kúsok ďalej, hrdinovi sa podarilo z ostrova uniknúť a prichádza do mesta Baltimore, kde čaká, že nájde kľud. Omyl. 

Znovu čelíte svojej minulosti, počas hrania sa vynárajú mnohé vízie, v ktorých zisťujete ako to vôbec s vami bolo, čiže postupne prenikáte do Torque-ovej minulosti. A tá je riadne temná. Nachádzate spätosť s komickými postavičkami z predošlého dielu, všetko sa začne zamotávať - veď to poznáte. Počas hrania som natrafil na výrazne znížený počet strašidelných momentov, no čo hra ubrala na strachu, to pridala v brutalite a v akejsi obdobe herného thrilleru. Postupne sa rozvíjajúce sa klbko udalostí nie je príliš originálne, avšak nič to nemení na tom, že odhaľovanie pôvodu smrti rodiny vás ženie vpred. Mnohé obrazovky sa síce snažia pôsobiť strašidelne, ale mne sa skôr zdá, že ide o navodenie psychologickej traumy zo straty blízkych, než neustále robiť na hráča „bu“ spomalením času, objavením postavy, ktorá trpí a vy jej nemôžete pomôcť. Preto ešte raz opakujem – ubudlo strachu, je to o niečom inom. A ja vám prísahám, že pri slovíčku Blackmore vás strasie ešte pár dní po dohraní, lenže nebude to trasenie strašidelné, skôr sa zdesíte pri predstave pohnutej psychiky šialenca.

The Suffering 2 zaradíme do kolónky 3D akčných hier, ktorú môžeme ovládať dvojakým spôsobom. Jedna alternatíva je z pohľadu tretej osoby a druhá využíva pohľad z vlastných očí. Je len na hráčovi, ktorý spôsob hrania sa mu zapáči, jednoduché prepínanie medzi oboma dáva možnosť každému. Jedinou pomôckou v pochode ďalej budú zbrane. Nečakajte žiadne adventúrne prvky, všetko sa sústredí na akciu. O život bojujete so zbraňami nablízko, ktoré využijete pri absencii munície a vždy je lepší nôž, pálka alebo kus trubky, než nič. Strelné zbrane zastupuje klasická devina, brokovnica s odpílenou hlavňou (klasika na dva patróny), brokovnica s rozšíreným zásobníkom, M-60 a zopár ďalších druhov samopalov, Tommy gun (poznáte z Mafie), či raketomet. Zastúpenie ničím nevybočujúce z rady vetrom ošľahaných klasík nikoho nenadchne, ani neurazí, ale i tak si myslím, že smrtiaci arzenál nie je úplne odladený, o tom však neskôr, v hodnotiacej časti. Do úvahy musíte vziať skutočnosť, že v jednom momente môžete mať pri sebe len dvojicu zbraní, pričom je úplne jedno, ktoré kúsky ste si vybrali. Niektoré vám dokonca dovoľujú grupovať ich a poviem vám, s dvomi brokovnicami s odpílenou hlavňou som za sebou zanechal spúšť, po ktorej by i F.E.A.R. mohol blednúť závisťou. Nejde to však u všetkých zbraní a pri výmene prichádzate o obe, takže si treba rozmyslieť ich výber.

Na rad prichádzajú pekelné stvorenia, z ktorých väčšinu poznáme z minulosti, ale keďže máme miesto a čas, pekne si všetky prejdeme poporiadku. Slayer vám bude robiť spoločnosť od začiatku až po záver hry, pričom jeho výzor nepatrí na móla módnych prehliadok, ale ktorú z potvoriek si tam dokážete predstaviť? Slayera nemal niekto rád a miesto amputovaných končatín má mačety, takže ho ľahko spoznáte pomocou „cinkavého“ zvuku. Sú zákerne rýchli, dokážu chodiť i po strope, čo z nich robí vo väčšom množstve nepríjemných spoločníkov. Arsonist by bol vítanou pomocou na letných táborákoch, no od čerpacích staníc by si mal udržovať odstup – zrastené horiace siamské dvojčatá sa do rodinného albumu nehodia, na druhú stranu dokážu každého svojimi fireballmi, prípadne ohnivými stenami dokonale rozpáliť. Gorger vás ohromí maximálne tak svojou výškou, útočí svojou hladnou pusou, čiže máte dostatok času prekutať mu tráviacu sústavu brokovnicou. Triggerman je jasným dôkazom, že i matička príroda (s prispením genetického svinstva) dokáže byť neskutočne krutá. Predstavte si veľkého pavúka... mám na mysli riadne prerastené monštrum, ktoré má miesto svojho tela ľudské, navyše sa každá z ôsmich nôh môže pochváliť zbraňou. A to je už riadne kombo, takže nohy na plecia a presnej muške zdar. Mainliner patrí medzi mojich favoritov a mohol by slúžiť ako učebná pomôcka pre začínajúcich narkomanov. Nechápte ma zle, pri pohľade na sfetované, plaziace sa čosi, čo bolo niekedy človekom, sa spraví každému zle. Objavuje sa znenazdajky z kaluží krvi a hádže po vás injekčné striekačky s drogou, ktorá vám nerobí dobre na pleť. Mauler má psie telo spevnené železnými plátmi a ľudskú hlavu s ostrými nožíkmi, ktoré sa do vás zarežú. Útočia v skupinkách a ak ste niekto už okúsili útok čokla, viete, že s nimi nie sú žarty. Burrower by si zaslúžil prezývku „trochu viac nahnevaný krtko“. Ryje si v zemi, občas sa vystrčí, roztočí svoje reťaze alebo sa rovno rozhodne uhryznúť vám hlavu. To sa predsa nepatrí, preto je nutné v časovo obmedzených momentoch (kedy sa vám ten parchant ukáže) páliť po ňom zo všetkého, čo máte po ruke. Na záver som si nechal Marksmana, chlapíka s arzenálom zbraní na chrbte, ktorý by vystačil menšej armáde. Keď sa toto monštrum zastaví, namieri na vás a spustí svoju pieseň lásky (pomocou kanónov), už si väčšinou zbierate zuby zo zeme, váľate sa a umierate. Kruté, takže sa nebojte a ukrývajte sa za prekážkami.

Fajn, vymenoval som vám vašich základných protivníkov, bossov vynímajúc a snáď mi odpustíte odľahčený tón, ale človeku sa po tých rokoch zdajú niektoré krvavé brutality ohrané, čo je v prípade Ties That Bind oveľa väčším problémom, než by sa mohlo zdať. Nemôžem ešte zabudnúť na zmenu podoby Torque-a, kedy sa z normálneho, krvou ušpineného zabijaka stáva obrovská obluda, jednou ranou likvidujúca krvavá masa svalov. Premena z pokľudného človiečika je nám známa z predošlého dobrodružstva, treba si dávať pozor na čas strávený v tomto „berserk“ móde, pretože po vypršaní časového limitu sa nám geroj zblázni a hra pre nás predčasne končí. No vidíte, ani to nebolelo a máme za sebou popis hry i s niekoľkými plnohodnotnými informáciami a teraz už len vysvetliť, prečo hra dostala len mierne nadpriemerné hodnotenie.

GRAFIKA 7 / 10
Keďže primárne je Suffering 2 určený pre konzolky, je potrebné brať ohľad na grafické spracovanie, navyše menovaný subjekt je hodnotený z PS2 verzie. Po minulých romantických prechádzkach po väznici sa presúvame do anarchisticky vyzerajúcich ulíc mesta, pričom sa ocitneme i v interiéroch rôznych budov (obchody, domy, divadlo...) a všetko má riadne temný nádych, až je človeku ľúto, že lokácie len tak prebehne. Nemá zmysel vymenovávať všetky miesta, ktoré navštívite, všetko sa mi to však zlialo do jedného veľkého vedra, ktorý má na svojom boku hrdo napísané „tak trochu odfláknutý dizajn úrovní“. Sú tu prekvapujúce miesta, kde budete sťažka pregĺgať. Napríklad z ošarpaných obytných oblastí, kde sa stala Torque-ova osobná katastrofa, priam srší nebezpečenstvo. Iné depresiou napáchnuté miesta sú doplnené výbornými flashbackmi, pri ktorých sa hranie brutálne spomalí a vy len sledujete nepríjemné zábery. Alebo prítomnosť baterky výrazne posilní narastajúce obavy zo zľaknutia sa. Bol by som ochotný ísť s kľudným svedomím i vyššie, no väčšina priestorov mi prišla úplne prázdna. Chápem, že sa tvorcovia snažili navodiť atmosféru mŕtva, ale mnoho lokácii je prázdnych, narýchlo zlepených. Len aby to bolo strašidelné miesto a ono to už bude dobre vyzerať. Prdlajz vážení!

Určite ste to pochopili už i z priložených screenshotov. The Suffering 2: Ties That Bind je morbídna, nechutne krvavá hra, kde sa kaluže červenej objavujú s frekvenciou pravidelnejšou, než je ranné močenie. Torzá monštier svojou nechutnosťou vzbudzujú patričný rešpekt, animácie pohybov nemajú výraznú chybu (je jedno, či ide o hrdinu, šplhajúceho, bežiaceho, skáčuceho alebo plaziaceho sa, či o potvorky každého druhu), všetko to vyzerá na riadne krvavý kúpeľ a ono ním hra i je. Na to treba upozorniť, slabšie povahy by sa mohli používaním červenej farby zhroziť a označiť hráčov za nacistických satanistov. Tiene spravia svoje, svetelné efekty síce nie sú omračujúce a okolité predmety väčšinou rozbiť nemôžete, ale i tak musím povedať o grafickom spracovaní, že je nadpriemerné. Síce len mierne, ale predsa len je.

INTERFACE 8 / 10

Ovládanie žiaden problém. Hrdina vie behať, skákať, plaziť sa, strieľať, nabíjať zbraň, meniť ich, či seba samého. Počas hrania na obrazovke uvidíte okrem vlastného života teplomer „berserku“ a zásoby munície. Je len na vás, ktorý z pohľadov si zvolíte a ktorý je vám milší. Ja osobne som si užíval s first i third person pohľadom, oba sú spracované kvalitne. Na odlíšenie od konkurencie by to však chcelo aj nejakú osviežujúcu novinku.

HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Musím sa priznať, že hoci takmer z každého kúta na mňa vyskakovali spomienky na predošlé dobrodružstvo a vedeli by som si mnohé scény predstaviť v lepšom svetle, takmer celú dobu sa strieľaním bavil. Je pravdou, že Ties That Bind si berie zo svojho predchodcu takmer všetko a vlastne len presúva príbeh do iného prostredia, no stále to robí v kvalitnej a hrateľnej podobe. Nečakajte žiadne logické záseky, vaša trasa je zúfalo nalinkovaná, nie je inej možnosti ísť vpred, len stále bežať do jediných možných dverí alebo sa presunúť daným námestím. Rovnako ako minule, i tentoraz pôsobí osviežujúco možnosť dvojakého hrania, pripomínajúceho známu dvojku doktora Jekkyla a pána Hidea. Ide o brutalitu, ktorou sa rozhodnete riešiť problémy mimo zabíjania hlavných nepriateľov. Zavraždíte nevinné postavy alebo im naopak pomôžete? Ochránite feťáka pred útrapami alebo sa na tú zberbu (ako vám vravia hlasy v hlave) vykašlete? Všetko je len na vás a podľa činov má hra rôzne konce, čo je plus.

Príbeh nám po celý čas vraví o rodinnej tragédii a je to riadne brnkanie na nervy, vaše spomienky zo začiatku nevyzerajú nádejne, ale ako sa budete predierať vpred a ako sa budete správať (dobrý vs. zlý), vyhrotí sa i situácia, no základ je stále rovnaký. Niekto sa s vami zahráva a postupne sa však zápletka oslabí, flashbacky začnú unavovať, zistíte spätosť s väznicou, odkiaľ ste utiekli v jednotke. Akoby sa v niektorých momentoch tvorcovia zľakli zaujímavej myšlienky a radšej sa vrátili k zabehnutým pravidlám, ktoré však nevydesia a ani neprikujú k hre, pretože sú každému známe. Minulé dobrodružstvo dokázalo lepšie gradovať, prostredie mesta by si žiadalo viac zapracovať na dizajne a hlavne zaujímavých miestach. Počas hrania ťažko natrafíte na momenty, ktoré ostanú ešte dlho vryté vo vašej pamäti. Tým pádom depresia upadá, rovnako i moment sústredenia a z The Suffering 2 sa stáva obyčajná strieľačka.

Ďalším klinčekom do rakvičky sú podivne navrhnuté zbrane. Ja osobne som radšej okrem brokovnice a klasických pištolí nič nevyužíval, pretože pušky s vysokou kadenciou sú nepresné, neúčinné a vôbec sa od seba neodlišujú. Navyše ich spotreba munície je závratná. Väčšinou to zvykne byť tak, že postupne dostanete do rúk kvalitnejšie kúsky, ale zbrane v Ties That Bind sa príliš neosvedčili, sú príliš obyčajné a nie je medzi nimi žiaden výrazný rozdiel. Nepriateľská zberba je málo početná (okrem vyššie uvedených nepriateľov si pripočítajte niekoľko bossov a vojakov) a keď sa po niekoľký raz objaví rovnako krvavé monštrum, už vo vás nevzbudzuje taký odpor ako tomu bolo na začiatku. Variabilita by im taktiež neuškodila. To sú teda chybičky krásy, ktoré sa môžu zdať ako maličkosti, no v skutočnosti výrazne oslabujú hrateľnosť. 

MULTIPLAYER
Všimol si niekto, že by som hovoril niečo o dvoch postavách menom Torque? Nie? Tak potom nečakajte hru pre viac, než jedného hráča.

ZVUKOVÉ EFEKTY 9 / 10
Minulému dielu som udelil za zvukové efekty plný počet hviezdičiek. Znovu sa jedná o výborný zvukový doplnok a je úplne jedno, či si budem vychutnávať streľbu, podivné zvuky potvoriek alebo výborný dabing. Keď začujete úchylný smiech jednej zo záporných postáv, prejde vás mráz po chrbte. Takto má znieť pravý pochabý šialenec. Hlavnú zápornú postavu nadaboval Michael Clarke Duncan – ak vám meno nič nehovorí, potom si istotne pamätáte obrovského černocha z filmov Zelená Míľa alebo Môj Sused Zabijak. Áno, ten hromový hlas sa na toho najväčšieho záporňáka výborné hodí a je cítiť, že Michael vzal svoju prácu vážne. Podobne znejú i iné postavy, napríklad vaša (ehm... bývalá, momentálne mŕtva) manželka na vás často hovorí a jej hlas priťahuje, i keď vám práve niečo vyčíta. Vrcholom všetkého sú však schizofrenické hlasy vo vašej hlave. Momenty, kedy vás žena nahovára, aby ste dotyčnému pomohli a vaše zlé ja prikladá dôraz na alternatívu zabitia sa nedá písmenkami opísať.

HUDBA 4 / 10
Dosť mi vadilo, že som si z melódií takmer nič nevzal. Žiadny ústredný motív alebo depresívne ladené skladby typu Silent Hill. Občas niečo zaznie, ale je toho zúfalo málo, navyše ani to nespĺňa kruté kritéria mojej náročnej osoby. Slabota.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Vec sa má tak, že potvorky príliš inteligencie nepobrali a vojaci, na ktorých sem-tam natrafíte, sa dokážu maximálne tak skrývať za prekážky a pravidelne spoza nich vykukovať. Drsná akcia vpred vám dovolí vybrať z niekoľkých obtiažností, no herná doba sa tak len umelo natiahne niektorými frustrujúcimi momentmi, ktoré sú až príliš náročné na zvládnutie. Väčšinou ide o úlohy, kde musíte zvládnuť nápor veľkého počtu nepriateľov, kedy to začína pripomínať skôr chaos, než neustále vpred šinúcu sa akciu, pretože priestor pred vami sa vám otvorí až po vyčistení daného miesta. Raz za uhorský rok natrafíte na „logickú hádanku“, čiže musíte zabiť určité percento nepriateľov, aby ste sa mohli prevteliť do zúrivého módu a v ňom prebúrať viditeľne narušenú stenu. Už som spomínal, že vás hra vedie po celý čas za ručičku vpred a nedovolí vám odbočiť na zakázané územie. Nebola by to chyba, keby príbeh držal celé dobrodružstvo viac pokope, lenže práve to sa v závere nedeje. Herná doba sa vzhľadom na voľbu obtiažnosti odhadnúť nedá, no 12 hodín sa istotne zabavíte, čo je na dnešnú dobu vcelku slušná pálka.

Systém checkpointov vám ukladá hru na dôležitých miestach – chvalabohu to je vždy pred náročným úsekom a tak môžete zomrieť, objavíte sa neďaleko miesta vašej smrti. Trochu podivne je vyriešené dopĺňanie zdravia, to si obnovujete zbieraním tradičných „uzdravovadiel“, ale nemôžete si vziať žiadne do zásoby a preto sa vám životy obnovia len pri nájdení lekárničky. A to býva občas problém, lebo niekedy nestíhate dobehnúť k spásonosnej energii, ktorú ste si do zásoby mohli vziať predtým a nemuseli by ste nadávať ako ja na nepraktický systém. 

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7 / 10
Máme tu záver a zhrnutie všetkého býva často najnáročnejšie z celej recenzie. The Suffering 2: Ties That Bind rozhodne nie je nekvalitným titulom, dieru do sveta však rozhodne neurobí a treba si úprimne priznať, že prvý diel bol lepší. Baltimore je však tiež výborným miestom pre krvavé prestrelky s nechutnými monštrami, náznaky psychologického teroru rodinnej tragédie „potešia“, len by to potrebovalo niekoho, kto by všetko tú snahu dokázal premeniť na skutočnosť a práve tento majster pri vývoji druhého Utrpenia výrazne chýbal a preto ostáva Ties That Bind iba kvalitným thrillerom s miernymi náznakmi hororu a obrovskou dávkou krvi.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Francúzsky analytik: Le Penová je v pozícii, z ktorej sa nevyhráva

Veriť, že Rusko je za všetkým zlé, je nesprávne, rovnako ako veriť tomu, že Rusko nemá vplyv, hovorí pre SME analytik FLORENT PARMENTIER.

SVET

Kremeľ smúti. Jeho favoritka Le Penová vo voľbách nevyhrala

Macron je kandidátom Bruselu a Merkelovej, Le Penová je z ľudu, opakujú ruské štátne médiá.

KOMENTÁRE

V čom majú Mihál s Beblavým výhodu

Môžu sa stať rozhodujúcou silou.

KOMENTÁRE

Moskvu zbavia jedného z jej symbolov

Chruščovky zbúrajú, milióny ľudí sa presťahujú.

Neprehliadnite tiež

Pokus českých vedcov ukázal podmienky, v ktorých mohol vzniknúť život

Nový výskum nadväzuje na slávny experiment z 50. rokov minulého storočia.

Bratislava ukáže, aká bude budúcnosť technológií

Medzinárodná konferencia TechSummit & Gadget Expo sa odohrá 10. až 11. mája 2017.

Šesť tipov, ako ochrániť svoju identitu na sociálnych sieťach

Ak sa správate zodpovedne, nemusíte sa báť bezpečnostných prešľapov.

Facebook bude predpovedať, kam sa chystáte pozrieť

Nie je zložité natočiť 360-stupňové videá. Oveľa náročnejšie je dáta v reálnom čase dopraviť k divákovi.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  7. Inteligencia vo všetkom
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  10. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  1. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  2. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  3. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  4. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  7. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  10. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 176
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 803
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 057
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 760
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 578
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 929
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 926
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 803
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 608
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa 1 521

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop