ings a Harris Interactive.
"Oblečenie zostáva v počas vianočnej sezóny jednou z najsilnejších kategórií tovaru", zdôraznila v správe analytička Heather Doughertyová z agentúry Nielsen/NetRatings. "Hviezdnu sezónu majú za sebou počítače a spotrebná elektronika. Predaj podporil pokles cien notebookov, plazmových televízorov a laserových tlačiarní," dodala. Vysoký dopyt bol i po hudobných prehrávačoch iPod a digitálnych kamerách. Tržby za oblečenie dosiahli neuveriteľných 5,35 miliárd dolárov, čo je v porovnaní s Vianocami 2004 o 42 percent viac.
Na druhom mieste sa umiestnili počítače a počítačové periférie, kde medziročný obrat vzrástol o 126 percent na hranicu 4,82 miliardy dolárov. Tretiu priečku obsadila spotrebná elektronika generujúca obrat 4,79 miliardy s nárastom o 109 percent. "Spotrebitelia nakupujú na internete počas vianočnej sezóny čím ďalej tým neskôr, pretože narastá ich dôvera vo včasné dodanie tovaru," poznamenal analytik Anthony Noto zo spoločnosti Goldman Sachs. "Vianočné tržby 2005 síce dosiahli stropnú hranicu predbežných odhadov, čo sa však týka rentability, istý dopad mohla zanechat silnejúca konkurencia."
Prieskum preukázal, že predaj v kamenných obchodoch má s podielom 68 percent stále prevahu. V porovnaní s Vianocami 2002 to však predstavuje pokles až o 10 percent.
Medziročné porovnanie odadu tržieb a rozdiel oproti roku 2004:
(miliardy dolárov) | (percentá) | |
Odevy | 5,349 | +42 |
Počítače a počítačová technika | 4,821 | +126 |
Spotrebná elektronika | 4,793 | +109 |
Knihy | 2,953 | +66 |
Hračky a videohry | 2,296 | -9 |
Prehľad percentuálneho rozdelenia tržieb Vianoc 2005 v ročných sumároch podľa odbytového kanálu:
2005 | 2004 | 2003 | 2002 | |
Obchody | 68 | 72 | 74 | 78 |
Katalógy | 5 | 6 | 6 | 6 |
Internet | 27 | 22 | 20 | 16 |