Space Rangers 2: Rise of the Dominators - stratégia na dedkov písací stroj

Byť uznávaným strážcom vesmíru. Brázdiť transgalaktickými krížnikmi hviezdne systémy. Mať rešpekt, moc a povesť. Bohatým brať a chudobným dávať. Stať sa moderným Jánošíkom bez valašky, ale za to s vysokofrekvenčným laserom. A k tomu všetkému ešte aj prisp

ieť nejakou stovkou, či tisíckou do prasiatka vývojárov z východu? Space Rangers 2: Dominators to všetko umožňuje.

Aby som to všetko uviedol na pravú mieru – pod pojmom vývojári z východu nemám na mysli, akýchsi fiktívnych, kvalitných, no nedocenených programátorov/grafikov/flákačov zo Spišskej Novej Vsi, ale viac-menej skúsený tím spod Uralu. Áno, ide o ruské štúdio Elemental Games, ktoré síce okrem prvého dielu vesmírnych rangerov nevydalo asi nič svetoborné, napriek tomu hry prichádzajúce z iného svetového smeru ako zo západu, vždy potešia. Či právom, to sa snáď dozviete v recenzii.

Príbeh Vládcov sa odohráva 200 rokov po ukončení deja prvých Space Rangerov. V galaxií vyvstala nová, nebezpečnejšia hrozba. Boj proti Dominátorom začína naberať na obrátkach, z rôznych slnečných sústav prichádzajú správy o obliehaní a napádaní planét, či ohrozovaní a prepadávaní obchodných ciest obávanými vesmírnymi škodcami. Pri nich sa dobre priživujú aj rôzne skupinky menej organizovaných, ale tiež nebezpečných vesmírnych pirátov. Prichádza čas na zvrátenie zle sa vyvíjajúcej situácie, čo dokážu len Rangeri. Najlepší z najlepších, medzi ktorých sa chcete prepracovať aj vy. 

        

Úvod hry dáva okamžite najavo prítomnosť RPG prvku, ktorý je aj v primárne strategických hrách veľmi obľúbený. Výber rasy a povolania hovorí za všetko a napriek tomu, že je zjednodušený, je z čoho vyberať. Päť rás a päť povolaní je celkom slušný počet a za prepokladu, že každá kombinácia prispeje k trochu inému štýlu hry je to určite jedno malé bezvýznamné plus. Okrem notoricky známej ľudskej rasy, si môžete vybrať medzi podivne znejúcimi Maloqmi, Pelengami, Freyanmi a Gaalianmi. Samotný výber rasy ovplyvňuje hru v kombinácií s povolaním – Freyanský obchodník má iné vzťahy s Gaalianmi ako Freyanský pirát a zasa Maloqský žoldák sa veľmi nepohodne s Pelengskými obyvateľstvom. Možností je veľa a výber rasy určuje v podstate aj obtiažnosť hry. Pravdepodobne najjednoduchšia voľba pre začiatočníka sú štandardne ľudia. Kombinácia rasa-povolanie taktiež určuje bonusy do začiatku hry. Odvíja sa od nej typ a vybavenie lode, úvodné schopnosti (skills) rangera a taktiež množstvo peňazí na konte.

Začiatok samotnej hry vás vrhne do dvojrozmerného vesmíru plného planét, hviezd, asteroidov a kozmických lodí. A je už len na vás, ako sa všetko bude ďalej vyvíjať. Ťahový herný systém môže byť trochu odpudzujúci, no našťastie sa zapína len pri stretoch s nepriateľom a aj tam sa dá obmedziť zapnutím funkcie „auto-combat“, ktorá bojuje za vás. Autori dali hráčovi absolútne voľnú ruku a ponúkli dostatok možností zábavy. Ako vždy ide tu hlavne o peniaze a tie môžete získať obchodom, ale aj trochu menej čestnými metódami, ktoré už veru nie sú Jánošíkovské – prepadávaním viac-menej bezbranných transportných lodí, či bojom alebo vydieraním nepriateľských (ale ak chcete, aj priateľských) rangerov/pirátov/žoldákov/obchodníkov. Peňazí treba čo najviac, pretože vaša loď nie príliš kvalitne vybavená a starne rýchlejšie ako grafické karty v počítačoch. Treba vylepšiť motory, palivové nádrže, obranné systémy, radary a samozrejme aj arzenál. A to všetko rozhodne nie je zadarmo. Preto časom príde na rad aj váš hlavný zdroj príjmov – plnenie, bohužiaľ, trochu nezáživných a opakujúcich sa misií. Pristátim na niektorej z nekonečného množstva planét dostanete možnosť porozprávať sa so šéfom národa, ktorý planétu obýva. Väčšinou sa podarí za väčší, či menší obnos získať nejakú prácu. Často ide len o sprevádzanie transportných lodi plných drahých komodít, či naopak zničenie nepriateľsky ladených krížnikov. Treba si však dávať pozor, aby ste si nepokazili dlho budované diplomatické vzťahy a dobre si premyslieť, či ponúkanú prácu prijmete alebo nie. V prípade, že sa vám nepodarí misiu zdarne ukončiť, rátajte s tým, že na planéte, kde vám ju zadali, už rozhodne vítaní nebudete, ba dokonca sa môže stať, že vás po pristátí zatknú a strčia do väzenia (tam prichádza na rad skutočne zdĺhavá a nudná textová medzihra, kedy každý deň väzenia musíte odkliknúť a odžiť si ho, pričom sa ponúka viacero možností, ako zabiť čas). Misie sú teda väčšinou lietacie. Lietate hore-dolu zo systému do systému, zo sektoru do sektoru, cestou strieľate, bojujete, ničíte a často veru aj zbabelo utekáte z boja. Čo je však vítaným oživením hry a zároveň novinkou oproti prvému dielu rangerov sú planetárne boje na povrchu. Tie prebiehajú prostredníctvom skromne vybavenej základne, ktorej hlavnou úlohou je vyrábať robotické stroje. Priznávam, vyrábať ich je zábava. Autori túto kvázi strategickú časť výborne prepracovali. Je to ako Lego™, pomocou rôznych súčastí (podvozok, korpus, zbrane apod.) si môžete vytvoriť robota podľa svojho gusta a potom s veľkou vervou vyraziť na nepriateľa. Pikoškou je dokonca možnosť ovládať vybraného robota z 1st person pohľadu, čo je síce efektné, ale prakticky nevyužiteľné. Oproti ťahovému systému vo vesmíre, planetárne boje sú real-time a sú veľmi dynamické a akčné. Pre odporcov RTS a záujemcov len o vesmírne boje je tu možnosť planetárne bitky vypnúť.

           

GRAFIKA 4 / 10
Grafické spracovanie v podstate chýba. Znie to možno hlúpo, no v porovnaní s modernými hrami 21. storočia je to tak. 2D vesmír je síce ako-tak pestrý, no je neskutočne statický a nudný. Efekty takmer žiadne, planétky sa nudne pohybujú okolo sĺnk a vlastnej osi, kde-tu poletuje nejaká vesmírna loď, ktorá rozhodne nepôsobí tak majestátnym dojmom ako v Startreku. Trojrozmerné spracovanie povrchových bojov už vôbec nestojí za reč, aj keď je relatívne farebné a pôsobí trochu komixovým dojmom. Kvalita textúr a modelov je na súčasné pomery nulová, i keď v minulom tisícročí by to ešte bolo OK. Grafiku však pri takejto, pravdepodobne nízkorozpočtovej, hre netreba celkom zatracovať a preto dostáva odo mňa aspoň jeden bod. Ten druhý je za krásne futuristicky spracované menu hry a taktiež vydarené intro. Za všetko hovoria aj nevídané hardwarové nároky. Minimálna konfigurácia podľa autorov je P2-450 MHz a 3D akcelerátor s 8 MB pamäte. Stálo by za to vyskúšať to na ekvivalentnom stroji, no bohužiaľ, idem si mozgové závity zavariť, ale neviem si spomenuť na nikoho, kto má k dipozícií podobne archaické PC.

INTERFACE 8 / 10
Ťažko hľadať chyby. Ovládanie je veľmi intuitívne, je nakonfigurovaných množstvo klávesových skratiek, ktoré sú rýchlo a ľahko zapamätateľné (no a ako to niekto nezvládne, môže si ich prestaviť podľa potreby). Snáď jediným problémom je trochu nepraktické zobrazovanie informácií o lodiach – zobrazia sa až po nabehnutí kurzorom, čo je v pohybe skutočne náročné a dalo by sa to určite vyriešiť elegantnejšie.

HRATEĽNOSŤ 6 / 10
Space Rangers na mňa pôsobia ako relatívne vydarená, schopná a zábavná nahrážka Solitairu, ktorý už nepoctivých flákačských zamestnancov každej väčšej firmy určite prestal baviť. A zahrať sa počas pracovnej doby na vesmírneho policajta nemusí byť zlé, no pravudpovediac, tráviť s touto hrou skutočné voľné chvíle a investovať do nej cenný čas, sa mi zdá zbytočné. Hra svojou zbytočnou zdĺhavosťou danou rozľahlým vesmírom a pomalým cestovaním zabila relatívne veľký potenciál. Ten je zabezpečený množstvom možností, ako investovať zarobené peniaze. Bohužiaľ kameňom úrazu sú aj spôsoby zarábania. Spomínané nezáživné misie alebo obchodovanie omrzia a veľmi rýchlo sa stanú stereotpynou nočnou morou.

        

MULTIPLAYER
Space Rangers 2 rozhodne nie je hra vhodná pre multiplayerové hranie. Jediný mód, ktorý by som si vedel predstaviť, je tzv. „hotseat“, zainteresovaní snáď vedia, že ide o hru dvoch alebo viacerých hráčov na jednom počítači, ktorí sa postupne pri monitore striedajú. Každopádne, multiplayer v žiadnej doteraz známej podobe obsiahnutý nie je.

ZVUKOVÉ EFEKTY 4 / 10
Už som spomenul, že Space Rangers 2 sú pravdepodobne nízkorozpočtovou hrou, a preto je nemožné očakávať technické spracovanie na vysokej úrovni. Kvalita zvukových efektov to potvrdzuje. Rovnako ako je chudobná vizuálna stránka, ani od zvukových prejavov sa nedá nič extra očakávať.

HUDBA 4 / 10
Nuž, snáď mi bude odpustené, ale nemám chuť sa znova opakovať. Všetko, čo som napísal o zvukových efektoch, sa dá presne aplikovať aj na hudobný podmaz.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 5 / 10
Space Rangers 2 sú napodiv relatívne náročná hra. Hlavne v začiatkoch a pri zlom výbere rasy. Vaša loď je veľmi slabá a zároveň pomalá, to znamená, že sa nedokáže ani ubrániť, ani utiecť z boja, preto sa začiatky často menia na frustrujúce save/load orgie. Časom sa to vykompenzuje, ale ďalším dosť frustrujúcim prvkom je jeden z malá prejavov umelej inteligencie nepriateľských bojovníkov. Pri bojoch s vami síce veľmi nepremýšľajú, jednoducho sa na vás vrhnú, no s veľkou radosťou utekajú z boja. Jednoducho utečú na planétu, kde si opravia škody a opäť môžu naplno bojovať. Takto sú niektoré boje priam nekonečné a často sa vám podarí vyhrať, len ak nájdete vhodného spojenca k boju, ktorý vám pomôže nepriateľa zničiť skôr, ako stihne doletieť na povrch planéty.

          

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 5 / 10
Space Rangers 2 sa na slovenskom trhu predávajú za relatívne nízku cenu – 790,- Sk. V kombinácií s nízkymi hardwarovými nárokmi a celkovo ako-tak chytľavou hrateľnosťou, i keď s množstvom nepríjemných fíčrs, sa hra môže presadiť u nenáročných hráčov. U takých, ktorí si k svojmu PC, bežne používanému ako písací stroj, občas sadnú a chcú sa pohodovo zabaviť. Pre tých, ktorí od hry vyžadujú niečo, viac je Space Rangers 2 stratou času.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

Neprehliadnite tiež

Objavili záhadné mikróby, ktoré prežili v kryštáloch desaťtisíce rokov

Organizmy sú úplne iné než tie v databázach. Niektorí spochybňujú, či naozaj pochádzajú z kryštálov.

Google a Microsoft neukážu weby pre nelegálne sťahovanie

Nový etický kódex platí pre vyhľadávače v Británii, či prekročí jej hranice dnes nie je jasné.

Ako by to vyzeralo, ak by všetci ľudia žili v jednej budove?

Stačí približne 180-tisíc ľudí, aby mala krytá budova vlastné počasie.

Na YouTube bude menej reklám, zrušia tie najdlhšie

Hoci reklamu na YouTube zatiaľ možno filtrovať, firma sa rozhodla zrušiť svoj najinvazívnejší reklamný formát.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 622
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 616
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 239
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 054
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 781
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 530
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 378
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 850
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 594
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 995

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop