SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Televíziu čakajú veľké zmeny

Čoskoro sa to už možno vôbec nebude volať televízia. Spôsob, ako sledujeme televízne programy a video - či už cez obyčajný televízor, internet alebo vreckové zariadenie - sa čoskoro môže radikálne zmeniť.

V budúcnosti by sme sa už nemali my prispôsobovať televíznemu programu, ale všetky relácie dostaneme do bytu vtedy, keď si to sami budeme želať. FOTO - REUTERS

V Spojených štátoch už aj tí najopatrnejší mediálni giganti podľahli novej horúčke a pracujú na systémoch, ktorých cieľom je jediné: doručiť divákom do domácností televízne programy vtedy, keď si sami zaželajú, a nielen vtedy, keď ich televízia zaradí do svojho programu.

"Do desiatich rokov sa spôsob, ako publikum sleduje médiá, radikálne zmení," myslí si Elisabeth Murdochová, televízna producentka a dcéra mediálneho magnáta Ruperta Murdocha. "Ja osobne sa teším na deň, keď si budem môcť kedykoľvek pustiť akýkoľvek program, ktorý niekedy vysielala televízia," hovorí v knihe The next big thing, ktorá nedávno vyšla v Británii.

Tento deň už podľa Murdochovej nie je ďaleko: napríklad firma Promise.TV v júli predviedla zariadenie, ktoré archivuje celý mesiac kompletného vysielania všetkých kanálov a umožňuje divákovi vybrať si program tak, ako keď si vyberá hudbu z vlastného počítača. BBC má už takisto naplánovaný test novej služby, ktorá divákom umožní pozerať v ľubovoľnom čase ktorýkoľvek program odvysielaný v priebehu posledných siedmich dní.

Technológií, ktoré majú umožniť sledovanie televíznych programov bez ohľadu na čas, kedy ich samotná televízia do vysielania naplánovala, sa už používa viacero. V posledných dvoch mesiacoch napríklad najväčšie americké televízne siete CBS, ABC a NBC uzavreli dohody, ktoré umožňujú šírenie ich televíznych programov hneď po tom, ako boli odvysielané - diváci si ich môžu za symbolický poplatok kúpiť prostredníctvom internetového obchodu a sledovať v počítači alebo na vreckovom videprehrávači od Apple.

O vízii videa z televízie prehrávaného na ľubovoľných zariadeniach, ktoré si divák vyberie, sa síce hovorí už takmer desaťročie, na minulotýždňovom summite agentúry Reuters o médiách a reklame sa však šéfovia mediálnych spoločnosti zhodli, že práve budúci rok sa stane tým, keď sa vízia konečne stane realitou.

"Niet žiadnych pochýb, že sa veci zmenia," povedal šéf siete CBS Les Moonves. "Myšlienkou videa na požiadanie sa firmy nikdy nezaoberali tak vážne ako teraz."

Populárny seriál od CBS, kriminálku CSI, si napríklad môžu americkí diváci vyžiadať na pozeranie kedykoľvek prostredníctvom operátora káblovej televízie Comcast. "Čoskoro ju však budete môcť mať aj na svojich mobilných telefónoch," povedal Moonves - firma totiž do roka začne predávať aj špeciálne upravené klipy z CSI pre mobily. "Kým čakáte v rade v potravinách, môžete si pozrieť 'mobizódu' z CSI".

Podľa najväčších optimistov by mohli zásadné zmeny v spôsobe sledovania televízie viesť dokonca ku skvalitneniu programov, keď bude pre ľudí jednoduchšie nájsť a zdieľať programy, ktoré sa im páčia. "Muž menom Ze Frank sa stal slávnym, keď vytvoril sériu videopozvánok na oslavu vlastných 21. narodenín. Odkaz poslal sedemnástim priateľom a o tri dni neskôr ho každú hodinu sledovali tisícky ľudí," upozorňuje Murdochová. "Celkovo si jeho amatérske video pozrelo asi 20 miliónov ľudí. Kreativita v novom veku prerazí."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič a minister obrany Jaroslav Naď.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Testovanie v Dolnom Kubíne.
Minister obrany Jaroslav Naď.
Cynická obluda

Banzai!

Do plošného testovania ostáva pol dňa a stále je len 60% potrebných zdravotníkov. Vedenie nariadilo neustupovať.