SME

Ako Google spravuje titulnú stránku

Priemerný človek sa dokáže vyrovnať na webovej stránke len so siedmimi až desiatimi možnosťami, zistil vo vlastnom výskume Google. Preto je veľmi ťažké dostať na titulnú stránku Google odkaz na novú službu.

TITULKA POPULÁRNEHO VYHĽADÁVAČA

Priemerný človek sa dokáže vyrovnať na webovej stránke len so siedmimi až desiatimi možnosťami, zistil vo vlastnom výskume Google. Preto je veľmi ťažké dostať na titulnú stránku Google odkaz na novú službu.

Marissa Meyerová je v Google šéfkou produktov pre individuálnych zákazníkov. Súčasťou jej práce je aj rozhodovať o tom, čo ide na titulnú stranu. "Musím hovoriť nie mnohým ľuďom," povedala časopisu Fast Company.

Google má viac než 30 veľkých služieb a nástrojov. Len osem z nich môžete nájsť cez odkaz priamo na www.google.com. O tom, ktorých osem to bude, rozhoduje darwinistický proces získavania popularity.

"Na zaradenie na titulku musí byť služba taká atraktívna, že pritiahne milióny ľudí denne," píše Fast Company. "Kandidáti súťažia na stránke s rozšíreným vyhľadávaním. Ak sa osvedčia - ako sa osvedčil napríklad vyhľadávač obrázkov, ktorý narástol zo 700-tisíc zobrazení na dva milióny v priebehu dvoch týždňoch - majú šancu získať pozíciu na titulnej strane. Dokáže to však len málo z nich, a to je dobre."

Môžete nechať svoju webovú stránku nadivoko sa rozrastať. Môžete sa zbaviť zodpovednosti vyhlásením, že je to nový svet a je o kolaborácii a slobode slova a podobne. Môžete povedať, že nemáte právomoc povedať niektorému vášmu kolegovi nie. Ale potom nebudete na webe veľmi dobrí.

Ľudia túžia po jednoduchom živote a snažia sa vyhnúť zložitosti. Je oveľa zložitejšie a náročnejšie, povedzme, povedať nie, na rozdiel od toho povedať áno. Je zložitejšie a ťažšie skracovať dokument dovtedy, kým nebude stručný a jasný, než hodiť jednoducho na web tisícky slov omáčky.

Na webe majú moc v rukách zákazníci a zamestnanci. Sami si vyberajú, čo a kedy budú čítať. Mnohí komunikátori tento základný posun nechápu. Nanucovať informácie niekomu pred oči a dúfať, že si ich prečítajú len preto, že sú priamo pred nimi, je zlyhanie základnej stratégie.

Google zarába peniaze z reklamy. Jeho inzertná stratégia je postavená na rovnakej filozofii ako titulná stránka: slúž zákazníkovi, ušetri mu čas, zjednoduš mu život. Google je posadnutý relevanciou. Nevnucuje vám reklamy priamo pred oči. Ponúka vám reklamy súvisiace s tým, čo sami hľadáte.

Tí, ktorým sa na webe darí, myslia v prvom rade na to, čo chcú ich zákazníci. To robí z webu také vzrušujúce a užitočné miesto. My, zákazníci, rozhodujeme, ktoré stránky chceme navštíviť, aké informácie chceme čítať.

Novou módou v organizáciách sa stáva myšlienka kolaborácie. Niektorí si zjavne myslia, že stačí kúpiť kolaboratívny softvér a dať ho na intranet, a zamestnanci začnú spolupracovať. Nezačnú. Kým nebudete spoluprácu motivovať a odmeňovať, kým ju aktívne nepodporí vedenie, nedôjde k nej. Môžete kúpiť, aký softvér chcete a nechať obrovský odkaz na titulnej stránke po celý rok. Jednoducho sa to nestane.

Je to manažérsky mimoriadne zložitá úloha, dať ľuďom, čo chcú - a nič viac. Chce to poriadnu odvahu, hovoriť nie. Chce to výrazného vodcu, aby ste dali na prvé miesto to, čo chce zákazník. To je však to, čo je na webe nutné. A Google ukazuje, aká môže byť odmena pre tých, ktorým sa to podarí.

>

Autor: Gerry Mcgovern

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu