Chrome Specforce - nepodarená dvojka nevýraznej jednotky

Mám rád hry, od ktorých nečakáte príliš veľa, no v konečnom zúčtovaní ponúknu kvalitnú zábavu. Ako však reagovať na pokračovanie mierne nadpriemernej strieľačky, ktorá sa od svojho predchodcu takmer vôbec nelíši?

Nechcem Poliakom z Techlandu krivdiť, ale niektoré veci sa jednoducho nerobia. Určite by ste ani vy s obdivom v očiach nepozerali na človeka poctivo recyklujúceho kondómy – veď sex je dobrý, ochrana drahá a človek sa chce zabaviť. Nechutnejšie prirovnanie ma skutočne nenapadlo, ale táto paralela sa nám nádherne hodí do pľacu. Strieľačky z vlastného pohľadu sú fajn a hráči ich žerú. Futuristické prostredie s vylepšeniami postavičky, rozsiahlymi exteriérmi a obmedzeným batôžtekom, kam si hrdina strká všetky zbrane, muníciu i lekárničky, je taktiež obľúbeným artiklom. Lenže Chrome SpecForce tu už raz bolo (približne dva roky dozadu som obdaroval tento titul pomerne výborným hodnotením 3,5/5) a navyše trochu zostarlo, stalo sa značne nudnejším a čeština to nezachráni, hoc je kvalitná.

Ale prejdem od filozofických a neustále niekam odbiehajúcich myšlienok k zakopanému psovi. Chrome SpecForce sa dejovo odohráva pred Chrome a aby sa scenárista nemusel príliš patlať s vymýšľaním mien, prevtelíme sa do starého známeho Logana. Bolt Logan je drsný chlapík, ono čo by ste od mariňáka z budúcnosti čakali. Spoločne s Pointerom sa vyberú preskúmať jednu planétku, na ktorej sa vyrába zláááá...zhláááá...droghuaaaa...zíííív... zhlíííiiuu ujoooo....zíííív...khrophorhaciaaaaaaa....chrápy-chráp. 

         

Áno, príbeh si zaslúži všetko možné, ale na vrchole rebríčku je rozhodne kopanec medzi nohy. Fajn, od akčnej hry toho príliš čakať netreba, no v priebehu hry sa takmer nič nemení a podľa osvedčeného scenáru postupujeme ďalej a ďalej a textíky sprevádzajúce príbeh nás nemusia vôbec trápiť. Ale sú tu. A sú neskutočne chlapsky drsné. Už však bolo spomenuté, že celé dobrodružstvo sa odohráva na jednej planéte, pokrytej lesnatým porastom. Niekomu by možno mohlo napadnúť hriešne pomyslenie na slnkom zaliate pláže Far Cry, no musím vás sklamať. Máme tu síce striedajúce sa exteriéry s futuristicky vybavenými interiérmi, ale ťažko sa ubránite pocitu, že sa niekto ponáhľal až príliš a jednotlivé úrovne od seba budete s ťažkosťami rozlišovať.

Story predsa nemusí byť úchvatná, hlavné je, že to žije. Vyhodíme flintu na plece a hybaj do lesa napumpovať zadky nepriateľov brokmi. Keďže sme v budúcnosti a Logan so svojim partnerom poctivo maká za dobro, dostaneme moderný oblek. Nie, simsoidní maniaci nemusia okamžite odpadávať, bábiku si nebudeme obliekať, výhoda odevu je nielen v pancierovom brnení, ale i v možnosti efektívne využiť rôzne vymoženosti. Dnes sa žiadna hra nezaobíde bez spomalenia času, takže máme možnosť presnejšie zamieriť protivníkovi na kokos. Rýchlejší beh, neviditeľnosť alebo zvýšené brnenie patrí medzi ďalšie vymoženosti, uľahčujúce boj a zároveň vyciciavajúce batérie, ktoré potrebujete dobíjať. Nie je to nič extra, navyše túto výbavičku máte k dispozícii hneď od začiatku, čím odpadáva moment potešenia zo získavania novej vlastnosti hry.

Vylepšením oproti protivníkom je obmedzený inventár. Objavil sa síce už v Chrome, ale nebudeme predsa až takí puntičkári. Predstavte si niečo ako ruksak hrdinu v Diable alebo akomkoľvek inom RPGčku a máte jasnú predstavu, ako to vyzerá tu. Sami si z ranných školských čias istotne pamätáme na to, kedy sme si na začiatku roku museli napratať všetky knihy do aktovky. A na just sa nám všetky nezmestili – tak to funguje aj tu. Nepoberiete všetky zbrane, všetku muníciu v krabičkách a ani všetky medikamenty, batérie a granáty. Takto bravúrne som sa preniesol na popis zbraní. Chabé množstvo, hlavne ak vezmeme do úvahy, ako sa s danou tematikou z budúcnosti dalo pohrať. Jasné, máme tu klasické picačky-pištolky, brokovnicu, niečo na štýl M-16ky alebo UZIny alebo ťažkotonážnu mašinku. Dokonca sa vyskúšame aj raketomet. Aj keď ten by som radšej skúšať nechcel. Dôvodom je nutnosť vyhádzať takmer všetky veci z inventáru, aby sa mi tam táto dôležitá zbraň vošla. Načo taká obrovská zbraň, pýta sa udivený čitateľ?

Sakra, dnes mi to fakt ide – a udivený čitateľ zisťuje, že si zastrieľame aj do „dopravných prostriedkov“, ktoré som však mal radšej prekrstiť na vojnové mašiny. Výhodou je, že si ich môžeme aj my vyskúšať. Walker je zmenšený mech, na nohách sa pohupujúce raketové monštrum, ďalej rýchle vznášadlo alebo (zo súčasnosti najbližšiu) buginu. Dá sa to v pohode ovládať (viď. nižšie), ale čakal by som niečo viac, hlavne, ak hneď v úvode narazíte na vééélikááánskééé obrnené vozidlo. Tam však zrejme smrdí a geroj nám odmieta do vozu nastúpiť. Alebo zostali kľúčiky v zapaľovaní. No nič, ďalší kontroverzný faktor.

           

To by sme mohli mať k všeobecnému popisu hry aj všetko, tradične chodíte a strieľate, občas s druhom, občas v skupinke, občas osamotene, ale stále sa musíte hnať vpred. V boji o svoj holý život a teraz vám prezradím tajomstvo – možno zachránite tých životov viac.

GRAFIKA 5 / 10
Grafické spracovanie je na prvý pohľad príjemné a teraz ostáva mojou úlohou vysvetliť vám priemerné hodnotenie. V prvom rade zabudnite na rôzne špeciálne efekty (tie podivné anglické názvy, ktorých máte na krabici od grafiky za dve hrste). Engine si síce vytvorili sami Poliaci, no motor hry si žiada nutné vylepšenia, inak zapadne prachom úplne. Plamene, výbuchy, prípadne chabé pokusy o časticové efekty pochádzajú spred pár rôčkov a keďže som sa konečne naučil písať rok 2005 (parchant jeden, o chvíľu sa znovu zmení), bol by som rád, keby si to uvedomili aj páni a dámy v Techlande. Trochu nám to začne škrípať pri minimálnej variabilite vojakov, okolitých predmetov alebo dokonca pri miestnostiach z interiérov, ktoré mi až príliš nápadne pripomínali niektoré priestory z predošlého dietka vývojárov. Rôznorodosť vojačikov je chabá, dlhú dobu si budete tykať s jedným typom, neskôr sa objaví aj iný zlodoš.

Aj cez to by sa dalo prehrýzť nebyť frustrujúceho a neskutočne obmedzujúceho dizajnu úrovní. Opakujúce sa miesta, nahádzané za sebou podľa jednoduchej poučky vonku-vnútri (ja som vravel, že je jednoduchá) plus do absurdnosti dovedená nemožnosť vybočiť z danej trasy. Poznáte to, len tak si idete a zrazu narazíte do neviditeľnej steny. Sakra, keď som grafik, tak tam dám aspoň prekážku a nerobím debilov z hráčov. Všetko je navyše zahalené do hustej hmly. Občas sa tvorcovia snažia navodiť pôsobivú atmosféru zapadajúcim slnkom, ale všetko je príliš šedé, ba priam nudné. A verte mi, grafika dokáže byť i nudná. Bezvýrazná, bez života. Proste priemer.

INTERFACE 6 / 10
V ovládaní by nemusela byť žiadna vážnejšia chybička, veď všetko funguje jasne, jednotlivé klávesy si môžete navoliť podľa vášho momentálne psychického i fyzického rozpoloženia. Budete potrebovať trochu šikovnejšie prstíky, keďže sa budete snažiť ovládať i vylepšenie vo vašich „princeznovských šatočkách“. Trochu cviku a pôjde vám to, len si ponastavujte niektoré dôležité úkony na výhodnejšie klávesy. Najväčší kameň úrazu je však v zameraní protivníka. Nejde ani tak o chybu ovládania, ale chybu informovania o nepriateľovi. Ukazovatele zásahu po bokoch viac zamotajú hlavu, než pomôžu. Jedinou pomocou sa tak stáva priblížiť si zbraň bližšie k oku, kedy sa enemy ukáže vďaka červenému krúžku na jeho tele. Ono to je aj chyba grafiky, lenže tú som prznil už dosť a musím to predsa dokončiť. Ovládanie sa vďaka hľadaniu protivníkov stáva neskutočnou nočnou morou – často som musel behať a hľadať v hustom poraste ukrytého vojačika. Hrôza strach. Mierenie je vcelku vyvážené, poteší indikácia rozptylu pri behu, chôdzi, pokľaknutí... to však už všetko dávno poznáme.

         

HRATEĽNOSŤ 5 / 10
Priemernosti sa Chrome SpecForce zrejme nezbaví. Aby sme však nesmútili nad nudou, poďme si zanôtiť: Čižíček, čižíííček, vtáááčik maličkýýý... aha, pardón. Ak vezmeme do úvahy príjemné aspekty typu vozidlá, vylepšenia zbroje, inventár a kvázi hacking (hráte pexeso... už ani hackovanie nie je to, čo bývalo), mohli by sme jednu celú hviezdu pridať. Lenže to tak nie je. Slečna nuda si našla nového kamaráta a treba priznať, že Chrome SpecForce jej dvorí viac než galantne. Dokola sa opakujúca úloha – choď na miesto, zapni niečo, choď tam a vypni niečo, choď tam a postrieľaj všetkých, choď tam a... a takto to budeme mať 11-krát. Navyše máte neustále zviazané ruky nemožnosťou výberu vašej, často náročnejšej, no strategicky výhodnejšej trasy. Ak totiž postupujete so skupinkou, nesmiete sa im príliš vzdialiť, inak nasleduje game over – necupitali ste predsa 15 metrov od veliteľa sťa jeho verný pes.

V rámci zachovania strieľačkoidnej atmosféry sa tak budete prebíjať kopou naskriptovaných situácií, takže vás po opätovnom skúšaní nemôže nič prekvapiť. Idete vpred, snažíte sa protivníka odpraviť headshotom, prehľadáte ho (ak teda nájdete jeho mŕtvolu, čo je vďaka splývajúcemu prostrediu značný problém) a takto stále dookola. Bez vzpruhy, hrateľnosť riadne posúvajúceho kopanca, to jednoducho nejde. Práve v tom je veľký rozdiel medzi vynikajúcimi tvorcami hier – do Chrome SpecForce som sa ja osobne nedokázal úplne ponoriť. A nútenie večer čo večer sadať k priemernému projektu... ďakujem pekne.

MULTIPLAYER
Nebol testovaný.

ZVUKOVÉ EFEKTY 6 / 10
Celkovo vzaté, je ozvučenie kvalitné a ak vynechám svoje telesné zvuky, začne mi tam niečo chýbať. Dabing postáv ide ruka v ruke s hrateľnosťou, zvuky zbraní neznejú zle, ani dobre. Všetko to vytvára vcelku fajn mozaiku zvukových efektov, ktorým však chýbajú vzruchy okolia, viac života, väčšia pestrosť. Nestačí len priradiť niektorým činnostiam súbor vo formáte waw. Nepriatelia takmer vôbec nekomunikujú. Holt, po FEARe som zrejme trochu náročný.

         

HUDBA 4 / 10
Rovnaká podivná zmes ľahšieho techna a kvázi melódii mi nesedela ani minule. Nesadla mi ani teraz, pričom je muziky ešte menej. Keď som u predchodcu plakal nad podivným rádiom, zaberajúcim v inventári miesto, pochybne som si myslel, že túto úbohú, maximálne dve sekundy trvajúcu, sľučku si tvorcovia odpustia. Bodaj by im spam aspoň týždeň chodil. Ono tam hudba je, no príliš ju nebudete vnímať, navyše je chabá a znie len v niektorých momentoch.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 5 / 10
O pár odstavcov vyššie som nečakane utrúsil informáciu o počte úrovní. Jedenásť je pekné číslo a keď si ho vynásobíte 2.585, dostanete 28.435. Zaujímavé, no nie? Maximálne pre retardov a zúfalých matematikov, takže mi si na každý level rezervujeme približne hodinku, pridáme niečo navyše a na kalkulačke svieti priaznivá hracia doba. Lenže ja som polovicu prechrápal s hlavou na klávesnici, takže mojich 35 hodín berte s rezervou. A vydeľte to dvomi, keď sme už v tom matematickom vytržení.

O umelej inteligencii však veľa pozitívnych slov odo mňa počuť nebude. Vaši kamaráti sú tak trochu teliatka a veselé zážitky z prestrelky „tvárou v tvár“, číže takmer hlavňami sa opierajúci váš vojak s nepriateľom, sa objavujú i niekoľkokrát počas hrania. Navyše vám nesmie žiadny spoločník otrčiť kopytá a aby to bolo ešte náročnejšie, vy ich nemôžete ovládať! Treba ich ochraňovať, inak sa nevyhnete trieskaniu do klávesnice a hanlivým slovám na adresu vašich spolugerojov. Nepriatelia sú na tom podobne. Jediné, čo dokážu, je behať po vopred určených trajektóriách. Panáčik zabehne za bedňu, vybehne na miesto X, zostane stáť, vystrelí a beží sa späť ukryť. Tento kolobeh trvá dovtedy, kým jeden z vás nepadne. Ja osobne som tieto prestávky využíval k čítaniu hodnotnej literatúry a zanechával tak trpký dojem v nádhernom príbehu knižiek. Protivník však nie je žiadny banán a drsnosťou sa vyrovná snáď len zimnému dezénu pneumatík. Tí parchanti mieria i na veľké vzdialenosti neskutočne presne, vedia kde sa nachádzate, kam majú bežať, kam máte namierené vy, hoc je nemožné to tušiť. Cheateri hnusní...

           

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 5 / 10
Ani to nebolelo a dopracoval som sa na koniec. Teda, ono to trochu aj bolelo, ale zanechám chlapčenské slzičky niekde v rohu. Chrome SpecForce je hra priemerná, neustále sa opakujúca, a navyše tu už raz bola. Nie je to vyložený prepadák, jej kúpou výraznú chybu neučiníte, no chrochtať blahom, tancovať nahí za svitu luny a dokonca ani jazdiť po strúhadle do bazénu s jódom po nej určite nebudete. A to je škoda, hlavne ak české titulky nedopadli zle. Je to len na vás, avšak ja už raz použitý kondóm rozhodne nemusím.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOMOV

Prieskum Polis: Voľby by vyhral Smer, SNS preferencie klesli

Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

Neprehliadnite tiež

Filozof Thomas Metzinger: Popierať slobodnú vôľu môže byť nebezpečné

Umelá inteligencia môže mať vyššiu mieru sebakontroly ako človek, povedal pre SME profesor teoretickej filozofie THOMAS METZINGER.

Nová peňaženka má spájať všetky financie do jednej karty

Už nie mobil, ale karta samotná zaistí všestrannosť pri platení v obchodoch.

Nabíjačky budú menšie a ľahšie, zmestia sa do peňaženky

Ak chcete nabíjať mobil, stačí vám zásuvka a vrecková nabíjačka.

MATEMATICKÉ HÁDANKY

Matematická hádanka: Dokážete spravodlivo rozdať karty? (riešenie)

Niekedy môže byť rozdávanie kariet samostatnou hrou.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 728
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 809
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 088
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 460
  5. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 394
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 393
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 486
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 702
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 376
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop