SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Voyage - život na Mesiaci objavený

Keby niekto tvrdil, že sa zobudil v obrovskom náboji, ktorý bol vystrelený na Mesiac, a dokonca že na ňom i pristál, objavil pestrofarebnú krajinu a vyspelú civilizáciu, každé desaťročné decko by ho dnes vysmialo. Michelovi Ardanovi sa to ale v 19.-om sto

ročí naozaj podarilo... Kheops Stuido sa pochopiteľne inšpiráciou Julesom Vernom netají, naopak, hrdí sa ňou a úspešne na nej stavia svoje adventurné tituly (napr. Return to Mysterious Island). V tomto ich najnovšom dobrodružstve dostal Michel Ardan, francúzsky vedec žijúci pred viac ako sto rokmi, zaujímavý nápad – vystreliť náboj a namieriť ho na najväčší vesmírny objekt viditeľný zo Zeme. Na objekt, za ktorým ľudia naťahujú krky, azda odkedy začali chodiť po dvoch. Na objekt, ktorý sa noc čo noc zdá byť na dosah ruky, a pritom je tak šialene ďaleko. A vymyslel Apollo -1.

Skryť Vypnúť reklamu

S hlavnou postavou sa nebudete stotožňovať práve najľahšie. Bláznivo vyzerajúci strapatý vedec nie je totiž ideál hrdinu, na ktorého ste sa odmalička hrávali. Akonáhle ale pochopíte, čo všetko vymyslel a skonštruoval, hneď sa vám stane sympatickejší a jeho prístup k riešeniu problémov si obľúbite. Príbeh nemá cenu podrobnejšie rozpisovať. Aj keď sa na začiatku ocitnete vo voľnom vesmíre, je nad Mesiac jasnejšie, že sa vám váš bláznivý nápad poprechádzať sa po Lune podarí zrealizovať. To, ako si tam budete počínať, čo tam objavíte a či sa vám podarí aj vrátiť sa, už záleží len na vás. Nečakajte ale dych berúce zvraty či dramatickú zápletku. Keď si uvedomíte tú cielenú naivnosť a hravosť celého námetu, dopredu vlastne dokážete poľahky predpovedať, čo všetko sa vám prihodí. Dôležitejším prvkom ako príbeh sa tu stáva atmosféra. Autori totiž ani na sekundu nevybočili z hraníc v minulosti podnetných a revolučných, ale dnes predsa len trošku úsmevných a primitívnych predstáv našich predkov o vesmíre. Aj keď si možno poviete, že radšej budete drtiť sci-fi s modernými futuristickými víziami (kto vie, ako sa tie budú javiť našim potomkom, že?), vedzte, že aj pohľad do minulosti cez tento viac ako storočný teleskop má svoje kúzlo a vytvára atmosféru, ktorú prosto pri iných hrách neokúsite. Nie je vrcholom dokonalosti, ale na otázku, či stojí za to sa ňou nadýchať, vám už teraz môžem s čistým svedomím odpovedať, že rozhodne áno. 

Skryť Vypnúť reklamu

          

GRAFIKA  7 / 10
Mal som tú česť neprechádzať hru sám, pričom moja spoločníčka (a to vás, páni, upozorňujem, že nešlo len tak o nejakú neskúsenú, hrania neznalú pipinku, ale o hardcore pařanku, ktorá má Morrowind prejdený viackrát, ako ste ho vy vôbec mali zapnutý) neustále komentovala dianie na obrazovke prostým: „To je krásne.“ To isté budete hovoriť aj vy, a to aj napriek tomu, že pri hraní Voyage váš najnovší pixelshader zostane nevyužitý, druhú kartu zo SLI požičiate susedovi a RivaTunerom si zablokujete ešte zopár pipelineov na renderovanie - väčšina grafiky je 2D. Poučený búrlivými diskusiami pri ostatných článkoch by som rád dopredu upozornil, že moje hodnotenie opäť treba brať v kontexte s celkovým charakterom hry. Nenadávajte teda rovno na počet hviezdičiek, nechajte ma to vysvetliť. Hra si aj napriek archaickému spracovaniu zaslúži veľmi vysoké grafické hodnotenie. Nie samozrejme v zmysle technickom. Rozhodujúci je tu estetický dojem. A ten je priam dokonalý. Grafika je „rozkošná“, plná dekadentných prvkov so správnou dávkou bizarnosti. Nádherné, hoc i statické prostredia vytvárajú okolo monitora presne také ovzdušie, aby vás do seba hra úplne vtiahla. Párkrát sa rozhliadnete okolo a uveríte rozprávkovému čaru, ktoré toto schválne zastaralé, prudko atmosférotvorné spracovanie ponúka. Naivné futuristické predstavy našich predkov autori dokonalo vystihli a spravili z nehostinnej mesačnej krajiny pestrofarebný originálny svet plný života. A vy budete šťastní, že ste jeho súčasťou. Príbeh sa veľakrát odvíja len pomocou jednoduchého komixového sledu obrázkov, ale do hry to skrátka pasuje, preto sa to nechystám kritizovať. Animované 3D sekvencie už neponúkajú takú pastvu pre oko - postavy a ich pohyby nie sú najkrajšie, i keď prostredia sú na tom opäť dobre. No grafika v samotnom engine je v rámci 2D možností prosto úchvatná a dojem priestoru, aj napriek nižšiemu číselku pred D, na aké sme dnes zvyknutí, úspešne vytvára. Preto si výraz hore spomínanej členky nežného pohlavia dovolím osvojiť, pričom ešte raz zdôrazňujem, že hodnotenie sa netýka technických parametrov ale estetickosti prevedenia, a zopakovať: „Je to krásne.“

Skryť Vypnúť reklamu

INTERFACE  6 / 10
Miestami trochu chaotický. Hlavne zo začiatku. Kým si zvyknete, akým spôsobom ukladať predmety v inventári, štvrtina hry bude za vami. Postupne ale prídete na to, že systém záložiek je veľmi efektívny, pretože si budete sami môcť všetko poupratovať podľa vašej potreby a zorganizovať si veci tak, aby ste sa dobre orientovali. Každopádne je predmetov v hre naozaj mierne „přespříliš“. Občas je preto manipulácia s nimi neprehľadná. Zvyšok menu je vcelku praktický. V dolnej časti obrazovky sa vám zjavujú informácie o predmetoch, trochu vyššie máte priestor na ich kombinovanie, vľavo sledujete na svojej postave efekt, ktorý niektoré z nich vyvolali. Súčasťou inventára je denník, ktorý veľakrát ponúka pomoc v mnohých zákysových situáciách, pretože Michel zvykne pri robení poznámok poukázať na súvislosti, ktoré inak môžete prehliadnuť.

Skryť Vypnúť reklamu

Hráte z pohľadu prvej osoby. Na adventuru nie veľmi klasický prístup. Pohybujete sa len pomocou „skokov“ po obrazovkách, samotné presúvanie neuvidíte, stojíte totiž vždy na jednom mieste bez možnosti pohybovať sa po lokácii ľubovoľným smerom. Myšou vlastne ovládate len pohľad, kurzor je stabilne v strede obrazovky. Priznám sa, že tento druh ovládania mi veľmi nevyhovoval. Privítal by som možnosť pohľad stabilizovať a kurzorom preskúmavať prostredia. Ak totiž riešite nejakú zložitejšiu hádanku systémom pokus omyl, alebo keď sa snažíte rozlúsknuť princíp fungovania istého mechanizmu, nakmitáte sa obrazom tak, že sa vám aj zatočí hlava. Nie je to nič, na čo by sa nedalo zvyknúť, no niečo také chcem zažívať len pri Doomovi. K adventurke mi skôr pasuje pokojnejší pohľad na dianie okolo vás. Ale ako hovorím, dá sa tým prehrýzť. 

Skryť Vypnúť reklamu

          

HRATEĽNOSŤ  6 / 10
Zo začiatku jednoznačne odpudivá. Množstvo druhov rôznych úloh, pri ktorých neviete, či ide o čas, či ide o presnosť, či ide o kombinovanie predmetov... Trochu nefér k hráčom. Hra vás prosto dezorientuje a sama si kladie pod nohy polená. Keď si myslíte, že viete, ako funguje, a nepáči sa vám to, pristanete na Mesiaci, kde sa celý systém hrania zmení. Opäť si teda preskáčete nový spôsob prístupu k problémom a už už sa chystáte zahodiť ju do kúta, ale keď to ešte trochu vydržíte, uvedomíte si, že tento štýl hrania vám vyhovuje a pristihnete sa pri tom, že tam, kde ste predtým frflali, sa teraz bavíte. Veselo kombinujete tony predmetov v inventári, snažíte sa rozlúštiť reč, písmo a matematické symboly mesiačanov, obchodujete s predmetmi, aktivujete komplexné mechanizmy, otvárate nové a nové prenádherné prostredia, riešite rôzne puzzly ... Skrátka nachádza sa tu dosť veľa rozmanitých úloh na to, aby vás hra neprestala baviť. Ja som si zo začiatku robil ironické poznámky na papier a tešil sa na to, ako budem písať recenziu na trápnu hru. Až niekde pred polovicou som si uvedomil, že to spraviť nemôžem, lebo Voyage je prosto hra dobrá. Nebyť rozpačitého úvodu s dezorientujúcimi úlohami, hodnotenie by bolo, bisťu, aspoň o hviezdičku a pol vyššie. Rozhodne zaujímavým prvkom je možnosť riešiť úlohy viacerými spôsobmi. Hra sa síce nedá označiť za nelineárnu, všetko nakoniec dopadne rovnako, ale to, že sa k tomu môžete dopracovať rôznymi cestičkami, je vítaným spestrením. Za to, akým spôsobom problémy riešite, dostávate inteligenčné body (môžete ich aj stratiť), ktoré sú nevyhnutné pre ďalší postup. Ich získavanie ale nie je komplikované natoľko, aby vás brzdilo, takže vlastne slúžia hlavne na to, aby ste si odkontrolovali, v akej fáze hry sa nachádzate.

Skryť Vypnúť reklamu

MULTIPLAYER  
Vašich dvoch spoločníkov, Barbicana a Nichollsa, nájdete mŕtvych hneď po tom, ako sa preberiete v kabíne, takže zostanete na Mesiaci celkom sám... keď nepočítate jednu podzemnú civilizáciou! No dosťnatom, multiplayer tu samozrejme nie je.

ZVUKOVÉ EFEKTY  6 / 10
Stretnete sa vlastne len s hŕstkou jednoduchých zvukov. Nie som si však istý, do akej miery je to možné autorom vyčítať, pretože som veľakrát mal dojem, že šlo o vyslovený zámer. Spojiť naivné (vizuálne krásne realizované) predstavy z konca devätnásteho storočia s technicky dokonalými a modernými zvukmi by asi nebol najvydarenejší spôsob na dotvorenie adekvátnej atmosféry. Zvuková kulisa je teda priemerná, ale dostačujúca. S dabingom je to podobné. Hlas rozprávača má ten správny „sound“, s hlasom Michela Ardana sa, podobne ako s jeho výzorom, budete zžívať trochu ťažšie.

Skryť Vypnúť reklamu

HUDBA  4 / 10
Veľmi minimalistická hudba s absenciou silných tém, ktoré by vo vás rezonovali (okrem úvodnej melódie, ktorá ale po čase trochu lezie na nervy). Soundtrack je v podstate sledom niekoľko mála tónov zo skromného počtu hudobných nástrojov doprevádzaných zvukovými efektmi z neidentifikovateľných (mimozemských?) predmetov. Hudba neurazí, ale ani ničím nezaujme. Skrátka priemer.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Klasika – úzko súvisí s hrateľnosťou. Zo začiatku, kedy je hra zle hrateľná, máte pocit, že je zbytočné ťažká a niekedy zas naopak až príliš ľahká. Práve tieto dva protipóly s absenciou zlatej strednej cesty vytvárajú zlý dojem. Po pristátí na Mesiaci sa všetko zmení, hre porozumiete, prechádzanie sa stane príjemným a náročnosť primeranou. Všetko prirodzene odsýpa, nič nie je frustrujúce a občasný drobný zákys je v podstate prirodzenou motiváciou. To, ako rýchlo rozlúštite jednotlivé hádanky, záleží len na tom, akí ste vnímaví, ako sa snažíte porozumieť svetu okolo vás a ako skoro preniknete do systému jeho fungovania. Michel Ardan vám veľakrát svojimi komentármi a zápiskami pomáha, takže by ste sa skutočne nemali ocitnúť v zúfalých stavoch, ale nemusíte sa obávať ani toho, že všetko vyrieši za vás. 

Skryť Vypnúť reklamu

          

ZÁVEREČNÝ VERDIKT  7 / 10
Voyage sa pre mňa stal príjemným prekvapením. Tak, ako som hru na začiatku odmietal a chcel som jej dať skutočne minimálne hodnotenie, tak som ju na konci zbožňoval a chcel ju vychváliť do nebies. Našťastie som potom nadobudol niekoľkodňový odstup, a môj názor sa tak mohol ustáliť na triezvom záverečnom hodnotení. Ak máte radi adventury, Verneovky či sci-fi, radi nasávate netradičnú, originálnu atmosféru, jednoznačne do toho choďte a vydajte sa na vašu „vuajaž-vuajááž“. Táto mierne nadpriemerná hra vo vás určite nechá dobrý pocit, aj keď rebríček vašich obľúbených gamesiek nerozhádže.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pohľad do miestnosti vo Fakultnej nemocnici v Trnave, v ktorej sa podáva vakcína na prevenciu ochorenia COVID-19.

Nemocnice navrhujú, aby sa náhradníci prihlasovali cez portál korona.gov.

10 h
Certifikát z celoplošného skríningového testovania na ochorenie COVID-19 prebiehajúceho od 18. - 26. januára 2021.

Zoznam zmien platných od 27. januára.

10 h

V sobotu sa chystajú ďalšie protesty.

7 h

Neprehliadnite tiež

Bronzové predmety v tvare rebierok mohli ľudia v Európe počas Bronzovej doby používať ako peniaze.

Bronzové predmety našli aj v Česku.

15 h
Digitálna rekonštrukcia Psittacosaura ilustruje, ako zviera využívalo kloaku na signalizáciu počas dvorenia.

Vedci našli zachovanú kloaku.

25. jan
Desiatky robotických postavičiek Robi, ktoré si mohli zostrojiť čitatelia japonského časopisu DIY. 34-centimetrov vysoký a jeden kilogram vážiaci robot Robi rozpoznáva vyše 200 japonských fráz, dokáže chodiť, tancovať, behať a hrať futbal.

Roboty sa na ľudí začali podobať.

25. jan
Demänovská jaskyňa Slobody

V tomto roku uplynie 100 rokov od objavenia Demänovskej jaskyne slobody.

25. jan

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hygge ako životný štýl
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 004
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 785
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 783
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 620
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 238
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 967
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 461
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 297
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 167
  10. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 153