SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Boiling Point: Cesta do Pekel - pekelne náročná hra

Neznámemu vývojárovi a v podstate zelenáčovi v hernom priemysle s obmedzenými finančnými prostriedkami nikdy nie je ľahko presadiť sa, napriek mnohým dobrým nápadom a originálnemu prístupu. Prerazí Boiling Point: Cesta do Pekel?

Neznámemu vývojárovi a v podstate zelenáčovi v hernom priemysle s obmedzenými finančnými prostriedkami nikdy nie je ľahko presadiť sa, napriek mnohým dobrým nápadom a originálnemu prístupu. Či však nie je viac originalita a dobré spracovanie, než „dokonalosť“ enginu a ovládania? Veď prípadné chyby vždy možno ešte napraviť. A to dokázali aj ukrajinský Deep Shadows. Hoci pôvodná verzia hry bola zabugovaná až po uši, postupným patchovaním až na verziu 2.0 sa začalo nad hrou Boiling Point vyjasnievať. A kedže v tejto verzii je šírená česká lokalizácia, rozhodol som sa zabudnúť na staré neduhy a začať úplne odznova.

Skryť Vypnúť reklamu

V hre sa stanete francúzskym vojnovým veteránom Saulom Meyersom, ktorý sa vydal hľadať z neznámych príčin unesenú dcéru až do pomyselného juhoamerického štátu Reália, postaveného v alá Kolumbia štýle, s minimom prostriedkov a schopností, množstvom nezodpovedaných otázok a otravnou ženou na telefóne (táto posledná maličkosť mi veľmi pripomínala Syberiu či Mysterious Island).

K dispozícii na prebádanie máte okolo 400km štvorcových plochy, na ktorú sa zmestilo nejaké to mesto, základne, „lotrovské pelechy“ a množstvo divočiny. K tomu tvorcovia pridali viacero frakcií, pre ktoré môžete (musíte) pracovať, s ich originálnymi open-ended misiami, veľký arzenál zbraní a úctyhodný „vozový park“ vrátane lodí, tankov i helikoptér. Nuž a máte čo robiť dlllhééé hodiny. Do ideálneho pomeru už chýba iba viac NPC postáv, aby to nevyzeralo ako po morovej epidémii. 

Skryť Vypnúť reklamu

          

Je v tom však háčik. A nie jeden. Napriek množstvu dopravných prostriedkov vám samotné presúvanie a cestovanie zaberie veľmi veľa času. A hoci takmer všetky lokácie a ciele máte na mape prehľadne označené, nie je až taký problém zablúdiť na rôznych, ktovie kam vedúcich, odbočkách. Ak vezmeme do úvahy, že treba na autách meniť pneumatiky, dotankovávať a opravovať ich, nie je to žiadna sláva. Dokonca autá nemôžete ani slobodne kradnúť ako je tomu napr. v GTA. Musíte si na ne „poctivo“ zarobiť. Uľahčením je iba možnosť voziť sa taxíkom.

Systém zbraní tiež nie je dokonalý. Meyers je spočiatku v zaobchádzaní so zbraňami ľavý. Tvorcovia k tomu pridali ešte aj prehnane reálnu simuláciu opotrebovania. Možno by to nebol až taký problém, keby už po pár misiách na vás nestrieľala polovica Reálie. Čo sa týka výstavby samotnej postavy prekážala mi asi len jedna zásadnejšia vec. Ten Saul je vkuse unavený. A treba ho dávať spinkať ako malé bábätko len na spriatelených, t.j. bezpečných miestach. No a ak ste na polceste k nejakej lokácii unavený po dlhšom blúdení a ešte narazíte na bandu neprajníkov... môžete loadovať. Alebo, a tu je jedno z tých príjemných prekvapení, nechať sa zabiť a potom sa zobudiť v najbližšej nemocnici a dokonca s väčšinou svojich vecí, samozrejme bez auta.

Skryť Vypnúť reklamu

Aby som nezabudol ani na frakcie... máme tu napr. Mafiu, Partizánov, Vládu, Civilistov, CIA. A nedá sa byť s každým zadobre. Takže po chvíli sa z Reálie naozaj stane Bod varu, resp miesto varu... A varíte sa vy! Chybou tejto zložky hry je odozva v reálnom čase bez ohľadu na okolnosti. Zabijete na odľahlej pustatine civilistu a okamžite na vás strieľajú všetky babky najbližšieho mesta. Niečo ako „potajomky“ alebo „zahladzovanie stôp“ tu budete očakávať zbytočne.

Nakoniec si vezmeme na mušku spracovanie českej lokalizácie. V hre boli preložené všetky texty, popisky vrámci menu i UI. Zvuk nie je dabovaný, čo však vôbec neprekáža, lebo preklad dialógov je na vynikajúcej úrovni. Nejde totiž o doslovný preklad. Jednotlivé témy boli aj mierne pozmenené aby boli bližšie českému resp. slovenskému mysleniu či pozadiu. Ide najmä o vtipné poznámky či odvolávky na témy typické len pre regióny. Takže napriek občasným pravopisným chybám je lokalizácia zvládnutá na výbornú.

Skryť Vypnúť reklamu

GRAFIKA  7 / 10
Môj dojem z grafického spracovania je rozporuplný. Krajina je veľmi pekná a bohatá na predmety či objekty. Textúry sa však často opakujú, postavy sú v porovnaní so svetom biedne, autá sa lesknú ako zo skla, žiaden poriadny bump či normal mapping, priemerné animácie a málo efektov. Jednoducho to nevyzerá tak živo ako napríklad Far Cry. Čo by sa dalo prepáčiť, keby hra nemala na systém pomaly väčšie nároky ako práve spomínaný Far Cry

           

INTERFACE  8 / 10
Dobré, až veľmi dobré. Prehľadné, intuitívne a zrozumiteľné ovládacie prvky s vynikajúcim spracovaním mapy, waypointov, úloh, charakteristík postavy i denníka. Všetko pekne zoradené a usporiadané. Len dve aspoň pre mňa zásadné chyby. Pri otvorení mapy/denníka/úloh/inventáru herný život ďalej pokračuje. Dámy a páni, žiadna pauza. To isté platí pri „okrádaní“ mŕtveho tela. To by až taký problém byť nemusel, keby... Keby ste nemuseli každý úkon v inventári miliónkrát potvrdzovať. A to dosť lezie na nervy, najmä keď počas prestrelky potrebujete rýchlo „dotankovať“ strelivo od padlých.

Skryť Vypnúť reklamu

HRATEĽNOSŤ  8 / 10
Budete sa hrať dlhú dobu. A ak sa do hry dostanete, ešte dlhšiu. Hoci často skončíte s nadávkami, ako pomaly sa cestuje a ako hlúpo sa ovládajú zbrane, prípadne koľko zbytočných úkonov treba v záujme postupu vykonať, rýchlo sa cez to prehryziete, len aby ste mohli pokračovať v dosahovaní práve vytýčeného cieľa. A zahráte sa aj druhýkrát. Najmä vďaka rozmanitosti úloh, rozsiahlemu svetu a nemožnosti splniť všetky misie jedným hraním... Akoby aj, keď po čase vás polovica frakcií nemôže už ani cítiť :-). 

          

MULTIPLAYER  
Ajajaj! Kde nič, tu nič. Nuž, vešať sa pre to nebudeme. Singleplayer je dostatočný.

ZVUKOVÉ EFEKTY  4 / 10
Tu už taký benevolentný nebudem. Je to slabé. Motory znejú stereotypne a umelo. Pritom ich budete počúvať dlho a často. Staré dobré GTA s rádiovými stanicami a mp3 prehrávačom. Zbrane tiež znejú plechovo. NPC sú bez emócií a fakt, že sa do takejto hry pýta surround ako soľ na chleba, hodnoteniu ešte viac podkopáva nohy.

Skryť Vypnúť reklamu

HUDBA  4 / 10
Sestrička hudba je na tom podobne ako braček zvuk, obaja majú nepodarených rodičov. To málo hudby, čo hra má, sa rýchlo opočúva. Jedným slovom nuda. Len so slzami v očiach spomínam na atmosférický Morrowind.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA  7 / 10
Hra náročná je. Hoci by to niektorí hodnotili negatívne, ja som skôr opačného názoru. Občas až zbytočne realistický prístup naozaj zavarí aj skúseným hráčom, nie je čo ľutovať. Veď tu máme load a nemocnice. Tak prečo sa trocha nepotrápiť?!

Inteligencia NPC je zvláštna. V boji sú všetci ako cvičení. Nie len, že dlho vydržia, ale aj poskakujú, behajú, schovávajú sa, prípadne utekajú. Akurát občasné prestrelky medzi NPC navzájom sú akosi bez reálnych následkov na svet. Otázkou zostáva, prečo vôbec nevedia jazdiť. Vkuse do vás ktosi nabúra. Auto si musíte pritom opravovať. Nezabudnem spomenúť ani ich superinteligenciu pri rozpoznávaní nepriateľov. Vidia vás na sto metrov v aute a už vedia, kto ste. Niekedy naozaj nepríjemné.

Skryť Vypnúť reklamu

        

ZÁVEREČNÝ VERDIKT  7 / 10
Chcete si zajazdiť, či zastrieľať? Alebo sa potrápiť s rôznymi úlohami a pritom vidieť kus CG sveta? Prosto zahrať si zmes RPG a FPS v štýle GTA, Mafie respektíve Morrowindu? Tak v tom prípade máte na výber ďalšiu z možností. No i tu platí staré známe: „Všetko niečo stojí.“ A tým nemyslím len cenu samotnej hry, ale aj HW nároky, ktoré sú podľa mňa až premrštené, a zopár chýb. Ak na to však máte počítač a občas aj viac nervov, môžete sa s touto hrou dobre a dlho zabávať.

DRUHÁ STRANA MINCE od Jána Kordoša 7 / 10
Druhú stranu mince si nemôžem odpustiť, hoc je hodnotenie zhodné s Máriovym. Moje frflanie však má svoje opodstatnenie, hlavne ak som mal recenziu pôvodne napísať ja, ale od tejto milej povinnosti som bol odstrčený ako malé psíča od misky s papaním svojimi silnejších súrodencami. Môj počítač (CPU 1.8 GHz, 512 MB Ram, Ati 9800) nepatrí medzi delá, ale rozhodne ide o priemerný stroj. V pohode som sa plížil temnými chodbami tretieho Dúma, kochal som sa nádhernou grafikou druhého Halfa a keď som chcel, rozbehal som všetko. Teda takmer všetko. Podtitul Cesta do Pekla sa nádherne hodí na samotný Boiling Point, pretože do týchto miest som posielal človeka zodpovedného za prasácky naprogramovaný engine. Malá ukážka hrania: Spúšťam hru (4 min.) - nabehlo menu (2 min.) - pokúšam sa prejsť do options (2 min.) - niektoré grafické serepetičky vypínam a prechádzam späť do hlavného menu (3 min.) - new game (5 min.) - po intre nabieha samotná hra (3 min.) - stláčam šípku nahor ako pohyb vpred... nič - po minúte sa postavička pohne - skúšam sa otočiť, ale "trochu to seká" - späť do voľby grafiky (3 min.) - všetko dávam na minimum, rozlíšenie 800 na 600 a budem hrať v okne (4 min.) - už sa to hýbe... tak trochu... - quit (5 min.) - uninstall (doba neurčitá, pobral som sa totiž radšej spať). Nádherne strávený večer sa tak zvrhol v čučanie do blba. Keby bolo grafické spracovanie adekvátne k HW nárokom, tíško sedím a nepíšem túto druhú stranu mince, ale ono to nie je žiaden vizuálny ograzmus.

Skryť Vypnúť reklamu

K hre som sa však na druhý deň vrátil a so zaťatými zubmi som sa pokúšal niečo z titulu vytrieskať. Zadávané úlohy majú príjemný charakter, prepletené vzťahy v Reálii vás nútia uvažovať nad svojími činmi a každý vyvodí nepríjemný dôsledok v zmene hierarchii spoločenstiev k vašej milej osôbke. Potom však začnú do očí byť nepríjemné chyby, ktoré patch v českej verzii vôbec neodstránil. Prelínanie textúr, nepríjemné kolízie zasekávania postáv i vozidiel a hlavne príšerní vodiči. Tupé polená jazdia ako hovadá, žiadny obraz alebo zvuk. Ak pred nimi zastavíte, buď sa vám snažia podivným spôsobom vyhnúť (aby nedošlo ku kolízii, uhnú a je im úplne jedno, že práve padajú z mostu, že to napálili do stromu, oproti idúceho vozidla atď.) alebo sa hrajú na mŕveho chrobáka a vrážajú do vás. Zaujímavá historky z natáčania: odstavil som vozidlo pri krajnici, ale vodič autobusu nebol schopný otočiť o pár stupňov volantom a tak vzal môj voz na menšiu prechádzku, zahral si s ním biliard a zahrabal moju káru niekam do lesného porastu. Nie som žiadny intelektuál, ale toto za umelú inteligenciu rozhodne považovať nemôžem.

Skryť Vypnúť reklamu

Boiling Point: Cesta do Pekel mi pripomína Ultimu 9. Zabugovaná hra s krvavými hardwarovými nárokmi. Radím vám však si hru zakúpiť - jednak stojí pár stoviek a za také dva rôčky a niekoľkých patchoch pôjde o super gamesku. Samozrejme, pokým niekto nenaprogramuje niečo krajšie na normálnu konfiguráciu. Howgh.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

17 h
Snímka z odberového miesta v športovej hale v Pezinku počas celoplošného  skríningového testovania ľudí na ochorenie COVID-19 na Slovensku.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie na Covid-19.

4 h
Petra Vlhová dnes ide zjazd.

Sledujte zjazdové lyžovanie s nami.

3 h

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik.

Komentovaný prehľad technologických správ.

8 h

O biobezpečnosti a spôsoboch, akými bioinžinieri geneticky upravené bunky robia bezpečnými.

18 h

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 37 252
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 919
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 507
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 439
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 037
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 395
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 7 330
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 030
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 723
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 630